Gå til innhold

Skattemeldingen - kontrollerer du eller leverer du i blinde?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kontrollerer du og påser at du får alle fradra eller ignorerer du Skatteetatens forslag til ligning? Ja, for det er et forslag, og du kan ha rett på fradra du ikke har fått oppført i forslaget. 

Kontrollerer du eller ignorerer du? Er du fornøyd med tilgodeskatten du får uten tanker om at du ved å gå igjennom tallene kan få enda mer innbetalt skatt tilbake? 

Jeg kontrollerer og skriver på mye Skatteetaten ikke har påført. Ergo får jeg mer tilbake på skatten når ligningen er klar. 

(Obs. Fristen er 2. Mai i år, fordi 30. April er en søndag, og 1. Mai er en helligdag.)

Anonymkode: e3d48...80e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kontrollerer selvfølgelig alltid. Det har men forså vidt også plikt til.

Anonymkode: 71d72...7cc

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg ser alltid nøye over og sjekker at jeg har fått fradrag osv, og at alt er med. Endrer om det trengs, før jeg leverer på nett.

I år hadde de skippet nøyaktig halvparten av rentefradragene jeg skulle hatt, det var ført på eksmannen, alt sammen. Jeg hadde ikke fått fradrag for noe av boliglånsrentene. Altså de vi betalte i fellesskap i fjor før skilsmissen gikk igjennom. Det skal naturligvis deles på to som vanlig. Så der ble det endring på oss begge. Jeg la til, han trakk fra på sin skattemelding.

Takket være den endringen, får jeg tilbake ca 1500 kr, istedenfor å betale en baksmell på 1400, slik ligningen først var oppført.

Skrevet

Har naturligvis kontrollert før jeg leverte. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest meg opp på fradragene man kan legge til, men finner ikke noe jeg har krav på. Ikke har jeg barn, og ikke pendler jeg langt nok eller noe slikt. 

Hva er det folk uten barn stort sett legger til i skattemeldinga? 

Anonymkode: 0cab0...f5c

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel fortsatt slik at man ikje trenger å aktivt levere?  Dvs at man ikke må foreta seg noe om man ikke har endringer? 

Anonymkode: 057ca...2ab

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest meg opp på fradragene man kan legge til, men finner ikke noe jeg har krav på. Ikke har jeg barn, og ikke pendler jeg langt nok eller noe slikt. 

Hva er det folk uten barn stort sett legger til i skattemeldinga? 

Anonymkode: 0cab0...f5c

Eks rentefradrag, fradrag for BSU, at likningsverdien på boligen ikke er satt for høyt, fradrag for gaver til organisasjoner, fradrag ved tap på salg av aksjer osv.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel fortsatt slik at man ikje trenger å aktivt levere?  Dvs at man ikke må foreta seg noe om man ikke har endringer? 

Anonymkode: 057ca...2ab

Trenger ikke levere nei, men mange tror det ser vi her.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Million skrev:

Ja, jeg ser alltid nøye over og sjekker at jeg har fått fradrag osv, og at alt er med. Endrer om det trengs, før jeg leverer på nett.

I år hadde de skippet nøyaktig halvparten av rentefradragene jeg skulle hatt, det var ført på eksmannen, alt sammen. Jeg hadde ikke fått fradrag for noe av boliglånsrentene. Altså de vi betalte i fellesskap i fjor før skilsmissen gikk igjennom. Det skal naturligvis deles på to som vanlig. Så der ble det endring på oss begge. Jeg la til, han trakk fra på sin skattemelding.

Takket være den endringen, får jeg tilbake ca 1500 kr, istedenfor å betale en baksmell på 1400, slik ligningen først var oppført.

Kan ikke være rare rentefradragene på bolig, når det utgjorde kun 3100 kr for deg?

Anonymkode: ccb42...972

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Million skrev:

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan ikke være rare rentefradragene på bolig, når det utgjorde kun 3100 kr for deg?

Sorry, mente 2900:-)...

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sorry, mente 2900:-)...

Det var bare for halve året. Til og med juni i fjor.

Skrevet

Ja, sjekker alltid.

Mvh Yvonne :heiajente: 

Skrevet

Sjekker selvfølgelig alltid og gjør de endringene som trengs.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trenger ikke levere nei, men mange tror det ser vi her.

Siden jeg først er inne for å sjekke, ser jeg ikje poenget i å ikke levere selv om jeg ikke har gjort noen endringer. 

• Liker 1
Gjest Margit Spat
Skrevet

Det at skattemeldingen er forhåndsutfylt betyr ikke at den er ferdigutfylt. 
Jeg har lån sammen med samboer, og da må jeg inn og endre på gjeld og renter hvert år, ellers vil han få alle rentene godskrevet på seg. Når jeg først er inne, så sjekker jeg de andre postene, også. Det som gjelder inntekt, bankinnskudd og renter fra dette har alltid stemt. Jeg prøver hvert år å lese meg opp på om det er noen endringer som kan gjelde meg, og passer på at alt blir ført opp. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sjekker, men leverer ikke. Har aldri hatt noen endringer.

Anonymkode: fc4d4...246

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...