Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboeren min skal trolig flytte til en større leilighet. 12.000kr.

Jeg har mistanke om at jeg er gravid, men må teste meg om et par dager. Skal egentlig ha mensen nå disse dager. 

Jeg er bekymret fra før og tenker på alt og ingenting. Nå har jeg begynt å bekymre meg for å flytte og hvis vi får en unge.. Begynt å bli bekymret for å miste samboeren min. Selvom jeg ikke har noe som tyder på det, men man vet jo aldri hva framtiden bringer.. 

hvordan er det med støtte da? Hvis jeg blir mor, mister samboeren min og sitter igjen med en leilighet jeg ikke klarer betale aleine? Jeg har heller ikke mye utbetalt, under 20.000. 

Kan man få bostøtte når man allerede har en leilighet? Ser for meg det ikke er "lov".. der vi flytter er lang tidsleie og 2 soverom og veldig stort, så vil ikke flytte igjen heller.

takker for svar :)

Anonymkode: 15068...3da

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får sikkert noe, men dersom leiligheten er å anse for stor og/eller for dyr så får du ikke mye. Da må du kanskje flytte dersom du ikke kan betale resten selv.

Det er ikke slik at man kan skaffe seg dyre leiligheter og satse på at staten betaler.

Anonymkode: 8593a...fec

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor er det da du som skal sitte igjen med den dyre leligheten til 12 000? Dere leier jo ilag, så dere får bare si den opp og flytte hver for dere i mindre leiligheter da. Det er vel sjelden mer enn tre måneder oppsigelse. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo jeg kan flytte ikke det. Bare lurte om man "får" bostøtte selvom man har leilighet fra før. Jeg tenker jo da hvis jeg sitter og har en unge og blir aleine mamma (skjer jo ikke det får jeg håpe!!) 

Skrevet

herregud som du krisemaksimerer

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mistanke om at jeg er gravid, men må teste meg om et par dager. Skal egentlig ha mensen nå disse dager. 

Jeg er bekymret fra før og tenker på alt og ingenting. Nå har jeg begynt å bekymre meg for å flytte og hvis vi får en unge.. Begynt å bli bekymret for å miste samboeren min. Selvom jeg ikke har noe som tyder på det, men man vet jo aldri hva framtiden bringer.. 

hvordan er det med støtte da? Hvis jeg blir mor, mister samboeren min og sitter igjen med en leilighet jeg ikke klarer betale aleine? Jeg har heller ikke mye utbetalt, under 20.000. 

Kan man få bostøtte når man allerede har en leilighet? Ser for meg det ikke er "lov".. der vi flytter er lang tidsleie og 2 soverom og veldig stort, så vil ikke flytte igjen heller.

Du skal tenke deg om minst to ganger før du flytter og binder deg for langtidsleie når både økonomi og forholdet er usikkert. 

Ved langtidsleie kan du ikke flytte uten å sitte igjen å betale for leieligheten enten du bor i leieliheten eller ikke. Du har en kontrakt og kontrakten sier at du skal betale. 

Der er øvre tak på husleieutgifter for å få bostøtte. Er husleien over det øvre taket, så får du ikke bostøtte. (Øvre grense på husleie man kan få bostøtte til, varierer muligens fra kommune til kommune når dette er leiebolig. Dette må du undersøke hos kommunen din.)

Her må du få avklart både forholdet, graviditet og din egen vilje og ønsker for fremtiden før du binder deg til en husleiekontrakt du ikke kommer ut av.

Anonymkode: 46cf2...e4c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der er øvre tak på husleieutgifter for å få bostøtte. Er husleien over det øvre taket, så får du ikke bostøtte.

Du får jo bostøtte selv om husleien er over dette taket, men du får bare beregnet støtte opp til taket. Hvis TS har 12 000 i leie og taket er 10 000, så får hun bare beregnet støtte for 10 000.

Anonymkode: 59303...ef1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du får jo bostøtte selv om husleien er over dette taket, men du får bare beregnet støtte opp til taket. Hvis TS har 12 000 i leie og taket er 10 000, så får hun bare beregnet støtte for 10 000.

Anonymkode: 59303...ef1

Du, det trodde jeg pg, men slik er det ikke. Har du en krone over øvre grense på husleien, så faller hele bostøtten bort. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

hvordan er det med støtte da? Hvis jeg blir mor, mister samboeren min og sitter igjen med en leilighet jeg ikke klarer betale aleine? Jeg har heller ikke mye utbetalt, under 20.000

Har du ikke råd til boligen må du flytte. Du får ikke bostøtte når du har så mye som 20.000 utbetalt hver måned, grensen er på 20.000 før skatt, ikke etter.

Hvis du ikke klarer å forsørge deg og barnet, så må faren ta seg av barnet. Problem løst.

Anonymkode: 131c9...1fe

• Liker 2
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du, det trodde jeg pg, men slik er det ikke. Har du en krone over øvre grense på husleien, så faller hele bostøtten bort. 

Her tar du helt feil..

men om du tjener for mye i forhold til grensen for å bostøtte så får du så klart ingenting. Nedre bruttogrense for å motta bostøtte for enslig er 19 046.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke råd til boligen må du flytte. Du får ikke bostøtte når du har så mye som 20.000 utbetalt hver måned, grensen er på 20.000 før skatt, ikke etter.

Hvis du ikke klarer å forsørge deg og barnet, så må faren ta seg av barnet. Problem løst.

Anonymkode: 131c9...1fe

Den er noe høyere for par, men jeg tror fortsatt at ts (og mannen) tjener for mye til å i det hele tatt få bostøtte ja, med mindre hun betaler lite skatt, og mannen ikke har inntekt.

Så nei ts, du kan nok ikke belage deg på å få bostøtte. Dere får heller lete etter et litt billigere sted å bo, og selvsagt dele husleien i to.

Anonymkode: 2bbdd...69b

• Liker 1
Skrevet (endret)

For par er satsen 24 222 brutto per hustand om du bor i Oslo, og lavere ellers i landet.

og hva du betaler i skatt har ingenting å si da det blir beregnet av bruttoinntekt.

Endret av Centrino
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet om det er mulig å få bostøtte selv om man har ca. 100k på BSU? Når man ikke får støtte fra nav fra før og ikke har vært i jobb det siste året, men levd på oppsparte midler? Ellers mister mann alt man har innen noen måneder i Oslo.

Anonymkode: 31155...7bf

Skrevet

Ja du kan få bostøtte, men dette kommer ann på hvordan du bor. Bor du i kollektiv fks så får du ikke bostøtte. Bor du sammen med noen så er det husstandens samlede inntekt som gjelder.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det høres faktisk ut som at du planlegger å bli alenemor, TS. Slik som du allerede nå forhører deg rundt ang. støtte, enda du ikke vet om du er gravid en gang. Også høres det ut som at du planlegger at du skal gå fra typen din. Og spiller på "Huff, jeg er så trist og lei meg. Tenk så synd det kommer til å være på meg hvis jeg blir alenemor!" Stygge greier...!

Hvis det blir slutt mellom dere, så skaffer du deg en billigere leilighet. Ferdig snakka.

Anonymkode: f1ceb...175

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ta abort. 

Anonymkode: 47052...7d7

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tull

Anonymkode: c9f15...6ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tull

Anonymkode: c9f15...6ec

Det er jo ikke tull. Tjener man 1 krone mer enn øverste taket for bostøtte får man ingen ting. Det blir heller ikke utbetalt bostøtte for støtte under 300 kr. Altså har man krav på 300 kr, får man dem ikke.

Taket er forøvrig satt rett over minstetrygden og regnes ut i fra brutto, og ikke netto som er den virkelige inntekten man sitter igjen med,

Så ts får du utbetalt rett under 20 k , eller er dette lønnen din før skatt?  Uansett så ligger du vel litt for høyt i lønn.

Anonymkode: 25e2a...d01

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke tull. Tjener man 1 krone mer enn øverste taket for bostøtte får man ingen ting. Det blir heller ikke utbetalt bostøtte for støtte under 300 kr. Altså har man krav på 300 kr, får man dem ikke.

Taket er forøvrig satt rett over minstetrygden og regnes ut i fra brutto, og ikke netto som er den virkelige inntekten man sitter igjen med,

Så ts får du utbetalt rett under 20 k , eller er dette lønnen din før skatt?  Uansett så ligger du vel litt for høyt i lønn.

Anonymkode: 25e2a...d01

Tullet her bestod jo på at vedkommende påstår, at om husleien er en krone over øvre grense på husleie så får du ikke en krone.. og dette stemmer jo på ingen måte. Om man har husleie på 8000 og øvre grense ligger på 6350, så får man fortsatt bostøtte for 6350 om man er under grensa for å få bostøtte.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...