Butterfly20 Skrevet 30. april 2017 #1 Skrevet 30. april 2017 I oktober flyttet jeg og to venninner inn i et hus med tre soverom. Vi har alle separate kontrakter med huseier, og betaler da 4000 hver + strøm. Hun ene jeg bor med, hadde kjæreste som plutselig selv sto uten husrom, og jeg foreslo da at han kunne komme til oss, og betale 1/4 av den totale husleia og strømmen inntil de fant nytt sted å bo. Nå har han altså snart bodd hos oss i to måneder, og det virker ikke som de har noen intensjoner om å flytte. Han har heller ikke betalt husleie, kun sin del av strømmen. Han påstår han ikke burde betale husleie siden de sover på hennes rom begge to. De er begge arbeidsløse og tilbringer mesteparten av tiden i fellesarealene. Før han flyttet inn, pleide vi også å handle ting til frokost og middag sammen, men plutselig var all mat oppspist før jeg rakk å titte i kjøleskapet, så det måtte jeg nylig ta opp at ikke fungerte for meg lenger, da jeg følte jeg betalte for å mette kjæresten til venninna. Også når jeg har hatt besøk av min kjæreste (hatt besøk av han tre ganger siden oktober), så føler vi oss begge til bry for de andre. De gir f eks ikke plass i sofaen om vi kommer på stuen, selv om det er plass til 7-8 stk der.. De tingene her har gjort det uhyggelig for meg å være der, og i det siste har jeg nesten ikke oppholdt meg i boligen. Har nå tatt opp med dem at jeg gjerne vil ut av huset, og om kjæresten hennes vil ta over min leiekontrakt, men jeg får ikke noe ordentlig svar.. Er så frustrert og vet ikke hva jeg skal gjøre. Har noen noe tips å komme med? Har jeg noen rettigheter? 2
Gjest Blondie65 Skrevet 30. april 2017 #2 Skrevet 30. april 2017 Du må få med deg din andre venninne (uten samboer) og bli enig hvordan dere vil ha det. Jeg synes forøvrig at han skal betale for halvparten av det rommet han bor på, og 1/4 av felleskostnadene deres - enten det er mat eller strøm.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #3 Skrevet 30. april 2017 Meld fra til utleier at hun har latt typen flytte inn. Er ikke sikkert utleier synes dette er helt greit. Vet utleier at de er arbeidsløse? Anonymkode: 95609...387 9
Sirah Skrevet 30. april 2017 #4 Skrevet 30. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Meld fra til utleier at hun har latt typen flytte inn. Er ikke sikkert utleier synes dette er helt greit. Vet utleier at de er arbeidsløse? Anonymkode: 95609...387 Hva har dette med saken å gjøre? Ellers burde han betale halvparten av rommet han bor på og 1/4 av fellesutgiftene ja. Dere burde ta dere et husmøte og avtale hvordan dere vil ha ting TS. 8
Butterfly20 Skrevet 30. april 2017 Forfatter #5 Skrevet 30. april 2017 24 minutter siden, Blondie65 skrev: Du må få med deg din andre venninne (uten samboer) og bli enig hvordan dere vil ha det. Jeg synes forøvrig at han skal betale for halvparten av det rommet han bor på, og 1/4 av felleskostnadene deres - enten det er mat eller strøm. Hun siste har ingen problemer med at det er sånn. Hun er enig i at han burde chippe inn på husleia. Fikk kommentar fra henne at: "du får se om det blir så jævlig mye billigere å kjøpe din egen mat da vettu". Svarte at:"Ja, det vet jeg at det blir".De mener alle at jeg er den urimelige.. Skjønner jo de syns det er kjipt å måtte betale 1/3 istedenfor 1/4 for omtrent samme mengde mat. Så da skal de betale 2000 hver mener du? Mat og strøm har han betalt 1/4 av, men det hjelper ikke når jeg ikke ser snurten av min 1/4 av maten. 1
Butterfly20 Skrevet 30. april 2017 Forfatter #6 Skrevet 30. april 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Meld fra til utleier at hun har latt typen flytte inn. Er ikke sikkert utleier synes dette er helt greit. Vet utleier at de er arbeidsløse? Anonymkode: 95609...387 Har prøvd å søke litt angående regler rundt dette, og det virker som utleier ikke har noe han skulle sagt så lenge det ikke står spesifisert i kontrakten.
gobbledigook Skrevet 30. april 2017 #7 Skrevet 30. april 2017 hvorfor kjøper dere ikke mat seperat, hver for dere..? 5
Butterfly20 Skrevet 30. april 2017 Forfatter #8 Skrevet 30. april 2017 2 minutter siden, gobbledigook skrev: hvorfor kjøper dere ikke mat seperat, hver for dere..? Vi har begynt med det nå ja. Fungerte veldig fint å dele før, og det var koselig å spise middager sammen. Men nå har jeg rett og slett ikke råd til å dele det lenger. 3
applestories Skrevet 30. april 2017 #9 Skrevet 30. april 2017 At han skal betale halvparten av rommet han bor på og 1/4 av fellesutgiftene blir litt feil i mine beregninger. De har leid en leilighet med tanke på at tre personer skal dele bad, stue, kjøkken, kjøleskap og fryser. Når en ny person flytter inn burde alt deles på fire, selvsagt med en viss reduksjon for at to sover på samme rom. Jeg var i en lignende situasjon for noen år siden da jeg studerte i utlandet og framleide rommet mitt. Jeg fikk vite flere måneder etter jeg kom hjem at han jeg leide ut til hadde hentet kjæresten fra Tyskland noen uker senere og de hadde bodd der begge to. Naboene mine ville ikke plage meg med dette der jeg satt midt i Afrika, men jeg skulle ønske jeg visste det tidligere, da kunne jeg beholdt depositumet og fordelt det på mine naboer. Er det mulig å forklare situasjonen for utleier? Jeg tror jeg ville startet der, spørre hvordan de forholder seg til situasjonen og hvordan du burde gjøre det. 5
Butterfly20 Skrevet 30. april 2017 Forfatter #10 Skrevet 30. april 2017 13 minutter siden, applestories skrev: At han skal betale halvparten av rommet han bor på og 1/4 av fellesutgiftene blir litt feil i mine beregninger. De har leid en leilighet med tanke på at tre personer skal dele bad, stue, kjøkken, kjøleskap og fryser. Når en ny person flytter inn burde alt deles på fire, selvsagt med en viss reduksjon for at to sover på samme rom. Jeg var i en lignende situasjon for noen år siden da jeg studerte i utlandet og framleide rommet mitt. Jeg fikk vite flere måneder etter jeg kom hjem at han jeg leide ut til hadde hentet kjæresten fra Tyskland noen uker senere og de hadde bodd der begge to. Naboene mine ville ikke plage meg med dette der jeg satt midt i Afrika, men jeg skulle ønske jeg visste det tidligere, da kunne jeg beholdt depositumet og fordelt det på mine naboer. Er det mulig å forklare situasjonen for utleier? Jeg tror jeg ville startet der, spørre hvordan de forholder seg til situasjonen og hvordan du burde gjøre det. Ja, det er nettopp det jeg mener. Han bor jo ikke kun på det soverommet. Vi har også et oppholdsrom nede i første etasje, innenfor inngangen vår. Vi må altså igjennom det rommet for å gå opp til resten av boligen. Der har de stasjonert seg med hver sin computer, og han har også flyttelasset sitt så og si strødd inne der. Så på en måte har de to rom, selv om vi altså må gjennom det rommet hver gang vi skal inn og ut. Forventer egentlig ikke å få noe betalt for det, nå vil jeg bare vekk. Jeg føler meg ikke velkommen eller respektert der lenger.. 2
LittleBabyBlue Skrevet 30. april 2017 #11 Skrevet 30. april 2017 Si opp leiekontrakta og finn deg noe annet. Han snylter på fellesmat uten å bridra. 1/4 dekker for såvidt fellesutgifter minus mat, men da betaler han ikke leie, okkupering av fellesområder eller eventuell lagerplass og slitasje. 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #12 Skrevet 30. april 2017 8 minutter siden, Butterfly20 skrev: Ja, det er nettopp det jeg mener. Han bor jo ikke kun på det soverommet. Vi har også et oppholdsrom nede i første etasje, innenfor inngangen vår. Vi må altså igjennom det rommet for å gå opp til resten av boligen. Der har de stasjonert seg med hver sin computer, og han har også flyttelasset sitt så og si strødd inne der. Så på en måte har de to rom, selv om vi altså må gjennom det rommet hver gang vi skal inn og ut. Forventer egentlig ikke å få noe betalt for det, nå vil jeg bare vekk. Jeg føler meg ikke velkommen eller respektert der lenger.. Vet du, jeg hadde avsluttet kontrakten like fort som jeg hadde avsluttet "vennskapene".... Uhørt!!! Anonymkode: edd37...904 3
Butterfly20 Skrevet 30. april 2017 Forfatter #13 Skrevet 30. april 2017 1 minutt siden, LittleBabyBlue skrev: Si opp leiekontrakta og finn deg noe annet. Han snylter på fellesmat uten å bridra. 1/4 dekker for såvidt fellesutgifter minus mat, men da betaler han ikke leie, okkupering av fellesområder eller eventuell lagerplass og slitasje. Skjønte ikke helt hva du mente, han har betalt 1/4 av både mat og strøm, men har spist min 1/4 av maten også. Og hun betaler leia, han ingenting. Sånn jeg ser det, har de felles økonomi, og betaler 2000 hver i husleie, noe jeg syns er lite å betale for å bo og leve i et så stort hus som vi har. Problemet er at det er 3 måneders oppsigelsestid. Har som sagt snakket med dem om at han kan ta over min kontrakt. Har sagt at jeg vil ha svar så fort som mulig sånn at jeg eventuelt kan fremleie til noen andre eller si opp kontrakten, men de sier at vi må snakke om det når jeg kommer hjem om en uke. Må nok prate med huseier, skulle bare ønske de kunne gitt meg et svar først.
Gjest Blondie65 Skrevet 30. april 2017 #14 Skrevet 30. april 2017 Hvis de to andre er enig i at det er greit slik det er nå, så er det jo du som har et problem. Da får du jo enten finne deg i det når du er i mindretall eller flytte ut.
Sirah Skrevet 30. april 2017 #15 Skrevet 30. april 2017 Ang rot på fellesarealene så kan du be de rydde opp. Hans rot får være på deres rom og ikke i stua. 5
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #16 Skrevet 30. april 2017 1 time siden, applestories skrev: At han skal betale halvparten av rommet han bor på og 1/4 av fellesutgiftene blir litt feil i mine beregninger. De har leid en leilighet med tanke på at tre personer skal dele bad, stue, kjøkken, kjøleskap og fryser. Når en ny person flytter inn burde alt deles på fire, selvsagt med en viss reduksjon for at to sover på samme rom. Jeg var i en lignende situasjon for noen år siden da jeg studerte i utlandet og framleide rommet mitt. Jeg fikk vite flere måneder etter jeg kom hjem at han jeg leide ut til hadde hentet kjæresten fra Tyskland noen uker senere og de hadde bodd der begge to. Naboene mine ville ikke plage meg med dette der jeg satt midt i Afrika, men jeg skulle ønske jeg visste det tidligere, da kunne jeg beholdt depositumet og fordelt det på mine naboer. Er det mulig å forklare situasjonen for utleier? Jeg tror jeg ville startet der, spørre hvordan de forholder seg til situasjonen og hvordan du burde gjøre det. Det er helt lov å ta inn en kjæreste i en leilighet man leier, uten at husleien skal økes eller at man kan kaste de ut Anonymkode: a8a52...d9c 3
Butterfly20 Skrevet 30. april 2017 Forfatter #17 Skrevet 30. april 2017 13 minutter siden, Blondie65 skrev: Hvis de to andre er enig i at det er greit slik det er nå, så er det jo du som har et problem. Da får du jo enten finne deg i det når du er i mindretall eller flytte ut. Jeg har jo skrevet at jeg vil flytte..? Skjønner godt at det funket for dem å få mer mat enn de betaler for, og de ble sure på meg når jeg ikke ville det mer. Finne meg i at jeg er i mindretall? Vet ikke helt om jeg forstår deg nå. Krever at jeg respekteres der jeg betaler leie for å bo... 4
Thyra Skrevet 30. april 2017 #18 Skrevet 30. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Meld fra til utleier at hun har latt typen flytte inn. Er ikke sikkert utleier synes dette er helt greit. Vet utleier at de er arbeidsløse? Anonymkode: 95609...387 Slik jeg har forstått det kan ikke utleier nekte leietakers ektemake, samboer eller barn bo der. At leietaker er arbeidsledig har ikke utleier noe med så lenge leietaker betaler leien og ellers oppfører seg. Det er ikke noe utkastelsesgrunn. I utgangspunktet er jo 4000 i leie pr. rom, ikke pr. person. Så man kan ikke forvente at man deler leien likt på fire når det bare er tre rom. Spesielt når hvert rom har egen leiekontrakt. Men synes ikke samboerparet er noe flinke til å ta hensyn her, og siden det også følger med fellesarealer er det naturlig at de bidrar litt ekstra. Men tror ikke man kan kreve det. Ts skal ikke måtte kjøpe ekstra mat for å fø på venninnens kjæreste. 1
Butterfly20 Skrevet 30. april 2017 Forfatter #19 Skrevet 30. april 2017 16 minutter siden, Sirah skrev: Ang rot på fellesarealene så kan du be de rydde opp. Hans rot får være på deres rom og ikke i stua. De har ikke sjans i havet til å få plass til alt det på soverommet, de har et veldig lite soverom...
Gjest Blondie65 Skrevet 30. april 2017 #20 Skrevet 30. april 2017 Akkurat nå, Butterfly20 skrev: Jeg har jo skrevet at jeg vil flytte..? Skjønner godt at det funket for dem å få mer mat enn de betaler for, og de ble sure på meg når jeg ikke ville det mer. Finne meg i at jeg er i mindretall? Vet ikke helt om jeg forstår deg nå. Krever at jeg respekteres der jeg betaler leie for å bo... Men du har ingen sak! De to andre er enige i at dere tre som står på kontrakten deler kostnadne på tre selv om det bor fire der. Ergo er du i mindretall og må enten finne deg i det eller flytte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå