Gå til innhold

Snart sommer og sol, og snart gressklipper tid. Ikke minst gressklippedebatten!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sommer og sol, lukten av nyklipt gress som blander seg med lukten av grillen som freser rundt en sommerkotelett, lyden av postgirobyggets sang "sommer på jorda" spilles i bakgrunnen. Du kjenner sola varme godt mot den solbrune kroppen, og i handa har du en kald og kondensvåt pils som smaker himmelsk. I kvled skal du spise sommer mat og nyte is og jordbær, før du hviler i kveldssola mens du ligger i hengekøya. Du står barfødt på terassen og skal til å snu på en av kotelettene i det idyllen blir fort brudt av naboens elgamle gressklipper som brøler og hoster seg over plenen. Motoren går ujevnt og det plinger i klippebladene av seiner og andre ujevnhetet. Hva er din tanke da?

Har du noen tidspunkt du synes folk flest bør holde seg til, hverdag og til helg? Er det noen spesielle hensyn en nabo bør ta? Hvilke hensyn tar du, som kanskje ikke nabo Andersen tar, men som Lien på oversiden også gjør?

Jeg kan dele mine tanker først. Jeg er veldig glad om naboene venter med å starte gressklipperen etter kl 8, og er ferdig innen kl 21. Litt kveldsro er lov å ønske seg, og i hensyn til små barn som skal sove. Dette var hverdager. Lørdager gjerne etter kl 9 og  være stille etter kl 18.  Søndager etter kl 11, ikke forde jeg er kristen, men forde det er så deilig med rolige søndagsfrokoster og litt stillhet. Og stille innen kl 17-18.  Jeg blir så klart glad om ingen klipper i helgene, men været i norge tilsier at man klipper når man kan. Jeg følger i allefall disse reglene. OG man tar hensyn hvis man ser naboen får mye besøk til evt konfirmasjon, dåp, bursdag eller lignende, da er det og fint om naboen sier i fra med en diskret lapp i postkassa. Jeg tar gjerne hensyn til slike ting. Vi bor i et tett nabolag, hadde jeg bodd på landet med få naboer hadde jeg sikkert ikke brydd meg siden lyden blir litt mer spredt. Del gjerne deres tanker.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har faktisk en Lien ved siden av, vi sto å ropte til hverandre i går da de holdt på med høytrykksspyler og vi med mosefjerning. Vi bråkte noe voldsomt alle sammen.

Her i nabolaget har vi aldri hatt regler. Det eneste som aldri slår feil er at når en person slår plenen kan du være sikker på at de andre også begynner. Og det er jo egentlig veldig greit - enten man blir mast på eller det er samvittigheten som slår inn, så blir det ihvertfall slått.

På ukedager i ferien må folk gjerne vente til 8.00 før de starter, i helgen kan man strekke seg til 10.00. Vi hadde for noen år siden en nabofamilie som var på hytta om dagen og kom hjem om natten for å bygge om huset - en usedvanlig varm sommer var det. Ikke så gøy med oppussing klokken to-tre om natten, noe de heldigvis skjønte da flere av naboene snakket med dem.

Vi har hatt mye grøntareal her jeg bor, men for noen år siden ble alt av skog hogget ned og leilighetetsbygg satt opp. Ett av gangen. De bygger fortsatt rett over veien, da venter de til våren kommer (de starter nå i mai igjen), og da er det byggestart 7.00 og de holder visst på til rundt 23.30. Tar pause mellom 16.00 og rundt 20.00 av så langt ukjente grunner. Det er smått irriterende, vi får se hvordan det går.

Søndager er jeg alltid usikker på, da er det tryggest å spørre mamma. Hun vil aldri fornærme folk, men innen rimelighetens grenser. Vi snakket om dette i går, kan jeg henge ut klær på en søndag? For ti år siden ville hun sagt nei, nå rynker hun på nesen og sier "hvorfor ikke". Slå plenen på ettermiddagen er greit om naboen begynner, spesielt i fellesferien, da gjelder ikke reglene på samme måte, alle dager er både hverdag og søndag samtidig, enten man selv har ferie eller ikke (og det elsker jeg, det føles som jeg har ferie uansett da).

Dette ble da voldsomt langt på et lite nettbrett.. beklager skrivefeil, skal stoppe nå :)

Edit: må forresten nevne at jeg ikke har noe imot lyden av gressklipper. måtte ha "smmer på jorda" på øret her for å få meg i stemningen, men lyden og lukten av nyklippet gress er bedre. det er avslappende, det er sommer

Endret av applestories
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor er det forbud mot motoriserte maskiner. Det er utrolig deilig. Koselig å høre den svake lyden av gressklipperens roterende blader. 

Anonymkode: 01fb2...2bd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det skal være stille fra kl 24:00 lørdag kveld til kl 07.00 mandag morgen faktisk. Helligdag og nattero. Ikke støyende musikk, støyende maskiner eller annen støy. Det finnes tydelig forklarte regler på flere nettsider så er bare å google.

Klesvask kan man henge opp som man vil.

Anonymkode: 598ba...865

• Liker 3
Skrevet

Her jeg bor er det ingen som bryr seg om normalt bråk som gressklipping, snekring og klesvask så lenge det skjer innenfor rimelighetens grenser. Altså ikke grytidlig i helgene og helst ikke på kvelden i helgene. Jeg bryr meg ingenting om naboen klipper plenen klokken 12:00 en søndag om det var da været var godt nok og tiden klaffet. Skal noen ha selskaper utendørs gir vi bare hverandre beskjed og folk holder det stille mens dette foregår. Jeg (og naboene) irriterer meg mer om naboen som slipper bråkeungene sine ut klokken 07:00 en søndag og lar de herje fritt med bråk og spetakkel. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Nordis skrev:

Det er faktisk ulovlig å klippe gress med motorisert klipper, høytrykkspyling o.l. på søndager og alle helligdager (røde dager). Det er brudd på hellidagsfreden og faktisk straffbart. Noe å tenke på.

http://www.viivilla.no/ovrig/lover-og-regler/klippe-plenen-pa-sondager/

Dette er også utdaterte lover som henger igjen fra et mer religiøst norge der alle skulle gå i kirken på søndager

Som mange andre i tråden ser jeg det mest optimalt å klippe innenfor visse tider, men jeg vet også at mange har en travel hverdag og noen ganger må man bare slå for å få gjort det, selv om det er sent eller tidlig. Jeg ville ike protestert på det, med mindre jeg hadde en nabo som alltid gjorde det, men selv da så er det begrenset hvor plagd jeg føler meg av det når jeg sover eller er inne i huset. Nå er det bra avstand mellom husene her jeg bor, da

Anonymkode: 647bc...41c

AnonymBruker
Skrevet

Migrenen min blir veldig trigget av typiske bråkete hageredskaper, så jeg elsker når det er stille på søndager! :) Veldig spent på hvordan det er i dette nabolaget med tanke på sånn, har akkurat flyttet. 

Anonymkode: 8c564...2c6

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er også utdaterte lover som henger igjen fra et mer religiøst norge der alle skulle gå i kirken på søndager

Som mange andre i tråden ser jeg det mest optimalt å klippe innenfor visse tider, men jeg vet også at mange har en travel hverdag og noen ganger må man bare slå for å få gjort det, selv om det er sent eller tidlig. Jeg ville ike protestert på det, med mindre jeg hadde en nabo som alltid gjorde det, men selv da så er det begrenset hvor plagd jeg føler meg av det når jeg sover eller er inne i huset. Nå er det bra avstand mellom husene her jeg bor, da

Man kan gjerne mene at loven er utdatert, men den gjelder altså ennå, enten man liker det eller ikke. Man kan i verste fall bli straffet med bøter.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Nordis skrev:

Man kan gjerne mene at loven er utdatert, men den gjelder altså ennå, enten man liker det eller ikke. Man kan i verste fall bli straffet med bøter.

Ja, poenget er at det driter vi i

AnonymBruker
Skrevet

Skulle ønske det var forbud mot kirkeklokkene på søndager... Bor litt for nær en. Plager meg mer enn gressklipper, for de er tidigere ute. 

Anonymkode: 64262...63c

Skrevet

I mitt nabolag er det sånn at når én fyrer gressklipperen, så sprer det seg - da begynner alle andre også. Så da blir vi ferdig med alt bråket samme dagen, og det er stille resten av uka. 

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, Nordis skrev:

Joda, jada lover og shit. :PNå er det jo ofte slik at et nabolag lager sine egne normer. Spørsmålet var mer hva hva enkelt tenker er greit ut i fra dagens samfunn. Er det feks ok å anmelde stakkars nabo Jensen for at han klipper gresset på søndag, kl 13,forde resten av uka regnet det og han jobbet dobbeltvakt den dagen det var opphold?  Eller synes du det er helt ok med litt gressklipping på søndag? Din personlige mening ikke Norges lover sin.

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan slå med ljå, det er lydløst. Som en bonus er det billigere og mer miljøvennlig enn motorisert gressklipper. 

Anonymkode: 01fb2...2bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I mitt nabolag pleier ikke folk å klippe plenen på søndager og helligdager. 

Hva synes dere om hagearbeid som ikke bråker, som planting av blomster og beskjære busker med beskjæringssaks? Er det ok? 

Anonymkode: f1949...a78

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva synes dere om hagearbeid som ikke bråker, som planting av blomster og beskjære busker med beskjæringssaks? Er det ok? 

I mitt hode er det bare støy som er problematisk. Om noen plages av å se på at andre jobber på søndag får de heller snu seg bort. Det er vanskeligere å lukke ørene. :) 

Anonymkode: 680ac...c8d

• Liker 5
Skrevet

Synes ikke man skal klippe på søndager (selvfølgelig unntak om det har vært to uker med regn og det endelig blir klippevær på søndagen). Lørdager før kl. 18:00, og på hverdager før 20:00. 

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I mitt hode er det bare støy som er problematisk. Om noen plages av å se på at andre jobber på søndag får de heller snu seg bort. Det er vanskeligere å lukke ørene. :) 

Anonymkode: 680ac...c8d

Enig! Det er støyen som er problemet, og da spesielt fra bensindrevne gressklippere. Om noen vil håndklippe plenen om natta, må de gjerne gjøre det. Om noen går over plenen med en gressklipper uten motor en søndag formiddag, er det også helt greit.

• Liker 3
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja! Det må da være lov! Har selv raket hele plenen i dag og malt en mur. Har ikke laget mye leven. I mitt nabolag kan noen fint starte gressklipper, kantklipper eller motorsag. Det er fint om man kan la være så klart, men vi har nok ingen som ringer purken for det. Er og et jorde bak oss hvor bonden av og til kjører om søndagen, det synes jeg er koselig forde jeg er så glad I bønder og norsk jordbruk. :nordvesta:

Men vi har en nabo som vi liker lite, og så klart er det alltid irriterende hvis han må klippe gresset på søndag :P

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 4/30/2017 den 15.32, AnonymBruker skrev:

Samma søren om det er utdatert eller ikke, det er fortsatt en uting å bruke motoriserte maskiner klokka 7 om morgenen eller 23 om kvelden.

Anonymkode: f9e0d...40b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...