Gå til innhold

Barn på 6 år få 8-9 uker fri før skolestart?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så heldig å er stemor for en flott Jente på 6 år ( skolestart til høsten). Moren og faren er dessverre ikke helt på bølgelengde og det er moren som har mest bestemnelsesrett på barnet, og har bestemt at barnet skal ha 8-9 uker dommerferie uten å dra til barnehagen.  Jenta har språkproblemer og mye energi. Både jeg og faren mener det er derfor best at barnet er i barnehagen om sommeren ( ikke alle dager).  Da hun får lekt mer med gjevn aldere, har mennesker rundt seg med kompetanse. Og kanskje ikke får helt sjokk når hun plutselig skal på skolen.  vil gjerne høre hva dere tenker.  Såklart har jo jeg ingen rett til å bestemme, men sitter å tenker på hva som kan være barnets beste, og innspill er jo alltid kjekt å få 😊

Anonymkode: 68e97...273

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ferie er jo positivt, men her anbefaler de at skolestartere går på sfo før skolen starter for å bli kjent og gjøre overgangen lettere.

Anonymkode: ea784...099

• Liker 7
Skrevet

Jeg har også en skolestarter med mye energi (men uten språkproblemer). Energien får hun utløp for ved å være mye ute og leke, enten med broren, alene eller med naboungene. Hun skal vel ha 6-7 uker ferie, men kunne godt vært i barnehagen noe av sommeren hvis det passet seg sånn.

Hun starter på SFO en uke før skolestart. Det tror jeg er det viktigste - da rekker hun å komme inn i rutinene og bli litt kjent med de andre barna før skolen begynner.

• Liker 10
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så heldig å er stemor for en flott Jente på 6 år ( skolestart til høsten). Moren og faren er dessverre ikke helt på bølgelengde og det er moren som har mest bestemnelsesrett på barnet, og har bestemt at barnet skal ha 8-9 uker dommerferie uten å dra til barnehagen.  Jenta har språkproblemer og mye energi. Både jeg og faren mener det er derfor best at barnet er i barnehagen om sommeren ( ikke alle dager).  Da hun får lekt mer med gjevn aldere, har mennesker rundt seg med kompetanse. Og kanskje ikke får helt sjokk når hun plutselig skal på skolen.  vil gjerne høre hva dere tenker.  Såklart har jo jeg ingen rett til å bestemme, men sitter å tenker på hva som kan være barnets beste, og innspill er jo alltid kjekt å få 😊

Om hun  begynner på skolen til høsten, har hun vel ikke mulighet til å være i barnehagen denne sommeren? Med mindre hun har en spesialavtale? Kan være det er ulikt rundt, men de barnehager jeg kjenner til praktiserer ikke barnehage på/hele sommeren for de som er skolestartere. Da er det sfo som gjelder. Når det gjelder barn generelt, er skånsomme overganger det beste, og her i deres situasjon sikkert svært lurt med litt innkjøring på sfo noen dager før skolestart. Dersom barnet ikke skal benytte seg av sfo, kjenner jeg ikke til mulighetene her. Men hva har barnehage sagt? Så lenge barnet tross noen utfordringer som du nevner, sendes som klar til skolestart, gjelder nok samme regler for henne som resten av skolestarterene, som betyr vanlig ferie før start. Men forstår hvordan dere tenker, og syns det er fint at dere reflekterer slik over situasjonen. Husk at det nok ikke er mor som har bestemt så lang ferie, det er slik det fungerer (om ikke noe nytt er satt igang da) Husk også at det finnes utallige aktive barn, som "flyr på veggene" i lang sommerferie, dette er helt normalt, og opptil foreldre å aktivisere barnet. Barn har godt av at det ikke skjer noe hele tiden også. Husk også at barn tilpasser seg svært godt som regel, og selv om ferien er lang, betyr det ikke at det gagner negativt for skolestarten. Nå vet jeg ikke hvor omfattende språkutfordringen er, og om det går mye utover det sosiale. Hvis det gjør det, ville jeg tatt kontakt med barnehagen og skolen, for å ordne en løsning her, Så overgangen blir god. Lykke til med skolestarterene, heldig som har deg som ønsker det beste for henne! :)Håper dere finner ut av det,  uten at du som stemor sitter igjen som "skurken".:klem::hjerte:

Endret av Lykkehjerte
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, Lykkehjerte skrev:

Om hun  begynner på skolen til høsten, har hun vel ikke mulighet til å være i barnehagen denne sommeren? Med mindre hun har en spesialavtale? Kan være det er ulikt rundt, men de barnehager jeg kjenner til praktiserer ikke barnehage på/hele sommeren for de som er skolestartere. Da er det sfo som gjelder. Når det gjelder barn generelt, er skånsomme overganger det beste, og her i deres situasjon sikkert svært lurt med litt innkjøring på sfo noen dager før skolestart. Dersom barnet ikke skal benytte seg av sfo, kjenner jeg ikke til mulighetene her. Men hva har barnehage sagt? Så lenge barnet tross noen utfordringer som du nevner, sendes som klar til skolestart, gjelder nok samme regler for henne som resten av skolestarterene, som betyr vanlig ferie før start. Men forstår hvordan dere tenker, og syns det er fint at dere reflekterer slik over situasjonen. Husk at det nok ikke er noe som har bestemt så lang ferie, det er slik det fungerer (om ikke noe nytt er satt igang da) Husk også at det finnes utallige aktive barn, som "flyr på veggene" i lang sommerferie, dette er helt normalt, og opptil foreldre å aktivisere barnet. Barn har godt av at det ikke skjer noe hele tiden også. Husk også at barn tilpasser seg svært godt som regel, og selv om ferien er lang, betyr det ikke at det gagner negativt for skolestarten. Nå vet jeg ikke hvor omfattende språkutfordringen er, og om det går mye utover det sosiale. Hvis det gjør det, ville jeg tatt kontakt med barnehagen og skolen, for å ordne en løsning her, Så overgangen blir god. Lykke til med skolestarterene, heldig som har deg som ønsker det beste for henne! :)Håper dere finner ut av det,  uten at du som stemor sitter igjen som "skurken".:klem::hjerte:

I vår bhg har skolestarterne plassen sin ut juli, og da starter sfo, så det er ingen som "må" ha noe ferie i det hele tatt.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I vår bhg har skolestarterne plassen sin ut juli, og da starter sfo, så det er ingen som "må" ha noe ferie i det hele tatt.

Ok, da er det ulikt over det hele. :) Men de må vel ha noen uker ferie i løpet av barnehageåret, selv om ikke de benyttes akkurat på sommeren? Det håper jeg! Barn trenger ferie fra barnehage (og skole) :)

• Liker 3
Gjest Flaskepost
Skrevet

Det er flott om hun får ha en lang ferie. Så får hun finne sin egen rytme og slappet av. Da kommer også kanskje språket. 

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. 

I barnehagen hun går i er det stengt bare 3 uker og barna som skal begynne på skolen kan gå i barnehagen ut juli ( bortsett ifrå  når barnehagen da er stengt).  vi har heller ikke hørt noe om sfo start før skolen starter.  ( kanskje dette er et tilbud som kommer senere?).

Moren til jenta tok henne ut også 8 uker sist sommer. Da sa barnehage litt ifra og fortalte moren at det kanskje hadde vært det beste om hun fekk være litt i barnehagen denne tiden. Dette ignorerte moren helt. Det er også mye annet som gjør til at jeg syns jenta skal være i barnehagen i sommer. Hos moren er det mye fritt fram og ikke mye regler og normer.  Dette får vi oppleve vær gang jenta kommer tilbake til oss. Blir noen diskusjoner og tråkking på grenser. ( såklart er det jo ikke lett for jenta når det er så forskjell på oppdragelsen). 

Jeg har ikke hørt jenta noen gang pratet om at hun får besøk når hun er hos moren sin. Så trur hun da leker mye aleine.  Vi føler heller ikke at jenta får trent på språket sitt hos moren.  Her jobber vi med det, så mye som vi kan. 

Dette er noen av grunnene til hvorfor jeg trur det er best at jenta får være litt i barnehagen i sommer. 

Skrevet

Dette må FAR ta. Du som stemor har dessverre ingenting du skulle ha sagt i denne sammenhengen. 

Hvis mor har tatt datteren ut av barnehagen så kanskje far kan si at datteren er der når han skal ha henne ( forutsetter at de har 50/50)

Eller synes jeg at alle barn har krav på ferie og om mor skal ha 3 uker og far skal ha 3 uker så blir et fort 6 uker uten barnehage/sfo uansett. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Når mine begynte på skolen så ble vi anbefalt å starte på SFO når de åpnet 1 august, så fikk de nesten to uker på å bli trygge, få  venner og komme i rutiner igjen. De hadde erfaring med at barn som begynte litt før skolen startet ble fortere trygge enn de som ikke gjorde det, og det er jo logisk.

Mine var ikke i barnehagen det året de sluttet, både fordi vi hadde mulighet til at de var hjemme og fordi de ikke hadde lyst til å være i barnehagen. De følte seg ferdig med barnehagen.

Anonymkode: c30c3...7cc

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har barnet språkproblemer så har det og et opplegg i barnehagen for sitt problem. 

Hva mor og far blir enige om, må steforeldre begynne å respektere og rette seg etter, ikke sabotere og klage i stadig nye tråder over. 

Anonymkode: 6271b...807

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Vil bare nevne at far er enig i det jeg skriver 😊

Skrevet

Har dere mulighet til å gi henne såpass med ferie, tenker jeg det ikke spiller så mye rolle. Her er i hvertfall barnehagen helt stengt fire uker i juli, og seksåringen kan ikke gå der etterpå, så min får 7 uker uansett, eventuelt SFO uka før skolestart. Selvfølgelig er det ikke én sommer som avgjør om hun faller fra språklig eller ikke, og selvfølgelig må mor og dere lese og snakke og følge språktrening uansett. De pleier ikke å være så proffe på slikt i barnehagen. Hadde dere tenkt at hun bare skulle ha fri noen dager inneimellom? Hvorfor det? Barn har krav på tre uker sammenhengende ferie de også faktisk. 

Er det upraktisk for dere å passe henne? Nå begynner starten på ti års skolegang (13, 18 kanskje). Finn venner i nærmiljøet, la henne ha ferie. Kan aldri tenke meg det er mange jevnaldrende skolestartere i barnehagen i juli, (og august tror jeg ikke de får gå), og slett ikke høykompetanse innen språk, da pleier det jo være oppsamlingsplasser med fremmede sommervikarer en eller annen plass som MÅ være åpen. La far høre med mor om hun kan gå ut juni, og eventuelt begynne på SFO en uke før skolestart. 

Jeg støtter mor her jeg altså, jeg tror ikke mest mulig barnehage rett før skolestart er noe poeng.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har barnet språkproblemer så har det og et opplegg i barnehagen for sitt problem. 

Hva mor og far blir enige om, må steforeldre begynne å respektere og rette seg etter, ikke sabotere og klage i stadig nye tråder over. 

Anonymkode: 6271b...807

Ja, barnehagen tar tak i de med språkvansker.

Ellers må du, TS, forstå at dette ikke er ditt barn. Barnet har foreldre. 

I og med at mor og far IKKE har 50/50 men at mor har mesteparten høres det litt svakt ut.

Hadde de gjort det solid fra dag en ville de jo ha hatt avtale om 50/50.

Anonymkode: 4dab2...f7c

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Vil bare nevne at far er enig i det jeg skriver 😊

Hvorfor skal mor eller far være enig med deg - hvem er du?

Barnets foreldre må få lov til å håndtere sitt barn selv.

Du bør finne deg andre interesser enn andres barn? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

En mann er alltid enig med sin nårværende kvinne, enten hun tar feil eller ikke.

Anonymkode: 473e9...f86

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, barnehagen tar tak i de med språkvansker.

I sommerperioden blir ofte språkstøtte nedprioritert siden både ordinært personale og evt. ekstraressurser skal avvikle ferie.

Anonymkode: 1ccf7...30c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. 

Altså,  jeg mener ikke at barnet ikke skal få fri i det hele tatt.  Såklart skal hun få ferie.  Men 8-9 uker sammenhengende syns både jeg og far er utrolig lenge.  Og derfor spør jeg bare hva deres tanker og kanskje erfaringer er. Slutt å tråkke meg ned. Når barnet skal til oss har vi begge voksne tatt fri. Barnet skal være hos oss til sammen 3 uker av de 8-9 uker barnet har fri.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Lykkehjerte skrev:

Om hun  begynner på skolen til høsten, har hun vel ikke mulighet til å være i barnehagen denne sommeren? Med mindre hun har en spesialavtale? Kan være det er ulikt rundt, men de barnehager jeg kjenner til praktiserer ikke barnehage på/hele sommeren for de som er skolestartere. 

Her er det motsatt. Skolestartere får ikke begynne på SFO før skolestart, men må forholde seg til å gå i barnehagen frem til første skoledag. SFO er for de som begynner i 2. klasse og oppover.

Anonymkode: eaf55...139

AnonymBruker
Skrevet

Barnehagen er nok best for de som sliter med språket ja, spesielt hvis språkstimuleringen hjemme er dårlig. Skjønner at du er litt bekymret. Samtidig er det hennes valg og noe dere må respektere. 

Anonymkode: f8343...310

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...