Gå til innhold

Er jeg helt på jordet? Bursdagsfeiring.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En eldre kvinne fyller rundt år, og selv om hun har lyst til å feire, gruer hun seg til å ha selskap.

Årsaken er at hun blir veldig raskt sliten av folkemengder, og da faller hun ut av samtaler, klarer ikke følge med, og da klarer hun heller ikke kose seg på grunn av det.

Jeg vet at familien vil komme på dagen uansett, og mente det var best å arrangere noe selv for å ta kontrollen.  Jeg foreslo at vi kunne ta et helt uformelt selskap, enkel bevertning (snitter og kaffe m/kaker), med tidsavgrensning (eks fra kl 12 til 15).  Da visste hun når folk kom, og hun visste at det ikke ville bli for lenge, og hun ville ikke bli for sliten til å kose seg på dagen.  Den tanken likte hun.

Så snakket jeg med en venninne, og hun mente at tidspunkt, type selskap, og tidsavgrensning var for likt et barneselskap, og at vi måtte arrangere noe mer "voksent", type middag, kaffe, taler, arrangert på kveldstid.  Hun mente at familien ville bli skuffet over et slikt opplegg som jeg skisserte, og da spesielt tidsavgrensningen.  Det ble for mye av et barneselskap i hennes øyne.
Hun mente at når familien ble samlet til en slik anledning ble det feil å bryte opp etter så få timer, de burde få mer tid sammen, og i alle fall få ordentlig mat.

Jeg ser poenget hennes, men mener vi bør ta hensyn til jubilanten her, og sørge for at hun får en fin dag.  Og hvis en kort uformell feiring er det som vil gi henne en fin dag, er det det vi bør arrangere.

Hva mener dere?

Anonymkode: 61b3c...094

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Blås i venninnen din. 

Det er ikke uvanlig med kortere lunsjselskap for eldre. 

Anonymkode: bcb36...e97

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er helt korrekt plassert. Du er langt unna jordet. Ergo synes jeg at du skal kjøre på med planen din.

Anonymkode: 47a79...b00

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ideen din er flott, ikke bry deg om hva venninnen sier. 

Anonymkode: 25dd4...086

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig fint ut sånn som du har tenkt. Glimrende :tommelopp: Det kan godt være jeg gjør noe sånt selv. Jeg kjenner andre som også gjør det.

Mine foreldre inviterer ofte fra klokkeslett til klokkeslett som da sier hvor lenge selskapet skal vare. De har fått flere tilbakemeldinger på at folk synes det er kjekt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jubilanten er voksen og bestemmer selv hva slags selskap hun ønsker, så da synes jeg dere skal gå videre med planen deres uten å bry dere om hva venninnen din sier. :) Hovedsaken er at jubilanten får en fin dag uten å bli utslitt, og eventuelle familiemedlemmer som måtte finne på å klage på dette kan ta seg ei bolle. :) 

Anonymkode: bc8f7...4bd

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn har mormor feiret bursdagen sin de siste ti årene, og i år er intet unntak (blir 87). Barnebarna baker en kake hver, hun bestiller snitter og barna hennes kjøper inn drikke. Ca 13-16 er det "åpent hus", 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jubilantens dag = Jubilantens premisser

Dagen er for jubilanten, la det derfor passe hennes omstendigheter.

Anonymkode: da44c...49c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar alle sammen!  Da blir det som vi har planlagt.

Det var godt å høre at jeg ikke var helt på jordet.
Her er det ikke vanlig med formiddagsselskap.  Enten er det stort selskap på kvelden, eller åpent hus, og ingen av delene passet jubilanten.

Jeg må også legge til at venninnen min er i jubilantens familie, og vil være en av gjestene.  Hadde hun ikke vært det, hadde jeg ikke lagt vekt på meningen hennes i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er fint at du tar hensyn til jubilanten. Den andre venninnen virker firkantet og hensynsløs. 

Personlig hadde jeg ikke tenkt noe negativt om en slik tidsramme uavhengig om det ligger noe bak det eller ikke. Jeg ville hvertfall ikke tenkt i retning barnebursdag.

Anonymkode: cb56f...bff

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er flott at du tar hensyn til jubilanten! Jobber innen eldreomsorg selv, og vet at flere av de ikke orker å ha selskap i det hele tatt fordi de blir så slitne etterpå. 

Og nei, jeg fikk heller ingen assosiasjoner til barneselskap. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes din idé høres bra ut! Jeg kan selv bli sliten både av å ha besøker selv og å være i besøker. Derfor ville jeg også som gjest satt pris på en tidsavgrensing. Ofte føler man at man er nødt å være lenge pga høflighet, og da ypperlig med tidsavgrensing :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dersom familien blir skuffet over at jubilanten velger legge opp til en feiring som ikke går ut over helsen, så kanskje familien skal ta en ny vurdering på hva som faktisk er viktig i livet... 
Jeg synes ofte de selskapene med taler og sang og lignende blir alt for desperat. 
Selskaper med kaffe og kake, begrenset til noen timer på dagtid kan være minst like koselig, og jeg synes det virker som flere tar seg tid/mulighet til slike feiringer. Det kan jo være stress for gjester med helaftens hvor det kreves barnevakter og taxi. 

Anonymkode: f2f7a...3b8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis gjestene ikke vil dra hjem når selskapet er over, er det ingenting i veien for at de drar ut og spiser middag. 

Anonymkode: 6f0b7...bb4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

En eldre kvinne fyller rundt år, og selv om hun har lyst til å feire, gruer hun seg til å ha selskap.

Årsaken er at hun blir veldig raskt sliten av folkemengder, og da faller hun ut av samtaler, klarer ikke følge med, og da klarer hun heller ikke kose seg på grunn av det.

Jeg vet at familien vil komme på dagen uansett, og mente det var best å arrangere noe selv for å ta kontrollen.  Jeg foreslo at vi kunne ta et helt uformelt selskap, enkel bevertning (snitter og kaffe m/kaker), med tidsavgrensning (eks fra kl 12 til 15).  Da visste hun når folk kom, og hun visste at det ikke ville bli for lenge, og hun ville ikke bli for sliten til å kose seg på dagen.  Den tanken likte hun.

Så snakket jeg med en venninne, og hun mente at tidspunkt, type selskap, og tidsavgrensning var for likt et barneselskap, og at vi måtte arrangere noe mer "voksent", type middag, kaffe, taler, arrangert på kveldstid.  Hun mente at familien ville bli skuffet over et slikt opplegg som jeg skisserte, og da spesielt tidsavgrensningen.  Det ble for mye av et barneselskap i hennes øyne.
Hun mente at når familien ble samlet til en slik anledning ble det feil å bryte opp etter så få timer, de burde få mer tid sammen, og i alle fall få ordentlig mat.

Jeg ser poenget hennes, men mener vi bør ta hensyn til jubilanten her, og sørge for at hun får en fin dag.  Og hvis en kort uformell feiring er det som vil gi henne en fin dag, er det det vi bør arrangere.

Hva mener dere?

Så klart skal dere ta hensyn til jubilanten! Det er hennes dag. Ønsker hun å feire på den måten hun uttrykte, så skal hun få lov til det! Uavhengig av hva alle andre måtte mene om det. Jeg føler med henne. Jeg er en introvert person, og det opplegget hun selv ønsket, hadde passet perfekt for meg! :) Så vær så snill og gjør som jubilanten ønsker. Det er hennes dag. Hun skal få ha det som hun selv ønsker og ikke minst kose seg masse :)

Hvis dere gjør som de andre foreslo, så er jeg redd for at jubilanten ikke ønsker å komme. Det blir for mye.. 
Folk må huske på at vi alle er forskjellige. Det som passer andre, passer nødvendigvis ikke deg eller meg... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...