AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #1 Skrevet 30. april 2017 Jeg driver og søker jobber, og vet ikke om jeg skal le eller gråte. Jeg er søker på nyutdannet-stillinger innen it, men jeg syns mange arbeidsgivere stiller så høye krav. Blant annet at man skal kjenne bestemte verktøy ut og inn - selv om ikke slike verktøy brukes på universitetet. De forventer at du skal være god på ting som tar år med yrkesrettet erfaring. Det er også store krav til deg som person - blant annet at man skal være en "gledesspreder". Man skal ikke bare være super-god på det man gjør, men man skal også være et ekstraordinært hyggelig menneske som øker livskvaliteten til kollegaer ved å spre glede. Wtf? Jeg syns det blir litt tåpelig. Flere som føler det på samme måte innen andre bransjer? Anonymkode: 8949d...b48 23
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #2 Skrevet 30. april 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er også store krav til deg som person - blant annet at man skal være en "gledesspreder". Man skal ikke bare være super-god på det man gjør, men man skal også være et ekstraordinært hyggelig menneske som øker livskvaliteten til kollegaer ved å spre glede. Wtf? Jeg syns det blir litt tåpelig. Dette er en arbeidsgiver som ønsker positive medarbeidere som sprer trivsel og glede fremfor å forsure arbeidsmiljøet. Veldig bra Anonymkode: ee07e...c7b 9
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #3 Skrevet 30. april 2017 Nå trenger du jo ikke oppfylle alle kravene for å søke, men det er hvilke krav en drømmearbeidstaker kan oppfylle for arbeidsgiver. På min arbeidsplass utlyses en del stillinger med ønske om å kjenne datasystem AB og CD, men det er bare fordi det sparer oss alle for opplæring på det, og den innkjøringstiden det tar før ny ansatt er kjent med systemene. Dersom en god kandidat søker og ikke kan systemene så kan han fremdeles få jobbern. Det med å være gledesspreder handler vel om slippe å ha en muggen it nerd uten sosiale antenner innelukket på et kontor, men å ansette en som bidrar til et godt arbeidsmiljø. Anonymkode: 7c406...86e 11
SchizoMonster Skrevet 30. april 2017 #4 Skrevet 30. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette er en arbeidsgiver som ønsker positive medarbeidere som sprer trivsel og glede fremfor å forsure arbeidsmiljøet. Veldig bra Anonymkode: ee07e...c7b Veldig bra at dere glade blide utadvente folk kan kose dere sammen, men for nasjonens del bør en nok ha noe rom for mer introverte OG gi folk uten erfaring en sjangse og ikke bare trekke stigen opp etter dere slik at nasjonen kollapser etterhvert. Alternativet blir at du må betale 80-90% skatt, for å betale for alle disse introverte du mener skal på NAV og forsørges av deg, fordi de ikke er blide og gledesspredende nok 38
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #5 Skrevet 30. april 2017 Enig. Liker også de annonsene som vil at du skal like jakt, gå tur i fjellet osv. Hva har dette med kontoret å gjøre? Anonymkode: 3dba7...c8d 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #6 Skrevet 30. april 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er en arbeidsgiver som ønsker positive medarbeidere som sprer trivsel og glede fremfor å forsure arbeidsmiljøet. Veldig bra Anonymkode: ee07e...c7b Mennesker er ikke så svart-hvitt, tenker jeg da. Man er ikke enten gledesspreder eller surpomp. Man ødelegger ikke arbeidsmiljøet ved å være nøytral og midt i mellom - altså at man er en gjennomsnittlig hyggelig person. Jeg syns derfor det blir litt tåpelig at man som programmerer skal være en gledesspreder - hadde det vært jobb som selger eller sykehus-klovn så hadde jeg kanskje forstått det. Anonymkode: 8949d...b48 18
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #7 Skrevet 30. april 2017 5 minutter siden, SchizoMonster skrev: Veldig bra at dere glade blide utadvente folk kan kose dere sammen, men for nasjonens del bør en nok ha noe rom for mer introverte OG gi folk uten erfaring en sjangse og ikke bare trekke stigen opp etter dere slik at nasjonen kollapser etterhvert. Alternativet blir at du må betale 80-90% skatt, for å betale for alle disse introverte du mener skal på NAV og forsørges av deg, fordi de ikke er blide og gledesspredende nok Jeg er introvert, men likevel har jeg en positiv innstillingen. Jeg blir også motivert at kolleger som positive. De som er negative, sure og grinete reduserer min trivsel, arbeidsglede og inspirasjon. Anonymkode: ee07e...c7b 9
visp Skrevet 30. april 2017 #8 Skrevet 30. april 2017 Min erfaring er at mennesker som kaller seg selv gledesspredere har helt motsatt effekt. 19
Gjest Lilli My Skrevet 30. april 2017 #9 Skrevet 30. april 2017 Hvis stillingsbeskrivelsen er veldig spesifikk , er dette gjerne et tegn på at bedriften allerede har en kandidat de ønsker å ansette, men at regelverket deres krever at alle stillinger utlyses. Det skader ikke å søke om man mangler enkelte kvalifikasjoner, både faglige og "sosiale". Til syvende og sist vil de velge den kandidaten som passer best.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #10 Skrevet 30. april 2017 6 minutter siden, visp skrev: Min erfaring er at mennesker som kaller seg selv gledesspredere har helt motsatt effekt. Er enig med deg. Og noen gledesspredere dummer ut noen for å få andre til å le. Ikke mobbing direkte, men spøk på andres bekostning. Anonymkode: 52f70...313 4
Gjest ti10 Skrevet 30. april 2017 #11 Skrevet 30. april 2017 Har også reagert på dette. Det har blitt svært vanlig at det søkes etter utadvendte og positive folk, uansett hvor lite relevant det er for stillingen. Alle forstår at det ikke er så hyggelig å jobbe med surpomper, men hvor mange er det egentlig som går rundt og er konstant gretne og forsurer arbeidsmiljøet? Klart at de finnes, men tror ikke det er mange av dem. Er selv ganske stille og rolig, men har respekt for at folk er forskjellige. Min erfaring er at det er best arbeidsmiljø der det er en god blanding av utadvendte og litt mer stille personer.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #12 Skrevet 30. april 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig. Liker også de annonsene som vil at du skal like jakt, gå tur i fjellet osv. Hva har dette med kontoret å gjøre? Anonymkode: 3dba7...c8d Om noen vil ansette meg fordi jeg liker å gå på tur og jakt går jeg ut ifra at det også lokkes med firmahytte i jakttereng? Jeg tar gjerne den jobben :D Anonymkode: 6f156...431 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #13 Skrevet 30. april 2017 TS, dette er IT bransjen, og der stilles det enorme krav, det kan man faktisk bare venne seg til med en gang. Ja, det kreves gjerne at man skal ha kjennskap og erfaring i veritkøy A, B, C. Og gjerne D, E også. Helt ned til Å. Avhengig av hva du skal jobbe med, så er IT gjerne noe som krever stor arbeidskapasitet, evne til å lære seg nye systemer - også på et detaljert nivå - i høyt tempo. Det vil mange steder også forventes at du legger inn stor arbeidsinnsats, på mange arbeidsplasser må du regne med betydelig med overtid. Har jobbet 1000 timer overtid i året før, og jeg kjenner såger flere som har jobbet mer enn det også. Anonymkode: e9ced...1c6 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #14 Skrevet 30. april 2017 I bransjen jeg er i (liten gren innenfor ingeniørbransjen) kreves det ca bestandig kjennskap til programvare. Det er ett program som går igjen og brukes overalt. Men på studiet var det nada bruk av programvare, så jeg føler vel at problemet ligger der mer enn hos arb.giverne for min del. Lærestedene burde følge med i tiden!! Frustrerende å ikke få jobb pga det Anonymkode: 4a1cf...442 3
kosepuus Skrevet 30. april 2017 #15 Skrevet 30. april 2017 (endret) Det "beste" jeg har sett i en utlyst jobbannonse var en arbeidsgiver som søkte nyutdannede kandidater som gjerne skulle ha 4-5 års arbeidserfaring Endret 30. april 2017 av kosepuus 13
Cata Skrevet 30. april 2017 #16 Skrevet 30. april 2017 Arbeidsgiver vil selvsagt alltid prøve å finne den ideelle kandidaten, men det forhindrer jo ikke deg fra å søke. Selvsagt kan det komme noen med mer erfaring enn deg, eller noen som har opplæring i flere typer programvare enn det du har osv. og da vil de sannsynligvis heller velge den personen fremfor deg. På den annen side så kan det være at de ikke får den ideelle personen og må slå av på kravene, og da kan det være nettopp du som har den beste kombinasjonen av utdanning/erfaring/personlighet blant dem som har søkt. Altså er det bare å søke så lenge du ikke er totalt diskvalifisert for jobben som utlyses. Det skjer ikke noe verre enn at du får avslag (eller ikke svar i det hele tatt). 4
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #17 Skrevet 30. april 2017 Joda. Synes det blir mere og mere tåpelige krav. Arbeidsmarkedet for 20 år siden: Søker deg med noe utdanning og kanskje litt erfaring. 100% stilling. Det er en stor fordel om du kjenner han Ola. Full opplæring gis. Blir imponert over brevkurs og sertifiseringer, selv om disse er utdaterte. Arbeidsmakedet i dag: Søker en positiv, og utadvendt boble av energi med glimt i øyet. Må ha en mastergrad og minst 5 år med erfaring. 20% stilling. Opplæring gis ved behov. Søker må være over 18. (Som om det er så mange 15-åringer som har mastergrad liksom). Kjenner du han Ola så kan vi kanskje vurdere om du er god nok. Anonymkode: dd849...4ee 14
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #18 Skrevet 30. april 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg driver og søker jobber, og vet ikke om jeg skal le eller gråte. Jeg er søker på nyutdannet-stillinger innen it, men jeg syns mange arbeidsgivere stiller så høye krav. Blant annet at man skal kjenne bestemte verktøy ut og inn - selv om ikke slike verktøy brukes på universitetet. De forventer at du skal være god på ting som tar år med yrkesrettet erfaring. Det er også store krav til deg som person - blant annet at man skal være en "gledesspreder". Man skal ikke bare være super-god på det man gjør, men man skal også være et ekstraordinært hyggelig menneske som øker livskvaliteten til kollegaer ved å spre glede. Wtf? Jeg syns det blir litt tåpelig. Flere som føler det på samme måte innen andre bransjer? Anonymkode: 8949d...b48 Hvis vi skal ansette nyutdannede så forventer vi egentlig at de har lært seg litt mer utover akkurat det som blir undervist i på universitetet. Det vitner om interesse for faget og interesse for å holde seg faglig oppdatert. Og surpomper, de ansetter vi aldri, uansett hvor flinke de måtte være av den enkle grunn at de ødelegger arbeidsmiljøet for resten av de ansatte. Anonymkode: da1d6...ba7
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #19 Skrevet 30. april 2017 Å herregud. Ja, alle er ENTEN surpomper ELLER gledesspredere. Jeg skjønner at folk som ikke er 100% a4 sliter med å få seg jobb når mennesker går rundt og tror folk er så svart/ hvite og todelt. Menmen, det blir jo disse "gledessprederne" som betaler skatt og sponser surpompene som havner på nav, så da er det kanskje like greit at de ansetter hverandre Vi ser jo hvor mye glede de sprer i denne tråden........ Anonymkode: e38ca...201 6
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #20 Skrevet 30. april 2017 Det finnes jo flinke folk å få tak i, så selvfølgelig er det de man går etter. Vi krever B i snitt. At man har relevant erfaring fra sommerjobb/-internship. Og har utenomfaglige erfaringer fra studentforening eller lignende. Vi krever også at man gjør det godt i case, og observerer hvordan søkerne fungerer i sosiale settinger så lenge de er på bygget. Vi setter ikke krav til at man må kunne systemer eller lignende. Men vurderer evne til å tilegne seg kunnskap raskt i case på annengangsintervju. TS - det hjelper lite å sitte hjemme og sutre. Så lenge arbeidslivet er som det er, og du har lyst på en jobb, er det disse kravene du må møte. Negativitet lyser igjennom det meste annet i en intervjusituasjon. Anonymkode: 143ff...947
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå