AnonymBruker Skrevet 29. april 2017 #1 Skrevet 29. april 2017 Hei! Jeg har for litt siden plantet solsikker inne i noen isbokser. Jeg plantet 3-4 frø i hvert hull. Tror jeg da har misforstått litt av hva andre forum har sagt om frø pr kasse? Nå har det kommet opp spirer og det viser seg at alle de si 5 frøene ble spirer ( se bildet), så de sitter ganske tette sammen. Skal jeg da plante de om igjen i egne potter en og en? Har plantet ganske mange (ca 30 stk som jeg kan se nå) og har ikke så mange potter. Kan jeg da plante de i feks melkekartonger? Første gangen jeg prøver meg på planting, så veldig spennende å se. Håper bare å få det til. Setter pris på alle svar! Hilsen Solsikkefruen😊 Anonymkode: 3d3cc...5d2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2017 #2 Skrevet 29. april 2017 Du kan gjerne plante dem om i melkekartonger, gjerne med litt lecakuler i bunnen til drenering. Det er lurt å skille de små plantene før røttene vokser sammen, da blir det verre å få skilt dem. Anonymkode: f175f...bde 2
Testosteron Skrevet 29. april 2017 #3 Skrevet 29. april 2017 Nå fikk jeg også lyst til å plante solsikker, for det er så kjekt når de spirer. Det går så fort, men jeg har ikke store nok potter, og jeg har ikke hage
AnonymBruker Skrevet 29. april 2017 #4 Skrevet 29. april 2017 42 minutter siden, Testosteron skrev: Nå fikk jeg også lyst til å plante solsikker, for det er så kjekt når de spirer. Det går så fort, men jeg har ikke store nok potter, og jeg har ikke hage Du kan plante minisolsikker, jeg hadde en på verandaen. Den ble ca 40 cm høy og var nydelig. Tror nok du kan få tak i frø fra den typen også. Jeg kjøpte min på Plantasjen. Anonymkode: f175f...bde 1
Testosteron Skrevet 30. april 2017 #5 Skrevet 30. april 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan plante minisolsikker, jeg hadde en på verandaen. Den ble ca 40 cm høy og var nydelig. Tror nok du kan få tak i frø fra den typen også. Jeg kjøpte min på Plantasjen. Anonymkode: f175f...bde Å ja! Det visste jeg ikke fantes. Takk for tipset!
Leo Skrevet 30. april 2017 #6 Skrevet 30. april 2017 Det finnes bl.a. en sort som heter "Teddy Bear" som bare blir 40 - 50 cm. høy og som egner seg godt i en stor krukke på for eksempel en balkong. Men husk at solsikker bruker ca. 90 dager fra de blir sådd til de blomstrer, så her er det bare å skynde seg å så!
Gjest Coolaid Skrevet 1. mai 2017 #7 Skrevet 1. mai 2017 Jeg planter alltid et frø pr potte. Rett og slett fordi da slipper jeg å pirkle, dvs ta dem fra hverandre. Spesielt når frøene er litt store så er det enkelt og greit. Dersom du ikke har så mange potter kan du plante i: - Eggekartong - Dorull kjerner - Eggeskall etter søndagsfrokost - Lage egne potter av avispapir. Og så planter du ned hele avispapir potten når den skal plantes :) Nevnte eksempler er gjenbruk og miljøvennlig. Du trenger ikke kjøpe potter. Og har du frø til overs kan du ta vare på dem til neste år. Putt dem i frysen din i en lukket plastbeholder - de kan holde i langt over 10 år. Stend Jordbruksskole gjør akkurat dette. -
Gjest Coolaid Skrevet 1. mai 2017 #8 Skrevet 1. mai 2017 Solsikke tips: Solsikker skal ha mye næring og plass. Derfor, når planten skal plantes over i stor potte så bland inn feks hønsegjødsel inn i jorda nedi potten. Når røttene på solsikken har vokst seg lengre ned og trenger næring (trenger ikke særlig næring når de er veldig små) så ligger næringen der klar og på stedet du trenger den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå