Gå til innhold

Svigerforeldre-tråder.( fra ikke-bra til bra!)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg, som mange andre her, har et noe anstrengt forhold til mine svigerforeldre. Joda, svigermor-svigerdatter forhold er et typisk tema som går igjen. Så hva gjør vi? Er det noen med historier, med gode råd, hvor du gikk fra et (noe) vanskelig/anstrengt forhold til svigerforelder til det bedre. 

Anonymkode: 587ae...306

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan vel ikke akkurat kalle forholdet til svigermor direkte vanskelig, men det har vært endel gnisninger. Problemet for min del har vært at hun har blandet seg i oppdragelsen av barna, og overkjørt oss ift barna. Vi bor svært nærme svigers også, så det kan bli litt mye til tider. Jeg trenger å holde litt avstand til henne/dem. Hvis jeg føler på irritasjonen så prøver jeg å holde meg unna dem en periode. Jeg ønsker ikke konflikter, vil ha et greit forhold til henne/dem. For at det skal gå så må jeg holde litt avstand. 

Anonymkode: 0af31...e44

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan vel ikke akkurat kalle forholdet til svigermor direkte vanskelig, men det har vært endel gnisninger. Problemet for min del har vært at hun har blandet seg i oppdragelsen av barna, og overkjørt oss ift barna. Vi bor svært nærme svigers også, så det kan bli litt mye til tider. Jeg trenger å holde litt avstand til henne/dem. Hvis jeg føler på irritasjonen så prøver jeg å holde meg unna dem en periode. Jeg ønsker ikke konflikter, vil ha et greit forhold til henne/dem. For at det skal gå så må jeg holde litt avstand. 

Hvordan tar din mann det?

TS

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg, som mange andre her, har et noe anstrengt forhold til mine svigerforeldre. Joda, svigermor-svigerdatter forhold er et typisk tema som går igjen. Så hva gjør vi? Er det noen med historier, med gode råd, hvor du gikk fra et (noe) vanskelig/anstrengt forhold til svigerforelder til det bedre. 

Hei! Her var det en utvikling på over 9 år som måtte til. I starten var det bra, så fikk vi barn, og hun ble veldig kontrollerende og stresset når barnet var nyfødt, og var fryktelig lei seg i lang tid over at hun feks ikke hadde fått hatt den nyfødte på brystet og sånn. Ikke amming altså, men sånn kose. Det var mye jaging rundt og telefoner og vonde følelser da dette er en dame som ikke helt greier å slappe av. Hun var lenge irritert over at hun ikke fikk passe barnet når det var veldig lite også. Nå er jeg redd for at jeg spør for mye om passing! Uansett, forholdet mitt med svigermor var ikke helt bra, frem til det skjedde noe som gjorde at jeg så flere sider ved henne. Hennes omsorgsfulle side spesielt. Hun var veldig god å ha det raste som verst og nå er jeg veldig glad i henne. Faktisk mer enn min mann, nesten!

JEg tror at du må la tiden vise deg hvem hun er. plutselig blir hun god å ha. Folk er gjerne ikke onde i bunn!

Gi henne en sjangse, let etter  de fine sidene ved henne.

Anonymkode: c5d21...e4d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan tar din mann det?

TS

Han forstår, og er enig. Men vi har et helt fint forhold til dem nå altså. Det har gått bedre etter at jeg innså at jeg i perioder må holde litt avstand. Men vi treffer dem stort sett hver uke. Barna er veldig glade i dem og de stiller opp mye. Jeg og barna var hos dem i går å spiste middag mens mannen var på jobb. Men når jeg kjenner at det blir for mye, så kan fint mannen min og barna besøke dem alene en periode. Jeg sier da ikke noe om hvorfor, bare at det ikke passer feks. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er midt i 40- årene og har en gammel svigermor, hyggelig og snill, men jeg er glad jeg ikke opplevde henne som ung og med felles barn med min mann. Min svigermor er nemlig veldig påståelig og med sterke meninger. Jeg har lært å ikke legge meg i diskusjoner med henne, og kan tenke meg at den første svigerdatteren (som har barn med min mann) fikk mange kommentarer. 

Jeg har en ekssvigermor som var langt mildere og jeg hadde også et godt forhold til henne, vi hadde selvsagt flere diskusjoner, da min eks aldri sa i fra til sine foreldre. Det er synd at en voksen mann aldri turte å si imot selv om de mindre tingene, dette gikk bla på forskjellsbehandling. 

Anonymkode: 6adc9...3ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Her var det en utvikling på over 9 år som måtte til. I starten var det bra, så fikk vi barn, og hun ble veldig kontrollerende og stresset når barnet var nyfødt, og var fryktelig lei seg i lang tid over at hun feks ikke hadde fått hatt den nyfødte på brystet og sånn. Ikke amming altså, men sånn kose. Det var mye jaging rundt og telefoner og vonde følelser da dette er en dame som ikke helt greier å slappe av. Hun var lenge irritert over at hun ikke fikk passe barnet når det var veldig lite også. Nå er jeg redd for at jeg spør for mye om passing! Uansett, forholdet mitt med svigermor var ikke helt bra, frem til det skjedde noe som gjorde at jeg så flere sider ved henne. Hennes omsorgsfulle side spesielt. Hun var veldig god å ha det raste som verst og nå er jeg veldig glad i henne. Faktisk mer enn min mann, nesten!

JEg tror at du må la tiden vise deg hvem hun er. plutselig blir hun god å ha. Folk er gjerne ikke onde i bunn!

Kjenner meg igjen både om nyfødt perioden og om barnepass. Vi har en livlig ettåring og hun har sagt at hun kan passe, men heldigvis er min samboer enig om at det er tidlig. Men mulig hun begynner å innse hvilken energibunt ettåringen er og hvor mye som kreves. Hun har sviktende helse og kan knapt være nede på gulvet med barnet. 

Så fint at du har fått ett godt forhold. Jeg håper og tror at jeg skal få det til. De er jo snille, det handler vel også litt om personligheter, sånn generelt når man treffer folk i livet og det er ikke alle man kommer overens med. 

TS

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han forstår, og er enig. Men vi har et helt fint forhold til dem nå altså. Det har gått bedre etter at jeg innså at jeg i perioder må holde litt avstand. Men vi treffer dem stort sett hver uke. Barna er veldig glade i dem og de stiller opp mye. Jeg og barna var hos dem i går å spiste middag mens mannen var på jobb. Men når jeg kjenner at det blir for mye, så kan fint mannen min og barna besøke dem alene en periode. Jeg sier da ikke noe om hvorfor, bare at det ikke passer feks. 

Ja, det høres jo ut som en god løsning. God mann du har! 😊

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og svigermor har hatt et anstrengt forhold fra begynnelsen. Hun har fra dag 1 blandet seg med ting hun ikke har noe med. Hun har blant annet brukt en nøkkel vi hadde hjemme hos dem som en "nødnøkkel" og låst seg inn her uten at vi viste det. Helt til en dag hun låste seg inn her og jeg var hjemme. Hun ble sint på oss da vi ikke kalte opp igjen datteren vår etter hennes mor, hun blander seg i barneoppdragelsen vår og er generelt kritisk og negativ til det meste vi gjør. 

Heldigvis har situasjonen bedret seg litt. Løsningen har vært å holde litt avstand til henne, inndra nødnøkkelen (det skjedde ganske umiddelbart) og bare holde en lett og grei tone. Vi involverer henne lite i ting vi driver med, feks oppussing (der har hun veldig mange meninger, alltid helt motsatt av det vi har tenkt).

Jeg har tenkt mye på hvorfor det er slik, at mange svigerdøtre har et anstrengt forhold til svigermødrene sine. Jeg tror det har noe med forskjell mellom generasjonene. Min svigermor er nok vant med at generasjonen over blandet seg mer, og det var mer "lovlig" å legge seg opp i ting som ble gjort i hjemmet, barneoppdragelse osv. Generasjonene over der igjen var kanskje vant med enda mer innblanding, svigerdøtrene flyttet kanskje til samme gård som mannen sin og svigerforeldrene, og hun måtte innordne seg livet dit hun kom. Nå i dag forventer vi ikke at svigermor skal komme å mene noe om hvilken parkett vi velger eller om vi maler stua hvit eller grå.

Anonymkode: 46dbd...fac

• Liker 1
Skrevet

Hm... Tja... Hun er spesiell. Veldig koselig dame, men når hun får i seg alkohol blir hun dessverre helt forferdelig å forholde seg til. Skal ikke mye til heller før det rabler for henne. Ubehagelig, men overlever vel det. :) 

Skrevet

Svigermoren min er en flott dame med bein i nesa. Veldig støttende og snill, og hvis hun skulle si noe feil en gang så tar hun seg i det og beklager. Legger seg ikke opp i livene vår og ønsker bare å være en del av oss på alle mulige måter. 

Jeg kunne ikke bedt om en bedre svigermor. Har samme forhold til mine svigerforeldre som jeg har til mine foreldre omtrent, så er veldig fornøyd.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 30.4.2017 den 10.00, AnonymBruker skrev:

Jeg tror at du må la tiden vise deg hvem hun er. plutselig blir hun god å ha. Folk er gjerne ikke onde i bunn!

Sånn har der vært i mitt forhold til svigermor også. Jeg har kjent henne i rundt 11 år nå, og det har vel først blitt skikkelig bra de siste tre årene. Stadig kommer vi nærmere hverandre og nå kan vi ha lange, gode samtaler hvor vi viser hverandre respekt. Sånn var det absolutt ikke i starten, men mye var basert på misforståelser. Jeg trodde hun oppførte seg som hun gjorde fordi hun ikke likte meg, mens det egentlig var helt andre ting som lå bak, og jeg trodde nok jeg kjente henne uten å gi henne særlig sjanse. Samme var det nok for henne også. Jeg har jobbet mye med det da, og virkelig gått inn for å lage god stemning og vise at jeg bryr meg. Det har gitt resultater, noe jeg setter så stor pris på i dag. 

Anonymkode: b9e41...e17

AnonymBruker
Skrevet

Dytter denne tråden litt jeg

Anonymkode: b138a...6dd

AnonymBruker
Skrevet
På 1.5.2017 den 12.24, AnonymBruker skrev:

Sånn har der vært i mitt forhold til svigermor også. Jeg har kjent henne i rundt 11 år nå, og det har vel først blitt skikkelig bra de siste tre årene. Stadig kommer vi nærmere hverandre og nå kan vi ha lange, gode samtaler hvor vi viser hverandre respekt. Sånn var det absolutt ikke i starten, men mye var basert på misforståelser. Jeg trodde hun oppførte seg som hun gjorde fordi hun ikke likte meg, mens det egentlig var helt andre ting som lå bak, og jeg trodde nok jeg kjente henne uten å gi henne særlig sjanse. Samme var det nok for henne også. Jeg har jobbet mye med det da, og virkelig gått inn for å lage god stemning og vise at jeg bryr meg. Det har gitt resultater, noe jeg setter så stor pris på i dag. 

Anonymkode: b9e41...e17

Ja, føler noe av det samme. At jeg ikke kjenner henne godt nok og jeg ser jo at samboer ikke har et spesielt bært forhold til de, og derfor litt vanskeligere å bli bedre kjent med de på en måte. Jeg tror min svigermor vil gjerne mye, men forblir litt passiv fordi jeg tror det er bare slik hun er. Det er klart jeg forsøker å åpne opp mer og foreslår ting, men tror hun sannsynligvis har litt begrensninger mht helse o.l.

Vi får bruke tida. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Liker ikke svigermor. Hun er hyper-kristen, mindre intelligent (for å si det jæklig pent, hun måtte ha hjelp til å bytte batteri på brannalarmen, bytte lyspære osv), og er generelt "førti og fjortis". I tillegg har hun null autoritet over barna sine, hun er så tafatt at når hun synes samboeren min ikke oppfører seg ber hun meg om å sette han på plass?? Hun og svigerfar skilte seg for 7 år siden og hun er fortsatt uhyre bitter.

Jeg har utrolig respekt for min egen mor til tross for at vi kan være uenige om en del ting. Hun har aldri vært typen til å be andre om å gjøre simple ting for henne, hun har bygd egen PC, snekret på huset, er generelt kunnskapshungrig. Jeg har kunnet diskutert alt fra politikk til strikking og matlaging med mamma, og hun har aldri spurt meg "om jeg synes hun ser gammel ut"... Mamma har i tillegg vært mye plaget med kronisk migrene, prolaps i ryggen og leddgikt, tror aldri jeg har hørt henne klage.

Svigermor derimot er rake motsetningen, og jeg sliter både med å ta henne seriøst for ikke å snakke om å skulle holde en samtale gående med henne. 

Visste ikke at slike kvinner fantes på ekte før jeg møtte svigermor

Anonymkode: 73215...bb7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk mitt første barn for 6 uker siden og har mange bekymringer med tanke på mine svigerforeldre. De har 6 barnebarn fra før, og med disse barna har de fått gjøre som de vil med. I dette tilfellet vil det si at de får passe på barnebarna sine hver eneste helg, hele året + ferier. Dette er noe som er HELT uakseptabelt for min del. Jeg setter ikke barn til verden for å sende dem bort så ofte jeg kan. De får ikke ei helg i måneden engang. Mitt barn har besteforeldre på min side også som skal få ta del i livet hennes. Jeg kjenner at jeg går rundt å er provosert på tanken av at de kommer til å sikkert ta det for gitt at de får begynne å hente henne i helgene etterhvert når hun har blitt litt eldre. 

En annen ting jeg har lagt merke til når de passer sine andre barnebarn er at de gir barna så mye usunt. Det er sukkerspinn, brus, og potetgull til alle døgnets tider og når det er middag så er barna allerede mette av snop og det ender med at de ikke spiser normal mat i løpet av dagen. 

Masse annet også, men vet ikke hvor mye jeg skal nevne...

Anonymkode: 9a41f...9f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk mitt første barn for 6 uker siden og har mange bekymringer med tanke på mine svigerforeldre. De har 6 barnebarn fra før, og med disse barna har de fått gjøre som de vil med. I dette tilfellet vil det si at de får passe på barnebarna sine hver eneste helg, hele året + ferier. Dette er noe som er HELT uakseptabelt for min del. Jeg setter ikke barn til verden for å sende dem bort så ofte jeg kan. De får ikke ei helg i måneden engang. Mitt barn har besteforeldre på min side også som skal få ta del i livet hennes. Jeg kjenner at jeg går rundt å er provosert på tanken av at de kommer til å sikkert ta det for gitt at de får begynne å hente henne i helgene etterhvert når hun har blitt litt eldre. 

En annen ting jeg har lagt merke til når de passer sine andre barnebarn er at de gir barna så mye usunt. Det er sukkerspinn, brus, og potetgull til alle døgnets tider og når det er middag så er barna allerede mette av snop og det ender med at de ikke spiser normal mat i løpet av dagen. 

Det går fint an å ha et greit forhold til svigers uten at de får passe barna ubegrenset. I mitt tilfelle forventet nok svigermor at hun skulle få ta del i mye mer barnepass, overnatting og henting i barnehage osv. Ulike grunner gjør at vi ikke ønsker at hun har barna så mye alene enda (de er 2 og 4)... Men vi ser svigers ofte likevel, og jeg prøver å holde en god tone. 

Når hun nevnte at hun gjerne kunne passe babyen i starten ("maset" avtok etterhvert), svarte jeg bare høflig at vi skulle si ifra når vi trengte det. Og så har vi liksom ikke trengt pass eller avlastning i særlig stor grad. 

Anonymkode: 7fbb0...793

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Passer de barnebarna hver eneste helg hele året og i ferier?! Hjelpe meg... 

Hos oss er også svigers veldig opptatt av å ha barnebarna på besøk. Særlig vår eldste sønn. Vi er naboer, og de roper han inn når han er ute å leker. Deretter plasserer de han med iPad eller på dataen med snop og snacks. Har tatt kampen om snop på hverdager og skjermtid gang på gang. 

Min erfaring er at det beste er å si klart ifra, på en fin måte selvsagt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var ikke spesielt stor tillhenger av svigermoren min, noen gang. Helt til jeg brøt med min familie og kjente på hvor godt det var å ha en "bonusmor" tilgjengelig.

Anonymkode: 7e2a3...e1d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...