Gå til innhold

Hva har min vekt med deg å gjøre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg lurer litt på hvorfor min vekt er et problem for så mange rundt meg? Jeg trenger ingen påminnelse om at jeg er overvektig, jeg vet det tross alt selv. Jeg vet også grunnen til at vekten min er så høy, og jeg vet at jeg at jeg er mye mer enn bare "hun feite". 

Jeg er. f.eks. veldig interessert i mote og sminke. Selv om jeg veier 125 kilo, kan jeg se bra ut. Jeg skjønner ikke hvorfor folk må si slikt som at "du er veldig fint kledd for figuren din" eller lignende. Jeg får selvsagt også høre det om jeg skulle hatt på meg en litt trang t-skjorte, i og med at jeg har veldig mye mage. En kommentar jeg en gang fikk var at når "magen buler lenger ut enn puppene, så må du gjøre noe". Jeg vet ikke hva vedkommende ville frem til, men siden vedkommende aldri har noe positivt å si til meg, så regnet jeg med at det ikke var for at hun var bekymret for meg. Andre kommentarer som at "trenger du virkelig den sjokoladen" eller "er du sikker på at du skal ha bikini denne sommeren?" er også utsagn jeg ikke helt skjønner. Jeg skammer meg ikke over å være feit, og det er heller ingen andre sitt problem enn mitt, og jeg anser det heller ikke som et problem.

Sorry, måtte bare ha en utblåsning.

Anonymkode: 61b8c...eb7

• Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er for såvidt helt enig med deg, men synes det er viktig å ta vare på egen helse. 125 kg er ikke godt eller sunt for noen, rent fysisk.

Kommentarene kunne folk dritt i. De har ingenting med det å gjøre. Hadde de vært bekymret for deg, så er det ikke innafor da engang å si noe... Men jeg ville nok heller aldri påpekt at du så godt ut, uansett om du gjorde det. Jeg ville ikke oppmuntret til slik fedme.

Anonymkode: 8942e...1e7

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er rart med det. Det er liksom greit å hetse de som ikke er A4. Stygge blikk hvis man spiser noe som ikke er sunt, hvis man har på seg noe folk ikke synes passer. Gærent er det også hvis man er stor og stolt, man "må" jo ønske å ha en A4 kropp. 

Anonymkode: 31426...9d2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk elsker å bry seg. Slik er det bare. Man må tilpasse seg, eller lære seg å ikke bry seg. Jeg anbefaler sistnevnte 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott at du er stolt av deg selv og helt på bærtur av mennesker å si slike ting til deg! Når det er sagt, er det ikke sunt for deg å veie så mye rett og slett. Man trenger ikke å passe inn i ett A4 bilde av hvordan kvinner skal være men samtidig bør man ta vare på seg selv og med den vekten er man mye mer utsatt for Div sykdommer. Jeg har vært veldig overvektig og har nå gått ned til 75 kg og kan ærlig si livskvaliteten min er blitt mye bedre, rett og slett fordi jeg vet at vekten min er mye sunnere. Selvfølgelig kan store kvinner være flotte, spesielt med din innstilling ved å være interessert i mote osv. Jeg vet bare selv at man kan gå inn inn i en fornektelse modus hvor man fokuserer slik på å være stolt av seg selv og miste perspektivet på hvor helseskadelig det er å bære såpass mye overvekt. Samtidig kjenner jeg daglig på en slags vond smak i munnen av hvor mye hyggeligere folk er med meg nå, spesielt ukjente. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er for såvidt helt enig med deg, men synes det er viktig å ta vare på egen helse. 125 kg er ikke godt eller sunt for noen, rent fysisk.

Kommentarene kunne folk dritt i. De har ingenting med det å gjøre. Hadde de vært bekymret for deg, så er det ikke innafor da engang å si noe... Men jeg ville nok heller aldri påpekt at du så godt ut, uansett om du gjorde det. Jeg ville ikke oppmuntret til slik fedme.

Anonymkode: 8942e...1e7

Jeg vet jo at det ikke er bra å veie 125 kilo, jeg har en BMI på godt over 40 og er bare 25 år, så jeg vet at jeg har et STORT vektproblem. Jeg er feit, men ikke dum. Men det er vel mitt problem, og ikke alle andre sitt? 

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Applaus til HI 👏👏👏

og jeg er i tillegg så lei av alle støttende innlegg, men som bare må komme med et "men..." 😝

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er vel fordi noen syntes synd på deg, tenker på at du spiser deg syk - og at de igjen betaler for selvforskyld sykdom med sine skattepenger, at du får nedsatt livskvalitet/livslengde og at en stor del av befolkninger ser litt ed på deg fordi du gjør tingene nevt over, og lurer på hvorfor du ikke gjør noe med det, eller at de er bekymret. Mange grunner til at folk kommer med kommentarer, men jeg kunne aldri sagt noe slikt til andre, med mindre det var noen som sto meg veldig nær som jeg var bekymret for, hadde dog ikke tatt det opp på en slik måte du beskriver.

Anonymkode: 6cb1b...417

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er også overvektig, og får ofte kommentaren "du er veldig pen!... I ansiktet". Jo, takk!

Anonymkode: f4b59...5b6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cicero

Bekymring er vel å forvente fra nære venner og familie, men "Sikker på at du skal ha på deg bikini i sommer?" er bare tåpelig. Hadde ikke tatt fem øre for å be dem holde kjeft i det tilfellet der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Wenda skrev:

Applaus til HI 👏👏👏

og jeg er i tillegg så lei av alle støttende innlegg, men som bare må komme med et "men..." 😝

Det er vell litt synd for deg egentlig. Folk skal ikke unngå å uttryke seg eller få si sin mening selv om du blir fornærmet eller ikke. Du må kontrollere følelsene dine. Ikke Ndre som må passe på hva de skal få lov å si og ikke si

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også overvektig, og får ofte kommentaren "du er veldig pen!... I ansiktet". Jo, takk!

Anonymkode: f4b59...5b6

Den kjenner jeg til :) Sier at det er dobbelthaken som gjør meg ekstra pen ;) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Wenda skrev:

Applaus til HI 👏👏👏

Jeg er forsåvidt helt enig med deg, selv om det sikkert virker vel selvmotsigende ifht innlegget mitt over. Som tidligere svært overvektig så tror jeg at jeg har en ganske god forståelse for mekanismene bak overvekten og nettopp derfor uttaler jeg meg slik jeg gjorde. Jeg er på ingen måte enig i st det er rett av folk å komme med slike kommentarer, jeg vet bare så inderlig godt selv hva det har gjort for meg å gå ned masse i vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

BMI på over 40 er veldig mye. Det er sykelig overvekt. Folk blir kanskje bekymret og tror du har en spiseforstyrrelse? Ville du ikke sagt noe til en undervektig person med BMI på rundt 13 for eksempel?

Anonymkode: 47ae8...39f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Veldig sant. Når jeg var undervektig fikk jeg aldri kommentarer som dette. Er flere som sliter med overspising enn aneroksia og bulimi feks (kilde Kristine Rørtveit ved UiS) likevel blir jeg behandlet med mer respekt og forståelse enn andre som sliter med for mye vekt.

Anonymkode: e529f...001

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, brownbrown skrev:

Det er vell litt synd for deg egentlig. Folk skal ikke unngå å uttryke seg eller få si sin mening selv om du blir fornærmet eller ikke. Du må kontrollere følelsene dine. Ikke Ndre som må passe på hva de skal få lov å si og ikke si

Blir like teit som at jeg skulle gått rundt å sagt at folk er veldig smarte, men...

Jeg har kontroll på mine følelser jeg, jeg bare syns det er kjipt at enkelte mennesker bare må uttrykke seg om andres overvekt

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

BMI på over 40 er veldig mye. Det er sykelig overvekt. Folk blir kanskje bekymret og tror du har en spiseforstyrrelse? Ville du ikke sagt noe til en undervektig person med BMI på rundt 13 for eksempel?

Seriøst, når jeg klager over at andre kommenterer min kropp, så går jeg ikke rundt og kommenterer andres kropp. Jeg har en jobb som veksler mye mellom aktivitet og mye sitting, (jobber i butikk). 

Det er ikke mye av de kommentarene som virker spesielt som er bekymret, de bare påpeker det åpenbare (at jeg er overvektig). Har spesielt et "bonus"familiemedlem som har en tendens til å påpeke dette. Jeg kan kun huske en som ga meg et godt råd og det virket som et genuint råd, og ikke frekk ment.

Selvsagt skjønner jeg at det ikke er noe lurt for meg å øke denne vekten heller. Jeg kan legge til at kjæresten min er 10 cm høyere enn meg, og veier 60 kilo mindre enn meg, og der er ganske sprøtt å veie dobbelt så mye som den fem år eldre kjæresten din, som i tillegg er 10 cm høyere. Men han ser ikke ut til å ha et problem med det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være greit å ha litt sosial antenne og holde inne kritiserende sysnpunkter/råd som de ikke har bedt om. Med mindre du er mora deres er det nok bedre å la være konfontrere folk med at de er for feite (eller for tynne, for stille, for ditt elelr datt etc)

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...