Gå til innhold

Noen som kan hjelpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Dette innlegget hører sikkert til på kropp og helse, men jeg er ganske sikker på at dere med barn har erfaringer med dette! 

Jeg er nylig utdannet barnehagelærer og nettopp begynt i ny jobb i barnehage. Å jobbe i barnehage er verdens beste jobb men det har også sine negative sider. Med negative sider tenker jeg på sykdom. Jeg var så heldig å få spysyken på onsdag.. Jeg kastet opp i 1 døgn (kom også ut andre veien). på torsdag og frem til i dag har jeg bare vært litt redusert ettersom jeg ikke har spist så mye. Min samboer har siden jeg sa jeg var kvalm på onsdag så og si ikke vært i kontakt med meg, han har ligget i stuen og jeg i sengen. Uheldigvis for han så fikk han også dette i dag tidlig.. Det jeg lurer på er: Jeg har jo nå blitt så og si frisk og synes det er litt for tidlig med en ønskereprise av det her... Kan han smitte meg igjen nå? eller er jeg blitt immun for akkurat dette viruset? (Vet jeg kan få det igjen, men tenker på dette viruset som går akkurat nå). Tar selvsagt forhåndsregler nå også, men håper jo på at jeg ikke får dette nå igjen. Håper noen har mer erfaring med omgangsyke enn det jeg har :) 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Forever22 skrev:

Hei. Dette innlegget hører sikkert til på kropp og helse, men jeg er ganske sikker på at dere med barn har erfaringer med dette! 

Jeg er nylig utdannet barnehagelærer og nettopp begynt i ny jobb i barnehage. Å jobbe i barnehage er verdens beste jobb men det har også sine negative sider. Med negative sider tenker jeg på sykdom. Jeg var så heldig å få spysyken på onsdag.. Jeg kastet opp i 1 døgn (kom også ut andre veien). på torsdag og frem til i dag har jeg bare vært litt redusert ettersom jeg ikke har spist så mye. Min samboer har siden jeg sa jeg var kvalm på onsdag så og si ikke vært i kontakt med meg, han har ligget i stuen og jeg i sengen. Uheldigvis for han så fikk han også dette i dag tidlig.. Det jeg lurer på er: Jeg har jo nå blitt så og si frisk og synes det er litt for tidlig med en ønskereprise av det her... Kan han smitte meg igjen nå? eller er jeg blitt immun for akkurat dette viruset? (Vet jeg kan få det igjen, men tenker på dette viruset som går akkurat nå). Tar selvsagt forhåndsregler nå også, men håper jo på at jeg ikke får dette nå igjen. Håper noen har mer erfaring med omgangsyke enn det jeg har :) 

Ja, det kan re-smitte, sjekden det gjør det, men muligheten er der.

Anonymkode: e984b...81a

AnonymBruker
Skrevet

I teorien kan du være immun frem til viruset muterer - evt få et mildere forløp da kroppen kjenner det igjen og kan jobbe mer effektivt.

Problemet er at virus som gir omgangssyke muterer ekstremt raskt - det er slik man får runde på runde med omgangssyke i barnehager. 

Dvs at viruset allerede kan ha mutert - og du er dermed ikke immun. 

Husk at sprit ikke tar disse virusene, det eneste som fungerer er å vaske dem bort. (Du burde for eksempel bytte tannbørste etc nå.) Vær ekstremt nøye med håndhygiene, samt hold kjøkkenet rent og vask over dørklinker. Gjerne med klorin.

Anonymkode: 042a2...e21

Gjest Coolaid
Skrevet

Jobber du på dagis bør du alltid være nøye med alt som har med hygiene å gjøre. Gjør alle tiltak du kommer på, også når det gjelder barna. Lær dem skikkelig håndvask før mat, og etter toalettbesøk - ikke la dem vaske seg selv og ta den klassiske "dyppe og tulle med vann" i stedet for å vaske ordentlig med såpe. Ha hygiene som tema blant de ansatte, og nøl ikke med å sende barn hjem som er syk - eller la være å ta i mot barn som blir levert syk. Lykke til i ny og viktig jobb! :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...