Gå til innhold

Hva kreves for å få hjemmehjelp? Oslo

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Min far er bare i begynnelsen av 70-årene, men han er lungesyk (KOLS) og blir stadig svakere. Nå er han så kortpustet og oksygenfattig at han knapt orker å gå ned en etasje for å hente posten. Det har vært et par-tre måneder nå hvor han har vært i spesielt dårlig form og ganske ille. I tillegg til KOLS, har han en rekke andre diverse vondter og plager. Smerter her og der og magetrøbbel, listen er lang.

Han er vant til å f.eks ha nytt sengetøy på sengen annenhver uke, og nå har han ikke orket å bytte på sengen eller gjøre husarbeid på ukesvis. Jeg er datteren hans, men jeg har mer eller mindre kroniske betennelser i begge skuldre og overarmer, og klarer ikke så mye før en ny betennelse blusser opp.Har egentlig mer enn nok med å takle husarbeidet i mitt eget hjem. Det er smertefullt til tider. Skulle jeg begynt å gjøre dobbelt opp, dvs gjøre alt hjemme hos faren min i tillegg, ville jeg blitt nærmest handikappet av smertene.

Jeg lurer nå på om han kan ha rett til hjemmehjelp. Han bor i Oslo kommune. Er det noen som kjenner reglene rundt dette, og hva som kreves for at noen skal få det? Han har jo diagnosen kols, eller lungeemfysem, og dette er jo alvorlig nok og hemmende nok. Men han er ikke så veldig gammel i antall år enda, selv om han er pensjonist da.

Noen som kan tipse eller hjelpe med råd? Hvor henvender man seg og hva er mulighetene for å få hjemmehjelp en gang i uken f.eks?

Han klarer fint å lage seg mat selv.

Endret av Million
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han må få legeattest  på hva han feiler og at han trenger hjelp. Så søker du bydelen, de vurderer søknaden og tar evt et hjemmebesøk, og så blir du informert om hva han tilbys av hjelp. Han betaler etter inntekt. 

Anonymkode: 5c065...c9e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 29.4.2017 den 18.23, Million skrev:

Min far er bare i begynnelsen av 70-årene, men han er lungesyk (KOLS) og blir stadig svakere. Nå er han så kortpustet og oksygenfattig at han knapt orker å gå ned en etasje for å hente posten. Det har vært et par-tre måneder nå hvor han har vært i spesielt dårlig form og ganske ille. I tillegg til KOLS, har han en rekke andre diverse vondter og plager. Smerter her og der og magetrøbbel, listen er lang.

Han er vant til å f.eks ha nytt sengetøy på sengen annenhver uke, og nå har han ikke orket å bytte på sengen eller gjøre husarbeid på ukesvis. Jeg er datteren hans, men jeg har mer eller mindre kroniske betennelser i begge skuldre og overarmer, og klarer ikke så mye før en ny betennelse blusser opp.Har egentlig mer enn nok med å takle husarbeidet i mitt eget hjem. Det er smertefullt til tider. Skulle jeg begynt å gjøre dobbelt opp, dvs gjøre alt hjemme hos faren min i tillegg, ville jeg blitt nærmest handikappet av smertene.

Jeg lurer nå på om han kan ha rett til hjemmehjelp. Han bor i Oslo kommune. Er det noen som kjenner reglene rundt dette, og hva som kreves for at noen skal få det? Han har jo diagnosen kols, eller lungeemfysem, og dette er jo alvorlig nok og hemmende nok. Men han er ikke så veldig gammel i antall år enda, selv om han er pensjonist da.

Noen som kan tipse eller hjelpe med råd? Hvor henvender man seg og hva er mulighetene for å få hjemmehjelp en gang i uken f.eks?

Er det hjemmehjelp eller hjemmetjeneste du er ute etter da?

Hjemmehjelpen tar seg av oppdrag som skifting av sengetøy, husvask m.m. Mens hjemmetjenesten gjør litt andre ting som tilrettelegging av stell, administrering av medisiner, matlaging m.m. Det er også noen bydeler som følger brukere til tilbud som dagsentere, der får de servert mat, noen får kjørt middag hjem til seg for de som ikke alltid ønsker fjordland. 

For meg høres det ut som om han trenger en kombinasjon av begge deler:)

Jeg er litt usikker på forløpet, men ta kontakt med fastlegen samt Mottaks- og utredningskontoret i din kommune. Det er disse som vurderer en søknad. Å ha hjemmehjelp og hjemmetjeneste baserer seg ikke på lønn som nevnt ovenfor, dette er en gratis tjeneste som tilbys uansett alder etter behov for hjelp. MU tar ikke hjemmebesøk, men det er ofte diverse koordinatorer i helse og omsorg som tar besøkene. I hjemmetjenesten er det ofte et team inne i bildet i starten som kartlegger og vurderer behov. Etterhvert så er det også ofte slik at man vurderer behovet etter besøk, om det er stabilt, vurdering for økt vedtak m.m. 

Håper du finner ut av det (= 

Anonymkode: fe160...3d5

AnonymBruker
Skrevet

Til sammenligning trenger jeg hjelp til matlaging, dusjing m.m. Første gang jeg søkte om hjelp fikk jeg bare beskjed om at jeg måtte flytte til en leilighet med heis (jeg bor i 2. etasje). Andre gang jeg søkte fikk jeg det faktisk innvilget. Har hjemmehjelp en gang i måneden, da i 2,5 timer. De skal vaske bad, kjøkken og soverom og handle inn mat, men de rekker jo ikke alt på den tiden. Får middag levert en dag i uka. Får dusj en gang annehver uke, men det hender de kommer for sent og da rekker de ikke hjelpe meg ferdig før de må gå. En gang i uka kommer det noen som smører brødskiver og skjærer opp frukt, og kaster søppel, det skal ta 15 min. Må innrømme at før jeg ble syk hadde jeg et helt annet bilde av hvor mye hjelp man fikk, så ble ganske skuffa i starten, men skjønner jo at de ikke kan bruke altfor mye penger på å hjelpe folk som ikke yter noe til gjengjeld.  

Anonymkode: 6582c...1fe

Skrevet
På 29. april 2017 den 20.28, AnonymBruker skrev:

Han må få legeattest  på hva han feiler og at han trenger hjelp. Så søker du bydelen, de vurderer søknaden og tar evt et hjemmebesøk, og så blir du informert om hva han tilbys av hjelp. Han betaler etter inntekt. 

Anonymkode: 5c065...c9e

Jeg fraråder å leie inn svart arbeidskraft, fordi det er imot loven, men mange gjør dette for å slippe billigere unna sammenlignet med hva en egenandel koster.

Skrevet
På 29.4.2017 den 18.23, Million skrev:

https://www.oslo.kommune.no/helse-og-omsorg/hjemmetjenester/hjemmehjelp/ Her finner du info om dette i Oslo kommune

Skrevet

Han har nok krav på hjemmehjelp. Omfanget vurderes av eget team som kommer på hjemmebesøk. I Oslo får alle tilbud om dusj en gang og uke om han trenger hjelp til det. Hjemmehjelpen, eller Praktisk Bistand som det heter, hjelper med dusjing og matlaging. Hvis det er snakk om helserelaterte tjenester, kommer Hjemmesykepleien inn i bildet 

AnonymBruker
Skrevet
På Saturday, April 29, 2017 den 18.23, Million skrev:

https://www.oslo.kommune.no/helse-og-omsorg/hjemmetjenester/hjemmehjelp/ der har du litt info å lese på. Hjemmehjelp, praktisk bistand hushold, er en kan lov, ikke en skal lov. Dermed er det menneskelige vurderinger fra saksbehandler som gjelder. Og det kan være vrient nok å få gjennomslag for. Det er mer flaks mht hvilken saksbehandler en hanver hos enn behovet som avgjør om en får hjelp. 

Anbefaler at der er minst to tilstede ved hjemmebesøk og at dere tar notater for hva som blir sagt. Det kan være avgjørende at du gir beskjed om at du ikke kan ofre ditt hjem til fordel for din fars hjem på grunn av din helse. Og at du går legeerklæring for din fars behov for hjelp. 

Anonymkode: 88430...2dd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Altså, jeg jobber med dette. Det er ikke SÅ vanskelig som det antydes over. Kjenner mange som ikke feiler noen ting, tjenester har de likevel. Mange, veldig mange har vi kun tilsyn med. Enten fordi de føler seg tryggere, eller at pårørende føler det sånn. Så slipper de å dra så ofte selv.

Anonymkode: 6902d...7a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...