AnonymBruker Skrevet 29. april 2017 #1 Skrevet 29. april 2017 IID behandles som en psykisk sykdom fordi man ikke anerkjenner det å mene at en del av kroppen ikke hører til. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Body_integrity_identity_disorder Hvis man derimot mener at man har et annet kjønn enn det man er så får man dekket operasjon... Anonymkode: c70b8...1c0 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2017 #2 Skrevet 29. april 2017 Fordi det ikke er en psykisk lidelse Anonymkode: 780d0...f79 8
AnonymBruker Skrevet 29. april 2017 #3 Skrevet 29. april 2017 Det er vel like lite en psykisk lidelse som homofili. Anonymkode: 9a589...85e 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2017 #4 Skrevet 29. april 2017 Men hva ER det egentlig? Espen Ester Benestad skifter jo på å være dame og mann.. Alt ettersom. Han er jo ikke født i feil kropp ettersom han vil være både mann og kvinne? Anonymkode: f50f6...ab8 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #5 Skrevet 30. april 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er vel like lite en psykisk lidelse som homofili. Anonymkode: 9a589...85e Homofili har jo ingenting med identitet å gjøre . Det er sexuel tiltrekning. De tror ikke at de er noe annet enn det de er. Jeg bare ser ikke helt hvorfor det å ønske å kutte av seg hånden fordi de føler denne ikke hører til på kroppen er definert som en psykisk lidelse, men når noen vil kutte av penis eller bryster er det helt OK. Anonymkode: c70b8...1c0
hocane Skrevet 30. april 2017 #6 Skrevet 30. april 2017 Det som irriterer meg er at hvis du kaller en transdame for en mann så blir du angrepet så til de grader. Jeg forstår at de har lyst til å være en dame, men det gjør dem ikke biologisk til en dame fordet, de vil alltid være en mann så lenge de ble født med en penis, det er bare biologiske fakta. 1
MajorasMaske Skrevet 30. april 2017 #7 Skrevet 30. april 2017 Psykologien har ikke kommet så langt ennå.
hocane Skrevet 30. april 2017 #8 Skrevet 30. april 2017 Selvmordsraten er jo opp taket for transeksuelle. Der er opplagt en psykisk sykdom, det er synd politisk korrekthet styrer her til lands.
herzeleid Skrevet 30. april 2017 #9 Skrevet 30. april 2017 Tror jeg handler mest om hva som er inn i tiden. Vi går mot en norm der det holder å føle seg som noe for å være det. Med andre ord har følelsene fått førsterang, mens den fysiske virkeligheten blir satt til side. For meg er det mye "keiserens nye klær" over dette, i den forstand at man skal late som mannen som har kledd seg ut er kvinne, selv om jeg tror de færreste faktisk tror på det, samtidig som den som ikke later som får gjennomgå.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #10 Skrevet 30. april 2017 Når man tenker på alt en transperson går gjennom for å skifte kjønn, tenk smertefulle operasjoner, sosialt stigma osv, synes jeg det er åpenbart at de faktisk er et annet kjønn enn det de ble født som, hvis ikke hadde de ikke villet gått gjennom alt dette. Biologisk så er det også mer enn bare to kjønn. Det forskes også mye på dette med transpersoners hjerne i forhold til det kjønnet de føler seg som, og resultatene viser at hjernene deres er mer like det kjønnet de vil være enn det kjønnet de er født som. Jeg forstår heller ikke problemet, hvis man faktisk hater seg selv på grunn av kjønnet sitt og kjønnsorganet og føler at man er født feil kjønn, hvorfor skal det være et problem at man da skifter kjønn? Anonymkode: b7d4e...82e 5
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #11 Skrevet 30. april 2017 Utrolig trist lesing, er folk i tråden her ute etter å provosere eller er det virkelig slik dere tenker? Hjelper det å minne dere på at det er andre mennesker dere snakker så dømmende og respektløst om? Folk som overhodet ikke har bedt om å bli født i feil kropp, som ikke har bedt om å gå gjennom årevis med hormonbehandling og komplisert og risikofylt kirurgi for å endelig kunne se seg i speilet uten å føle at de ser på en kropp som ikke tilhører dem? Det er nemlig ikke slik at alt vi ikke forstår er "feil" eller en "psykisk lidelse", og det er helt greit å være nysgjerrig og ønske svar på ting, men det går an å stille disse spørsmålene på en langt mer respektfull måte. Anonymkode: 6dca1...c3e 4
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #12 Skrevet 30. april 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når man tenker på alt en transperson går gjennom for å skifte kjønn, tenk smertefulle operasjoner, sosialt stigma osv, synes jeg det er åpenbart at de faktisk er et annet kjønn enn det de ble født som, hvis ikke hadde de ikke villet gått gjennom alt dette. Biologisk så er det også mer enn bare to kjønn. Det forskes også mye på dette med transpersoners hjerne i forhold til det kjønnet de føler seg som, og resultatene viser at hjernene deres er mer like det kjønnet de vil være enn det kjønnet de er født som. Jeg forstår heller ikke problemet, hvis man faktisk hater seg selv på grunn av kjønnet sitt og kjønnsorganet og føler at man er født feil kjønn, hvorfor skal det være et problem at man da skifter kjønn? Anonymkode: b7d4e...82e Er det rom for å angre? Anonymkode: ac59a...dbd
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #13 Skrevet 30. april 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det rom for å angre? Anonymkode: ac59a...dbd Har man skiftet så kan man ikke skifte tilbake nei, men de fleste blir mye mer lykkelig etter de starter hormonbehandling og tar operasjon. Husk at dette er mennesker som hater seg selv på grunn av kjønnet de er født som. Mange klarer nok ikke å skjønne hvor grusomt det må føles. Anonymkode: b7d4e...82e 1
herzeleid Skrevet 30. april 2017 #14 Skrevet 30. april 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når man tenker på alt en transperson går gjennom for å skifte kjønn, tenk smertefulle operasjoner, sosialt stigma osv, synes jeg det er åpenbart at de faktisk er et annet kjønn enn det de ble født som, hvis ikke hadde de ikke villet gått gjennom alt dette. Biologisk så er det også mer enn bare to kjønn. Det forskes også mye på dette med transpersoners hjerne i forhold til det kjønnet de føler seg som, og resultatene viser at hjernene deres er mer like det kjønnet de vil være enn det kjønnet de er født som. Resonnementet ditt ser ut til å hvile på at alle tar rasjonelle valg. Vi trenger ikke se lenger enn til anorektikere for å finne noen som går gjennom enorme påkjenninger for noe som i bunn og grunn ikke er riktig eller bra for dem. Sitat Jeg forstår heller ikke problemet, hvis man faktisk hater seg selv på grunn av kjønnet sitt og kjønnsorganet og føler at man er født feil kjønn, hvorfor skal det være et problem at man da skifter kjønn? Anonymkode: b7d4e...82e Om man hater seg selv og gjør drastiske, og uopprettelige endringer/skader på kroppen sin kan det få veldig negative konsekvenser, ikke minst om man angrer. Igjen, tenk på anorektikerne. 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #15 Skrevet 30. april 2017 Akkurat nå, herzeleid skrev: Resonnementet ditt ser ut til å hvile på at alle tar rasjonelle valg. Vi trenger ikke se lenger enn til anorektikere for å finne noen som går gjennom enorme påkjenninger for noe som i bunn og grunn ikke er riktig eller bra for dem. Om man hater seg selv og gjør drastiske, og uopprettelige endringer/skader på kroppen sin kan det få veldig negative konsekvenser, ikke minst om man angrer. Igjen, tenk på anorektikerne. De aller fleste blir som sagt mye lykkeligere etter de har startet hormonbehandling. Anonymkode: b7d4e...82e
herzeleid Skrevet 30. april 2017 #16 Skrevet 30. april 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: De aller fleste blir som sagt mye lykkeligere etter de har startet hormonbehandling. Anonymkode: b7d4e...82e Har du kilde på det?
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #17 Skrevet 30. april 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har man skiftet så kan man ikke skifte tilbake nei, men de fleste blir mye mer lykkelig etter de starter hormonbehandling og tar operasjon. Husk at dette er mennesker som hater seg selv på grunn av kjønnet de er født som. Mange klarer nok ikke å skjønne hvor grusomt det må føles. Anonymkode: b7d4e...82e Hvorfor ikke? Og hvorfor kan individiet selv kategorisere seg som transeksuell. Det virker som en transeksuell mann har nærmest en fetisj av å leve opp til hva han (hun?) anser som et kvinnelig ideal. En sykeliggjøring nærmest. Noe som i alle andre kategorier ville blitt sett på som en sinnslidelse, og ikke "ens ekte natur". Om du er sykelig opptatt av å vaske hendene? OCD. Er du sykelig opptatt av å leve som hva-du-anser-som en kvinne, ville kutte av deg penis til fordel for noe som ligner en vagina - eller et åpent sår som det ender opp som, "wooo, you go girl!". Putt personen på kraftige medisiner og hormonbehandling, og se at de er "lykkeligere"? Jeg åpner for spørsmålet: La oss anta at transeskualitet ikke er en mental lidelse/psykisk sykdom. Kan det være det er mentale lidelser som "tar form" for transeksualitet som heller burde bli behandlet i samtaleterapi fremfor kirurgiske inngrep? Om det er OCD, fetisjisering av det motsatte kjønn etc? Er også rart, at det er ikke uvanlig at transeksuelle har blitt forgrepet seksuelt på av en autoritetsperson i tidlig alder. Anonymkode: ac59a...dbd 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #18 Skrevet 30. april 2017 3 minutter siden, herzeleid skrev: Har du kilde på det? http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-2265.2009.03625.x/abstract;jsessionid=B762F82F4564FB01651D68B07C5AEEAB.f01t04?deniedAccessCustomisedMessage=&userIsAuthenticated=false Anonymkode: b7d4e...82e
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #19 Skrevet 30. april 2017 10 minutter siden, herzeleid skrev: Resonnementet ditt ser ut til å hvile på at alle tar rasjonelle valg. Vi trenger ikke se lenger enn til anorektikere for å finne noen som går gjennom enorme påkjenninger for noe som i bunn og grunn ikke er riktig eller bra for dem. Om man hater seg selv og gjør drastiske, og uopprettelige endringer/skader på kroppen sin kan det få veldig negative konsekvenser, ikke minst om man angrer. Igjen, tenk på anorektikerne. Jeg er anorektiker. Vær så snill å ikke bruk sykdommen min som et billig poeng for å rettferdiggjøre fordommer. Anonymkode: 6dca1...c3e 2
herzeleid Skrevet 30. april 2017 #20 Skrevet 30. april 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-2265.2009.03625.x/abstract;jsessionid=B762F82F4564FB01651D68B07C5AEEAB.f01t04?deniedAccessCustomisedMessage=&userIsAuthenticated=false Anonymkode: b7d4e...82e Takk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå