Nelle Skrevet 23. desember 2004 #1 Skrevet 23. desember 2004 Hei! Har nettopp hørt om CSS basert webdesign. Noen som gidder å forklare meg grunnprinsippene for dette? Har brukt CSS tidligere, men kun til fonter osv. innen et nettsted. Noen som vet om det finnes et BRA forum hvor man kan diskutere webdesign, scripts osv. ? Nelle
@riel Skrevet 23. desember 2004 #2 Skrevet 23. desember 2004 CSS (cascading style sheets) er en mal du lager som styrer bilde, farge og tekst informasjon på nettsiden din. De har en veldig god artikkel om dette i månedens Cap & design. Hvordan de oppsto, fungerer osv. Jeg bruker css når jeg lager websider. Jeg bruker som regel golive til å lage websider, og da lager jeg en ekstern css jeg implementerer i sidene. Jeg lager ikke css for å styre bilder og farger, for dette føler jeg at jeg behersker bedre manuelt, men jeg bruker .class css'er til å styre tekst. Angir de forrkj. skriftene jeg skal ha eks.- bread, breadbold, head, headcolor etc. og gir dem de verdiene. Når jeg da implementerer css'en inn på de forskj. sidene er det bare å angi css malene til forskjellig tekst, så styrer den over det, og gir deg bedre kontroll på teksten. Jeg lager også css mal for hypertekst linker som ligger i den eksterne css'en. Husk at hvis du vil overstyre hvordan en link skal se ut på en spesiell side, så lager du en intern css, som styrer dens utseende. Da har du kontroll på den.
Nelle Skrevet 23. desember 2004 Forfatter #3 Skrevet 23. desember 2004 Takk skal du ha! Hvor kan jeg lære meg dette? Jeg bruker Dreamweaver til vanlig (kunne tenke meg å gå over til GoLive), og synes det er ok at man kan fortsette å bruke det selvom man lager CSS basert design. Nelle
@riel Skrevet 23. desember 2004 #4 Skrevet 23. desember 2004 Det finnes jo flere web design studier og kurs som du sikkert kan delta på (bla. MI har webstudie). Da lærer du å lage websider, hvor du formatterer tekst, bilder o.l med css. Det finnes også bøker, og så anbefaler jeg deg å kjøpe denne md. Cap&design Husk at de beste sidene er en blanding av css og html. Jeg lager mine sider i golive. Bygger siden opp med tabeller. Bruker endel components, og styrer tekst og hypertextlinker med css. Har lært endel web på skole, og også fra golive classroom in a book. Nå er jeg i prasis der jeg jobber med og lærer om web.
vilde Skrevet 23. desember 2004 #5 Skrevet 23. desember 2004 Du lærer også mye med å se på andre websider! Last ned Web Developer Extenstion til Firefox, (et must for alle som jobber med web!) og surf rundt og se på hvordan de har bygget opp sidene sine. Ellers er w3.org en riktig plass å lese!
Gjest Still Crazee Skrevet 25. desember 2004 #6 Skrevet 25. desember 2004 No har eg ikkje vore inne på diskusjonsforum for webdesignerar - burde kanskje det - men er med i ein del mailinglister. Uansett - for å sjå kva som kan gjerast med CSS, ta ein kikk på www.csszengarden.com og bli inspirert. Om du er interessert kan eg sjekka ut ein del lenker og slikt som kan vera nyttige - dog truleg ikkje før etter nyttår når eg kjem heim. Berre send meg ein PM (til Crazee, altså) så skal eg sjekka ut det eg har. Elles er no Dreamweaver Stadig det beste programmet - og har du versjon 4 eller seinare har du jo ei heil bok om CSS inkludert i sjølve programmet. Men kva skal CSS brukast til, og kva skal gjerast i HTML/XHTML? (X)HTML skal brukast til strukturen i dokumenta; å seia kva noko er: Dette er ei overskrift. Dette er eit avsnitt. Ein meny, ei liste, eit bilete, første bokstav i første setning i eit avsnitt. Ei adresse. Men du seier aldri noko om korleis ting ser ut eller er plassert. CSS tek seg av delen om korleis ting faktisk ser ut og plasseringa i forhold til kvarandre; der kan du definere om du skal bruke ei, to, tre kolonner - om eit bilete skal plasserast til høgre for teksten, over under bak... Alt med visuell design. Er ein del å setja seg inn i, men ta det steg for steg, så er det både spennande og overkommeleg. Sjølv har eg gått over til CSS-design på mine eigne sider (www.dionaea.com) og sjølv om det ikkje er perfekt, så får eg allereie til ting eg ikkje kunne gjort utan CSS. (Og eg lærer jo meir etter kvart eg òg )
Gjest Lea Skrevet 25. desember 2004 #7 Skrevet 25. desember 2004 Hvis du søker på www.google.com etter CSS (velg gjerne norske sider/sier på norsk når du søker), så får du opp et par gode beskrivelser.
Gjest Still Crazee Skrevet 26. desember 2004 #8 Skrevet 26. desember 2004 Når eg tenker meg om, så er ei god innføring i CSS nemnd tidlegare her i denne gruppa, av meg, så det kan jo gå an å søka her òg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå