Gå til innhold

Finnes det jentefarger og guttefager?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har siden barndommen fått høre at det finnes guttefarger og jentefarger. Gutter måtte styre unna rosa, gul og oransje fordi dette var typiske jentefarger. Jeg ser at mange i dagens samfunn lever fortsatt med disse tankene. Vet at det er annerledes i andre land og at Norge er generelt ganske treg på mote, mattradisjoner, musikk osv. Men er det ikke på tide at man kvitter seg med slikt? Dette er kun kultur, ikke noe man er født med. Mange vil sikkert tvilholde sitt syn med bruk av farger både når det kommer til klær og hvilken farge en bruker på tapet gardiner osv.

Anonymkode: c9aa7...38c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri hørt at gul og oransje er jentefarge. Det jeg tenker på som typisk jentefarge er rosa, mens typisk guttefarge er blå. Uansett så er det bare tull, synes at gutter og jenter skal få bruke akkurat de fargene de vil.

Anonymkode: 6d837...a74

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mange lever etter "normen" om st blå er gutt og rosa er jente. Når jeg får barn skal alle farger være velkomne. Kanskje ikke rosa body med skriften "pappas prinsesse" til en gutt men dere ser tegningen :P 

Anonymkode: fe785...8f1

• Liker 1
Skrevet

Det er jo noe som finnes, som en sosial konstruksjon. Men det er jo ganske teit. Før i tiden var rosa en guttefarge for eksempel. Det finnes jo ingen logiske grunner til at farger skal ha kjønn.

• Liker 1
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Nei, det finnes ikke!

AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Synes vi har kommet ett stykke når det gjelder dette da. Husker tiden det ble så populært med rosa skjorte til menn, folk var skeptiske og synes det var feminint. Nå tenker ikke de fleste over det en gang, i min omgangskrets iallefall.

Anonymkode: 34abb...ba5

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei.

Synes vi har kommet ett stykke når det gjelder dette da. Husker tiden det ble så populært med rosa skjorte til menn, folk var skeptiske og synes det var feminint. Nå tenker ikke de fleste over det en gang, i min omgangskrets iallefall.

Anonymkode: 34abb...ba5

Å, det husker jeg også. Samme med blomstrete skjorte. :) 

Anonymkode: 6d837...a74

Skrevet

Alle jentene i klassen likte rosa. Jeg prøvde å like rosa men fikk det virkelig ikke til. Konkluderte derfor veldig tidlig med at farger ikke har kjønn.

Hadde jeg hatt barn ville jeg ikke tenkt over det, men siden gutte- og jenteklær ofte er veldig tydelig adskilt i butikkene merker jeg at holder meg til "rett" avdeling dersom jeg kjøper gaver til småbarn. Er ikke avdelingene adskilt tar jeg det som er finest uavhengig av farge.

Har forresten aldri likt oransje og protesterer derfor mot at det skal være jentefarge!

Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet

Ja det er farger som man regner som guttefarger og jentefarger. Men det er jo uansett ikke noe man trenger å bry seg om. Det er også slik at hva som er en guttefarger og jentefarger har forandret seg. Ta f.eks rosa dette var en guttefarge før og i dag regnes det som jentefarge. Blå som i dag ses på som en guttefarge var før sett på som en jentefarge.

Så ja det er noe som finnes men det er noe jeg synes man ikke skal bry seg om eller og ta hensyn til. Men og si at det ikke er slik at man ser på noen farger som maskuline og andre som feminine er litt naivt. Men hva som en dag ble sett på som feminint har blitt forandret til og bli sett på som maskulint og hva som en gang ble sett på som feminint har forandret seg til å bli sett på som maskulint. Og en slik forandring kan fint komme igjen.

I dag sier vi at blått er for gutter og rødt er for jenter. Om vi hadde levd i 1817 ville vi sagt rødt er for gutter og blått er for jenter. 

Skrevet

Naturligvis ikke. Før 1900 var rosa regnet som  en vital guttefarge, blått var sart. Etter 1900 snudde det. Sosialt konstruert tull.

Skrevet

Forsøk er jo gjort på dette med farger og barn, og gutter trekker visst naturlig mer mot blått, og jenter mer mot rosa. Husker poden alltid ville ha den blå smokken foran den rosa. Og av alle bjørnene som hang over senga hans, var det den blå han strakk seg mot. Og nei, vi var aldri opptatt av farger, og drev aldri med noensomhelst påvirkning. Og jeg synes også det er tull at foreldre skal være opptatt av dette ovenfor barna, også motsatt. Har sett flere som ikke vil gi datteren sin rosa klær, enda det er åpenbart at det er det hun ønsker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...