Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest jusisthegoal
Skrevet

Hei! Kunne noen ha hjulpet meg med denne oppgaven som jeg fikk på Osloprøven i kjemi 2 i går? Jeg får den fortsatt ikke til.  Jeg skal lage to isomere av mandelsyre (nederst på bildet) ved hjelp av en kvalitativ analyse. Kom frem til at x er en fenol + aldehyd + (alkohol). Og y er fenol+keton+ (alkohol). Men får ikke til å tegne de to isomerene!

18197922_1383655168395025_196715421_n.jp

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Basert på testene vet vi har en fenol og enten aldehyd (pos. Fehlings) eller keton (neg. Fehlings). Det må inneholde et funksjonell gruppe som kan oksideres (-OH). Det er ikke karboksylsyre eller en dobbeltbinding (alken) i molekylet, da det ikke gir utslag ved tilsetting av NaHCO3 (ville gitt eddikklukt eller gassutveksling med karboksylsyre) eller tilsetting av brom.

Jeg bare prøvde meg frem med ulike kombinasjoner som passet med kriteriene. Et tips er å skrive opp molekylformelen dersom du ikke gjorde det. Da er det lettere å holde oversikt over antallet atomer du skal ha.

Endret av bobleplast_
Gjest jusisthegoal
Skrevet
29 minutter siden, bobleplast_ skrev:

Basert på testene vet vi har en fenol og enten aldehyd (pos. Fehlings) eller keton (neg. Fehlings). Det må inneholde et funksjonell gruppe som kan oksideres (-OH). Det er ikke karboksylsyre eller en dobbeltbinding (alken) i molekylet, da det ikke gir utslag ved tilsetting av NaHCO3 (ville gitt eddikklukt eller gassutveksling med karboksylsyre) eller tilsetting av brom.

Jeg bare prøvde meg frem med ulike kombinasjoner som passet med kriteriene. Et tips er å skrive opp molekylformelen dersom du ikke gjorde det. Da er det lettere å holde oversikt over antallet atomer du skal ha.

Takk for oversikten. Jeg skal prøve igjen nå :) Sier i fra om jeg får det til.

Gjest jusisthegoal
Skrevet

Jeg får det ikke til!....

18191410_1383679698392572_1023004491_n.jpg?oh=c83ba38db74c758f8bf3ae1b9e7bf035&oe=59070484

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...