Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber for tiden som lærer, men er på utkikk etter noe annet. Kunne tenke meg en pause fra klasserommet, og ønsker meg en typisk kontorjobb. Har blitt litt interessert i økonomi for tiden, og lurer på om det finnes slike jobber for oss med lærerutdannelse? Hva kan egentlig utslitte lærere jobbe som?:P

Anonymkode: 7adaa...b5d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må starte med deg selv:

• Hvilken kompetanse har du?
  • Hva kan du?
  • Hva er du god på?
  • Personlige egenskaper?
  • Hva konkret kan du tenke deg å jobbe å jobbe med?
  • osv...

Anonymkode: 9b623...b28

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

• Hva kan du?
  • Hva er du god på?
  • Personlige egenskaper?
  • osv...

Hun spør jo i utgangspunktet om en jobb som passer for noen med lærerutdanning, men med andre mer kontoraktige oppgaver.  

Ts, hva med ppt, kommunale tjenester eller lignende?  Sekretær?  

Anonymkode: 1e02c...aa3

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

• Hva kan du?
  • Hva er du god på?
  • Personlige egenskaper?
  • osv...

Hun spør jo i utgangspunktet om en jobb som passer for noen med lærerutdanning, men med andre mer kontoraktige oppgaver.  

Ts, hva med ppt, kommunale tjenester eller lignende?  Sekretær?  

Nemlig, og da er det viktig å starte med å kartlegge seg selv, for deretter å se på mulighetene. Å bare tenke at man har lærerutdanning blir for generelt, ved å konkretisere egen kompetanse og egenskaper i detalj vil man også lettere kunne se mulighetene. 

Skrevet

Hva med å ta skolelederutdanning, og søke jobber som inspektør?

Skrevet

På det lokale NAV-kontoret jobber det en sosionom og en lærer, så det er jo et alternativ. Er du riktig "heldig" dumper det inn noen med voldsomme gjeldssak og en plastpose med regninger og misligholdte lån og gjeldsordning. Det skjer visst innimellom :)

Skrevet

Rådgiver/sosiallærer i skolen? Noe i PPT? 

AnonymBruker
Skrevet

Bibliotek?

Anonymkode: bcbd8...d8c

AnonymBruker
Skrevet

Lurer litt på det samme :P er selv lærer, men det er litt slitsomt.

Mine fag er innen språk/kultur, så jeg er vel ikke så attraktiv innen nav/ppt e.l. Ser litt på museer da, men det er mye sesong og deltid.. Jeg vil jo ha 100%

Anonymkode: 9247e...1a6

Skrevet (endret)

Det er ikke lett å få type kontorjobber uten relevant utdanning eller erfaring i dag. De typiske administrativkonsulent-/sekretærjobbene fases ut i veldig mange private bedrifter, når noen i en slik stilling slutter eller går av med pensjon, blir ofte stillingen oppløst og arbeidsoppgavene fordelt på de andre ansatte. Det forventes at den enkelte ansatte bestiller alt av reiser selv, og timelister, egenmeldinger, reiseregninger, feriesøknader etc går via timeregistreringssystemet direkte til lønnsavdelingen. 

Arbeidsledigheten er høyere enn på lenge, og i de fleste firmaer tilknyttet oljeindustrien på en eller annen måte, har det vært til dels svært store nedskjæringer de siste par årene. Og de som må gå først, og som det kuttes forholdsvis kraftigst blant, er støttefunksjonene. Dvs sekretærer o.l., regnskapsmedarbeidere, lønnsmedarbeidere, innkjøpere, dokumentkontrollere, ordrebehandlere. Så det er mange med til dels bred og til dels spisset kontorfaglig bakgrunn på arbeidsmarkedet, med få utlyste stillinger. Og uten noen relevant erfaring eller utdanning vil du ikke nå opp i kampen. Det kan være at du har mulighet for å få en slik jobb i en kommune, da kommunene lønner administrativt personell så lavt at mange kvalifiserte helst unngår å søke de ledige kommunale jobbene. Men det vil si at du vil måtte gå kraftig ned i lønn. 

Det er med bakgrunn i dette at jeg foreslo skolelederutdanning for å kunne gå inn i administrative stillinger hvor det helst kreves lærerutdanning i bunn. Det er samlingsbasert utdanning som du søker på som etter- og videreutdanning via jobben du allerede har. Studiet går over ett skoleår og tilsvarer 30 studiepoeng. Består altså av samlinger ca annenhver måned, hvor det er teoriundervisning, casejobbing i grupper og hospitering på annen skole enn den du jobber på. Ikke avsluttende eksamen, men du må påregne å jobbe noe med studiene på fritiden. Jeg er ikke helt sikker på hvilke jobber du kan søke etter endt utdanning, da de jeg kjenner som har tatt den har siktet seg inn på jobb som undervisningsinspektør. Utdanningen kan bygges på med ytterligere 30 studiepoeng, den såkalte rektorskolen.

Endret av Rosalie
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, bobleplast_ skrev:

Rådgiver/sosiallærer i skolen? Noe i PPT? 

For å få jobb som sosiallærer bør man ha utdanning innen sosialpedagogikk eller spesialpedagogikk. For å få jobb innen PPT, må man ha utdanning innen sosialt arbeid, barnevern, vernepleie, psykologi, sosialpedagogikk eller spesialpedagogikk. For å få rådgiverstillinger, er det egen etter- og videreutdanning innen rådgiving, dersom man ikke har mastergrad innen feltet. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bibliotek?

Anonymkode: bcbd8...d8c

Det er vanskelig for de som er utdannet bibliotekarer å få seg relevante jobber, så uten det vil det bli vanskelig å nå opp mot søkere med relevant utdanning.

---

Det er naturligvis unntak her, men da i grisgrendte strøk hvor man sliter med å tiltrekke seg kvalifisert arbeidskraft. 

Anonymkode: 1a4da...7b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...