Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Istedenfor vanlig pasta har jeg begynt å spise bønnepasta.

Lurer på om det er ett bra sunnere alternativt eller om jeg burde velge bort pasta totalt?

Skal ned i vekt. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
29 minutter siden, Minamemina skrev:

Hei,

Istedenfor vanlig pasta har jeg begynt å spise bønnepasta.

Lurer på om det er ett bra sunnere alternativt eller om jeg burde velge bort pasta totalt?

Skal ned i vekt. 

Om det er sunnere er vel mulig å diskutere, det er bedre om du skal ned i vekt hvertfall da det inneholder 1/3 av karbohydratene. Det er like mange kalorier så om du skal ned i vekt er det kanskje noe å tenke på :) 

Skrevet

Hvis du skal ned i vekt, må du spise mindre (færre kalorier) og/eller bevege deg mer (brenne flere kalorier). 

Mange mennesker tjener mange penger på at folk er usikre og utålmodige, stoler blindt på dem de oppfatter som autoriteter, tror vektregulering er noe kjempevanskelig og mystisk noe, antar at det er noe spesielt/galt med akkurat dem, synes de er berettiget til dette og hint og misunnelige på andre som ser ut til å få "alt" uten å jobbe for det. Supermat er akkurat like "effektivt" som slankepiller, forbrenningsteer, tarmrensjuicer, dietter - i å tømme lommeboken din. 

Sunn mat er ikke det samme som kalorifattig mat. Et sunt kosthold gir deg alt du trenger av alt og ikke for mye av noe. Det er ikke så vanskelig å finne ut hvor mange kalorier og næringsstoffer det er i forskjellig mat.

Det som er vanskelig er å spise mindre så lenge at du faktisk går ned i vekt, og ikke går opp igjen etterpå fordi du spiste for lite eller for ensidig eller mat du ikke likte. Å bli opphengt i ja-mat og nei-mat kan føre til et usunt forhold til mat, og et usunt forhold til mat fører ofte til at man mister alle hemninger når noe skjer (og det skjer alltid noe).

Derfor er det en lur strategi å spise nok og mat du liker og litt forskjellig.

Jeg skjønner at du vil at vektnedgang skal være innviklet men kjapt. Virkeligheten er dog at vektmestring er enkelt men langtekkelig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel mer næringsrikt og har større mengde trege karbohydrater enn pasta laget på kun fint, hvitt hvetemel. Selv synes jeg det er synd de bruk fint hvetemel i bønnepastaen, skulle helst hatt både fullkorn og bønnemel i samme pastaen. Et sunt kosthold er et variert kosthold som i hovedsak består av næringsrike ingredienser, dekker behovene dine og ikke har langt mer energi enn du trenger - bønnepasta kan absolutt være en del av et slikt kosthold.

Anonymkode: 1d54f...de6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...