AnonymBruker Skrevet 29. april 2017 #1 Skrevet 29. april 2017 Jeg lurer på hva jeg kan vente meg av muligheter hvis jeg studerer kjemi? Har planer om å ta både bachelor og master. Hvilke jobber kan man få? Er det jobber å få? Lønn? Har nemlig hørt litt rykter om at jobbmarkedet for kjemikere er så som så. Per dags dato studerer jeg veterinærmedisin, men det medisinske aspektet passer meg ikke i det hele tatt. Derfor har jeg skrinlagt medisinstudier som jeg også har vurdert lenge. Synes fagene er veldig spennende. Jeg er særlig glad i kjemi, fysikk og noen emner innenfor biologi (celler, evolusjon, økologi ect). Vurderer også farmasi, men er litt redd for at det skal bli for kjedelig. Har også hørt her at det kan bli vanskelig å få jobb som farmasøyt i fremtiden. Med en master i kjemi ser jeg for meg å kunne gjøre litt mer forskjellige ting. Stemmer det? Noen kjemikere/farmasøyter/andre med innspill? Anonymkode: 0f004...7b5
AnonymBruker Skrevet 29. april 2017 #2 Skrevet 29. april 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på hva jeg kan vente meg av muligheter hvis jeg studerer kjemi? Har planer om å ta både bachelor og master. Hvilke jobber kan man få? Er det jobber å få? Lønn? Har nemlig hørt litt rykter om at jobbmarkedet for kjemikere er så som så. Per dags dato studerer jeg veterinærmedisin, men det medisinske aspektet passer meg ikke i det hele tatt. Derfor har jeg skrinlagt medisinstudier som jeg også har vurdert lenge. Synes fagene er veldig spennende. Jeg er særlig glad i kjemi, fysikk og noen emner innenfor biologi (celler, evolusjon, økologi ect). Vurderer også farmasi, men er litt redd for at det skal bli for kjedelig. Har også hørt her at det kan bli vanskelig å få jobb som farmasøyt i fremtiden. Med en master i kjemi ser jeg for meg å kunne gjøre litt mer forskjellige ting. Stemmer det? Noen kjemikere/farmasøyter/andre med innspill? Anonymkode: 0f004...7b5 Er ingen av delene, men min første tanke er at hvis du ikke liker det medisinske aspektet på veterinær, kan det bli mye av det på farmasi også. Så ut fra det ville jeg valgt kjemi (men jeg vet ikke noe som arbeidsmarkedet). Men hva vil du jobbe med, da? Det bør jo være styrende, ikke studiet i seg selv. Anonymkode: 3153b...445
AnonymBruker Skrevet 29. april 2017 #3 Skrevet 29. april 2017 Har du vurdert bioingeniør? Anonymkode: f905d...90a
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #4 Skrevet 1. mai 2017 Bioingeniør blir jo noe helt annet, ser ikke hvor i innlegget det tyder på at hun vil jobbe i helsevesenet. Det finnes ulike retninger av kjemi, noen er lurere å satse på enn andre. Jeg ville anbefalt farmasi, du har gode muligheter til å gå videre innenfor forskning, men du har alltid en utdannelse som gir deg jobb. Min erfaring er at farmasøyter er svært ettertraktet, ingen av mine venner har hatt noe problem med å få jobb med master i farmasi. Anonymkode: 2d0b2...2f9 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #5 Skrevet 2. mai 2017 Mitt inntrykk er at det kan være vanskelig å få jobb innen kjemi. Av de jeg vet om som sliter med å få jobb med realfaglig/teknisk bakgrunn, så er det personer med utdanning innen biologi og kjemi. Anonymkode: 67704...31f
bobleplast_ Skrevet 2. mai 2017 #6 Skrevet 2. mai 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Mitt inntrykk er at det kan være vanskelig å få jobb innen kjemi. Av de jeg vet om som sliter med å få jobb med realfaglig/teknisk bakgrunn, så er det personer med utdanning innen biologi og kjemi. Anonymkode: 67704...31f Det er også mitt inntrykk. Tror det er en del med master i kjemi eller biologi som har tatt ppu for å bli lektor istedenfor, da jobbmulighetene er større.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #7 Skrevet 2. mai 2017 Har en kusine som er utdannet farmasøyt, men hun tok videreutdannelse til ingeniør etter noen år fordi hun syntes apotekjobben ble alt for likt en butikkjobb. Man kan sikkert jobbe som andre ting også, men kan vikre som det er vanskelig å få disse jobbene da løsningen hennes ble ny utdannelse. Anonymkode: 2c242...678
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #8 Skrevet 3. mai 2017 Takk for så mange svar! Jeg er veldig usikker på hva jeg ønsker å jobbe med. Har alltid vært lysten på en spennende jobb med utfordringer og muligheter, gjerne med mye reising. Men nøyaktig hva en "spennende jobb" for meg innebærer har jeg nok selv ikke forstått helt enda. Har brukt utrolig lang tid på akkurat dette med å finne riktig utdannelse. Å bli veterinær har vært den store drømmen siden jeg var liten, men det viste seg å ikke være så givende som jeg hadde tenkt. Noen fag er meget spennende, men dyrelære synes jeg rett og slett er gørr kjedelig. Har jobbet litt på klinikk også og det var de tregeste dagene jeg har opplevd på lenge. Det tolker jeg som at veterinær ikke er noe for meg. Jeg synes kjemi er veldig spennende. Har vurdert farmasi på grunn av nettopp mye kjemi. Men så var det jobben man ender opp med da. Å stå på et apotek høres kjedelig ut i lengden, og jeg har inntrykk av at det er en slik jobb jeg kan forvente. Jobber deltid på butikk nå og det er helt greit, men med 5 års utdannelse kunne jeg gjerne tenkt meg en mer utfordrende hverdag. Godt mulig at jeg har et helt feil bilde av det å være farmasøyt, men når jeg har vært innom et apotek får jeg inntrykk av at det er ensformig. Tanken på å studere kjemi har vært fristende i det siste. Føler da får jeg mer generell kunnskap og "låser meg ikke fast" til en bestemt type jobb. Men så kom det meg for øre at det er dårlig med jobbmuligheter for kjemikere. Kan det ha noe med dårlige tider i oljesektoren? Det er i såfall ikke der jeg ønsker å jobbe. Det som engasjerer meg mest er miljø ect, så en jobb rundt noe slikt tror jeg kunne falt i smak. Dette med å finne rett utdannelse er jammen meg et pes. Blir 24 år nå til sommeren og føler jeg ikke kommer noen vei. En utdannelse virker fristende den ene dagen, så er det en annen som blir aktuell den neste og den tredje dagen vil jeg ikke ta noen av utdanningene. Alle vennene mine leverer masteren sin nå, og jeg kjenner at det svir litt. Jeg har hodet og motivasjonen til å utrette noe, men jeg greier bare ikke å finne ut hva det er jeg ønsker å holde på med. Veldig frustrerende! Ellers har jeg søkt på psykologi, IT, fysikk. Har ikke R2 så de aller fleste sivilingeniørutdanningene er låst for meg, og jeg har ingen planer om å ta opp fag en gang til. Å studere psykologi hadde nok passet meg bra, men tror jeg kommer til å savne realfagene med en slik utdanning. Anonymkode: 0f004...7b5
Duckie Skrevet 3. mai 2017 #9 Skrevet 3. mai 2017 Husk at det er andre muligheter enn apotek for farmasøyter. Du kan jobbe innen forskning, eller du kan jobbe i legemiddelfirmaer. I sistnevnte er det mange muligheter, produksjon, utvikling/forskning, på salgssiden med kundekontakt (da kan du fort få inn en del reising og). Ellers er det jo muligheter hos f.eks. legemiddelverket med mer administrative oppgaver, godkjenning av nye legemidler, og slike ting. Det er nok vanskeligere å få disse jobbene sammenlignet med en ren apotekjobb, men det er ganske mange slike arbeidsplasser i Norge, ihvertfall om man sammenligner med mulighetene til en kjemiker. Hvis du tenker mer i retning av miljø og klima, tror jeg det kan være lurere å gå fysikk, og så kan du heller legge ved litt relevante kjemifag blant de valgfrie fagene. Du vil få en tyngre utdannelse, og jeg har inntrykk av at det er flere valgmuligheter. Innenfor medisin blir det viktigere med fysikkkunnskaper fremover, for eksempel utvikling av diagnostiske verktøy. UiO ihvertfall har vel eget masterprogram for medisinsk fysikk. Fordelen med farmasiutdanningen er ihvertfall at du uansett har en fagutdannelse du vil få jobb med, det får du ikke av de andre studieretningene (kjemi og fysikk).
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #10 Skrevet 3. mai 2017 Tror du bare må innse at "drømmejobben" ikke eksisterer. De aller fleste jeg kjenner som har høyere utdanning driver ikke med noe som er spesielt spennende. Det lureste du kan gjøre er å ta en utdanning som har sånn passe gode jobbutsikter. Gjør noe kult på fritida. Det skal uansett mye til for at en arbeidsplass gidder å betale for at du skal utrette noe stort. Det er ikke sånn det fungerer. Få deg jobb, tjen penger og bruk heller fritiden på et eget prosjekt. Anonymkode: 67704...31f 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #11 Skrevet 4. mai 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror du bare må innse at "drømmejobben" ikke eksisterer. De aller fleste jeg kjenner som har høyere utdanning driver ikke med noe som er spesielt spennende. Det lureste du kan gjøre er å ta en utdanning som har sånn passe gode jobbutsikter. Gjør noe kult på fritida. Det skal uansett mye til for at en arbeidsplass gidder å betale for at du skal utrette noe stort. Det er ikke sånn det fungerer. Få deg jobb, tjen penger og bruk heller fritiden på et eget prosjekt. Anonymkode: 67704...31f Du har nok et godt poeng der. Jeg stiller nok veldig store krav når jeg sitter her å ser etter den riktige utdanningen. For noen mennesker tror jeg drømmejobben finnes, hvordan kan de ellers holde ut dagen lang som superadvokater/leger/økonomer? Livet har ikke alltid vært like lystig for min del, så helt siden jeg var liten har jeg alltid tenkt at jobben jeg skal få meg må være noe som "får meg opp om morgenen". I allefall ikke en jobb som bare suger ut all motivasjon og glede, og som jeg tilslutt blir sykemeldt av. Kanskje ikke drømmejobben finnes, men man burde vel ha en viss interesse for det man holder på med? I allefall for utdanningen man tar? Anonymkode: 0f004...7b5
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #12 Skrevet 4. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du har nok et godt poeng der. Jeg stiller nok veldig store krav når jeg sitter her å ser etter den riktige utdanningen. For noen mennesker tror jeg drømmejobben finnes, hvordan kan de ellers holde ut dagen lang som superadvokater/leger/økonomer? Livet har ikke alltid vært like lystig for min del, så helt siden jeg var liten har jeg alltid tenkt at jobben jeg skal få meg må være noe som "får meg opp om morgenen". I allefall ikke en jobb som bare suger ut all motivasjon og glede, og som jeg tilslutt blir sykemeldt av. Kanskje ikke drømmejobben finnes, men man burde vel ha en viss interesse for det man holder på med? I allefall for utdanningen man tar? Anonymkode: 0f004...7b5 Ja, noen har spesielle interesser som de brenner for og som de kan leve ut i jobbsammenheng. Ellers tror jeg nok at folk finner motivasjon i forskjellige ting - noen trigges av status, penger eller genuin interesse for det de driver med. Noen mennesker er positive til alt i livet - til og med jobben - selv om den ser kjedelig ut for alle andre. Uansett tror jeg veldig mange opplever perioder hvor man blir lei av "drømmejobben" - spesielt etter noen år. Det kan også være at man i perioder blir satt til å gjøre oppgaver som er kjedelige.Jeg har selv en samboer som er veldig interessert i det han driver med, men som likevel syns det er kjipt å dra på jobb på mandager. Jeg er enig med deg at man burde ha en interesse for det man driver med - absolutt. I tillegg burde man tenke over arbeidstider og utsikter for jobb. Likevel, hvis man står helt fast, så burde man kanskje prøve å gå for en utdanning - for det er ikke sikkert at drømmestudiet finnes. Det virker som at mange unge i dag har store forventninger til dette med jobb, og leter etter noe som ikke eksisterer. Dette koster dyrt - i studielån, tapt pensjon og tapt inntekt. Men penger er ikke alt, og det er selvfølgelig helt riktig. Likevel tror jeg det vil komme en dag hvor du er takknemlig for at du har utdanning, jobb og fast inntekt. Hvis du har tenkt å få familie og barn for eksempel, så blir ikke nødvendigvis jobben like viktig som før. Det er lov å være litt pragmatisk, tenker jeg da. Hvis du har snust på farmasi, så syns jeg det kan være et godt valg. Du vil nok mest sannsynlig oppleve noen kjedelige dager innimellom, men samtidig virker det som et ikke altfor stressende og slitsomt yrke - blant annet slipper du å jobbe mot deadlines og slike ting, som mange opplever som stressende. Du vil mest sannsynlig få et hovedansvar i apoteket. Det blir litt variert - litt bakpå "laben" og kanskje stå litt i kassen. Sikkert helt ok lønn. Anonymkode: 67704...31f 1
Sussanne28 Skrevet 27. mai 2019 #13 Skrevet 27. mai 2019 (endret) Angrer veldig på farmasiutdanningen. Det går veldig mye i butikkjobb og du kommer til å jobbe der de resterende 46 årene av livet ditt. Noen dager er greie, men de aller fleste er bare helt utmattende. Skal studere helseøkonomi nå for det er et mye bedre valg med masse muligheter, eventuelt økonomi. Som sagt 90% ender opp på apoteket, det er virkelig lite med industri. Stort fokus på mersalg av varer i "butikken" kaller meg og kollegaene mine det. Altså ja det er mange steder å jobbe, men problemet er at ingen forteller deg sannheten. Dersom 90% ender opp på apotekene og resterende går inn til forskning og diverse så sier det jo hvor lite muligheter det virkelig er. Dette er vel bare ren markedsføring for å få flere til å studere farmasi. Hilsen en farmasøyt som har jobbet i Bergen, Oslo, og som abulerende farmasøyt i 4 år. Det finnes sjeldent jobb på sykehuset og du må alltid følge med. Så hvis du virkelig har lyst til å jobbe på apotek hver dag så er det bare å kjøre på, men jeg råder deg til å tenke veldig godt etter om det er virkelig virkelig det du vil. Det er helt piss at vi blir pisket dag inn og ut om å få solgt mer hudkrem til folk... brukte ikke 5 år av livet mitt for dette. Helt enig med de oppe at farmasi er ikke studiet det en gang var. Endret 27. mai 2019 av Sussanne28 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #14 Skrevet 27. mai 2019 Er egentlig en realfagsperson, men bestemte meg for å prøve psykologi profesjon. Glad for erfaringen men kjenner jeg savner realfag ja Anonymkode: f73bb...1e1
Sussanne28 Skrevet 29. mai 2019 #15 Skrevet 29. mai 2019 (endret) https://www.uib.no/med/126647/ett-steg-nærmere-kiropraktorutdanning-i-bergen KIROPRAKTOR UTDANNING KOMMER PÅ UIB NESTE ÅR!!!! Endret 1. juni 2019 av Sussanne28
OnklP Skrevet 26. juni 2019 #17 Skrevet 26. juni 2019 Nyutdannet kjemiker her. Har master. Ja, det er sant at det ikke er veldig lett å få jobb, men er du en av de flinke og/eller engasjerer deg i studentforeninger og/eller begynner å søke jobb mens du studerer, så får du nok jobb. Jeg jobber nå i kjemi avdelingen i et oljefirma. De ansetter på spreng nå btw.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå