Gå til innhold

Støy fra bygging på nabotomt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det skal bygges tre boliger i rekke på en nabotomt og jeg holder på å bli sprø. Det har vært sprengninger flere ganger daglig i tre uker nå og div maskinstøy utenom det også. Hver gang de sprenger, så rister hele huset her, det detter ting fra vegger, vinduer og gulv rister som om det var jordskjelv osv. Jeg har de disse ukene forsøkt å skrive hjemmeeksamen, men det er vanskelig å konsentrere seg i alt bråket. I tillegg ligger det stadige støvskyer over hele nabolaget etter sprengningene og gravemaskinene, noe som skitner til vinduer, klesvask, biler etc.

Kan man forvente en oversikt fra utbygger over hvor lang tid spetakkelet kommer til å vare? Vi har ikke fått noe info. Har forsøkt å ringe og sende sms til byggefirmaet, men de svarer ikke og ringer ikke opp igjen.

Anonymkode: f7c9c...477

Skrevet

Been there! Var noen som bygget en hau med boliger rett ved oss og. Våknet klokken 8 hver morgen, og noen dager så trodde jeg vi ble angrepet pga de sprengte. Vi som nabo, tvers over gaten, fikk aldri vite hvor lenge det kom til å vare. Kanskje du kan prøve å ringe kommunen? De har jo en byggesaksbehandler og bare fortell om situasjonen. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, sommermorgen skrev:

Been there! Var noen som bygget en hau med boliger rett ved oss og. Våknet klokken 8 hver morgen, og noen dager så trodde jeg vi ble angrepet pga de sprengte. Vi som nabo, tvers over gaten, fikk aldri vite hvor lenge det kom til å vare. Kanskje du kan prøve å ringe kommunen? De har jo en byggesaksbehandler og bare fortell om situasjonen. 

God idè å ringe kommunen. Det skal jeg gjøre. Men tror det er et privat byggefirma. Det starter i 7-tida om morgenen og holder på til rundt 18-19 på ettermiddag/kveld.. Vi skal snart ha mange tilreisende gjester som skal bo hos oss noen dager pga en familiebegivenhet. De kommer alle til et støymareritt. (Å pusse vinduer til de kommer kan jeg bare glemme, btw, pga all sprengtåken som ligger over her hver dag.)

Etterhvert har det blitt sånn at når vi (inkl barna) hører den pipelyden før de sprenger, så spenner vi oss rent kroppslig. Vi er visst alle i ferd med å utvikle posttraumatisk stressyndrom :) Jeg synes man i det minste må kunne få et forventet tidsperperspektiv på sånt. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

God idè å ringe kommunen. Det skal jeg gjøre. Men tror det er et privat byggefirma. Det starter i 7-tida om morgenen og holder på til rundt 18-19 på ettermiddag/kveld.. Vi skal snart ha mange tilreisende gjester som skal bo hos oss noen dager pga en familiebegivenhet. De kommer alle til et støymareritt. (Å pusse vinduer til de kommer kan jeg bare glemme, btw, pga all sprengtåken som ligger over her hver dag.)

Etterhvert har det blitt sånn at når vi (inkl barna) hører den pipelyden før de sprenger, så spenner vi oss rent kroppslig. Vi er visst alle i ferd med å utvikle posttraumatisk stressyndrom :) Jeg synes man i det minste må kunne få et forventet tidsperperspektiv på sånt. 

De har jo ikke vel ikke lov til å begynne å bygge noe uten en søknad til kommunen, vel? Da burde jo kommunen vite noe på tidsperspektivet. 

Skjønner det er kjipt med sprenging, det er jo helt forferdelig... Bestemor trodde vel ratt at tyskerne kom når hun var hos oss. Vet ikke om fra hvor lenge de holder på, om det er 08-1600, eller senere, men du kan vel snakke og si dette til kommunen. 

AnonymBruker
Skrevet

Det som i alle fall er sikkert er at utbygger har ansvar for å dempe støvplagen. Om det støver så mye som du sier vil jeg tro de gjør noe feil. Dette er ansett som forurensning, og underlagt forurensningsforskriften (uten at jeg kjenner detaljene i regelverket).

Jeg jobber i en statlig organisasjon som til tider driver med arbeider av samme type. Flere ganger har vi betalt utvendig husvask for grunneiere som har vært ekstra plaget. 

Anonymkode: 762c1...947

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som i alle fall er sikkert er at utbygger har ansvar for å dempe støvplagen. Om det støver så mye som du sier vil jeg tro de gjør noe feil. Dette er ansett som forurensning, og underlagt forurensningsforskriften (uten at jeg kjenner detaljene i regelverket).

Jeg jobber i en statlig organisasjon som til tider driver med arbeider av samme type. Flere ganger har vi betalt utvendig husvask for grunneiere som har vært ekstra plaget. 

Ja, det er veldig mye støv. Over biler og hus og alt. Hadde akkurat vasket bilen og kom ut igjen til en ekstremt skitten bil. Vinduene ser ikke ut. Kan ikke henge ut klesvask, tepper e.l. Det virker bare så rart at det ikke reflekteres rundt hvilke ulemper slikt arbeid får for naboer. Aksepterer at de må sprenge, grave og bygge, men et infoskriv til naboer om hvor lenge galskapen vil vare hadde vært fint. 

Noen som vet om det er lov å holde på til ca 1900?

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er veldig mye støv. Over biler og hus og alt. Hadde akkurat vasket bilen og kom ut igjen til en ekstremt skitten bil. Vinduene ser ikke ut. Kan ikke henge ut klesvask, tepper e.l. Det virker bare så rart at det ikke reflekteres rundt hvilke ulemper slikt arbeid får for naboer. Aksepterer at de må sprenge, grave og bygge, men et infoskriv til naboer om hvor lenge galskapen vil vare hadde vært fint. 

Noen som vet om det er lov å holde på til ca 1900?

Oversikt over regler finner du i lovverket. 

Men det er jo ikke mer til ulempe å bo nær en byggeplass mtp støv enn det er å bo nær en vei. Jeg har bodd nær begge deler, og det siste støver sånn at du må vaske ned hele tiden og på permanent basis bare kan glemme uteområdet. Byggeplassen er i det minste tidsbegrenset. Du lever i en tilstand byfolk flest lever i daglig. (Nei, de bryter neppe forurensingsloven, for da ville de ansatte tatt grep om eget arbeidsmiljø)

I forhold til å få et tidsskjema: arbeidet blir utført av folk. Desse har en leder. Det er verken verre eller mer komplisert enn at du rusler deg ned en dag og spør dem. De vet hvor lenge de skal holde på. Men da må du huske at de forstyrrer naboer hver dag på jobb. Mange av desse naboene er irrasjonelle og sinte. Så vær høflig og hyggelig, eller så sender de deg på dør uten å blunke og uten å svare, fordi en raskt lærer at en må være brysk med irrasjonelle folk.

Anonymkode: e1398...0c0

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oversikt over regler finner du i lovverket. 

Men det er jo ikke mer til ulempe å bo nær en byggeplass mtp støv enn det er å bo nær en vei. Jeg har bodd nær begge deler, og det siste støver sånn at du må vaske ned hele tiden og på permanent basis bare kan glemme uteområdet. Byggeplassen er i det minste tidsbegrenset. Du lever i en tilstand byfolk flest lever i daglig. (Nei, de bryter neppe forurensingsloven, for da ville de ansatte tatt grep om eget arbeidsmiljø)

I forhold til å få et tidsskjema: arbeidet blir utført av folk. Desse har en leder. Det er verken verre eller mer komplisert enn at du rusler deg ned en dag og spør dem. De vet hvor lenge de skal holde på. Men da må du huske at de forstyrrer naboer hver dag på jobb. Mange av desse naboene er irrasjonelle og sinte. Så vær høflig og hyggelig, eller så sender de deg på dør uten å blunke og uten å svare, fordi en raskt lærer at en må være brysk med irrasjonelle folk.

Anonymkode: e1398...0c0

Det kommer nå litt an på byggeplassen, det da. Det skal selvsagt ikke støve så mye, men ved sprengning kan det fort komme en god del ekstra støv som er vanskelig å fange opp. Og jeg tror det er ganske naivt å mene at de sikkert ikke forurenser fordi de ansatte bryr seg om sitt eget arbeidsmiljø og sin egen sikkerhet. Holdningen om at tiltak er pes og ekstra jobb er dessverre ganske utbredt. 

Å gjøre en høflig henvendelse direkte på plassen synes jeg uansett er et godt råd. 

TS: Jobbing fra 07.00 til 19.00 er ganske vanlig ved skiftordninger, så det vil jeg dessverre tro er ganske uproblematisk i forhold til lover og regler. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...