AnonymBruker Skrevet 29. april 2017 #21 Skrevet 29. april 2017 5 minutter siden, lillsunshine skrev: Går utifra at du også har lave hemoglobinnivåer da? Og at det ikke bare er jernlageret som er "tomt"? (Du har målt ferritin?) Er du sikker på at du ikke mener dersom hemoglobin er lavt, så kan det skyldes både ferritin og/eller folatmangel? Dersom det viser seg at hemoglobin og ferritin er lavt, og man finner ut at man har folatmangel også, hvordan skal man liksom avgjøre hva som gjør til at man har lav blodprosent? Det kan da likevel være begge deler, og da må både jernmangel og folatmangel behandles? Man behandler vel bare ikke folatmangelen? Jeg synest det er litt merkelig at man venter med å begynne behandling med jerntilskudd, når man har lavt lager så må det uansett bygges eller, og det skader jo ikke å begynne? Eller mener du at dersom det skyldes folatmangel, så vil jernlageret automatisk bli bedre dersom man begynner på folattilskudd? Men jeg er enig i at det er viktig å finne årsaken til jernmangelen. Dersom det viser seg at det både er jernmangel og folatmangel kan det jo tyde på at det er en underliggende årsak, som cøliaki eller tarmsykdom etc. Hva definerer du som "begynner å nærme seg tomme jernlagre"? Når jernmangelen min ble oppdaget hadde jeg ferritin på 4, men fortsatt blodprosent på 14! Nå vet jeg ikke hvor lenge jeg hadde gått sånn da, men jeg tror man kan gå en god stund før blodprosenten også synker. Mangler du kunnskap og må pirke og vri og vrenge, så bruker ikke jeg mer tid i denne tråden. Anonymkode: 65e69...e2e 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2017 #22 Skrevet 29. april 2017 16 minutter siden, lillsunshine skrev: Går utifra at du også har lave hemoglobinnivåer da? Og at det ikke bare er jernlageret som er "tomt"? (Du har målt ferritin?) Er du sikker på at du ikke mener dersom hemoglobin er lavt, så kan det skyldes både ferritin og/eller folatmangel? Dersom det viser seg at hemoglobin og ferritin er lavt, og man finner ut at man har folatmangel også, hvordan skal man liksom avgjøre hva som gjør til at man har lav blodprosent? Det kan da likevel være begge deler, og da må både jernmangel og folatmangel behandles? Man behandler vel bare ikke folatmangelen? Jeg synest det er litt merkelig at man venter med å begynne behandling med jerntilskudd, når man har lavt lager så må det uansett bygges eller, og det skader jo ikke å begynne? Eller mener du at dersom det skyldes folatmangel, så vil jernlageret automatisk bli bedre dersom man begynner på folattilskudd? Men jeg er enig i at det er viktig å finne årsaken til jernmangelen. Dersom det viser seg at det både er jernmangel og folatmangel kan det jo tyde på at det er en underliggende årsak, som cøliaki eller tarmsykdom etc. Hva definerer du som "begynner å nærme seg tomme jernlagre"? Når jernmangelen min ble oppdaget hadde jeg ferritin på 4, men fortsatt blodprosent på 14! Nå vet jeg ikke hvor lenge jeg hadde gått sånn da, men jeg tror man kan gå en god stund før blodprosenten også synker. TS her. Jeg forholder meg til det legen sier og gjør og orker ikke diskutere detaljer om det du skriver her. Og jeg har så vidt jeg vet ikke folatmangel, så kanskje du blander meg med en annen her. Anonymkode: 9e797...c8c
lillsunshine Skrevet 29. april 2017 #23 Skrevet 29. april 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mangler du kunnskap og må pirke og vri og vrenge, så bruker ikke jeg mer tid i denne tråden. Anonymkode: 65e69...e2e Kan du ikke heller svare på spørsmålet mitt? Du trenger ikke å bli sur. Jeg lurer seriøst på om det er en sammenheng. Jeg har aldri hørt om det før, og har nylig selv hatt jernmangel og folatmangel samtidig. Men i mitt tilfelle var blodprosent normalt, og jernmangelen kom før folatmangelen.
Silfen Skrevet 29. april 2017 #24 Skrevet 29. april 2017 1 minutt siden, lillsunshine skrev: Kan du ikke heller svare på spørsmålet mitt? Du trenger ikke å bli sur. Jeg lurer seriøst på om det er en sammenheng. Jeg har aldri hørt om det før, og har nylig selv hatt jernmangel og folatmangel samtidig. Men i mitt tilfelle var blodprosent normalt, og jernmangelen kom før folatmangelen. B12, jern, folat og vitamin D henger sammen. Derfor kan en eller flere mangler også føre til at de andre synker slik jeg har forstått det. Derfor vil for eksempel folatmangel og jernmangel begge måtte behandles for at feks jern skal bli bra. Men det er ikke slik ar man behandler jernmangel ved kun å gi folat. Jeg har uspesifikk anemi, altså man vet ikke hvorfor ferritinen ikke holder seg oppe. Går jeg over tid uten å ta jern så synker også folaten min. Mens det så langt ikke har hatt innvirkning på B12 for eksempel.
lillsunshine Skrevet 29. april 2017 #25 Skrevet 29. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: TS her. Jeg forholder meg til det legen sier og gjør og orker ikke diskutere detaljer om det du skriver her. Og jeg har så vidt jeg vet ikke folatmangel, så kanskje du blander meg med en annen her. Anonymkode: 9e797...c8c Svaret om folat var ikke myntet til deg, men vedkommende som kommenterte sammenhengen mellom lav blodprosent, jernmangel og folatmangel. Selvsagt skal du høre på legen din, men du sier ingenting om du har lav blodprosent eller ikke. Kanskje du ikke vet det, men når du spør om folk merker symptomer på om de har "tomme jernlager" så kommer det veldig an på om om det er lave ferritinnivå alene eller om det også er snakk om lav blodprosent. For som mange skriver selv, man man vanligvis ikke merke så mye symptomer med lave jernlager dersom blodprosenten ikke er påvirket. Men det derimot er veldig vanlig å merke det når blodprosenten er lav.
lillsunshine Skrevet 29. april 2017 #26 Skrevet 29. april 2017 3 minutter siden, Silfen skrev: B12, jern, folat og vitamin D henger sammen. Derfor kan en eller flere mangler også føre til at de andre synker slik jeg har forstått det. Derfor vil for eksempel folatmangel og jernmangel begge måtte behandles for at feks jern skal bli bra. Men det er ikke slik ar man behandler jernmangel ved kun å gi folat. Jeg har uspesifikk anemi, altså man vet ikke hvorfor ferritinen ikke holder seg oppe. Går jeg over tid uten å ta jern så synker også folaten min. Mens det så langt ikke har hatt innvirkning på B12 for eksempel. Nettopp, det var derfor jeg stilte spørsmålet til vedkommende, fordi det hørtes ut som man ikke skulle behandle jernlager dersom det også var snakk om folatmangel. At B12, jern, folat og vitamin D henger sammen har jeg på en måte skjønt. Jeg har hatt mangel på alt bortsett frå B12 (heldigvis!). I mitt tilfelle vet jeg årsaken. Jeg har IBD, så det er ganske klart for meg. Generelt er det vel disse tingene må fort får mangel på om tarmen sliter med å ta opp næring. Årsaken skal alltid undersøkes, men det er ikke alltid sikkert at man finner en årsak.
Gliffy Skrevet 29. april 2017 #27 Skrevet 29. april 2017 Jeg har jernamgel uten at jeg vet helt hvorfor. Det er noe som har kommet de senere årene. Jeg merker det beste på at jeg har veldig dårlig kondis og at jeg blir fryktelig sliten og svimmel ved fysiske anstrengelser. Så lenge jeg bare sitter i ro og gjør kontorarbeid og lignenede så merker jeg ingenting. Jeg tar de 100mg tablettene i perioder, det pleier å hjelpe.
Cata Skrevet 29. april 2017 #28 Skrevet 29. april 2017 Da jeg hadde jernmangel så merket jeg ingenting i det daglige, men etterhvert som jeg ble kjent med plagen så skjønte jeg at jernverdier var på vei ned når jeg ble andpusten ganske tidlig i en bratt bakke som jeg måtte opp hver dag på vei til jobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå