AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #1 Skrevet 28. april 2017 Jeg har visstnok tomme jernlagre og venter på noen flere prøvesvar og kan derfor ikke begynne rett på tilskudd. Spiser jernrik mat. Men hvordan føler/følte dere formen var med jernmangel? Jeg sover mer enn før, og ellers er formen varierende. Noen dager er jeg stort sett fin, men mange dager har jeg hodepine, er slapp og svimmel osv. Ligger etter med studier og begynner å slite på jobb. Anonymkode: 9e797...c8c
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #2 Skrevet 28. april 2017 Søvning, følelsesløs, slapp Anonymkode: 5ecaf...b24
Silfen Skrevet 28. april 2017 #3 Skrevet 28. april 2017 Har kronisk lav ferritin, merker ikke en skit. Når du begynner med tilskudd, så vil jeg anbefale niferex. 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #4 Skrevet 28. april 2017 Rart at noen ikke merker noe, mens andre blir ubrukelige (som meg). Anonymkode: 9e797...c8c
dillyduzit Skrevet 28. april 2017 #5 Skrevet 28. april 2017 12 minutter siden, Silfen skrev: Har kronisk lav ferritin, merker ikke en skit. Når du begynner med tilskudd, så vil jeg anbefale niferex. Samme her.
chouette Skrevet 28. april 2017 #6 Skrevet 28. april 2017 Jeg merker slapphet periodevis. Men det er aldri ekstremt(som at jeg MÅ legge meg på sofaen etc.) Er derimot ofte blek, og har konstant blåmerker(jernmangel kombinert med lave blodplater) Synes flytende jern og spesielt Neo-Fer funker best og gir aller minst bivirkninger.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #7 Skrevet 28. april 2017 Trøtt, blir fort sliten, dårligere kondisjon. Har også alvorlig d-vitaminmangel, så hva som kommer av hva aner jeg ikke. Er på en cocktail legen har satt sammen til meg, og håper dette bedrer seg snart. Utrolig tungt å ha det slik. Anonymkode: 14c73...1d6
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #8 Skrevet 28. april 2017 Ja, jeg er mye mer andpusten enn før også merker jeg ts Anonymkode: 9e797...c8c
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #9 Skrevet 28. april 2017 Da jeg hadde ekstremt lave jernlagre merket jeg det bare litt, men la skylda på dårlig kondis. Jeg ble mye lettere andpusten og fikk hjertebank (på slutten så ille at jeg ble andpusten av å bøye meg ned og knyte skoene), og et hvert forsøk på å trimme litt endte med at jeg ble svimmel og uvel og ble liggende på sofaen etterpå. I tillegg fikk jeg sånn skikkelig cravings på rare ting som gravide får, i mitt tilfelle agurk. Det som gjorde at jernmangelen min ble oppdaget var at jeg gikk til legen med knuterosen-utslett på leggene, men det er ikke sikkert om det hadde noen sammenheng. Jeg hadde ikke alvorlig lav blodprosent men den hadde sunket nok til at kroppen prøvde å kompensere ved å øke blodplateantallet. At folk reagerer forskjellig på jernmangel henger vel sammen med flere ting, blant annet hvor lavt de ligger i jern, om blodprosenten også har begynt å gå ned, og også om jernmangelen har kommet plutselig eller mer snikende over lang tid. Kroppen er en kløpper til å tilpasse seg, så veldig gradvis nedgang i jernlagrene gjør at kroppen tilpasser seg etterhvert. Man blir også mer vant med den synkende formen og merker det kanskje ikke før man blir skikkelig gåen. Jeg vet om folk som har hatt så lave jernlagre at blodprosenten har sunket ned på 4-5 og de har fått bilyd på hjertet fordi det jobbet så hardt med å frakte oksygen rundt i kroppen. De følte seg ikke helt tipp-topp men hadde heller aldri trodd at det var så galt fatt. Jeg tok forresten Duroferon uten å få mageplager, så jernlagrene gikk ganske raskt opp til innenfor normalt nivå. Anonymkode: 05bcc...e69 1
Silfen Skrevet 28. april 2017 #10 Skrevet 28. april 2017 Er ikke alltid hemoglobin synker selv om ferritin er lav over lang tid.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #11 Skrevet 28. april 2017 Takk for svar dere. Det har nok kommet snikende, og de siste ukene har vært ganske ille. Skal til legen igjen neste uke. Håper jeg ikke har tarmsykdom men "bare" jernmangel. Hvor lang tid tok det før dere merket effekt av jerntilskudd? Anonymkode: 9e797...c8c
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #12 Skrevet 28. april 2017 Akkurat nå, Silfen skrev: Er ikke alltid hemoglobin synker selv om ferritin er lav over lang tid. Nei, men hvis man begynner å nærme seg tomme jernlagre så bremses produksjonen av røde blodceller kraftig ned og man utvikler lav blodprosent. Kroppen klarer ikke produsere nok mange røde blodceller uten jern. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar dere. Det har nok kommet snikende, og de siste ukene har vært ganske ille. Skal til legen igjen neste uke. Håper jeg ikke har tarmsykdom men "bare" jernmangel. Hvor lang tid tok det før dere merket effekt av jerntilskudd? Anonymkode: 9e797...c8c Du har ikke kraftige mensblødninger da? Det er vel den mest vanlige årsaken. Tror det tok bare en måneds tid før jeg kjente formen ble bedre, og etter noen måneder til følte jeg meg nesten som et nytt menneske. Anonymkode: 05bcc...e69
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #13 Skrevet 28. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar dere. Det har nok kommet snikende, og de siste ukene har vært ganske ille. Skal til legen igjen neste uke. Håper jeg ikke har tarmsykdom men "bare" jernmangel. Hvor lang tid tok det før dere merket effekt av jerntilskudd? Anonymkode: 9e797...c8c Følte meg veldig sliten og i dårlig form/andpusten/tungpustet selv om jeg alltid har trent hver dag, samt dårlige negler (neglesopp) Begynte å føle meg bedre etter bare 1-2 uker på jerntilskudd men gikk på de sterke (100mg) Anonymkode: 562f8...c92
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #14 Skrevet 28. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, men hvis man begynner å nærme seg tomme jernlagre så bremses produksjonen av røde blodceller kraftig ned og man utvikler lav blodprosent. Kroppen klarer ikke produsere nok mange røde blodceller uten jern. Du har ikke kraftige mensblødninger da? Det er vel den mest vanlige årsaken. Tror det tok bare en måneds tid før jeg kjente formen ble bedre, og etter noen måneder til følte jeg meg nesten som et nytt menneske. Anonymkode: 05bcc...e69 Nei, ikke så kraftige blødninger. Dro til lege for å finne ut hvorfor jeg har så mye diaré. Virker som kroppen ikke tar opp jernet skikkelig, men må undersøke mer ang. det. Anonymkode: 9e797...c8c
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #15 Skrevet 28. april 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Følte meg veldig sliten og i dårlig form/andpusten/tungpustet selv om jeg alltid har trent hver dag, samt dårlige negler (neglesopp) Begynte å føle meg bedre etter bare 1-2 uker på jerntilskudd men gikk på de sterke (100mg) Anonymkode: 562f8...c92 Dårlige negler ja! De ser ikke ut! Godt å høre man kan få effekt så fort! Anonymkode: 9e797...c8c
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #16 Skrevet 28. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dårlige negler ja! De ser ikke ut! Godt å høre man kan få effekt så fort! Anonymkode: 9e797...c8c Det var nytt for meg og! Neglene kom seg etterhvert, har litt igjen på en tånegl men de andre er fine igjen (4mnd siden jeg gikk på tilskudd). Anonymkode: 562f8...c92
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #17 Skrevet 28. april 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, men hvis man begynner å nærme seg tomme jernlagre så bremses produksjonen av røde blodceller kraftig ned og man utvikler lav blodprosent. Kroppen klarer ikke produsere nok mange røde blodceller uten jern. Anonymkode: 05bcc...e69 Man kan fint ha tomme jernlagre over lang tidd og fortsatt ha normal blodprosent. Anonymkode: 926a7...be7
AnonymBruker Skrevet 29. april 2017 #18 Skrevet 29. april 2017 Om Ferritin, Hemoglobin eller andre prøver på jerninnhold er lavt, alene eller i kombinaejon så har det sammenheng med hva årsaken til jernmangelen er, og hvordan kroppen kompenserer for det den mangler. Hvordan jernmangel skal behandles avgjøres av årsaken til jernmangelen. Ett eksempel er lav Hemoglobin og Ferritin som skyldes Foltamangel(et B vitamin) nytter det ikke å behandle med jerntilskudd/Niferex. Da er det Folat og kostholdet som må endres. (Samtidig må ikke Folattilførselen overdrives, da øker faren for kreftutvikling i tarmen.) Uansett årsak så trenger kroppen jern for å fungere normalt. Er Hemoglobinen lav, så "lider" hele kroppen og alle organer grunnet oksygenmangel. Hemoglobin frakter oksygen til alle kroppens organer. Da vil kroppen følgelig gå på "sparebluss". Anonymkode: d158f...592
AnonymBruker Skrevet 29. april 2017 #19 Skrevet 29. april 2017 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om Ferritin, Hemoglobin eller andre prøver på jerninnhold er lavt, alene eller i kombinaejon så har det sammenheng med hva årsaken til jernmangelen er, og hvordan kroppen kompenserer for det den mangler. Hvordan jernmangel skal behandles avgjøres av årsaken til jernmangelen. Ett eksempel er lav Hemoglobin og Ferritin som skyldes Foltamangel(et B vitamin) nytter det ikke å behandle med jerntilskudd/Niferex. Da er det Folat og kostholdet som må endres. (Samtidig må ikke Folattilførselen overdrives, da øker faren for kreftutvikling i tarmen.) Uansett årsak så trenger kroppen jern for å fungere normalt. Er Hemoglobinen lav, så "lider" hele kroppen og alle organer grunnet oksygenmangel. Hemoglobin frakter oksygen til alle kroppens organer. Da vil kroppen følgelig gå på "sparebluss". Anonymkode: d158f...592 Netopp.Derfor venter jeg på flere prøvesvar, evt utredninger for å finne ut om jernmangelen har en underliggende årsak. Men det er frusterende å ikke kunne begynne med jerntilskudd NÅ! Anonymkode: 9e797...c8c
lillsunshine Skrevet 29. april 2017 #20 Skrevet 29. april 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Netopp.Derfor venter jeg på flere prøvesvar, evt utredninger for å finne ut om jernmangelen har en underliggende årsak. Men det er frusterende å ikke kunne begynne med jerntilskudd NÅ! Anonymkode: 9e797...c8c Går utifra at du også har lave hemoglobinnivåer da? Og at det ikke bare er jernlageret som er "tomt"? (Du har målt ferritin?) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Om Ferritin, Hemoglobin eller andre prøver på jerninnhold er lavt, alene eller i kombinaejon så har det sammenheng med hva årsaken til jernmangelen er, og hvordan kroppen kompenserer for det den mangler. Hvordan jernmangel skal behandles avgjøres av årsaken til jernmangelen. Ett eksempel er lav Hemoglobin og Ferritin som skyldes Foltamangel(et B vitamin) nytter det ikke å behandle med jerntilskudd/Niferex. Da er det Folat og kostholdet som må endres. (Samtidig må ikke Folattilførselen overdrives, da øker faren for kreftutvikling i tarmen.) Uansett årsak så trenger kroppen jern for å fungere normalt. Er Hemoglobinen lav, så "lider" hele kroppen og alle organer grunnet oksygenmangel. Hemoglobin frakter oksygen til alle kroppens organer. Da vil kroppen følgelig gå på "sparebluss". Anonymkode: d158f...592 Er du sikker på at du ikke mener dersom hemoglobin er lavt, så kan det skyldes både ferritin og/eller folatmangel? Dersom det viser seg at hemoglobin og ferritin er lavt, og man finner ut at man har folatmangel også, hvordan skal man liksom avgjøre hva som gjør til at man har lav blodprosent? Det kan da likevel være begge deler, og da må både jernmangel og folatmangel behandles? Man behandler vel bare ikke folatmangelen? Jeg synest det er litt merkelig at man venter med å begynne behandling med jerntilskudd, når man har lavt lager så må det uansett bygges eller, og det skader jo ikke å begynne? Eller mener du at dersom det skyldes folatmangel, så vil jernlageret automatisk bli bedre dersom man begynner på folattilskudd? Men jeg er enig i at det er viktig å finne årsaken til jernmangelen. Dersom det viser seg at det både er jernmangel og folatmangel kan det jo tyde på at det er en underliggende årsak, som cøliaki eller tarmsykdom etc. 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, men hvis man begynner å nærme seg tomme jernlagre så bremses produksjonen av røde blodceller kraftig ned og man utvikler lav blodprosent. Kroppen klarer ikke produsere nok mange røde blodceller uten jern. Du har ikke kraftige mensblødninger da? Det er vel den mest vanlige årsaken. Tror det tok bare en måneds tid før jeg kjente formen ble bedre, og etter noen måneder til følte jeg meg nesten som et nytt menneske. Anonymkode: 05bcc...e69 Hva definerer du som "begynner å nærme seg tomme jernlagre"? Når jernmangelen min ble oppdaget hadde jeg ferritin på 4, men fortsatt blodprosent på 14! Nå vet jeg ikke hvor lenge jeg hadde gått sånn da, men jeg tror man kan gå en god stund før blodprosenten også synker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå