AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #1 Skrevet 28. april 2017 Hvis det går an å kalle det det da. BUP har ikke satt diagnosen enda så litt usikker på hva det blir og i hvilken grad det er snakk om. Jeg føler til tider at jeg sikkert er for streng mot barnet mitt når det kommer til forventninger, Hvordan finne balansen for å møte barnet når h har det vanskelig på grunn av en slik diagnose. Jeg vil jo at barnet skal ha det bra og at jeg ikke overkjører, men synes det er vanskelig å vite hvilke kamper jeg skal ta og hva jeg burde gjøre annerledes. Jeg vet jo ingenting om hvordan det er å ha disse utfordringene og hva jeg evt. burde endre på. Noen som har råd? Anonymkode: 5822a...e41
Gjest GoldenLioness Skrevet 28. april 2017 #2 Skrevet 28. april 2017 Er litt vanskelig å svare på om du ikke vet at barnet har autisme. Hvor gammelt er barnet?
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #3 Skrevet 28. april 2017 31 minutter siden, GoldenLioness skrev: Er litt vanskelig å svare på om du ikke vet at barnet har autisme. Hvor gammelt er barnet? Barnet har det. Får diagnose innen sommer. Barnet blir 8. Er en stund siden de ringte fra BUP ang. oppsummeringsmøte, men hun sa at de faller på noe innen autisme, husker ikke ordrett hva hun sa, men at det var det og ADD. Vi er inne på andre runde. Første da h var 4-5 år og de falt på adferdforstyrrelse og noe følelseregulering (?) Anonymkode: 5822a...e41
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #4 Skrevet 28. april 2017 Det er snakk om høytfungerende autisme? Det er forskjell på et barn som "kun" har autismeforstyrrelse og et barn med både autisme og ADHD/ADD. Krav må stilles uansett, og det er svært viktig å være konsekvent, slik at barnet ikke lærer seg dårlige strategier. Barn som befinner seg på autismespekteret trenger oversikt, struktur og forutsigbarhet. Det kan f. eks være lurt å lage månedsplaner, dagsplaner og i noen tilfeller timeplaner. Spesiellt dagsplaner tenker jeg er viktig. Man kan ikke har samme krav og forventinger til barn med en autismeforstyrrelse som andre barn. Det går ikke. Man bør begynne i det små, og stadig kreve med. Barn med en autismeforstyrrelse har problemer med det sosiale samspillet, med kommunikasjon (spesielt non verbalt) og er svært rigide i tankesettet. Dette må tas hensyn til, og man må finne løsninger som passer den enkelte, og gradvis forvente mer. Å ha en autismeforstyrrelse i seg selv er vanskelig, reguleringsvansker (ADHD/ADD) gjør det hele mye tøffere for barnet. Grad av både autisme og ADHD betyr selvsagt mye. Du kommer selvsagt til å få masse informasjon og hjelp fra BUP. Men jeg vil anbefale deg å lese en del om det selv. Da det er mye å sette seg inn i, og svært viktig å kunne forstå barnet for å hjelpe det. Her er et par linker til info om autisme. Den første linken er kjapp å lese gjennom. Den andre er spesifikt for skolen, men om jeg husker rett, så er det veldig mye nyttig for alle der. https://www.hjelptilhjelp.no/Autisme-og-Aspergers-syndrom/barn-og-unge-med-asperger-autisme-uvurderlig-kunnskap-for-foreldre-laerere-og-barnehager http://www.statped.no/globalassets/fagomrader/autisme/ve_as-handbok_laerertips_om_elever-med_asperger_syndrom-2013-10-04.pdf Reguleringsvansker er på en måte blitt så vanlig, at vi ofte ikke anser det som et problem. Det finnes enorme variasjoner her. Har du sett et barn med reguleringsvansker, så har du sett ett barn med reguleringsvansker. Mennesker med reguleringsvansker har en "feilkobling" i hjernen, hvor de tre delene ikke samarbeider helt som de skal. Jeg har ikke noen gode linker om dette, men det finnes massevis av informasjon og du bør lese deg opp på dette også. Dersom du kommer med mer spesifikke situasjoner, så kan det være lettere å fortelle om du er for streng eller ikke. Men kravene må uansett tilpasses barnet. Barn på autrsmespekteret har ofte god nytte av langsiktige belønningssystemer. Mens barn med reguleringsvansker trenger belønning umiddelbart. Husk at det også finnes massevis av "positive" sider med disse diagnosene, prøv å fokuser på barnets ressurser. Jeg har ikke selv barn med autisme, men jobber med barn med autisme og reguleringsvansker:) Anonymkode: d9980...384 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #5 Skrevet 28. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er snakk om høytfungerende autisme? Det er forskjell på et barn som "kun" har autismeforstyrrelse og et barn med både autisme og ADHD/ADD. Krav må stilles uansett, og det er svært viktig å være konsekvent, slik at barnet ikke lærer seg dårlige strategier. Barn som befinner seg på autismespekteret trenger oversikt, struktur og forutsigbarhet. Det kan f. eks være lurt å lage månedsplaner, dagsplaner og i noen tilfeller timeplaner. Spesiellt dagsplaner tenker jeg er viktig. Man kan ikke har samme krav og forventinger til barn med en autismeforstyrrelse som andre barn. Det går ikke. Man bør begynne i det små, og stadig kreve med. Barn med en autismeforstyrrelse har problemer med det sosiale samspillet, med kommunikasjon (spesielt non verbalt) og er svært rigide i tankesettet. Dette må tas hensyn til, og man må finne løsninger som passer den enkelte, og gradvis forvente mer. Å ha en autismeforstyrrelse i seg selv er vanskelig, reguleringsvansker (ADHD/ADD) gjør det hele mye tøffere for barnet. Grad av både autisme og ADHD betyr selvsagt mye. Du kommer selvsagt til å få masse informasjon og hjelp fra BUP. Men jeg vil anbefale deg å lese en del om det selv. Da det er mye å sette seg inn i, og svært viktig å kunne forstå barnet for å hjelpe det. Her er et par linker til info om autisme. Den første linken er kjapp å lese gjennom. Den andre er spesifikt for skolen, men om jeg husker rett, så er det veldig mye nyttig for alle der. https://www.hjelptilhjelp.no/Autisme-og-Aspergers-syndrom/barn-og-unge-med-asperger-autisme-uvurderlig-kunnskap-for-foreldre-laerere-og-barnehager http://www.statped.no/globalassets/fagomrader/autisme/ve_as-handbok_laerertips_om_elever-med_asperger_syndrom-2013-10-04.pdf Reguleringsvansker er på en måte blitt så vanlig, at vi ofte ikke anser det som et problem. Det finnes enorme variasjoner her. Har du sett et barn med reguleringsvansker, så har du sett ett barn med reguleringsvansker. Mennesker med reguleringsvansker har en "feilkobling" i hjernen, hvor de tre delene ikke samarbeider helt som de skal. Jeg har ikke noen gode linker om dette, men det finnes massevis av informasjon og du bør lese deg opp på dette også. Dersom du kommer med mer spesifikke situasjoner, så kan det være lettere å fortelle om du er for streng eller ikke. Men kravene må uansett tilpasses barnet. Barn på autrsmespekteret har ofte god nytte av langsiktige belønningssystemer. Mens barn med reguleringsvansker trenger belønning umiddelbart. Husk at det også finnes massevis av "positive" sider med disse diagnosene, prøv å fokuser på barnets ressurser. Jeg har ikke selv barn med autisme, men jobber med barn med autisme og reguleringsvansker:) Anonymkode: d9980...384 Tusen takk for svar. Klarer ikke å tenke meg frem til noen eksempler akkurat nå, men er det å skille om det er "trass" og tøying av grenser som skjer eller på grunn av barnets utfordringer jeg står oven for. Barnet mangler også det å forstå utfall av situasjoner og konsekvenser. Klarer ikke å tenke seg frem til ting alene som h ikke har blitt fortalt før. Også en del utfordringer når det kommer til det sosiale og kroppspråk som f.eks at h er plagsom mot andre. Barnet er også egosentrisk og forstår ikke f.eks ikke hvorfor man skal være snill mot andre bare for å være snill, men gjør det for egen vinning. Barnet er også overfølsom når det kommer til opplevelser. Hvis noen piker borti h så kan h tro at en ønsket å gjøre h vondt, barn kan være borti h uten vilje og det er som om barnet har angrepet h. Aktiviteter er ett mareritt. H opplever det som om "alle" er ute etter h. I tillegg er h langt i fra motorisk sterk på grunn av CP. H har også blitt mye plaget på grunn av sin sensitivitet som har utløst mye gråt og sinne. Så jeg synes det er vanskelig mtp. at h får særbehandling på grunn av slik h er som gjør det vanskelig for h å godta når ting ikke blir helt etter h's behov fordi alt kan ikke gå rundt h. Anonymkode: 5822a...e41
AnonymBruker Skrevet 29. april 2017 #6 Skrevet 29. april 2017 Høytfungerende autisme er nok det du skal fram til. Men det kommer nok kun å stå diagnose innen for autismespekteret viss jeg husker rett. Min har det jeg pluss add og dysleksi. Legg planer med barnet . Ikke stress. La barnet få trekke seg unna en stund når det blir for mye. Viss ikke jenta mi starten, før vi fikk alt på plass , ikje fikk den stille stunden fikk hun utbrudd . Enten av sinne eller tics. Nå men et par år med tillrettelenig trygghet og opplæring. Kan hun faktisk overnatte hos bestevennen . Men da trenger hun neste dag het asosial med nesa i pc og høreklokker. Ville bare gi deg litt håp og at det kan løse seg . Men det rar tid. Anonymkode: fc47c...26b
AnonymBruker Skrevet 29. april 2017 #7 Skrevet 29. april 2017 Hei. Min er høytf autist, jo eldre han har blitt jo mer fungernde. Felles er sanseforstyrrelser, men hva som utølser er ulikt, alt fra: ikke forutsugbarhet, stress, varme, sult, berøring osv. Derfor må de kartlegges, jeg gjorde det med min, slik fikk jeg forebygget en del uheldig adferd for barnets egen skyld, har nok unngått en del skjevutvikling pga av det. Les deg opp på sosiale historeier, de lærer visuelt, lag gjerne egne. Anonymkode: 045bb...f5c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå