Gå til innhold

Når slutte med smokk? Jeg er visst den onde stemoren...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når slutter deres barn med smokk? Har en som har brukt det av mine tre, og han sluttet da han var nesten tre. Når har jeg et bonusbarn som er straks 4, og hun nekter. Foreldrene gidder ikke prøve. Moren lar henne gå med smokken nesten hele tiden, mens her har jeg satt ned foten og sagt at den hører til kun i sengen. Faren mumler litt til det, men jeg mener at hun er så stor at hun egentlig kan slutte helt. Det var jeg som sa at hun kunne slutte å ta den med til barnehagen, etter at en av de ansatte forsiktig hintet frampå om at hun ikke sov lenger og at det kanskje ikke var nødvendig å ta den med inn. Er jeg den onde stemoren som ikke bør blande meg, eller er jenta stor nok til å slutte? 

Anonymkode: 8e42d...30e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du mene noe som helst om det? Dette er det mor og far som bestemmer, ikke en som bare er pappas kjæreste..

Anonymkode: 82a42...83d

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Det er skadelig for tennene, vår fikk beskjed om å slutte da hun var hos tannlegen første gang ca tre år (hun hadde ikke brukt mer en et år heller). 

Anonymkode: e4e03...3ad

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Definitivt på tide å slutte med smokk nå ja

Anonymkode: c1cbc...7fa

• Liker 21
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når vi er samboere og det stort sett er jeg som leverer/henter i bhg og er sammen med henne etter middag og på kveld, så har jeg vel litt jeg skulle sagt? Og her behandler vi dine og mine likt. Han sier i fra hvis det er noe med ungene mine også.. 

TS

Jeg stusset også over kommentaren til brukeren. Jeg er ikke stemor, men reagerer på at steforeldre skal ha "null verdi" tross at de er en viktig del av familien og i mange tilfeller har mye "foreldre ansvar" for stebarn også. 

• Liker 29
Gjest chisandra
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når vi er samboere og det stort sett er jeg som leverer/henter i bhg og er sammen med henne etter middag og på kveld, så har jeg vel litt jeg skulle sagt? Og her behandler vi dine og mine likt. Han sier i fra hvis det er noe med ungene mine også.. 

TS

Det er alltid noen som mener at stemødre visstnok bare skal gå og suse rundt uten å bidra i det hele tatt med stebarna.

Vanskelig så lenge barnet får bruke smokk hos mor, ellers kunne du tatt trikset med at den skulle gis bort til et eller annet - at barnet selv ga den vekk. Den funker ofte. :)

Skrevet

Nei, du er ikke den onde stemoren, du bare bryr deg:-) noe som er veldig bra, og flott for barnet!

men dette bestemmer ikke du. Det gjør foreldrene, du må bare respektere det tror jeg....

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Er det stort sett deg barnet er sammen med ettermiddag/kveld? Hvorfor er ikke barnet helgesamvær hvis barnet ikke er sammen med far uansett? Klart du kan mene hva du vil om smokkebruk og gi råd og anbefalinger men det er opp til foreldre å avgjøre dette. Hvis det skal være fire foreldre som har like mye å si må dere ha jevnlige foreldremøter 

Anonymkode: 7a693...be4

• Liker 6
Skrevet

Google "hestetenner", så viser du bildet til far og mor. Så kan de jo selv avgjøre om barnet skal gå med tenna på tørk om noen år. 

Smokk til såpass store barn er en uting! Det kan gjøre store skader på tannstillingen til barnet, som kan bli ganske omfattende og tildels smertefullt å regulere i tenårene. 

Nei, du er ikke barnets mor, men du har lov til å ha din egen mening. Jeg lurer på hvordan de skal sette grenser i tenårene når de ikke evner å ta smokken fra en 4-åring?

• Liker 18
Skrevet
1 minutt siden, aicelain skrev:

Jeg stusset også over kommentaren til brukeren. Jeg er ikke stemor, men reagerer på at steforeldre skal ha "null verdi" tross at de er en viktig del av familien og i mange tilfeller har mye "foreldre ansvar" for stebarn også. 

Denne kommentaren kommer i ALLE tråder som omhandler ste/bonus.

Du og barnehagen har selvsagt rett i at det er på tide å slutte med smokk.  Derimot er det lite å gjøre med det dersom foreldrene ikke bryr seg.

Bra dersom den bare er i sengen nå, og ikke er med inn i barnehagen (hvorfor skulle den det egentlig?).

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, aicelain skrev:

Jeg har verken barn eller er stemor, men jeg lurer likevel på hvorfor så mange mener dette? Steforeldre er del av barnas liv ellers og deltar i familien på alle andre måter og passe barna og stille opp når foreldrene er bort, men med en gang det r snakk om meninger og grenser er det plutselig forbudt at steforeldre skal ha noen meninger eller verdi ?

jeg er tante til en stor flokk. Jeg setter grenser for mine tantebarn uten at jeg er noe forelder. Ingen har noensinne kommentert det negativt uten at jeg heller ikke er deres forelder.  

Selvfølgelig er mansammen om å sette grenser, men bestemmer du hvor lenge barna skal amme og hvor lenge de skal bruke smokk? 

• Liker 4
Skrevet

Tja. Ond er du ikke, for du har jo utelukkende gode hensikter. Men jeg ville tatt det opp med foreldrene først, eventuelt fortalt dem hva barnehagen også sier. Men ta det på en fin og forståelsesfull måte.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ond er du i hvert fall ikke. Så store barns om bruker smokk, blir gjerne noe sosialt tilbakesatte - språk er uhyre viktig i denne alderen, og smokk ødelegger det. De faller gjerne også litt ut fordi de er "baby", som min treårige jente sa da hun så en på samme alder som brukte smokk. Hun lurte på hvorfor *** måtte bruke sånn som babyer måtte når de gråt, og hun syntes det var litt rart. Tannhelse er en annen ting. 

Når det kommer til når barna slutter med smokk i mitt hus; de begynte aldri. Det er en uting i mine øyne. Joda, jeg ser fordelene - men jeg ser også at barnet får trøst i smokken i stedet for hos forelder/annen omsorgsperson. Skal smokk absolutt brukes, kanskje fordi det er eneste løsning til konstant gråt etc., så slutt nå i hvert fall når de er rundt et år gamle! Da er sugebehovet fullstendig borte (forsvinner ca rundt 6 månedersalder har jeg fått beskjed om, men mitt inntrykk er rundt året på egne barn som ammet til da). 

Anonymkode: 351cf...9bb

• Liker 4
Skrevet

Barnet er stort nok til å slutte med smokk, og i alle fall altfor stort til å gå med smokk utenom sove/trøstesituasjon. Hvis ikke de andre barna i barnehagen allerede reagerer på at ei så stor jente går med smokk, er det bare et spørsmål om tid før hun blir "babyen" blant de andre store. Ikke at noen skal få lov å plage andre, så klart, men å gå rundt med smokk hele dagen er veldig påfallende og fullstendig unødvendig.

Har ikke tannlegen sagt noe? Vi så allerede smokkeglipe mellom tennene da vår var to selv om han bare brukte om natten, så da sluttet vi med smokk. Her synes jeg det er bra at stemor tar tak, for det er tydelig foreldrene har problemer med å sette fornuftig grense for dette.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig i at barnet - for lengst - kunne ha sluttet med smokk. Men, den kampen hadde jeg ikke giddet å ta - om ikke moren og faren bryr seg.  De kommer til å få beskjed av tannlegen, og da kommer de nok til å få barnet til å slutte. 

Anonymkode: 847ce...12f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er mansammen om å sette grenser, men bestemmer du hvor lenge barna skal amme og hvor lenge de skal bruke smokk? 

Men kjære vene....!!!

Anonymkode: 4f89d...00e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Sukrin skrev:

Denne kommentaren kommer i ALLE tråder som omhandler ste/bonus.

Du og barnehagen har selvsagt rett i at det er på tide å slutte med smokk.  Derimot er det lite å gjøre med det dersom foreldrene ikke bryr seg.

Bra dersom den bare er i sengen nå, og ikke er med inn i barnehagen (hvorfor skulle den det egentlig?).

Men det er det jeg mener. Det er foreldrene som kan bestemme dette, ikke stemor/far. Dere leser det ondt fordi dere vil det ondt uten og egentlig lese hva som står.

Selvfølgelig skal stemor og stefar ha enrolle i barnas luv og legge føringer, men det er til synevde ig sist mor og far som har siste ord i slike saker.. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men kjære vene....!!!

Anonymkode: 4f89d...00e

Herregud, var et eksempel.. det bør til og med du forstå..

Har faktisk hørt mange steforeldre som spør om ikke toåringen bør slutte ogamme snart jeg altså. Derfor jeg tok med det som et eksempel. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...