Gå til innhold

Oppsøke leiligheten jeg har blitt voldtatt i ... hva skal jeg si?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Jeg aner virkelig ikke hvilket emne jeg skal sette dette under og beklager om noen føler seg støtt. Jeg har tenkt å finne leiligheten jeg ble voldtatt i for mange år siden. Jeg vet at voldsmennene ikke bor der lenger siden jeg vet de bor på helt andre områder av byen nå. jeg har sett meg ut et par blokker der det må være en av dem, jeg har en ide om hvilke etg det er og vet hvordan planløsningen på leiligheten var, men er ikke 100% sikker før jeg ser selve leiligheten. Jeg har tenkt å ha med en venninne som støtte, også ringe på dørene der jeg tenker at leiligheten kan være. Så til mitt spørsmål! Hva kan jeg si for å få menneskene til å slippe meg inn? Tenkt å gjøre det på en lørdag der folk sannsynligvis er hjemme. På dagen. Ps: Jeg har forsøkt å google adressen fram, via mennenes navn og lignende, men finner ingenting. Det er utrolig mange år siden, og det er ikke sikkert at de var registrert der heller.  

Hva skal jeg si? Det er sikkert ikke alle som plutselig vil invitere helt fremmede inn uten forvarsel. Blir det for ekstremt å bare si det som det er: "Hei, beklager for å forstyrre, men jeg lurer på om jeg kan komme inn for å se for jeg ble voldtatt i en leilighet her for veldig mange år siden, og tror det kan være denne leiligheten. Ikke meningen å trenge meg på ..." Jeg kommer ikke på andre fornuftige måter å få folk til å slippe meg inn i hjemmet sitt på, sånn... "Unnskyld for å trenge meg på men jeg ønsker å ta en titt på leiligheten, litt for å se på planløsningen deres, for jeg vurderer å flytte inn i samme blokk..." Jeg har strengt talt ikke lyst til å bli avvist, så vil ikke gjøre det så lett å si nei. jeg bryr meg minimalt om det er rotete, ... Og jeg ønsker ikke å skremme eller sette ut menneskene heller, og ikke vet jeg hvor lett det er for meg å holde meg samlet om jeg er helt ærlig til helt fremmede. :( Grunnen til at jeg vurderer å gjøre dette er fordi jeg føler en sterk trang. At det er et behov jeg har som en del av min helbredelsesprosess, for å akseptere det som skjedde og komme meg videre. Høres kanskje rart ut, men trangen er så sterk. Jeg har hatt flere drømmer der jeg har funnet leiligheten mange ganger, og tror det er en ting jeg bare må gjøre. Jeg er veldig redd for å bare få en dør smelt igjen foran meg og derav aldri finne ut om det var den leiligheten eller ikke... 

Takk for alle råd:)

Hilsen Ts

Anonymkode: d1a7a...ef8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går med på mye, men det der tror jeg at jeg hadde blitt skremt av. Ikke fordi jeg ikke har empati, men vil jeg egentlig vite om det? Vil jeg bo et sted hvor jeg vet det har skjedd? Sikkert rare spørsmål for deg, men jeg vet ikke. Jeg hadde nok sagt nei og følt at du trenger deg inn et sted du ikke har rett til å være. Hva hvis de som bor der reagerer negativt? 

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville funnet ut hvem som bor der og kontakten dem via tlf eller mail først, slik at de får litt tid til å tenke på det. Tviler på at mange sier nei til det, men det er bedre å spørre i forkant enn å trappe opp på døra som hvilken som helst gærning. Kanskje det også hjelper å si at det er psykologen som har anbefalt det eller noe

Anonymkode: 33c57...afc

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

IKKE GJØR DET! De nåværende beboerne har ingenting med voldtekten å gjøre og vil mest sannsynlig slenge døren i trynet ditt.

Anonymkode: a1b5f...224

• Liker 24
Skrevet

Jeg hadde rett og slett ikke trodd på deg om du dukket opp på min dør, fordi jeg hadde blitt veldig overrumplet og forvirret av et sånt besøk. Antagelig hadde jeg tenkt i bane av tyveri, svindel e.l., så du bør nok få kontakt med de som bor der. Jo mer "ekstrem" historien du kommer med er, jo mer skeptisk hadde jeg blitt. 

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri sluppet deg inn i mitt hjem om du "ville se på planløsningen" og i alle fall ikke dersom du hadde sagt du ble voldtatt i min bolig. Beklager, men jeg vet rett og slett ikke noen grei måte du kan komme deg inn i fremmede menneskers bolig på. For meg hadde det vært komplett uaktuelt. 

Anonymkode: 861d1...ce5

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Altså personlig vil ikke jeg vite om at huset jeg bor i har vært stedet for et voldtekt... Hadde da aldri kommet over det, og faktisk blitt skikkelig skremt!

Anonymkode: 551d2...fc3

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, estrella skrev:

Jeg går med på mye, men det der tror jeg at jeg hadde blitt skremt av. Ikke fordi jeg ikke har empati, men vil jeg egentlig vite om det? Vil jeg bo et sted hvor jeg vet det har skjedd? Sikkert rare spørsmål for deg, men jeg vet ikke. Jeg hadde nok sagt nei og følt at du trenger deg inn et sted du ikke har rett til å være. Hva hvis de som bor der reagerer negativt? 

Det er litt det jeg tenker på, vil ikke ødelegge "hjemmet" deres med en slik historie... Ja, nettopp, tenk om de reagerer negativt... litt det jeg frykter. Ja, også blir de sikkert sittende igjen med spørsmål. Og hvis de avviser meg/reagerer negativt vil det bli vanskelig for meg siden er veldig sensitiv rundt dette, og ville bli redd for å møte dem på gata av skam:( Dette er noe av grunnen til at jeg spør litt her

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville funnet ut hvem som bor der og kontakten dem via tlf eller mail først, slik at de får litt tid til å tenke på det. Tviler på at mange sier nei til det, men det er bedre å spørre i forkant enn å trappe opp på døra som hvilken som helst gærning. Kanskje det også hjelper å si at det er psykologen som har anbefalt det eller noe

Anonymkode: 33c57...afc

Ingen dum ide å finne ut hvem som bor der, og kontakte via mail/tlf først, da slipper jeg å bli avvist i døra:)  Psykologen var faktisk den som rådet meg til å ha med en venninne som støtte... 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å nei, :( tydeligvis veldig uaktuelt ... Hva om jeg sa at det var et sted jeg bodde da jeg var veldig liten?

• Liker 6
Skrevet

-Unnskyld, kan jeg få komme inn og se meg om i hjemmet ditt for å finne ut om det var her jeg ble voldtatt for mange år siden?

Nei. Beklager, men det hadde ikke kommet på tale. Hverken det å slippe inn fremmede på det grunnlaget eller i det hele tatt bli involvert i få en sånn historie knyttet til det som nå er mitt hjem. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså personlig vil ikke jeg vite om at huset jeg bor i har vært stedet for et voldtekt... Hadde da aldri kommet over det, og faktisk blitt skikkelig skremt!

Anonymkode: 551d2...fc3

Det er ikke de som bor der nå sitt ansvar. Kom deg videre

Anonymkode: a1b5f...224

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er litt det jeg tenker på, vil ikke ødelegge "hjemmet" deres med en slik historie... Ja, nettopp, tenk om de reagerer negativt... litt det jeg frykter. Ja, også blir de sikkert sittende igjen med spørsmål. Og hvis de avviser meg/reagerer negativt vil det bli vanskelig for meg siden er veldig sensitiv rundt dette, og ville bli redd for å møte dem på gata av skam:( Dette er noe av grunnen til at jeg spør litt her

Ingen dum ide å finne ut hvem som bor der, og kontakte via mail/tlf først, da slipper jeg å bli avvist i døra:)  Psykologen var faktisk den som rådet meg til å ha med en venninne som støtte... 

Kan du få psykologen din til å skrive et brev om dette, som du kan vise til de som bor i leilligheten?

Kanskje psykologen ditt kunne tatt seg av den biten med å ta kontakt med de som bor der?

Det er mulig at du kan finne telefonkataloger for det årstallet, og på forhånd finne leilligheten.

Evt søk i gamle skattelister (for det årstallet) for å se om du finner adresse.

Det finnes også opplysninger på nett om eierskap til boliger, når de ble solgt og til hvem m.m.

Anonymkode: 049bf...f85

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å nei, :( tydeligvis veldig uaktuelt ... Hva om jeg sa at det var et sted jeg bodde da jeg var veldig liten?

Da havner du på tynn is veldig fort, for da kommer du til å få spørsmål du ikke kan svare på, og det vekker hvertfall mistenksomhet. Og hvis du var så liten at du ikke husker noe, hvorfor skulle du da ha noe behov for å se det igjen?

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Daria skrev:

-Unnskyld, kan jeg få komme inn og se meg om i hjemmet ditt for å finne ut om det var her jeg ble voldtatt for mange år siden?

Nei. Beklager, men det hadde ikke kommet på tale. Hverken det å slippe inn fremmede på det grunnlaget eller i det hele tatt bli involvert i få en sånn historie knyttet til det som nå er mitt hjem. 

Høres nesten ut som at noen kan finne på å jage meg ut av blokka ... så dumt:( Nå er jeg glad jeg henvendte meg her, sånn at jeg kanskje tenker meg litt mer om kanskje finne på noe annet lurt. ts

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde aldri sluppet de inn, uansett hvilken historie du kom med. Det er vårt hjem og vi kjenner deg ikke og har heller ingen intensjoner om å bli kjent med deg.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger jo ikke å si hva du ble utsatt for. Du kan feks si at du ble utsatt for en forbrytelse.

Anonymkode: 049bf...f85

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde du sendt en e-post på forhånd og sagt du bodde her da du var liten kunne jeg ha vurdert å slippe deg inn...En dag jeg var forberedt, hadde tid og hadde ryddet. 

Men jeg hadde nok luktet lunta dersom det ikke kom fram noen "spisebordet sto her. Og der satt jeg og spiste vafler med farmor!"-type historier under besøket. Og da hadde jeg nok blitt redd og lurt på hva faen du egentlig ville i huset mitt. 

Anonymkode: 861d1...ce5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at du vil ha litt closure, eller hva enn. Men jeg synes i grunn det er upassende å forvente dette av noen. Om noen hadde kommet på døra her hos meg og ville sett huset mitt fordi de var blitt voldtatt her så hadde ikke JEG hatt det så fint etterpå. Man vil jo helst ikke bo der man VET at noen har blitt drept eller voldtatt, for min del hadde det også brakt frem egne minner og nok vært noe som kanskje gå meg et lite sammenbrudd, der ei jente på min alder kommer og skal se huset mitt der hun har blitt voldtatt, jeg hadde frika. 

Jeg ble selv voldtatt, og jeg prøvde å finne ut om stedet. Jeg fant det frem på google maps, og mange minner som jeg hadde fortrengt kom da strømmende på. Jeg ble kaotisk, hyperventilerte, og ble fysisk dårlig resten av dagen og sov dårlig (nesten ingenting) en stund. Jeg sleit med PTSD da, så jeg hadde det ganske ekkelt allerede da. Det var nok litt bra å konfronteres med det, men det var også en enorm belastning. Det hjalp meg å komme videre i terapien, men jeg holdt på å gå i oppløsning da jeg gjorde det, så pass på å være forberedt for at det kan ta på emosjonelt og psykisk. 

Hva er argumentasjonen din overfor deg selv for at du vil se stedet? Det er greit nok viss man har det tilgjengelig, for å hjelpe seg selv med å komme over det, og gå videre, men du har det ikke tilgjengelig. Vil du virkelig trenge deg på i hjemmet til fremmede og fortelle dem om noe av det verste som har skjedd deg? Hvorfor? 

Anonymkode: 72253...a02

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor oppsøke et sted du ikke husker? De nyinflyttende har nok forandret leiligheten slik at dere møbler passer inn, og det kan jo ende med at du står i rett leilighet men ikke kjenner deg igjen. Hva skal noe slikt egentlig hjelpe for?

Anonymkode: 910d4...550

• Liker 8
Gjest Cicero
Skrevet

Ikke still på døra, i hvert fall. 

Hvis du ikke takler å få avslag burde du kanskje revurdere hele greia, for jeg tror de fleste ville vært ganske skeptiske. Ta i det minste kontakt på forhånd, og forklar situasjonen - som flere her sier er det gjerne ikke noe man vil ha knyttet opp til sitt eget hjem, men det er vanskelig å finne en forklaring som holder vann. Du trenger jo ikke å gå inn på detaljer heller. 

For hva det er verdt, hadde jeg fått en forklaring og forespørselen på forhånd, ville jeg antakelig invitert deg inn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...