Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarte jo selvsagt å stryke på eksamenen. Aner ikke hvordan håndtere dette.

Har fått beskjed at det kommer konteeksamen midten av juni. Akkurat da hadde jeg bestilt en tur til et annet land for å kunne besøke bestemoren min en siste gang (hun har kreft, og er oftere og oftere på sykehus). Føler meg som en drit for å avlyse turen. Jeg hadde gledet meg kjempemye, bestemor gleder seg kjempemye. Har ikke klart å si det til henne enda. Har ikke sett henne på 6 år nå.

tenk om jeg ikke klarer det denne gangen heller?

Samtidig føler jeg at det blir egoistisk å ikke melde meg opp på konteeksamenen de har satt opp for gjengen som strøk. Da må de vel lage en hel eksamen bare til meg? Eller så må jeg vel gå et helt semester til før jeg kan fullføre, og det føler jeg meg for gammel til. Et ekstra semester klodler sikkert til det som er igjen av fremtiden min. Liksom skal jeg velge en av alle disse flinke folka som har tatt bachelor på 3 år eller skal jeg velde det skvipet dær som har gått 3 år og 3 måneder? uten jobb så kan jeg også bare glemme alle idiotiske drømmer om å få barn og hus og alt det der.

Vet ikke hva som blir verst... Skal jeg skuffe bestemor like før hun dør eller hele systemet og knuse alt av håp og drømmer?

Notat. Jeg er VELDIG forbanna på meg selv, for å si det mildt. Har egentlig nesten lyst å hoppe utfor et stup. Som dere sikkert ser mye klarere enn meg så får jeg ikke til å tenke klart, hele dritten her er sikkert skikkelig teit når alt har roet seg her.. Skriver vel egentlig mest for å få det ut.

Anonymkode: fad18...85d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du hopper over konten, må du vente på neste ordinære eksamen.

Og så anbefaler jeg deg å se for deg hva du tenker om dette om fem år, når livet ditt er ca likt uavhengig av hva du velger å gjøre dette semesteret. Vil du være glad for at du ble ferdig utdannet uten utsettelse, eller vil du være trist fordi du ikke besøkte bestemoren din? Der finner du svaret. Jeg vet hva jeg ville valgt, men det er bare du som vet hva som er rett for deg.

• Liker 19
Skrevet

Kan du besøke bestemor før konteeksamen, og lese litt på turen?

Det vil ikke bli satt opp en egen eksamen bare for deg, så alternativene er konte eller vente et semester. 

Du trenger ikke bli forsinket selv om du tar eksamen om et semester. Ta eksamen på nytt i faget du strøk i samtidig som du følger vanlig progresjon og tar eksamen i det nye semesteret (med mindre det er begrensninger på ditt studiested som forhindrer dette). 

Evt. bli et semester forsinket. Det er ikke så krise, og veldig mange fullfører ikke på normert tid av ulike grunner. De er heldigvis ikke avskåret fra arbeidsmarkedet av den grunn. 

Pust med magen, og lykke til! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Som Ananas her skriver, dette ene halve året er fort glemt i ettertid.

Anonymkode: 17832...9a7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingen i arbeidslivet bryr seg om du har tatt utdanningen din på normert tid, 6 mnd, 12 mnd, eller 24 mnd over tiden. Alle jeg kjenner kom seg uansett ut i arbeid. 

Dersom de skulle være i tvil, så bruker de å spørre om mulig forklaring. De fleste har naturlige forklaringer på hvorfor de brukte mer tid enn normert. 

Anonymkode: 9d571...efb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Utdannelsen kan du alltid ta, den står der. Du kan ta den seinere i livet om så. Bestemoren din derimot er ikke her så lenge lenger tydeligvis utifra det du beskrive...

Anonymkode: f322b...7f0

• Liker 5
Skrevet

Er det økonomien som hindrer deg i å endre på billetten? Regn på hva et halvt år ekstra på studier vil koste deg. Både i økt studielån, og i tapt arbeidsinntekt. 

Å endre billetten er vinn-vinn, både på kort og lang sikt. Og om bestemoren din har kreft og er ut og inn på sykehus er fort Juni for sent (beklager at jeg er for direkte og ærlig nå). Kom deg avgårde så snart du kan, og ta konteeksamen når den tid kommer. 

AnonymBruker
Skrevet

Er det mulighet for å kunne besøke bestemoren din noen uker tidligere, og så dra hjem til eksamen? - eller at du tar eksamen og så f.eks reiser ned til henne dagen etter eksamen?

Eventuelt, går det an å ta kontakt med skolen din og forklare situasjonen? Det hørtes jo ikke ut som at en dato var "satt" enda. Kanskje det går an å få konten i slutten av juni, i stedet for midten.. 

Anonymkode: 61a17...27e

AnonymBruker
Skrevet

Klag på karakteren da vel? Kanskje du får E eller D og slipper å konte.

Anonymkode: dfba0...2b2

• Liker 4
Skrevet (endret)

Virker som du ser svart på alt, men det finnes mange løsninger på situasjonen din. Eksamen er bare en eksamen. Om du bruker et semester ekstra på et bachelor, så er det ikke mye! Mange studerer i 8 år fordi de ikke vet hva de vil, tenk på det. Du er ikke uattraktiv bare fordi du fullfører litt etter normert tid. Hadde jeg vært deg hadde jeg glatt valgt bestemoren over en eksamen. Du har ikke sett henne på 6 år, det er mye. Min bestemor bodde og i utlandet og pga. det fikk jeg ikke sett henne så ofte. Hun var egentlig ikke veldig syk og døde uventet av blodforgiftning. Jeg er ganske lei meg for at jeg ikke fikk sett henne en siste gang og tatt farvel, da var det ganske lenge siden sist jeg hadde møtt henne. 

Endret av lillsunshine
Skrevet

Prøv å klage på eksamen? Kanskje du blir satt opp en karakter, du har ingenting å tape. (Med mindre du fikk stryk fordi du trakk deg eller leverte blankt da...) 

Alternativt ville jeg dratt til bestemor før eller rett etter konteeksamen. 

AnonymBruker
Skrevet

TS: Kan ikke dra til bestemor uken før fordi da har jeg en annen eksamen, kan ikke utsette en uke fordi mine kollegaer har tatt det som er igjen av sommeren (noe av grunnen til at jeg bestilte så tidlig, jobber som ekstrahjelp i butikk, vi er 4 ansatte). Har også litt med økonomien å gjøre. 

Hadde egentlig på følelsen at jeg kom til å stryke når jeg satt med den, så jeg tviler på at det hjelper å klage denne gangen. Leste på helt feil tema :(. (Samme bøker, samme fag, et trinn høyere - veldig dumt).

Er 32 nå. (Ja virkelig, jeg veit.. blir litt barnslig og korttenkt når jeg er sint. Vet dette, men ser ikke hvor..ja, jeg jobber med det). Så det er litt derfor jeg ikke føler jeg har all verden med tid.. det er nok kanskje litt irrasjonelt, men det er jo den "biologiske klokka da". Er 35 når jeg skal begynne i full jobb, hvis alt går bra. Og så må jeg vente et helt år før jeg begynner å prøve på barn for at det skal være "greit". (Går på skole nå fordi jeg får ikke fast jobb i min opprinnelige utdannelse, etter at jeg mistet den i konkurs. Det er også derfor jeg ikke har besøkt bestemor oftere og økonomien har dratt til helvete). Tenker at kombinasjonen mellom høy alder og "lang" utdannelsestid setter kjepper i hjulene.

Datoen er satt, vil bare ikke oppgi den i tilfelle noen kjenner meg igjen.

Samboer mener dette ordner seg. Han sier han kan ordne billettene. Jeg synes ikke han skal kaste bort mere penger på meg. Heller betale regningene sine i tide.

AnonymBruker
Skrevet

Bare pass på at fag ikke bygger på hverandre og må være bestått før du kan gå videre. Hvis det er saken må du kanskje vente, ikke bare ett semester, men ett helt år (permisjon fra studie) og begynne i klassen under deg neste høst. 

Hvis det bare er å ta opp igjen en eksamen, kan du fint ta den opp igjen sammen med de ordinære fagene neste semester. Jeg har fem eksamen dette semesteret i stedet for fire fordi jeg strøk på en eksamen forrige semester. Går fint det. Blir bare litt mindre fritid og litt mer lesing. 

Anonymkode: 62fe6...444

Skrevet

Sier som de andre her, hva kommer til å bety mest om 5 år?

At du fikk treffe bestemoren din en siste gang, eller om du deltok på konteeksamen.

worst case scenario: hva om du deltar på konteeksamen, men stryker og aldri mer får se bestemoren din?

Har du mulighet til å besøke bestemoren din på en annen dato enn akkurat når konten går?

AnonymBruker
Skrevet

Selv om du ikke tror du får bedre karakter av å klage, ville jeg gjort det likevel. Du har ingenting å tape på det.

Anonymkode: e3bc8...85b

Skrevet

TS, først av alt, slapp av! 

Dette er ikke verdens undergang. Joda, alle som har strøket synes det var grusomt, men det er virkelig ikke det. 

Først av alt, klag på karakteren. Kanskje du står, det skader ikke å prøve. 

Så ser du ting i det større perspektivet. Bestemor er viktig. Hvis du ikke kan reise på et annet tidspunkt, er den saken avgjort. Kan du ta fag før du har denne eksamenen? Hvis du kan, kjør på med flere fag til høsten, og ta ordinær eksamen igjen neste runde. Hvis ikke, ta noen andre fag som ikke krever denne eksamenen, som kan gjøre deg mer attraktiv etterpå. Det er ikke sånn at arbeidsgivere utelukkende er ute etter de som har fulgt standardløpet og bestått til normert tid. Kanskje du kan finne en fagkombinasjon som gjør at du skiller deg ut fra resten av saueflokken? 

Hvis den biologiske klokkken tikker for fort, så få barn mens du er under utdanning da vel. Lånekassen fikser foreldrestipend i et års tid, og hvis samboeren din har jobb vil det gå helt fint. 

Som noen sa over her, se for deg fem år fram i tid. Hva er viktigst? Jeg vil påstå at å besøke en syk bestemor du ikke har sett på lenge skal prioriteres. Om du blir ferdig med graden din et halvt år etter er virkelig ikke en stor forskjell, men om du fikk besøke bestemor en (muligens) siste gang har faktisk noe å si.

AnonymBruker
Skrevet
På 28.4.2017 den 17.37, AnonymBruker skrev:

Jeg klarte jo selvsagt å stryke på eksamenen. Aner ikke hvordan håndtere dette.

Har fått beskjed at det kommer konteeksamen midten av juni. Akkurat da hadde jeg bestilt en tur til et annet land for å kunne besøke bestemoren min en siste gang (hun har kreft, og er oftere og oftere på sykehus). Føler meg som en drit for å avlyse turen. Jeg hadde gledet meg kjempemye, bestemor gleder seg kjempemye. Har ikke klart å si det til henne enda. Har ikke sett henne på 6 år nå.

tenk om jeg ikke klarer det denne gangen heller?

Samtidig føler jeg at det blir egoistisk å ikke melde meg opp på konteeksamenen de har satt opp for gjengen som strøk. Da må de vel lage en hel eksamen bare til meg? Eller så må jeg vel gå et helt semester til før jeg kan fullføre, og det føler jeg meg for gammel til. Et ekstra semester klodler sikkert til det som er igjen av fremtiden min. Liksom skal jeg velge en av alle disse flinke folka som har tatt bachelor på 3 år eller skal jeg velde det skvipet dær som har gått 3 år og 3 måneder? uten jobb så kan jeg også bare glemme alle idiotiske drømmer om å få barn og hus og alt det der.

Vet ikke hva som blir verst... Skal jeg skuffe bestemor like før hun dør eller hele systemet og knuse alt av håp og drømmer?

Notat. Jeg er VELDIG forbanna på meg selv, for å si det mildt. Har egentlig nesten lyst å hoppe utfor et stup. Som dere sikkert ser mye klarere enn meg så får jeg ikke til å tenke klart, hele dritten her er sikkert skikkelig teit når alt har roet seg her.. Skriver vel egentlig mest for å få det ut.

Ikke tenk sånn. En bachelor er en bachelor, uavhengig av om du brukte et par ekstra måneder på å fullføre. Jeg kjenner mange som strøk i flere fag og trengte et år eller semester ekstra på å ta opp fag på både bachelor og master, og andre som tok flere fag på nytt igjen for å forbedre karakterer (f.eks. fra en E til en B). Ingen av disse har hatt problemer med å få seg jobb i ettertid. Tviler på at de fleste arbeidsgivere studerer vitnemålet ditt ned til detaljnivå og stiller spørsmålstegn ved hvorfor det står "Vår 2017" i stedet for "Høst 2017" på et emne. Hvis de gjør det, så bare vær ærlig å si at bestemoren din var veldig syk det semesteret og at du derfor var distrahert og ikke klarte å prestere på eksamen. 

Var jeg deg ville jeg dratt og besøkt bestemoren din, og så heller meldt meg opp igjen til ordinær eksamen neste gang kurset går. Da får du god tid til å lese deg opp og forberede deg, og siden du har tatt eksamen tidligere vet du sånn ca. hvilken type spørsmål du kommer til å få. Hvis du vil kan du jo skaffe deg en relevant deltidsjobb eller noe ved siden av, og bygge litt erfaring innenfor bransjen før du skal søke fulltidsjobb. Dette er ikke noen krise, det bare føles sånn akkurat nå. 

Anonymkode: 1a028...1d6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...