AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #21 Skrevet 28. april 2017 Fortell henne om dyretesting av sminke, og hvordan det foregår, så avslutter det galskapen i hele klassen i noen år. Anonymkode: 8c08b...1a9 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #22 Skrevet 28. april 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det egentlig verre at små barn bruker sminke, enn voksne? De signalene dere tenker sminkebruk sender hos små barn, er ikke de de samme som de hos voksne? Oi, det ble en kronglete setning, men men Anonymkode: 3d29d...aaa Fordi voksne mennesker er mye mer moden. Det skaper jo et press for kvinner, at man må se vakker ut, og det er ikke noe man vil overføre til småbarn. De skal ikke måtte tenke på slikt, de skal få leke og være fri for bekymringer. Jeg hadde to eldre brødre, og jeg arvet deres klær. Foreldrene mine lot meg ofte kle meg selv, og jeg tenke ikke på hva som passet i lag. Jeg bare tok på meg genser og bukse. Ferdig. Men en dag kom det en jente som var 4 år eldre enn meg bort til meg på lekeplassen og sa (med en ganske slem tone) "Hvorfor går du aldri i klær som matcher?" Jeg skjønte ikke hva hun mente, men det var da jeg begynte å bli mer usikker på klær, fordi en større jente hadde kritisert klærne mine. Før det var "mote" det siste jeg tenkte på, og jeg var lykkelig uten å måtte tenke på det. Når jeg plutselig skulle tenke på hva klær jeg burde gå i ble alt så mye mer komplisert fordi jeg visste at jeg måtte kle meg på en måte som andre likte. Jeg var 7-8 år når dette skjedde. Jeg kan ikke forestille meg å måtte tenke på sminke også! Barn skal ikke måtte tenke på sånt! Anonymkode: 0d4a3...b89 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #23 Skrevet 28. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fordi voksne mennesker er mye mer moden. Det skaper jo et press for kvinner, at man må se vakker ut, og det er ikke noe man vil overføre til småbarn. De skal ikke måtte tenke på slikt, de skal få leke og være fri for bekymringer. Anonymkode: 0d4a3...b89 Men det er poenget mitt. Sminke = skjønnhetspress for mange Hvorfor er det bedre at voksne kvinner faller for skjønnhetspress? Anonymkode: 3d29d...aaa
Gjest Newroz Skrevet 28. april 2017 #24 Skrevet 28. april 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har blitt veldig upopulær i det siste fordi jeg ikke vil kjøpe maskara til datteren min. Det er en jente på skolen som har fått av foreldrene sine, og nå vil de andre jentene også ha. De er 6 år! Noen av dem er blitt 7. Denne jenta går ikke med maskara på skolen, men moren lar henne pynte seg med sminke hvis de skal i selskap. Jeg syns ikke det er riktig av foreldre å la seksåringer bruke sminke, selv om det bare er i selskap. Jeg kan ikke bestemme hva andre skal gjøre, men dette blir jo et problem for alle. Min jente var ikke nysgjerrig på sminke en gang før denne andre jenta fikk av moren, og nå er det flere seksårige jenter som maser på foreldrene sine at de også vil ha. Jeg ser ikke på med som veldig streng, men jeg nekter å gi etter på dette. De er små barn! Og jeg kjenner jeg blir irritert på denne moren som begynt alt dette. Jeg begynte å eksperimentere med maskara når jeg var 12-13. Jeg vil ikke begynne nå og se barnet mitt begynne med det tullet før hun er kommet i puberteten en gang. Anonymkode: 0d4a3...b89 Jeg er SÅ enig. Sminke på barn hører ikke hjemme. De må få lov å være barn. De blir fort nok ungdommer, og får (alt) for fort presset på seg til å sminke seg, kle seg og oppføre seg som en voksen kvinne.
Gjest Newroz Skrevet 28. april 2017 #25 Skrevet 28. april 2017 8 timer siden, QQbaby skrev: Da får du heller tenke hva som er viktigst. Er det dine egne fordommer mot at barn bruker sminke som veier tyngst, eller er det dine barns glede og livsgnist som teller. Er det sistenevnte så burde ikke sminke være en så big deal som du gjør det til trådstarter. Hvis et barns livsgnist avgjøres av sminke så tror jeg vi har større problemer enn selve sminken.
Gjest Skrevet 29. april 2017 #26 Skrevet 29. april 2017 Tråden er ryddet for avsporinger. Ann Christin, mod
AnonymBruker Skrevet 29. april 2017 #27 Skrevet 29. april 2017 Stusser over at flere synes dette er greit. Har dere sett hvor mange jenter helt ned i 14-årsalderen som ser annerledes ut enn det de EGENTLIG gjør? Det er fordi det er så himla normalt med løshår og alt annet som forandrer utseende drastisk. Det er som at det er mer naturlig å ha slike ting, ENN å være helt naturlig. De tror at de blir penere, men egentlig er de penere naturlig. Det er så trist. Og jo, ved å godta maskara til små jenter, så er en med på å dra denne galskapen enda lengre. Hva blir det om noen år hvis dette fortsetter? Da er det vel knapt en 7-åring som har kun har sitt eget, ekte hår. De går jo allerede med festet Elsa-fletter i håret, for å sette det litt på spissen... Vær så snill alle foreldre, la barn være barn. Oppfordre de til å være naturlige og vakre. Og selvsagt er det forskjell på barn og voksne i dette tilfelle som en satte spørsmålstegn ved over her. Livsfarlig spørsmål spør du meg. Hva blir det neste?? Anonymkode: 69910...e3e 1
MCH09 Skrevet 29. april 2017 #28 Skrevet 29. april 2017 Å leke med sminke hjemme eller hos venner syns jeg er greit. Dette er da noe som de gjør fordi det er gøy, ikke for at de skal "bli pene". Jeg syns dog det blir feil å la barn i den alderen gå med sminke offentlig, med mindre det er noe veldig spesielt. Jeg kunne nok latt min eldste hatt lipgloss og litt øyeskygge dersom vi skulle i bryllup eller liknende. Men sminke til hverdagsbruk kan begge mine døtre vente med til de er ferdige på barneskolen. Hva andre foreldre mener om sminkebruk får være opptil dem, og jeg hadde forklart datteren min at sminke er forbeholdt voksne mennesker, og at hun må vente til hun er eldre. Så får hun bare bli så sur som hun vil bli.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2017 #29 Skrevet 29. april 2017 huff...og mascara er ikke in en gang. ikke at det spiller noen rolle... Anonymkode: fb605...2b5
AnonymBruker Skrevet 29. april 2017 #30 Skrevet 29. april 2017 Jeg synes ikke det er så big deal om en jentunge vil ha på seg litt mascara en gang i blant. Jenta mi har fått det hvis hun vil fra hun var 5-6 år gammel når vi skal i selskap osv. Litt ytterst på vippene. Hun synes det er kjempestas. Går ikke med det på skolen el.l. Er ikke snakk om full party-sminke liksom; bare litt for gøy. Dere som mener at barn ikke skal sminkes; er dere motstandere av neglelakk også? Hvorfor er lipgloss bedre? Anonymkode: e705e...a61
AnonymBruker Skrevet 29. april 2017 #31 Skrevet 29. april 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes ikke det er så big deal om en jentunge vil ha på seg litt mascara en gang i blant. Jenta mi har fått det hvis hun vil fra hun var 5-6 år gammel når vi skal i selskap osv. Litt ytterst på vippene. Hun synes det er kjempestas. Går ikke med det på skolen el.l. Er ikke snakk om full party-sminke liksom; bare litt for gøy. Dere som mener at barn ikke skal sminkes; er dere motstandere av neglelakk også? Hvorfor er lipgloss bedre? Anonymkode: e705e...a61 Det er forskjell på å få bruke litt mascara ytterst på vippene når dere skal i besøk fordi det er stas enn å bruke det i barneselskap mener jeg. Jeg vet ikke om lipgloss er bedre, det er vel mindre synlig? Poenget er vel å ikke la det eskalere. Men hvis en jentunge bruker både mascara, lipgloss og neglelakk da kan hun raskt se sminket ut. Anonymkode: 69910...e3e
AnonymBruker Skrevet 29. april 2017 #32 Skrevet 29. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vær så snill alle foreldre, la barn være barn. Oppfordre de til å være naturlige og vakre. Og selvsagt er det forskjell på barn og voksne i dette tilfelle som en satte spørsmålstegn ved over her. Livsfarlig spørsmål spør du meg. Hva blir det neste?? Anonymkode: 69910...e3e Så hva er forskjellen? Om det er pga skjønnhetspress, så er det vel også negativt at voksne bruker sminke. For voksne bruker det pga skjønnhetspress. Er det noe bedre enn at barn gjør det? Eller om det er å gjøre seg selv penere. Er det positivt at voksne føler de må sminke seg for å være pene nok? Jeg tror dette demonstrerer hva voksne kvinner egentlig mener om sminke, men som de ikke tørr innrømme ovenfor seg selv. Når en voksen kvinne sminker seg sier hun at det for seg selv, det at det er et element av skjønnhetspress og ikke se bra nok ut blir gjemt bort. men i diskusjoner om barn så blir disse argumentene dratt frem med en gang. For meg illustrerer dette at sminke ikke er bra på voksne heller. Voksne sminker seg egentlig pga skjønnhetspress Anonymkode: 3d29d...aaa
Forundret.. Skrevet 29. april 2017 #33 Skrevet 29. april 2017 Maskara til så små barn? Nei nei nei! Vente til ungdomskolen!
AnonymBruker Skrevet 29. april 2017 #34 Skrevet 29. april 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Men det er poenget mitt. Sminke = skjønnhetspress for mange Hvorfor er det bedre at voksne kvinner faller for skjønnhetspress? Anonymkode: 3d29d...aaa Fordi de er voksne så klart . En 6 åring bør få slippe. Anonymkode: cf13e...e30
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #35 Skrevet 30. april 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordi de er voksne så klart . En 6 åring bør få slippe. Anonymkode: cf13e...e30 Så du mener det er greit at kvinner blir utsatt for skjønnhetspess, og at de utsetter andre kvinner for skjønnhetsrpess ved å gå med sminke? Anonymkode: 3d29d...aaa
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #36 Skrevet 1. mai 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Så du mener det er greit at kvinner blir utsatt for skjønnhetspess, og at de utsetter andre kvinner for skjønnhetsrpess ved å gå med sminke? Anonymkode: 3d29d...aaa Det er ikke det denne tråden handler om. Den handler om sminke på BARN, som vi voksne har et ansvar for å oppdra og beskytte. Anonymkode: c21ba...718
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #37 Skrevet 1. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke det denne tråden handler om. Den handler om sminke på BARN, som vi voksne har et ansvar for å oppdra og beskytte. Anonymkode: c21ba...718 Og så langt ser jeg ikke et eneste bra argument for hvorfor barn ikke burde få gå med sminke Anonymkode: 3d29d...aaa
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #38 Skrevet 1. mai 2017 På 29. april 2017 den 20.12, AnonymBruker skrev: Stusser over at flere synes dette er greit. Har dere sett hvor mange jenter helt ned i 14-årsalderen som ser annerledes ut enn det de EGENTLIG gjør? Det er fordi det er så himla normalt med løshår og alt annet som forandrer utseende drastisk. Det er som at det er mer naturlig å ha slike ting, ENN å være helt naturlig. De tror at de blir penere, men egentlig er de penere naturlig. Det er så trist. Og jo, ved å godta maskara til små jenter, så er en med på å dra denne galskapen enda lengre. Hva blir det om noen år hvis dette fortsetter? Da er det vel knapt en 7-åring som har kun har sitt eget, ekte hår. De går jo allerede med festet Elsa-fletter i håret, for å sette det litt på spissen... Vær så snill alle foreldre, la barn være barn. Oppfordre de til å være naturlige og vakre. Og selvsagt er det forskjell på barn og voksne i dette tilfelle som en satte spørsmålstegn ved over her. Livsfarlig spørsmål spør du meg. Hva blir det neste?? Anonymkode: 69910...e3e Det jeg syns er greit er at én jente datteren til ts kjenner, bruker maskara. Og ts sier nei, og seksåringen blir sur og ts upopulær. Det syns jeg er veldig, veldig greit. Jeg nekter min seks- og åtteåring maskara, de spør etter det en gang i halvåret omtrent, de kler seg ut, sminker seg som ekorn eller katter, og får rød lebestift når vi er helt sprø (til utkledning, ikke til pynt i selskap eller skolen). Maskara får de ikke. Men det gjør ikke noe at andre er mer jålete, vi setter de grensene vi vil i vårt hus. Anonymkode: dc1ef...ee3
Darkannie Skrevet 1. mai 2017 #39 Skrevet 1. mai 2017 Her går det i neglelakk og nesten blank lipgloss når snart 6-åringen vil pynte seg. Lipgloss kun hjemme. Mascara er uaktuelt, per nå tenker jeg at hun må vente til hun blir 12 år. Men det får jeg vurdere fortløpende. Akkurat nå er det ihvertfall mange mange år til det blir aktuelt. Om jeg blir upopulær pga dette bryr meg midt i ryggen.
ViljaH Skrevet 1. mai 2017 #40 Skrevet 1. mai 2017 På Friday, April 28, 2017 den 16.25, QQbaby skrev: Da får du heller tenke hva som er viktigst. Er det dine egne fordommer mot at barn bruker sminke/narkotika/alkohol/sex som veier tyngst, eller er det dine barns glede og livsgnist som teller. Er det sistenevnte så burde ikke sminke/narkotika/alkohol/sex være en så big deal som du gjør det til trådstarter. Dette vil dukke opp igjen og igjen, bare nye tema. Jeg er helt uenig med deg, barn trenger tydelige foreldre som tar gode langsiktige valg for dem, ikke kortsiktig glede og motforestilling mot å skuffe sitt barns blaff akkurat nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå