Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Sminke til barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt veldig upopulær i det siste fordi jeg ikke vil kjøpe maskara til datteren min. Det er en jente på skolen som har fått av foreldrene sine, og nå vil de andre jentene også ha. De er 6 år! Noen av dem er blitt 7.

Denne jenta går ikke med maskara på skolen, men moren lar henne pynte seg med sminke hvis de skal i selskap. Jeg syns ikke det er riktig av foreldre å la seksåringer bruke sminke, selv om det bare er i selskap. Jeg kan ikke bestemme hva andre skal gjøre, men dette blir jo et problem for alle. Min jente var ikke nysgjerrig på sminke en gang før denne andre jenta fikk av moren, og nå er det flere seksårige jenter som maser på foreldrene sine at de også vil ha. 

Jeg ser ikke på med som veldig streng, men jeg nekter å gi etter på dette. De er små barn! Og jeg kjenner jeg blir irritert på denne moren som begynt alt dette. Jeg begynte å eksperimentere med maskara når jeg var 12-13. Jeg vil ikke begynne nå og se barnet mitt begynne med det tullet før hun er kommet i puberteten en gang.

Anonymkode: 0d4a3...b89

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er helt feil å la små barn bruke sminke. Jeg selv hadde barnesminkesett som barn, som jeg ønsket meg og fikk ila. barneskolen, men dette var lekesminke, og jeg brukte det ikke ute av huset. 

Jeg tenker som så at jenta må få lov til å ønske seg dette til bursdagen sin. Jeg, som mor, ville ikke kjøpt det, men det kan vel alltids stå på ønskelisten. Få hun det kan hun leke med det, jeg tror ikke noe skade blir gjort der, men jeg ville unngått å hjelpe til med å legge det pent, og styrt glatt unna ord som "pynte". Jeg ville på ingen måte oppfordret en 6-åring til å tro at hun var penere med maskara enn uten.

Anonymkode: c21ba...718

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Javel. Du må tåle å bli upopulær. Kjøp en blank lipgloss, voila! din datter får også sminke seg.

Anonymkode: dc1ef...ee3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Javel. Du må tåle å bli upopulær. Kjøp en blank lipgloss, voila! din datter får også sminke seg.

Anonymkode: dc1ef...ee3

Jeg foreslo lipgloss i stedet, men hun bare ble sur. Det er jo ganske uskyldig med lipgloss. Det er jo nesten som å smøre ekstra vaselin på leppene. 

AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger må man ta valg som gjør deg veldi upopulær hos barnet. Men det er du som bestemmer, sånn er det bare. 

Anonymkode: db1c0...97b

• Liker 8
Gjest noe tilfeldig
Skrevet

Mascara til en 6-7åring??? NEI! Bra at noen setter grenser. Selv om "alle andre" gjør det betyr ikke at ditt barn skal gjøre det. Min datter i samme alder har arvet "bh"/ "topp" til små jentebarn (uten pupper..🙄) - som hun ble veldig glad for. Men de gikk i søpla fort du gitt. Ikke noe å diskutere engang. Uansett hva "alle andre" har eller gjør. La barn være barn! Kroppspress føler de på tidlig nok (og lenge nok) - i livet. Fra meg får du en klapp på skuldra og stående applaus! 💪🏼👊🏼

Skrevet

Da får du heller tenke hva som er viktigst. Er det dine egne fordommer mot at barn bruker sminke som veier tyngst, eller er det dine barns glede og livsgnist som teller. Er det sistenevnte så burde ikke sminke være en så big deal som du gjør det til trådstarter.

• Liker 1
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Mascara til 6-7 åringer :haar:. Stå imot å la barn være barn.

Gjest noe tilfeldig
Skrevet (endret)
6 minutter siden, QQbaby skrev:

Da får du heller tenke hva som er viktigst. Er det dine egne fordommer mot at barn bruker sminke som veier tyngst, eller er det dine barns glede og livsgnist som teller. Er det sistenevnte så burde ikke sminke være en så big deal som du gjør det til trådstarter.

Hahahah! Fyfaen så dumt!! Så om godteri gir en unge  ("glede og livsgnist") så er det fritt fram..?? Eller om ungen vil sprade rundt halvnaken med full makeup på ?? Å være foreldre handler nettopp om å sette grenser fordi unger veit ikke sjøl hva som er godt for dem. Seriøst!! 

Endret av noe tilfeldig
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har blitt veldig upopulær i det siste fordi jeg ikke vil kjøpe maskara til datteren min. Det er en jente på skolen som har fått av foreldrene sine, og nå vil de andre jentene også ha. De er 6 år! Noen av dem er blitt 7.

Denne jenta går ikke med maskara på skolen, men moren lar henne pynte seg med sminke hvis de skal i selskap. Jeg syns ikke det er riktig av foreldre å la seksåringer bruke sminke, selv om det bare er i selskap. Jeg kan ikke bestemme hva andre skal gjøre, men dette blir jo et problem for alle. Min jente var ikke nysgjerrig på sminke en gang før denne andre jenta fikk av moren, og nå er det flere seksårige jenter som maser på foreldrene sine at de også vil ha. 

Jeg ser ikke på med som veldig streng, men jeg nekter å gi etter på dette. De er små barn! Og jeg kjenner jeg blir irritert på denne moren som begynt alt dette. Jeg begynte å eksperimentere med maskara når jeg var 12-13. Jeg vil ikke begynne nå og se barnet mitt begynne med det tullet før hun er kommet i puberteten en gang.

Du har så rett - så rett, du er bare fornuftig. Sminke er vanlig å bruke fra fjortis alder.

• Liker 4
Gjest Cicero
Skrevet

Spørs helt på hvorfor hun vil ha sminke. Å kle seg ut og slikt er helt greit, men å skulle gjøre seg attraktiv når man er 6-7 år gammel blir for dumt. Hadde sagt plent nei i dette tilfellet, og snakket med de andre mødrene for å høre hva de tenker om det. Man skal stå på sitt, men det bør ikke gå utover jenta ved at hun blir den eneste uten. 

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, QQbaby skrev:

Som vanlig, kjempe smarte innlegg.

Anonymkode: 2c57a...43c

• Liker 6
Skrevet

Når søsteren min var ni år så ville hun gjerne bruke sminke. Dette var fordi hun ville være som meg og de store jentene. Det eneste hun fikk lov til å kjøpe var lipgloss og blush. Hun fikk BARE lov til å ha på littegranne lipgloss når vi skulle ha bylørdag. Ellers kunne hun bare leke med det mellom våre fire vegger. Synes det var helt greit, hun følte jo ikke et press til å ha sminke? Hun ville bare leke med det og kle seg ut

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Cicero skrev:

Spørs helt på hvorfor hun vil ha sminke. Å kle seg ut og slikt er helt greit, men å skulle gjøre seg attraktiv når man er 6-7 år gammel blir for dumt. Hadde sagt plent nei i dette tilfellet, og snakket med de andre mødrene for å høre hva de tenker om det. Man skal stå på sitt, men det bør ikke gå utover jenta ved at hun blir den eneste uten. 

Hvis det hadde vært for utkledning, til Halloween eller Julebukk, så hadde jeg kanskje sminket henne med min sminke. For eksempel, hun kunne fått litt leppestift og noe rouge. Men jeg tror jeg ikke hadde brukt maskara. Men det er ikke derfor hun vil ha det, hun sier at hun vil se fin ut! 
Jeg sa det klart og tydelig "Du er fin som du er. Du er en veldig vakker jente, og du trenger ikke noe sminke."  Jeg har aldri latt henne tro at hun må ha noe "mer" for å være vakker. Alle mødre syns sikkert det om sitt barn, men jeg syns datteren min er helt nydelig, og hun trenger ikke noe sminke.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det hadde vært for utkledning, til Halloween eller Julebukk, så hadde jeg kanskje sminket henne med min sminke. For eksempel, hun kunne fått litt leppestift og noe rouge. Men jeg tror jeg ikke hadde brukt maskara. Men det er ikke derfor hun vil ha det, hun sier at hun vil se fin ut! 
Jeg sa det klart og tydelig "Du er fin som du er. Du er en veldig vakker jente, og du trenger ikke noe sminke."  Jeg har aldri latt henne tro at hun må ha noe "mer" for å være vakker. Alle mødre syns sikkert det om sitt barn, men jeg syns datteren min er helt nydelig, og hun trenger ikke noe sminke.

Jeg har sminket jenta mi og venninnene hennes med min sminke, mange ganger. Da bruker jeg som regel eyeliner og øyenskygge. Kanskje lebestift. MEN, her kommer hovedpoenget; jeg sminker dem ikke slik jeg sminker megselv eller en annen voksen kvinne (altså for å skjule noe og fremheve noe annet) - jeg bruker eyelineren til å tegne sommerfugler eller blomster på kinnene deres. Jeg bruker øyenskyggen/lebestiften for å "fargelegge" hva jeg har tegnet. Ergo det er som å legge sirkussminke, men jeg bruker min egen sminke, simpelthen fordi den er hva jeg har hatt tilgjengelig. De har spurt noen ganger om å få mascara og jeg har alltid sagt nei. Det å tegne en blomst eller sommerfugl på kinnet er mange mil (eller år..) - unna å legge mascara. 

Anonymkode: 85050...29a

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sminket jenta mi og venninnene hennes med min sminke, mange ganger. Da bruker jeg som regel eyeliner og øyenskygge. Kanskje lebestift. MEN, her kommer hovedpoenget; jeg sminker dem ikke slik jeg sminker megselv eller en annen voksen kvinne (altså for å skjule noe og fremheve noe annet) - jeg bruker eyelineren til å tegne sommerfugler eller blomster på kinnene deres. Jeg bruker øyenskyggen/lebestiften for å "fargelegge" hva jeg har tegnet. Ergo det er som å legge sirkussminke, men jeg bruker min egen sminke, simpelthen fordi den er hva jeg har hatt tilgjengelig. De har spurt noen ganger om å få mascara og jeg har alltid sagt nei. Det å tegne en blomst eller sommerfugl på kinnet er mange mil (eller år..) - unna å legge mascara. 

Anonymkode: 85050...29a

Det er egentlig helt greit. Jeg har jo ikke noe imot at barn blir sminket med teatersminke på gøy, så det at de får en sommerfugl på kinnet ser jeg ikke noe gale i. Men det er jo ting som man gjør for barn, det er helt annerledes en å bruke sminke som voksen.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du må ta ansvar og påvirke din egen datter på en postiv måte, så må hun påvirke sin datter på den måten hun synes er best.

Småjenter liker å sminke seg og la dem få lov til det, så lenge det ikke blir for mye sminke

Anonymkode: 719c2...809

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må ta ansvar og påvirke din egen datter på en postiv måte, så må hun påvirke sin datter på den måten hun synes er best.

Småjenter liker å sminke seg og la dem få lov til det, så lenge det ikke blir for mye sminke

Anonymkode: 719c2...809

Det er ikke positivt å lære barna at sminke gjør dem penere.  De er fine som de er.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette var ikke helt heldig nei. Samtidig så synes jeg at den andre 6 åringen skal få lov til å bruke noe (lipgloss, rouge) når den skal på en spesiell anledning. Det kan jo være at denne 6 åringen har ville brukt sminke siden hun var 2 år og gått rundt å stjelt sminken til mora, så synes ikke du skal legge deg oppi hva andre gjør. Men dere bør absolutt ta en prat med den andre forelderen og hva de andre jentene i klassen har lyst til. Jeg antar de vil bruke sminke på skolen? Det er ganske horribelt, med mindre det er snakk om lipgloss som er i grenseland.

Jeg selv har alltid vært en "sminkejente" og fikk lov til å begynne å sminke meg i 12 års alder. Jeg var blant de siste som brukte sminke i min klasse, men min klasse var litt spesiell med mye gruppepress. Ser tilbake på bilder og ser at jeg ikke kunne sminke meg i det hele tatt :fnise:

Anonymkode: 4c4d7...2b6

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det egentlig verre at små barn bruker sminke, enn voksne? De signalene dere tenker sminkebruk sender hos små barn, er ikke de de samme som de hos voksne? Oi, det ble en kronglete setning, men men

Anonymkode: 3d29d...aaa

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...