Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg skal studere sosialt arbeid, og vet at dette er et veldig sosialt studie. Som person er jeg introvert og sliter med angst i sosiale situasjoner med mange mennesker å forholde meg til. Er sikkert noen som synes jeg er rar som velger denne veien å gå, men jeg gjør det fordi jeg er genuint opptatt av å hjelpe andre menenesker. Selvom jeg har mine problemer skal jeg klare å utføre jobben min. Vet det er mye gruppearbeid og presentasjoner i studietiden og dette kan bli utfordrende for meg.  Ser for meg å jobbe med noe mer terapirettet i fremtiden. Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å klare meg gjennom studietiden? 

Anonymkode: 30e11...547

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobb,lær og forandre deg til det du trenger i denne typen jobb. 

Skrevet

jeg er introvert og utdanner meg til å bli vernepleier som også er et sosialt yrke. jeg ser ikke på det som noe problem. vi har mange ulike personligheter på studiet. det har ingenting å si om du er introvert, ekstrovert eller en kombinasjon - du kan bli en god sosialarbeider uansett :) personlig egnethet og verdier er viktigst, synes jeg. jeg har mye erfaring fra å jobbe med barn og ungdommer og kommuniserer godt med denne aldersgruppen. det er også den aldersgruppen jeg er mest interessert i å jobbe med. selv om jeg er introvert og trives aller best i mitt eget selvskap har jeg ingen problemer med å omgås og/eller kommunisere med hverken tjenestemottakere, pårørende eller kollegaer.

når det kommer til gruppearbeid og muntlige presentasjoner på studiet er det mange som er engstelige og gruer seg til dette. de aller fleste faktisk. det vil også være mange forskjellige personligheter i en gruppe og noen tar kanskje mer plass enn andre. da vi startet det første gruppearbeidet på studiet mitt fortalte alle litt om seg selv og ting som kunne være relevant for gruppearbeidet. f.eks. at du er en litt stille person eller om du liker best å jobbe alene (da kan du få egne oppgaver å sitte med). det er uansett lurt å bli kjent med folk så fort som mulig og da er jo gruppearbeid en fin mulighet. da har du færre folk å forholde deg til enn når hele klassen er samlet. muntlige presentasjoner vil man som regel alltid være nervøs for (det er sunt!) og du er ikke alene! min erfaring er at det går som regel veldig bra så lenge man er forberedt :)

du trenger ikke forandre personligheten din for å fungere i et sosialt yrke!!!

• Liker 1
  • 4 år senere...
Skrevet

Hei ts!

Denne tråden er noen år gammel, men jeg lurer på hvordan det gikk med deg på studiet og om du ble sosionom til slutt? 

Anonymkode: a9b57...e57

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...