Gå til innhold

Tinte kyllingfilet igår, kan den spises idag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tok en frossen kyllingfilet og la den i kjøleksapet i  går morres. Skulle ha den tint til kvelden. Denne glemte jeg helt vekk. Kan jeg tilberede den i ettermiddag?

Anonymkode: e14c1...419

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig. :)

• Liker 3
Skrevet

Ja det går bra.

Men du må selvsagt varmebehandle kjøttet. Men det må man alltid med kylling.

Skrevet (endret)
1 minutt siden, stan skrev:

Ja det går bra.

Tror nok TS vet det.  :)  "tilberede til middag".

Endret av Jerry Lee
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, stan skrev:

Ja det går bra.

Selv når det har vært frossent? Trodde det drepte bakteriene jeg! Pleier bare å lage stekeskorpe utenpå, men la den være rå inni, syntes det smaker mye bedre da... :) 

Anonymkode: a548e...62d

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv når det har vært frossent? Trodde det drepte bakteriene jeg! Pleier bare å lage stekeskorpe utenpå, men la den være rå inni, syntes det smaker mye bedre da... :) 

Og folk lurer på hvordan de blir matforgiftet ...

Anonymkode: d0b46...7e2

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å fryse kjøtt er ikke en sikker måte å ta knekken på bakterier. Mange bakterier tåler fint -20 C som de fleste frysere har.

Bakteriene går i en slags dvale, og våkner opp når det ble varmt nok igjen.

Metoden du beskriver er nok ganske risikofylt. Men om det går ganske kort tid fra kjøttet er tint til det spises rekker kanskje ikke bakteriene å formere seg særlig før du spiser. Uansett er det ikke å anbefale.

Ta heller å kjør kjøttet en passelig runde i mikro'n etter at du har stekt kjøttet i panna. Kjøttet er fortsatt saftig, men mye tryggere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og folk lurer på hvordan de blir matforgiftet ...

Anonymkode: d0b46...7e2

Akkurat nå, stan skrev:

Å fryse kjøtt er ikke en sikker måte å ta knekken på bakterier. Mange bakterier tåler fint -20 C som de fleste frysere har.

Bakteriene går i en slags dvale, og våkner opp når det ble varmt nok igjen.

Metoden du beskriver er nok ganske risikofylt. Men om det går ganske kort tid fra kjøttet er tint til det spises rekker kanskje ikke bakteriene å formere seg særlig før du spiser. Uansett er det ikke å anbefale.

Ta heller å kjør kjøttet en passelig runde i mikro'n etter at du har stekt kjøttet i panna. Kjøttet er fortsatt saftig, men mye tryggere.

Hehe :sjenert: Det var nå bare tull da, så klart varmebehandler jeg maten ordentlig!

"Men du må selvsagt varmebehandle kjøttet. Men det må man alltid med kylling." Syntes bare denne kommentaren var litt morsom, siden det er jo en ganske stor selvfølgelighet. :) 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe :sjenert: Det var nå bare tull da, så klart varmebehandler jeg maten ordentlig!

"Men du må selvsagt varmebehandle kjøttet. Men det må man alltid med kylling." Syntes bare denne kommentaren var litt morsom, siden det er jo en ganske stor selvfølgelighet. :) 

Jeg har utdanning innenfor mat, og har jobbet mye med kurs, rådgivning og opplæring, og det eneste som faktisk er en selvfølge med mat er at den skal spises.
Det er mange som varmebehandler for lite, fordi dem er redd for at kjøtt skal bli tørt.
Det er mange som tror kjøtt er hovedårsak til matforgiftninger.
Det er mange som tror man kun blir matforgiftet på restauranter/kebabsjapper.

Anonymkode: c6c76...55d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kjenner veldig godt på lukta om kylling er dårlig :P det lukter rett og slett helt grusomt! 

Anonymkode: 361bd...80f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kjenner veldig godt på lukta om kylling er dårlig :P det lukter rett og slett helt grusomt! 

Er det bare meg som synes at norsk billig-kylling (f.eks. Prior) lukter helt grusomt selv når den ikke er blitt "dårlig"?

Anonymkode: 34693...741

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har utdanning innenfor mat, og har jobbet mye med kurs, rådgivning og opplæring, og det eneste som faktisk er en selvfølge med mat er at den skal spises.
Det er mange som varmebehandler for lite, fordi dem er redd for at kjøtt skal bli tørt.
Det er mange som tror kjøtt er hovedårsak til matforgiftninger.
Det er mange som tror man kun blir matforgiftet på restauranter/kebabsjapper.

Anonymkode: c6c76...55d

Joda, kan således være enig i det. Men jeg syntes likevel at kommentaren hans var humoristisk. Var jo ikke noe i tråden som tilsa at TS ikke forsto at kyllingen måtte tilbredes. Var ikke negativt ment, syntes som sagt bare det var en morsom kommentar.

Men du har nok rett, er nok mye man tenker på som selvfølge som ikke er en selvfølge for andre. :) 

• Liker 3
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det bare meg som synes at norsk billig-kylling (f.eks. Prior) lukter helt grusomt selv når den ikke er blitt "dårlig"?

Anonymkode: 34693...741

Nei, det er ikke bare deg. Når jeg åpner en pakning med kyllingfileter og dunsten under slipper ut.... ja, da tror jeg nesten hver gang at "denne kyllingen må da ha gått ut på dato!?" Men så sjekker jeg, og den er aldri det. Så steker jeg det godt og spiser det, og det går bra hver gang.

Kyllingkjøtt i luft-tett innpakning lukter visst bare helt jævlig når pakningen åpnes, selv om den ikke er blitt dårlig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det som lukter når man åpner en pakke med kyllingfilet som ikke er utgått på dato er rett og slett gass som hjelper å bevare den bedre :) lar man den lufte seg litt blir lukten borte ganske fort. Er kyllingen derimot dårlig stinker den ned hele huset. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...