AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #1 Skrevet 28. april 2017 Hei, Jeg var nettopp en tur innom mine foreldre. Mens jeg lånte min mors datamaskin kom det inn en e-post fra et kredittselskap. Jeg klarte ikke la være å snoke (dessverre), og ble klar over at min mor har større lånebeløp hos flere kredittselskaper. Siste e-post var fra et nytt selskap med innvilgelse av et nytt lån. Jeg blir svært urolig av dette! Mine foreldre tjener godt, men er redd for at min mor har økonomiske problemer. Hva gjør jeg? Skal jeg si at jeg "snoket"? Forteller jeg dette til mannen hennes? Hun har aldri vært flink med økonomi, men trodde ikke det så så dårlig ut, og jeg vet egentlig ikke om hun skjønner konsekvensene av hva hun nå gjør.. :-( Håper noen kan komme med gode råd.. Anonymkode: f7201...3e8
Carrot Skrevet 28. april 2017 #2 Skrevet 28. april 2017 Jeg syns du skal snakke med din mor, si at du så denne eposten når du lånte hennes PC og spørre om du bør bekymre deg rett og slett. Å gå til mannen (din far?) ville jeg gjort kun om jeg ikke fikk til en form for kommunikasjon med henne som du syns var OK. 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #3 Skrevet 28. april 2017 Jeg ville rett og slett latt det ligge, dessverre. Sjansen for at hun legger alle kortene på bordet og forteller at hun ikke har styr på økonomien, er forsvinnende liten. Det eneste du sannsynligvis oppnår, er at hun blir rasende fordi du snoket. Anonymkode: 0c78d...835 4
Minlillesky Skrevet 28. april 2017 #4 Skrevet 28. april 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, Jeg var nettopp en tur innom mine foreldre. Mens jeg lånte min mors datamaskin kom det inn en e-post fra et kredittselskap. Jeg klarte ikke la være å snoke (dessverre), og ble klar over at min mor har større lånebeløp hos flere kredittselskaper. Siste e-post var fra et nytt selskap med innvilgelse av et nytt lån. Jeg blir svært urolig av dette! Mine foreldre tjener godt, men er redd for at min mor har økonomiske problemer. Hva gjør jeg? Skal jeg si at jeg "snoket"? Forteller jeg dette til mannen hennes? Hun har aldri vært flink med økonomi, men trodde ikke det så så dårlig ut, og jeg vet egentlig ikke om hun skjønner konsekvensene av hva hun nå gjør.. :-( Håper noen kan komme med gode råd.. Anonymkode: f7201...3e8 Se uthevet. Jeg tenker du må slutte å snoke. Det er ikke greit i det hele tatt. Du vet ikke årsaken til at hun har større lpnebeløp hos flere kredittselskapet. Det kan være fra helt uskyldige ting og kontroll på økonomien, til problemer med å betale osv.. Kanskje lurt å fortelle henne at du snoket. Hun kan se at eposten som har kommet inn er blitt åpnet. Like greit å være ærlig.. 2
Ild Skrevet 28. april 2017 #5 Skrevet 28. april 2017 Siden hun ikke er flink med økonomi, kan det godt hende at hun trenger hjelp. Jeg ville tatt en prat med henne hvor jeg hadde gjort alt jeg kunne for å legge det frem pedagogisk og hindre at hun kom i forsvarsmodus.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #6 Skrevet 28. april 2017 TS her! som jeg skrev så snoket jeg dessverre! Hadde jeg visst at det stod såpass dårlig til så ville jeg ikke åpnet den e-posten heller.. problemet er at nå som jeg vet det, tenker jeg ikke på noe annet. Om hun virkelig har problemer, vil jeg jo hjelpe henne så godt jeg kan før det eventuelt går for langt. Etter å ha tenkt litt på det noen timer tenker jeg å si det som det er. At jeg åpnet e-posten hennes og gjøre sånn som Ild over her skriver; gjøre det på en pedagogisk måte så hun kanskje ikke havner i forsvarsmodus.. Anonymkode: f7201...3e8
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #7 Skrevet 28. april 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her! som jeg skrev så snoket jeg dessverre! Hadde jeg visst at det stod såpass dårlig til så ville jeg ikke åpnet den e-posten heller.. problemet er at nå som jeg vet det, tenker jeg ikke på noe annet. Om hun virkelig har problemer, vil jeg jo hjelpe henne så godt jeg kan før det eventuelt går for langt. Etter å ha tenkt litt på det noen timer tenker jeg å si det som det er. At jeg åpnet e-posten hennes og gjøre sånn som Ild over her skriver; gjøre det på en pedagogisk måte så hun kanskje ikke havner i forsvarsmodus.. Anonymkode: f7201...3e8 Da krysser jeg fingrene for at det går bra, og at det kan komme en konstruktiv dialog ut av det hele. Uansett hva som skjer, må du ikke finne på å involvere deg økonomisk. Gi henne gode råd og vær en støtte på veien, men vær bestemt på hvor grensene går. Anonymkode: 0c78d...835
sonush Skrevet 28. april 2017 #8 Skrevet 28. april 2017 Som nær familie ønsker vi å hjelpe, men du må være ekstremt forsiktig og ha en grense for hvor langt du er villig til å gå for hjelpe. Min egen erfaring (fra familien) er at når det er flere kredittkort med i bilde så er det i de aller fleste tilfeller spillproblemer med i bilde, og i noen tilfeller storforbruk. Er det spillproblemer så vil du ikke få sannheten fram. Det vil komme fram flere unnskyldninger, som årsaker til problemer. Før du hjelper må du vite hvordan langt er villig til å gå, og stå fast på det. De med spillproblemer blir etterhvert veldig flinke til å holde skjult og manipulere til å få andres penger også. Jeg sier ikke noe imot moren din, fordi det er et VIRKELIG avhengighetsproblem, på lik linje med andre ting. Ift saken med familien (min) så har jeg sett andre venner og familie prøvd å hjelpe, gjøre opp kredittkortgjeld, med resultatet at vedkommende fikk muligheten til å ta opp nytt gjeld. Det endte opp med økonomiske problemer for flere enn den personen saken egentlig gjaldt. Sjekk ut hvor ille det er FØR du gjør noe fornuftig å hjelpe. Du må gjerne sende meg pm, hvis du trenger noe veiledning, om saken gjelder virkelig spilleavhengighet. Men for all del ikke hjelp økonomisk, uten klare krav, for da gjør du dem bare en bjørnetjeneste. Nå skrev jeg mye om spillproblemer uten å vite om det er det saken gjelder, og håper at det er andre mer forståelige ting saken gjelder. Bare ha det i tankene at en spilleavhengig person ikke alltid innrømmer at det er et problem, og vil bruke andre unnskyldninger, dette gjør de fordi de rett og slett er flaue.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå