Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er dette noe man bare må klare i disse dager?

Nå høres jeg kanskje gammeldags ut, men jeg er faktisk bare 26. Jeg er fullstendig utslitt av å jobbe i åpent kontor. Vi er 7 stykker som sitter i ett stort rom, og skravlingen går frem og tilbake hele dagen. Mye av det handler ikke om jobb overhodet. 

Sjefen er opptatt av et tett arbeidsmiljø der alle "idemyldrer" og er involvert i hverandres oppgaver. Menneskene jeg jobber med er jo hyggelige, så det står ikke på det. Men jeg finner det vanvittig vanskelig å fokusere på en oppgave når det er skravling om alt annet over hodet på meg absolutt hele tiden. I tillegg har jeg litt kjærlighetssorg akkurat nå, og jeg kunne drept for muligheten til å lukke en dør bak meg. 

Bransjen jeg jobber i er kreativ, og jeg er redd dette stadig oftere er arbeidsformen man har. Jeg forsøker å gradvis bytte industri, men det er ikke så lett. 

Jeg er ikke der at jeg må ha noe stort eller flott kontor, det handler utelukkende om muligheten for litt stillhet til å fokusere på det man driver med. Er dette blitt fullstendig utdatert?

Anonymkode: b7733...31b

• Liker 1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1102569-%C3%A5pent-kontorlandskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mitt inntrykk er at åpent landskap er mer vanlig enn egne kontor. Litt bransjeavhengig riktignok. 

Jeg har aldri hatt eget kontor, men har hatt alt fra 3-mannskontor til åpent landskap med 40+ ansatte. Nå sitter jeg på et 8-mannskontor (i en korridor med flere slike store kontorer). Det trives jeg egentlig veldig godt med. Hos oss snakkes det også en god del, både jobbrelatert og privat. Hos oss har de fleste headsett (de fleste har slike store som er lydisolerte), og bruker dem når man trenger arbeidsro. 

Anonymkode: 750b3...9bc

• Liker 1
AnonymBruker

Jeg tror at dette er enda mer vanlig i kreative bransjer. Der er det kanskje forventet(?) at du er ekstrovert og trives med støy og mye inntrykk. Det passer noen, men langt fra alle. Dessverre virker det som om det er lite villighet til å tilrettelegge for de det ikke passer for. Det har jo vært mye forskning på det med åpne kontorlandskap også. Folk blir slitne og demotiverte, sykefravær går opp og effektiviteten ned. Men man har liksom satt seg fast i at slik skal det være. 

Nå jobber jeg i en annen bransje enn deg, i en kommuneadministrasjon. Og jeg kan prise meg lykkelig over at rådhuset ble bygd på 80-tallet (og ikke pusset opp nevneverdig siden det), for her har alle eget kontor. Jeg er introvert, så på travle dager med møter og mange telefoner, er det godt å kunne trekke seg tilbake for å fokusere på arbeidet. 

Anonymkode: 5e510...d89

• Liker 2
AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror at dette er enda mer vanlig i kreative bransjer. Der er det kanskje forventet(?) at du er ekstrovert og trives med støy og mye inntrykk. Det passer noen, men langt fra alle. Dessverre virker det som om det er lite villighet til å tilrettelegge for de det ikke passer for. Det har jo vært mye forskning på det med åpne kontorlandskap også. Folk blir slitne og demotiverte, sykefravær går opp og effektiviteten ned. Men man har liksom satt seg fast i at slik skal det være. 

Nå jobber jeg i en annen bransje enn deg, i en kommuneadministrasjon. Og jeg kan prise meg lykkelig over at rådhuset ble bygd på 80-tallet (og ikke pusset opp nevneverdig siden det), for her har alle eget kontor. Jeg er introvert, så på travle dager med møter og mange telefoner, er det godt å kunne trekke seg tilbake for å fokusere på arbeidet. 

Det høres herlig ut! Moren min jobber i studieadministrasjon og har også eget kontor. Det er normen der hun er og. Jeg har faktisk veldig lyst å jobbe i offentlig sektor og ha en annen type "rådgiver"-stilling enn jeg har nå. Men det virker vanskelig å krysse over - de som er foretrukket for slike stillinger har ofte en annen bakgrunn. 

Vi er ganske forskjellige mennesker der jeg jobber, og sjefen sier hun setter pris på det og at det er det som gjør oss gode. Hun vet godt at mine styrker ligger mer på dette med å drive research, skrive rapporter og mer dybde-fokusert arbeid enn f.eks. "brainstorming" felles. Jeg har vært åpen om det at jeg kan bli sliten på kontoret. Det er jo litt tullete at det skal være slik at jeg jobber bedre hjemme enn jeg faktisk gjør på jobb, og produserer bedre på et par timer etter middag enn jeg gjør på en arbeidsdag. For ikke å snakke om ugunstig for meg, som jobber begge steder. 

Men det er som du sier - til tross for at vi er ulike persontyper og det er akseptert, så er arbeidsformen tilrettelagt ekstroverte. 

AnonymBruker

Dette med åpne kontorlandskap er et slit for mange - og noen åpne landskap er verre enn andre. Noen sitter i et helt åpent rom uten skillevegger og deler til og med samme, fysiske pult. Hvis du opplever sistnevnte, så syns jeg oppriktig synd på deg. 

Åpne landskap fører til at man kanskje sparer plass, men bortsett fra det så er dette kun et resultat av inkompetanse og sneversynthet. For mange er det viktig med ro på jobben, og psykologisk forskning viser også at man kommer frem til de gode idéene på egenhånd - ikke gjennom brainstorming. Man er mer kreativ når man jobber alene. Åpne landskap er i dag kun et uttrykk for å fremstå som trendy og fresh, men for mange ender det opp i ineffektivitet og irritasjon. 

Jeg vil anbefale deg lukkede hodesett med støykansellering, alá Bose. 

Anonymkode: c25a7...d22

• Liker 2
AnonymBruker

Høres bare ut som det er jobben som ikke har noen avlukkede rom ledig? I seriøse kreative/tekniske bedrifter, så har man gjerne noen rom som kan brukes som rene arbeidsrsom når man må fokusere på en oppgave som f .eks. programmering, og så sitter man i fellesskapet for administrative oppgaver eller for oppgaver som må løses i fellesskap med andre.

Anonymkode: 1a7bc...1f0

Annonse

AnonymBruker

Satt i åpent kontorlandskap tidligere og det var et herk! Ene sjefen gikk frem og tilbake mellom oss og snakket i telefon med høyttaleren på!:rasende: Resultatet ble å bruke hodetelefoner og heller høre på musikk. Nå har jeg byttet jobb og har eget stort kontor. Og jeg rett og slett elsker det! :nori:

Anonymkode: fed66...386

Huff, du bør snakke med sjefen. For min del hadde ikke åpent landskap med støy fungert, jeg hadde ikke kunnet konsentrere meg og rett og slett gjort en slap og dårlig (sakte iallefall).

hodetelefoner er et must høres det ut som, få sjefen til å kjøpe :)

AnonymBruker

Mitt inntrykk er at det bare blir vanligere og vanligere,til tross for at fagfolk mener folk blir mindre produktive. Jeg har hittil jobbet på tre kontorer, og alle har hatt åpne landskap. Syns det er helt jævlig. Blir liksom ekstra sliten av der.

På det verste stedet var det 60 stk samlet på et kontor og ingen rom hvor man kunne trekke seg tilbake om man trengte det. Jeg holdt bare ut i et år. Jeg klarte ikke å være sosial etter jobb i det hele tatt. Når jeg kom hjem fra jobb ville jeg bare være hjemme og ha stillhet. Orket ikke tv eller musikk en gang. Brukte alle fridager på å hente meg inn igjen.

Anonymkode: 7a09e...114

• Liker 2
AnonymBruker
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette med åpne kontorlandskap er et slit for mange - og noen åpne landskap er verre enn andre. Noen sitter i et helt åpent rom uten skillevegger og deler til og med samme, fysiske pult. Hvis du opplever sistnevnte, så syns jeg oppriktig synd på deg. 

Åpne landskap fører til at man kanskje sparer plass, men bortsett fra det så er dette kun et resultat av inkompetanse og sneversynthet. For mange er det viktig med ro på jobben, og psykologisk forskning viser også at man kommer frem til de gode idéene på egenhånd - ikke gjennom brainstorming. Man er mer kreativ når man jobber alene. Åpne landskap er i dag kun et uttrykk for å fremstå som trendy og fresh, men for mange ender det opp i ineffektivitet og irritasjon. 

Jeg vil anbefale deg lukkede hodesett med støykansellering, alá Bose. 

Anonymkode: c25a7...d22

Vi har ingen skillevegger nei. Alt er helt åpent, og de ansatte er fordelt på flere store bord (satt sammen av pulter).

Jeg plugger inn øretelefoner med musikk iblant, men aller helst vil jeg jo bare ha stillhet. I tillegg føler jeg at jeg blir oppfattet som asosial når jeg gjør det, alle skal liksom være 'tilgjengelige' hele tiden.

TS

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ingen skillevegger nei. Alt er helt åpent, og de ansatte er fordelt på flere store bord (satt sammen av pulter).

Jeg plugger inn øretelefoner med musikk iblant, men aller helst vil jeg jo bare ha stillhet. I tillegg føler jeg at jeg blir oppfattet som asosial når jeg gjør det, alle skal liksom være 'tilgjengelige' hele tiden.

TS

Men da snakker du med sjefen og legger det frem på en slik måte at du argumenterer for at du blir mer produktiv av litt mer stillhet. At mye ikke dreier seg om jobb vitner jo bare om en useriøs arbeidsplass, så kanskje bør sjefen din sin sjef ta seg en prat med han/henne ettersom det eksisterer forhold på jobben som gjør arbeidsplassen mindre produktiv.

Også kjøper du deg et lyddempende headset, f. eks. Bose Quietcomfort eller lignende. Disse fjerne ikke all støy, men tar bort mye bakgrunnsstøy, det er nesten som en helt annen verden :)

Anonymkode: 1a7bc...1f0

AnonymBruker

Føler med deg TS! Det er nok ekstra slitsomt fordi du er ny i arbeidslivet, jeg begynte å jobbe for 2 år siden og ble sjokkert over hvor sliten jeg faktisk ble. Det er veldig krevende å være i et nytt miljø, med nye oppgaver og kanskje uklare forventninger.

Som andre her nevner: Snakk med sjefen din! Det er nok blitt en kultur for å skravle høyt og mye, så det kan være vanskelig for deg som ny å endre på, men kanskje du kan sitte litt mer skjermet. Eller f. eks få et møterom av og til.

Ellers kan det være at du må komme deg tidligere på jobb, så du får litt stilletid før de andre er der. 

Men som sagt; Snakk med sjefen din, eller HR hvis dere har det.

Anonymkode: 7bbf8...d29

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker

Hvis dere har verneombud så ta det opp. Man har krav på tilrettelegging av arbeidsplassen. Fins masse skillevegger som kan settes opp mellom vegger eller henges på veggen for støydemping. 

Anonymkode: ffd52...e13

Dette gikk man bort fra på slutten av 80-tallet pga det ikke var bra helsemessig, og da hadde de ofte flere skillevegger enn de har mange steder i dag.... Dessverre så er dette trenden for alle nye og moderne kontorer :( En ting er lydene som kan stenges ute, en ting som jeg synes er verre, er at det skjer så mye rundt en, at du kunne like godt sittet med et skrivebord og kontorstol midt i verste rushet på Gardermoen...  Jeg vrir på hodet hele tiden, for plutselig står det 3 stykker rett bak meg i diskuterer ferien, mens jeg prøver å jobbe. Ikke bare å stenge dem ute da, da du føler noen henger bak deg...... Dette er det mest tragiske som skjer i omleggingen av kontorer nå. Det er helt utrolig at man ikke forstår at dette på sikt skaper stress, sykmeldinger, mistrivsel osv. Vi MÅ ikke være så forbaska sosial hele tiden!!! Da er det mye bedre med kontorer adskilt med glassvegger :) 

Det største kontorlandskapet jeg har vært borti, var mellom 50-60 plasser. Jeg ble plassert nærmest kjøkkenet som (gjett da.....) hadde åpen kjøkkenløsning mot kontorene :alice: Helt fantastisk planlegging... Jeg har vært i arbeidslivet i snart 25 år, og har vært borti mye rart, men åpne landskap er noe DRITT hvis bedriften ønsker effektivitet ;) Jeg har solid erfaring fra både HR-arbeid, HMS osv, så jeg er fullstendig klar over hvor uheldig denne måten å jobbe på er. Kan høres kult ut i et ungt selgermiljø eller lignende, men kan love gjennomtrekken blir stor :) 

Men så sparer bedriftene masse penger på å slippe å dele inn i kontorer. Noen steder jeg har hørt om, har man ikke en gang faste plasser. Det er førstemann til mølla som gjelder om morgenen........ TRAGISK, og skaper bare usynlig stress, som igjen får negative følger på sikt. 

Må legge til at et sted jeg jobbet hadde INGEN egne kontorer, ikke engang sjefene. Skulle du ta opp noe med sjefene, måtte du gå i full offentlighet og spørre om å få snakke med sjefen alene. Der hadde de noen stillerom. Disse stillerommene var selvsagt populære og ALDRI ledige..... 

Endret av Tiara07
Tilleggsinfo
  • Liker 4
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette har du helt rett i. Man skal liksom bare finne seg i det... Bedriftene sparer masse penger på å ikke skille sitteplassene, men taper på sikt med tanke på at ansatte blir syke, mye utskiftning osv. Dette vil de liksom ikke se. 

• 2 uker senere...
Annonse
AnonymBruker
På 28.4.2017 den 22.21, Tiara07 skrev:

Dette gikk man bort fra på slutten av 80-tallet pga det ikke var bra helsemessig, og da hadde de ofte flere skillevegger enn de har mange steder i dag.... Dessverre så er dette trenden for alle nye og moderne kontorer :( En ting er lydene som kan stenges ute, en ting som jeg synes er verre, er at det skjer så mye rundt en, at du kunne like godt sittet med et skrivebord og kontorstol midt i verste rushet på Gardermoen...  Jeg vrir på hodet hele tiden, for plutselig står det 3 stykker rett bak meg i diskuterer ferien, mens jeg prøver å jobbe. Ikke bare å stenge dem ute da, da du føler noen henger bak deg...... Dette er det mest tragiske som skjer i omleggingen av kontorer nå. Det er helt utrolig at man ikke forstår at dette på sikt skaper stress, sykmeldinger, mistrivsel osv. Vi MÅ ikke være så forbaska sosial hele tiden!!! Da er det mye bedre med kontorer adskilt med glassvegger :) 

Jeg lurer på om en del kanskje ikke er så bevisste på egen produktivitet? Sjefen hevder selv å være kjempekomfortabel med dette og kunne "jobbe med masse gående rundt seg". Men så er det jo dette med hvor mye som faktisk gjøres. Nå har jeg sendt mer enn en mail som jeg trenger svar på, og hun sitter og skravler med en kollega om noe helt annet. Slikt er det mye av. Ja visst er det hyggelig med folk rundt seg om man liker å skravle, men nå er vi jo faktisk alle her på jobb.

Nå høres jeg nok litt ut som en tørrpinn som ikke liker å sosialisere med kolleger, men nå er det slik at jobben min faktisk er veldig resultatorientert. Grunnlønnen min er lav og jeg tjener veldig lite uten bonus. Derfor er det litt provoserende med all "dødtiden" sjefen bidrar til når dette faktisk ikke bare er en hobby for meg, men noe jeg er veldig avhengig av.

Jeg merker at jeg mister mer og mer tålmodighet og får litt kort lunte...hadde det bare vært så enkelt som å bytte jobb, men det er ikke et veldig enkelt marked...

TS

Anonymkode: 746b8...9bc

• Liker 1
AnonymBruker

Åpent kontorlandskap er jeg sikker på at er en av årsakene til mine plager. Vi fikk nytt kontorlandskap etter jeg hadde jobbet i flere år, plutselig er det ikke plass til alle (1,5 plass per 3 hode). Det forventes nemlig at folk benytter seg av prosjektsoner, møterom og ikke minst - vi deler pult uten skillevegg. I tillegg vet du aldri hvor du kan/skal sitte om morgenen, eller hvem du blir sittende ved siden av. Det hjelper ikke med headset hvis h*n du sitter ved siden av flytter på seg hele tiden - prikker deg på skulderen, hentet kaffe / vann, går på toalettet, åpner mat osv osv. Blir helt tussete. Førte til en depresjonsdiagnose med sosial angst.

Anonymkode: 245bd...fa7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...