Gå til innhold

Hvorfor har jeg mottatt kun "Utkast til skattemelding 2016"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er vanlig lønnstaker, men har kun mottatt utkast til skattemeldingen, altså ikke en ferdig utarbeidet skattemelding. Noen som vet hvorfor man får dette?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når fristen for endringer er over kommer etterhvert den endelige utgaven.

Anonymkode: ef6bd...5f9

Skrevet

Fordi du fremdeles skal kunne endre den; den anses ikke som endelig før du har fått anledning til å evt korrigere det du mener er feil. For oss "vanlige" lønnsmottakere med en enkel og oversiktlig økonomi, er det sjelden noe å endre. Men det kan for eksempel være eierandel i bolig, evt at man har bygd ut boligen slik at den har fått større areal og dermed endret verdi.

Skrevet (endret)

ALLE har bare fått det. Dette fordi den er riktignok forhåndsutfylt, men ikke endelig utfylt. Det er nå du skal gjøre eventuelle endringer og korrigeringer, se etter feil og trekke fra og legge til det som er feil.

Når du har gjort det og levert, senest 2/5 i år, vil det gå litt tid, og så får vi den endelige utgaven/oppgjøret i juni (de fleste av oss) med skatteoppgjør - enten penger tilbake eller restskatt. Noen vil få oppgjøret senere enn det, det kan holde på helt frem til oktober, men ingen vet på forhånd hvilken gruppe de havner i og når de får sitt oppgjør. Men som sagt; veldig mange får det i juni, rundt St.Hans tider.

På min egen skattemelding nå, var det en stor feil; halvparten av boliglånsrentene jeg betalte i 2016 var ikke oppført. Eks-mannen min hadde fått alt sammen i sitt navn. Jeg ville derfor gått glipp av flere tusen kroner i penger tilbake for betalte renter, om jeg ikke hadde sett det og endret det, sånn at halvparten ble ført på meg. Det er nå ført inn, lagret og skattemeldingen sendt inn. Nå får jeg penger tilbake, ikke baksmell, takket være endringen som gjorde det hele riktig.

Det er sånne ting man må følge med på. Sjekke at man får alle fradragene man har krav på, og ikke betaler mer skatt enn man må. Og motsatt også selvfølgelig, rett skal være rett. Er det ført feil (for lite inntekt f.eks.) må man rette det også.

Endret av Million
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...