AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #1 Skrevet 27. april 2017 Nå er det slik at jeg og far planlegger samvær ca 4 uker frem i tid i slengen, grunnet min jobb med ugunstige tidspunkt. Jobber dag og aftenvakter om en annen, og av og til en uke dag og en uke aften. Uansett, vi har blitt enig om å prøve ha barnet mest mulig likt. Vi har frem til nå byttet på å flytte ut, sånn at barnet får ha en trygg base. Nå når vi planla samvær sist, foreslo far at jeg skulle ha barnefri i ukedager sånn at jeg får jobbe og heller ha barnet ALLE helgene til i slutten av mai. Jeg sa til han at jeg heller kan bytte om på vaktene mine (noe jeg allerede alt gjør) til dagvakter, men han insisiterte på å ha barnet mandag-torsdag flere uker, sånn at jeg da må ta helgene. Urimelig nok mener nå jeg. Han slipper da bidrag, og får alle helger barnefri. Vinn vinn for alle det? Uansett: 1 helgen i juni MÅ jeg være borte pga studier og ikke råd til å reise hjem fra studiestedet da jeg har en samling der jeg studerer. Far ble her da sint og irritert, for han hadde da planlagt konsert - 5 jævla helga med barnefri! Han begynte å spørre "Hvorfor har du putselig ikke råd til å reise hjem mellom samlingene dine, du gjorde det jo før"? (Men den gjøken skjønner kanskje ikke at det er en viss økonomisk forskjell på å være alenemor med EN inntekt, kontra når vi var to om de utgiftene?) Jeg sa til han at han får skaffe barnepass selv. Er jeg da urimelig? Anonymkode: 84361...295 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #2 Skrevet 27. april 2017 Du snakker som om han er heldig som slipper å ha barnet i helgen... Er det ikke da det er kjekkest å ha dem, når man har fri, kan kose seg og virkelig være sammen?! Jeg klarer ikke helt å mene noe om han er urimelig eller ikke, men det høres fryktelig slitsomt ut at hver måned er ulik og at det ikke er noe fast system. En ting er å være fleksibel altså, men jeg tror ikke den ordningen der hadde fungert veldig godt for meg... Anonymkode: dfab9...231 10
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #3 Skrevet 27. april 2017 Å planlegge samværet noen få uker frem i tid er neppe særlig gunstig. Ettersom dere gjør det pga dine arbeidstider, vil nok far føle at han kan stille disse kravene. Dere bør få på plass en fast samværsavtale (der far har barnet også i helgene). Du bør jo da prøve å få tilpasset dine arbeidstider til samværet, og ikke omvendt. Anonymkode: d454d...1d2 10
altflyter Skrevet 27. april 2017 #4 Skrevet 27. april 2017 Det høres veldig slitsomt ut å ikke ha et fast system. Er virkelig barn en så stor byrde for deg at det er "grusomt" å få helgekosen med barna? Men i hvert fall. Når du har hatt fire helger på rad, så burde det være ok at han tar 5.helgen. Kan han ikke skaffe barnepass de timene han er på konsert? 9
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #5 Skrevet 27. april 2017 Jeg mener såklart ikke det er en belastning å ha mitt elskede barn i helgene. Men samtidig synd han skal gi fra seg alle helger, for ungen får kun hverdager med far isåfall. Han skal reise bort på konsert den helgen. Anonymkode: 84361...295
Zanzibar3 Skrevet 28. april 2017 #6 Skrevet 28. april 2017 9 timer siden, altflyter skrev: Det høres veldig slitsomt ut å ikke ha et fast system. Er virkelig barn en så stor byrde for deg at det er "grusomt" å få helgekosen med barna? Men i hvert fall. Når du har hatt fire helger på rad, så burde det være ok at han tar 5.helgen. Kan han ikke skaffe barnepass de timene han er på konsert? Nå er ikke jeg TS. Men nei barn er ikke en så grusom byrde. Derimot setter jeg stor pris på å få et par helger for meg selv med jevne mellomrom for å lade batterier og dyrke interesser 4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #7 Skrevet 28. april 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Du snakker som om han er heldig som slipper å ha barnet i helgen... Er det ikke da det er kjekkest å ha dem, når man har fri, kan kose seg og virkelig være sammen?! Jeg klarer ikke helt å mene noe om han er urimelig eller ikke, men det høres fryktelig slitsomt ut at hver måned er ulik og at det ikke er noe fast system. En ting er å være fleksibel altså, men jeg tror ikke den ordningen der hadde fungert veldig godt for meg... Anonymkode: dfab9...231 Det høres komplisert ut. TS bør gi vaktplanen sin til barnefar og merke av når det passer for henne å ha barnet. Så får barnefar tilpasse sine dager slik at de får noenlunde like fordeling av samværet. Det er urimelig å kreve at TS skal måtte tigge sine kolleger om vaktbytte stadig vekk. Det at BF prioriterer en konsert foran samvær med barnet gjør at det må stilles spørsmålstegn ved hans egnethet som far. Anonymkode: fc7a7...c0b
Gjest HanenIFlokken Skrevet 28. april 2017 #8 Skrevet 28. april 2017 Ting løses ofte ved å gi og ta litt og møtes på midten en plass
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #9 Skrevet 28. april 2017 17 minutter siden, Zanzibar3 skrev: Nå er ikke jeg TS. Men nei barn er ikke en så grusom byrde. Derimot setter jeg stor pris på å få et par helger for meg selv med jevne mellomrom for å lade batterier og dyrke interesser Hvis man ikke har barnet fulltid en gang skjønner jeg ikke det enorme behovet for å få fri, det må være fordi man er vant til å være alene ofte. Vi som bor sammen med den andre forelderen må faktisk ordne med barnevakt for å kunne være alene hjemme ei helg. 2 år siden sist det ikke var barn i huset mitt ei helg faktisk. For godt vant? Anonymkode: 2768f...31d 6
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #10 Skrevet 28. april 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man ikke har barnet fulltid en gang skjønner jeg ikke det enorme behovet for å få fri, det må være fordi man er vant til å være alene ofte. Vi som bor sammen med den andre forelderen må faktisk ordne med barnevakt for å kunne være alene hjemme ei helg. 2 år siden sist det ikke var barn i huset mitt ei helg faktisk. For godt vant? Anonymkode: 2768f...31d Dere som bor sammen er faktisk to om alt. Henting, levering, sykt barn dager, legging og våkenetter med unger! Jeg sa aldri jeg har noe imot å ha jenta i helgene, da jeg uansett ikke fester ++. Men at far synes det er viktigere å dra på konsert enn å tilbringe tid med datteren sin synes jeg er rart. Dessuten kan han fint levere jenta over til bestemor en overnatting en av de få helgene han har henne, fordi han skal et eller annet. Fotball, ski, fest +++. Vet det ikke er min business, men blir irritert når han har såpass mye barnefri. Jeg kontakter fvk idag, så får vi bli enige. Anonymkode: 84361...295 5
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #11 Skrevet 28. april 2017 At du skal ha 5 helger på rad er urimelig ja. Bare husk at du også bør være litt smidig ettersom samvær legges opp etter din jobb. Anonymkode: 849be...873 1
Zanzibar3 Skrevet 28. april 2017 #12 Skrevet 28. april 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis man ikke har barnet fulltid en gang skjønner jeg ikke det enorme behovet for å få fri, det må være fordi man er vant til å være alene ofte. Vi som bor sammen med den andre forelderen må faktisk ordne med barnevakt for å kunne være alene hjemme ei helg. 2 år siden sist det ikke var barn i huset mitt ei helg faktisk. For godt vant? Anonymkode: 2768f...31d Mennesker har forskjellige behov for alenetid og dyrking av hobbyer Når man er to står man mye friere til å for eksempel ta seg en løpetur etter at barna har lagt seg. Du får små pauser ofte. Du har mulighet til små pauser ofte og ved behov. Når man er alene har man ikke den luksusen. 4
Carrot Skrevet 28. april 2017 #13 Skrevet 28. april 2017 Stabilitet og forutsigbarhet er viktig tenker jeg, å planlegge samvær for 4 og 4 uker fremstår for meg som andre skriver veldig slitsomt, det må også være slitsomt for barnet å vokse opp i et hjem hvor mor / far kommer og går uten noe fast mønster. Og hva skjer når en av dere møter en ny partner? Skal partneren også flytte inn og ut av barnets hjem de dagene dere har sammen med ungen? 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #14 Skrevet 28. april 2017 Hvis du kan bytte om senvakter til dagvakter, hvorfor kan dere ikke lage en permanent avtale på 50/50, annenhver uke? Da blir det mer forutsigbart for dere alle. Anonymkode: 8da55...771 2
Glitnir Skrevet 28. april 2017 #15 Skrevet 28. april 2017 Synes det er pussig at dere begge virker å ikke ville ha barnet så mye som mulig. Uavhengig av det er det vel naturlig at han tar en helg når du har hatt fire på rad, men samtidig tilpasser jo han seg dine arbeidstider så han bør jo få goodwill av den grunn. Må jo være mye bedre for både barn og foreldre å avtale en fast samværsordning, så får du bare ordne med jobben din selv.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #16 Skrevet 28. april 2017 Men han legger jo alt samvær opp etter din jobb?? Du burde jo være sjeleglad for at han er så fleksibel som han er. Hvorfor er det ikke bare luksus å ha barnet i helgene? Da er det jo fri, man kan slappe av og kose seg med hverandre hele dagen. Den der med at folk som bor sammen deler på alt stemmer ikke alltid, her pendler mannen så jeg er alene hele uken med 3 barn og har aldri helgefri, rart hvor viktig det er med "alenemødre" og fri. Anonymkode: de4e6...3ad 3
Gjest Coolaid Skrevet 29. april 2017 #17 Skrevet 29. april 2017 På 27.4.2017 den 22.51, AnonymBruker skrev: Nå er det slik at jeg og far planlegger samvær ca 4 uker frem i tid i slengen, grunnet min jobb med ugunstige tidspunkt. Jobber dag og aftenvakter om en annen, og av og til en uke dag og en uke aften. Uansett, vi har blitt enig om å prøve ha barnet mest mulig likt. Vi har frem til nå byttet på å flytte ut, sånn at barnet får ha en trygg base. Nå når vi planla samvær sist, foreslo far at jeg skulle ha barnefri i ukedager sånn at jeg får jobbe og heller ha barnet ALLE helgene til i slutten av mai. Jeg sa til han at jeg heller kan bytte om på vaktene mine (noe jeg allerede alt gjør) til dagvakter, men han insisiterte på å ha barnet mandag-torsdag flere uker, sånn at jeg da må ta helgene. Urimelig nok mener nå jeg. Han slipper da bidrag, og får alle helger barnefri. Vinn vinn for alle det? Uansett: 1 helgen i juni MÅ jeg være borte pga studier og ikke råd til å reise hjem fra studiestedet da jeg har en samling der jeg studerer. Far ble her da sint og irritert, for han hadde da planlagt konsert - 5 jævla helga med barnefri! Han begynte å spørre "Hvorfor har du putselig ikke råd til å reise hjem mellom samlingene dine, du gjorde det jo før"? (Men den gjøken skjønner kanskje ikke at det er en viss økonomisk forskjell på å være alenemor med EN inntekt, kontra når vi var to om de utgiftene?) Jeg sa til han at han får skaffe barnepass selv. Er jeg da urimelig? Anonymkode: 84361...295 Stakkars barn.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2017 #18 Skrevet 29. april 2017 På 28.4.2017 den 8.04, Zanzibar3 skrev: Nå er ikke jeg TS. Men nei barn er ikke en så grusom byrde. Derimot setter jeg stor pris på å få et par helger for meg selv med jevne mellomrom for å lade batterier og dyrke interesser Men nå er jo ikke denne ordningen permanent men et forslag fra far, trolig på grunn av at han ønsker litt stabilitet og noe konkret å forholde seg til. Det er tross alt ikke så mange helger og jeg vedder på at mor får mer en nok helgefri, barnet skal bo hjemme i hvertfall til det er 18 år, så her er det mange år å gå på. Anonymkode: 76905...a68 1
Zanzibar3 Skrevet 29. april 2017 #19 Skrevet 29. april 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men nå er jo ikke denne ordningen permanent men et forslag fra far, trolig på grunn av at han ønsker litt stabilitet og noe konkret å forholde seg til. Det er tross alt ikke så mange helger og jeg vedder på at mor får mer en nok helgefri, barnet skal bo hjemme i hvertfall til det er 18 år, så her er det mange år å gå på. Anonymkode: 76905...a68 Det blir jo ikke stabilt av en ordning som kun varer en måned. Hvis det er stabilt er det jo like stabilt om TS får alle helgene. Du forstår heller ikke at alenetid for mange er noe man trenger jevnlig og ikke kan "spares" opp. Altså det blir som å ikke sove denne måneden fordi jeg kan sove masse om et år. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå