AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #1 Skrevet 27. april 2017 Jeg lurer på hvem som har mulighet til å se ditt vitnemål/kompetansebevis? Hvor ligger informasjonen lagret og hvem har tilgang? Anonymkode: d0347...edb
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #2 Skrevet 27. april 2017 Moren min er mattelærer og har nå fått jobb ved en vgs jeg gikk på for 6 år siden (gikk bare ett år der) og fikk ganske dårlig karakter i matematikk pga. at jeg var umotivert det året, og nå lurer jeg på om moren min har mulighet til å se dette? Anonymkode: d0347...edb
Kanutte Skrevet 27. april 2017 #3 Skrevet 27. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Moren min er mattelærer og har nå fått jobb ved en vgs jeg gikk på for 6 år siden (gikk bare ett år der) og fikk ganske dårlig karakter i matematikk pga. at jeg var umotivert det året, og nå lurer jeg på om moren min har mulighet til å se dette? Anonymkode: d0347...edb Det har hun nok ikke med mindre du er umyndiggjort. Disse papirene oppbevares i elevmappene/elektronisk og det er kun et begrenset antall som har tilgang til disse arkivene. Hos oss arkiveres mappene til elevene som har gått ut i et eget arkiv hvor det stort sett bare er en person som har tilgang. Mappene til elevene som går på skolen nå har vi også kontroll på hvem som ser.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #4 Skrevet 27. april 2017 5 minutter siden, Kanutte skrev: Det har hun nok ikke med mindre du er umyndiggjort. Disse papirene oppbevares i elevmappene/elektronisk og det er kun et begrenset antall som har tilgang til disse arkivene. Hos oss arkiveres mappene til elevene som har gått ut i et eget arkiv hvor det stort sett bare er en person som har tilgang. Mappene til elevene som går på skolen nå har vi også kontroll på hvem som ser. Jeg er 23 år, og nei, er ikke umyndiggjort. Men jeg er bare redd for at hun skal få tilgang. Hvem er det som har tilgang til å se dette da? Anonymkode: d0347...edb
Kanutte Skrevet 27. april 2017 #5 Skrevet 27. april 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 23 år, og nei, er ikke umyndiggjort. Men jeg er bare redd for at hun skal få tilgang. Hvem er det som har tilgang til å se dette da? Anonymkode: d0347...edb Vi har en sekretær som har ansvar for arkivet. Hun er den eneste som jobber med mappene til elever som har gått ut fra skolen. I tillegg har ledelsen en teoretisk tilgang. Jeg har vært i fjernarkivet en gang etter en spesifikk forespørsel (fordi hun som vanligvis ordner med dette var sykemeldt over en lengre periode). Jeg tror ikke en gang lærerne er klar over at det finnes et arkiv over tidligere elever og det er kun et fåtall personer som har nøkler som gir tilgang til arkivrommet. Det samme gjelder for det elektroniske elevforvaltningssystemet vårt (hvor vitnemål blir skrevet ut fra). Der er det kun administrasjonen som har tilgang. Lærerne hos oss sitter i et helt annet nettverk.
Kanutte Skrevet 27. april 2017 #6 Skrevet 27. april 2017 Jeg glemte å si at dersom noen andre skal ha tilgang til elevmappene må henvendelsen komme direkte fra personen selv eller via fullmakt fra vedkommende.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #7 Skrevet 27. april 2017 2 minutter siden, Kanutte skrev: Vi har en sekretær som har ansvar for arkivet. Hun er den eneste som jobber med mappene til elever som har gått ut fra skolen. I tillegg har ledelsen en teoretisk tilgang. Jeg har vært i fjernarkivet en gang etter en spesifikk forespørsel (fordi hun som vanligvis ordner med dette var sykemeldt over en lengre periode). Jeg tror ikke en gang lærerne er klar over at det finnes et arkiv over tidligere elever og det er kun et fåtall personer som har nøkler som gir tilgang til arkivrommet. Det samme gjelder for det elektroniske elevforvaltningssystemet vårt (hvor vitnemål blir skrevet ut fra). Der er det kun administrasjonen som har tilgang. Lærerne hos oss sitter i et helt annet nettverk. Akkurat nå, Kanutte skrev: Jeg glemte å si at dersom noen andre skal ha tilgang til elevmappene må henvendelsen komme direkte fra personen selv eller via fullmakt fra vedkommende. Tusen takk for hjelp her! Denne skolen jeg gikk på er veldig liten og det er ikke så mange ansatte heller. Jeg vet at moren min kan være veldig nysgjerrig og jeg er litt redd for at hun kan finne på å snoke. Men er det vanlig å ta vare på disse mappene, det er ikke slik at alt er elektronisk? Hvem er det som er med i adiministrasjonen, trodde det var rektor og noen lærere ved skolen? Anonymkode: d0347...edb
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #8 Skrevet 27. april 2017 6 minutter siden, Kanutte skrev: Vi har en sekretær som har ansvar for arkivet. Hun er den eneste som jobber med mappene til elever som har gått ut fra skolen. I tillegg har ledelsen en teoretisk tilgang. Jeg har vært i fjernarkivet en gang etter en spesifikk forespørsel (fordi hun som vanligvis ordner med dette var sykemeldt over en lengre periode). Jeg tror ikke en gang lærerne er klar over at det finnes et arkiv over tidligere elever og det er kun et fåtall personer som har nøkler som gir tilgang til arkivrommet. Det samme gjelder for det elektroniske elevforvaltningssystemet vårt (hvor vitnemål blir skrevet ut fra). Der er det kun administrasjonen som har tilgang. Lærerne hos oss sitter i et helt annet nettverk. Et spørsmål til, siden jeg bare gikk der ett år (1. året) så fikk jeg ikke vitnemål fra denne skolen, så da lurer jeg på om de tar vare på kompetansemålene? Anonymkode: d0347...edb
Kanutte Skrevet 27. april 2017 #9 Skrevet 27. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tusen takk for hjelp her! Denne skolen jeg gikk på er veldig liten og det er ikke så mange ansatte heller. Jeg vet at moren min kan være veldig nysgjerrig og jeg er litt redd for at hun kan finne på å snoke. Men er det vanlig å ta vare på disse mappene, det er ikke slik at alt er elektronisk? Hvem er det som er med i adiministrasjonen, trodde det var rektor og noen lærere ved skolen? Anonymkode: d0347...edb Hos oss (ungdomsskole) er de som har tilgang til elektronisk arkiv: sekretær, kontorleder, ledelsen og sosiallærere. Jeg er litt usikker på hvor mange av disse som har full tilgang til alt. Dette gjelder også de fysiske arkivene. Ingen kan hente en mappe uten at en i ledelsen eller sekretæren vet det. Man henter bare ut mapper til de elevene man jobber med. 100 % sikkert er sikkert ikke alle slike systemer, men at din mor bare kan gå inn og finne mappen din tror jeg er ganske usannsynlig.
Kanutte Skrevet 27. april 2017 #10 Skrevet 27. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Et spørsmål til, siden jeg bare gikk der ett år (1. året) så fikk jeg ikke vitnemål fra denne skolen, så da lurer jeg på om de tar vare på kompetansemålene? Anonymkode: d0347...edb Jeg kjenner ikke vgs, men hos oss kan vi søke oss tilbake til tidligere år og finne terminkarakterene til de som har gått på skolen. Vi kan også produsere nytt vitnemål ved behov.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #11 Skrevet 27. april 2017 Hun kan IKKE gå inn og se i arkiv. Har ikke tilgang, og vil ikke få se om hun spør. Men hun kan jo spørre din tidligere lærer om den fortsatt er der? Og ellers, hvorfor i alle dager er det krise om hun vet mattekarakteren din?? Anonymkode: beff3...3a1 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #12 Skrevet 27. april 2017 Hva er du så redd for? Tror du moren din vil kverke deg på grunn av en matte karakter? Anonymkode: ee63e...b89 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #13 Skrevet 27. april 2017 12 minutter siden, Kanutte skrev: Hos oss (ungdomsskole) er de som har tilgang til elektronisk arkiv: sekretær, kontorleder, ledelsen og sosiallærere. Jeg er litt usikker på hvor mange av disse som har full tilgang til alt. Dette gjelder også de fysiske arkivene. Ingen kan hente en mappe uten at en i ledelsen eller sekretæren vet det. Man henter bare ut mapper til de elevene man jobber med. 100 % sikkert er sikkert ikke alle slike systemer, men at din mor bare kan gå inn og finne mappen din tror jeg er ganske usannsynlig. 11 minutter siden, Kanutte skrev: Jeg kjenner ikke vgs, men hos oss kan vi søke oss tilbake til tidligere år og finne terminkarakterene til de som har gått på skolen. Vi kan også produsere nytt vitnemål ved behov. Ok Karakterene fra grunnskolen har hun sett, så akkurat det gjør ingenting. Men uansett rart at skolen tar vare på karakterene fra grunnskolen, de har en ikke bruk for senere i livet. Tenker samtidig at når så mange har tilgang så er det sikkert ikke så vanskelig for henne å sjekke. Når det gjelder denne videregående skolen, så er ikke vitnemålet mitt tilgjengelig der ettersom jeg bare gikk der ett år. 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun kan IKKE gå inn og se i arkiv. Har ikke tilgang, og vil ikke få se om hun spør. Men hun kan jo spørre din tidligere lærer om den fortsatt er der? Og ellers, hvorfor i alle dager er det krise om hun vet mattekarakteren din?? Anonymkode: beff3...3a1 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er du så redd for? Tror du moren din vil kverke deg på grunn av en matte karakter? Anonymkode: ee63e...b89 Jeg ønsker ikke at hun skal snoke på karakterene mine. Det har ikke hun noe med. Anonymkode: d0347...edb
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #14 Skrevet 28. april 2017 Jeg synes det er ganske absurd at du oppretter en tråd om at du, i en alder av 23 år, er redd for at moren din vil finne ut av en mattekarakter du fikk for 6 år siden. Det er riktig at hun ikke har noe med det, og hun har heller ikke tilgang på det, men generelt sett synes jeg det er veldig rart at dette opptar deg. Anonymkode: 8cc98...9f3 5
sweety pie Skrevet 28. april 2017 #15 Skrevet 28. april 2017 Spesiell problemstilling...har du sagt at du har bedre karakterer enn du har?
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #16 Skrevet 28. april 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er ganske absurd at du oppretter en tråd om at du, i en alder av 23 år, er redd for at moren din vil finne ut av en mattekarakter du fikk for 6 år siden. Det er riktig at hun ikke har noe med det, og hun har heller ikke tilgang på det, men generelt sett synes jeg det er veldig rart at dette opptar deg. Anonymkode: 8cc98...9f3 7 timer siden, sweety pie skrev: Spesiell problemstilling...har du sagt at du har bedre karakterer enn du har? Kanskje det er spesielt at det opptar meg, men sånn er det nå. Moren min stiller høye krav til meg, og da jeg gikk første året var jeg umotivert, noe som førte til at jeg fikk dårlig karakter i matte. Dette har jeg ikke fortalt til moren min, jeg sa til henne at jeg fikk en god karakter. Måtte ta faget opp igjen og da gikk det jo veldig bra! Hun er krevende, forventer mye av meg og jeg tror hun ubevisst dømmer de som får dårlige karakterer. Anonymkode: d0347...edb
Kanutte Skrevet 29. april 2017 #17 Skrevet 29. april 2017 På 27.4.2017 den 22.57, AnonymBruker skrev: Ok Karakterene fra grunnskolen har hun sett, så akkurat det gjør ingenting. Men uansett rart at skolen tar vare på karakterene fra grunnskolen, de har en ikke bruk for senere i livet. Tenker samtidig at når så mange har tilgang så er det sikkert ikke så vanskelig for henne å sjekke. Når det gjelder denne videregående skolen, så er ikke vitnemålet mitt tilgjengelig der ettersom jeg bare gikk der ett år. Jeg ønsker ikke at hun skal snoke på karakterene mine. Det har ikke hun noe med. Anonymkode: d0347...edb Det er mange som etterspør karakterene fra ungdomsskolen. Det er ikke alle som fullfører vgs og mange søker jobb mens de går på vgs og ønsker vitnemål fra grunnskolen. Siden vitnemålet ikke er ansett som så viktig er det nok mange som ikke tar vare på det. Dermed mange som etterspør vitnemål. Vi får også jevnlig forespørsler fra Forening for taperne og andre instanser som hjelper mennesker som har falt utenfor systemet.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2017 #18 Skrevet 29. april 2017 1 time siden, Kanutte skrev: Det er mange som etterspør karakterene fra ungdomsskolen. Det er ikke alle som fullfører vgs og mange søker jobb mens de går på vgs og ønsker vitnemål fra grunnskolen. Siden vitnemålet ikke er ansett som så viktig er det nok mange som ikke tar vare på det. Dermed mange som etterspør vitnemål. Vi får også jevnlig forespørsler fra Forening for taperne og andre instanser som hjelper mennesker som har falt utenfor systemet. Tappert forsøk på trolling. Så søtt. Anonymkode: 8cc98...9f3
Kanutte Skrevet 29. april 2017 #19 Skrevet 29. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tappert forsøk på trolling. Så søtt. Anonymkode: 8cc98...9f3 Tenker at jeg kanskje hadde svart anonymt om jeg ønsket å trolle, men det er nå meg. Vi får slike forespørsler flere ganger i måneden i snitt. Innsyn i mapper, karakterutskrifter osv. I perioder er det oftere enn i andre perioder. Mange av sakene ligger langt tilbake i tid, mens andre er nyere. De senere årene ligger karakterene lagret i elevforvaltningssytemet vårt. Der har vi alle terminkarakterer, standpunktkarakterer og eksamenskarakterer elektronisk. Eldre vitnemål/karakterutskrifter ligger fysisk i mappene til elevene, men det varierer litt hvor fullstendige mappene er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå