Gå til innhold

Få et søppelsystem som fungerer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Søppel. Hvordan gjøre dere det?

Vi har ei vaskebøtte under vasken med søppelpose i. Den blir full hele tiden, sånn at det ender med at vi henger en pose på knottene på kjøkkenet for å legge søppel i når den under vasken er full. Mannen og guttungen i huset bryr seg lite, men jeg som kvinne kjenner at det svir litt i øyene :P

Dere som kaster mye, hva gjør dere for å slippe å løpe til søppeldunken hele tiden?

I den gamle leiligheta brukte jeg en sånn stor, grønn glasskasse med en svart søppelsekk i. Da trengte jeg ikke gå med søpla på flere dager. Genialt!

Nå bor vi i blokk med en automatisk søppel"dunk", som ikke har plass til søppelsekker.

Gah, jeg blir gal av å ikke være kreativ nok for å gjøre søppelsystemet litt enklere i en travel hverdag. Please, hjelp meg! :phaedra:

Anonymkode: 57f0d...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lukter det ikke fælt å lagre søppel innendørs så lenge? 

Her kaster vi restsøppla og bio hver dag minst.. ellers sorteres også glass metall og plastikk. Bruker da ikea sitt system i skapet under vasken. 

Beste løsningen er å få mann eller barn til å kaste bio og rest hver morgen, ettermiddag eller no sånt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søppel. Hvordan gjøre dere det?

Vi har ei vaskebøtte under vasken med søppelpose i. Den blir full hele tiden, sånn at det ender med at vi henger en pose på knottene på kjøkkenet for å legge søppel i når den under vasken er full. Mannen og guttungen i huset bryr seg lite, men jeg som kvinne kjenner at det svir litt i øyene :P

Dere som kaster mye, hva gjør dere for å slippe å løpe til søppeldunken hele tiden?

I den gamle leiligheta brukte jeg en sånn stor, grønn glasskasse med en svart søppelsekk i. Da trengte jeg ikke gå med søpla på flere dager. Genialt!

Nå bor vi i blokk med en automatisk søppel"dunk", som ikke har plass til søppelsekker.

Gah, jeg blir gal av å ikke være kreativ nok for å gjøre søppelsystemet litt enklere i en travel hverdag. Please, hjelp meg! :phaedra:

Jeg har en tredelt pedalbøtte fra aj produkter til rest, papir og plast.

restbosset går i søppelspann hver kveld

plastbosset går i en sekk på vaskerommet når posen er full (en sånn sekk som skal settes ut sammen med papp/papir spannet

Papirboss går i spannet når posen er full

Matboss har en beholder på kjøkkenbenken, det går og ut hver kveld.

Vi har og en tredelt løsning i ene kjøkkenskapet kjøpt på jernia hvor vi sorterer glass, metall og batterier/lyspærer o.l i hver sine deler.

Den tredelte løsningen fra aj har jeg og klistremerker på lokkene slik wt også gjester skjønner hva som skal hvor. (Den saken løste mye styr her i huset og den tar ikke mye plass)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kaster så mye søppel, kan du jo vurdere å kutte ned på forbruket? Dette er ikke ment som kritikk, men som et ordentlig forslag. Jeg hadde i perioder ganske mye søppel, og ble ganske sjokkert over at èn person kan produsere så mye avfall. Da skjønte jeg at det handler om vaner. Det er faktisk mulig å produsere mindre søppel når man tenker gjennom hva man handler, og  hvordan man forbruker. Ikke alle grønnsaker trenger poser, kjøp produkter som kommer i miljøvennlig emballasje som kan resirkuleres, og gjerne produkter med minst mulig emballasje. Om butikken har en kjøttdisk, kan man gjerne få kjøttdeig og fisk innpakket i papir heller enn store plast emballasjebokser som tar stor plass i søpla. Lever melkekartonger og lignende emballasje gratis til gjenvinningsstasjonen når dere leverer farlig avfall og EL-avfall. Spis mer rester, og lag større porsjoner, etc. Tenk over hva dere kjøper, trenger vi virkelig dette?

Å kutte det generelle forbruket har mange fornuftige virkninger - for miljøet, for familiens økonomi, for livskvaliteten OG for den praktiske plassen som frigjøres i boligen. 

Jeg forstår at det er enkelt å produsere masse søppel når man er en familie. Og jeg innser at dette ikke var spørsmålet ditt. Så se forbi dette innlegget om du syns jeg er laaangt utenfor det du spør etter. Jeg ønsker bare å slå et slag for den mer "minimalistiske" livsstilen, ettersom jeg har sett store fordeler i den.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette forstår jeg ikke. Hvor mye søppel kan det bli, siden du mener du må fly ut med søpla hele tiden?

Vi tømmer søpleposen som vi har under vasken på kjøkkenet i en bøtte, en gang om dagen på det meste. Hva er problemet?

Anonymkode: 9fa3b...b50

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Søpla går vi ut med hver dag etter middag. Kommer det mer søppel,så taes det ut om morgenen. 

Slik ts beskriver ine søppelrutiner så lurer jeg på hvor ofte søpla går ut der i huset.

Anonymkode: 208b6...e03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har 4 bokser til avfall under vasken på kjøkken. Plast, rest, mat og glass/metall. Har og en kasse til papp i boden, og en pose med bleier utenfor døren. Venter aldri til noe er stappfullt. Vil ha det fort ut. Orker ikke lukt, og redd for bananfluer.

Mat, plast og rest kastes ca. Annenhver dag, bleier hver dag, glass/metall og papri ved behov. 

Har dere ikke sortering? Ville hatt flere små kasser som passer inn under vasken. Ikea er fint. 

Får eldtste til å kaste søppel. Får 15kr uka for dette. (6år)

Anonymkode: 02665...3c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, Forundret.. skrev:

Lukter det ikke fælt å lagre søppel innendørs så lenge? 

Her kaster vi restsøppla og bio hver dag minst.. ellers sorteres også glass metall og plastikk. Bruker da ikea sitt system i skapet under vasken. 

Beste løsningen er å få mann eller barn til å kaste bio og rest hver morgen, ettermiddag eller no sånt. 

Nei, vi kaster veldig lite mat. Så og si aldri, egentlig. Det går som regel i papp/papir. Reklame, tørkerull, pizzaesker, bakepapir... Det hadde vært perfekt med en dunk papiravfall rett utenfor vinduet, men vi bor i femte etasje i blokk uten heis, så det er et lite tiltak å ta seg en ekstra tur når man har kommet fra jobb og er sliten :P

- TS

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har 4 bokser til avfall under vasken på kjøkken. Plast, rest, mat og glass/metall. Har og en kasse til papp i boden, og en pose med bleier utenfor døren. Venter aldri til noe er stappfullt. Vil ha det fort ut. Orker ikke lukt, og redd for bananfluer.

Mat, plast og rest kastes ca. Annenhver dag, bleier hver dag, glass/metall og papri ved behov. 

Har dere ikke sortering? Ville hatt flere små kasser som passer inn under vasken. Ikea er fint. 

Får eldtste til å kaste søppel. Får 15kr uka for dette. (6år)

Anonymkode: 02665...3c2

Hmmm, kanskje det kan testes ut her også. Skal prøve det! Men han bor her bare deltid (stesønn), så vi må likevel ha en annen løsning x) 

Hos oss er det som regel papir og evt. plast. Glass har vi et fungerende system på. Mat kaster vi ikke, så det er ikke fare for lukt og bananfluer, heldigvis : )

- TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, vi kaster veldig lite mat. Så og si aldri, egentlig. Det går som regel i papp/papir. Reklame, tørkerull, pizzaesker, bakepapir... Det hadde vært perfekt med en dunk papiravfall rett utenfor vinduet, men vi bor i femte etasje i blokk uten heis, så det er et lite tiltak å ta seg en ekstra tur når man har kommet fra jobb og er sliten :P

- TS

Hmmm, kanskje det kan testes ut her også. Skal prøve det! Men han bor her bare deltid (stesønn), så vi må likevel ha en annen løsning x) 

Hos oss er det som regel papir og evt. plast. Glass har vi et fungerende system på. Mat kaster vi ikke, så det er ikke fare for lukt og bananfluer, heldigvis : )

- TS

Den tror jeg ikke noe på. Blokker over fire etasjer har lovpålagt krav til heis, og har hatt dette siden den gang da blokker ble en byggeform. 

Har du så mye papp og papir, så er det på tide å ta grep med hensyn til din belastning på miljøet. Papp og papir skal ikke i vanlig restavfall, det skal gjenvinnes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den tror jeg ikke noe på. Blokker over fire etasjer har lovpålagt krav til heis, og har hatt dette siden den gang da blokker ble en byggeform. 

Dette er jo bare tull. Jeg kjenner flere som har bodd i høye blokker uten heis her til lands; en av dem i åttende etasje. 

Anonymkode: 88e4b...c5d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tømmer matavfall og restavfall stort sett hver dag, hvertfall annenhver dag. Må ut når den er full rett og slett :) Går som regel inn og ut av huset noen ganger om dagen så det går greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Begynn med å få tak i "Nei Takk til Reklame" klistremerker til postkassen. Deretter si opp papirutgaver av avis og annet abbonement. 

Du sier selv at dere har pose på pose med søppel, la det bli en vane at dere går med søpla annenhver gang når kveldsmaten er spist. 

Selv har jeg 3 dunker i skapet. En til rest, en til plast og en til glass/metall. Papp kaster jeg med en gang. 

Anonymkode: 4fc1d...882

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du så mye papp og papir, så er det på tide å ta grep med hensyn til din belastning på miljøet. Papp og papir skal ikke i vanlig restavfall, det skal gjenvinnes. 

Kravet gjelder ikke for blokker som allerede er oppført. Eks bor i bygård fra 1905 i oslo.. Er ikke noe heis her for å si det sånn ;) Totalt 6 etasjer finnes her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Papp, plast, metall og panteflasker oppbevares i disse IKEA-hyllene som "alle" har med tilhørende bokser. 

Restavfallet tømmes når bøtta er full noen ganger i uken. Søppelkassen står bare noen få meter utenfor døra, så det går fort.

Fyller dere opp restavfallet flere ganger i døgnet siden det er så stress å gå ut med søpla "hele tiden"?

Endret av penny_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...