Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dette er på VG3 nivå. Jeg suger dessverre til å skrive,derfor trenger jeg hjelp med denne oppgaven her.  Vær så snill å hjelp meg. Kom med tips om hva og hvordan jeg skal skrive det.  Eller skriv det du kan. :) Dette spiller på standpunktkarakteren min. Langsvarsoppgave minst to sider.

Kilde: https://morgenbladet.no/2016/11/reality-bites

"Hvem trodde at Donald J Trump kom til å bli USAs neste president? En virkelighet mange ignorerte. I denne oppgaven skal jeg drøfte og formulere hovedsynet i teksten Reality Bites 2016 av Kjersti Løken Stavrum, Morgenbladet 10.11.2016.Jeg skal drøfte konsekvensene av uklare skiller mellom fakta og fiksjon i skjønnlitteratur og sakprosa veda bruk av eksempler ifra teksten og eksempler jeg kjenner til.

Teksten Reality Bites av Kjersti Løken Stavrum er en avis artikkel ifra Morgenbladet utgitt 10.11.2016. Hovedsynet i teksten handler om fiksjon og virkelighet når det møtes og konsekvensene det kan ha. I artikkelen trekker hun noe av det meste vi ser oss i denne tiden, nemlig Donald J Trump som president, Kjersti bruker han som et eksempel i debatten.

Vi tenker ofte på saktekster og fiksjonstekster som to tekstgrupper og som har forskjellig sinn til virkeligheten. Saktekster legger fram noe som faktisk har skjedd, mens fiksjonstekster legger fram noe som er fantasert og som i utgangspunktet ikke har skjedd i det virkelige livet.

Fiksjonsverdenen har mye større måter å lage det vi tror er virkeligheten på. Og nå har TV begynt å skape virkelighet også, gjennom blant annet reality-TV, fordi den virkelige virkeligheten ikke er nok.

Vi kan ta i utgangspunktet Donald J Trump som et eksempel på det uvirkelige, han overdriver ganske mye, løgner og provoserer mange, veldig mye negativt kan man si om han, men allikevel så er det noe han ser som vi ikke ser, han ser også en virkelighet, han har blant annet vært en forretningsmann og er en handlingsperson, det motsatte av alle de andre president kandidatene. Han velger å gjøre noe med problemet i istedenfor å snakke om det.

På det andre så er verden bygget opp på fornuft, en virkelighet derfor er det viktig å forholde seg til realiteten. Svært mange glemmer at det meste man foretar seg er basert på teoretiske konstruksjoner. Man kan ikke gå langt uten å tenke på realiteten. (Jeg har tenkt åfjerne avsnittet)

Forfattere som bevisst blander fiksjon og virkelighet setter leseren på prøve. Skjønnlitterære tekster bygges ofte på fantasi, leseren leser og blir inndratt i det, vi deler skjønnlitterære tekster i tre sjangere, dikting, skuespill og lyrikk. Mens sakprosa er basert på fakta, formålet med slike tekster kan være å informere om et tema beskrive en gjenstand eller argumentere for noe. Det er store forskjeller mellom skjønnlitterære tekster og sakprosa, men det er også noen likheter, som å beskrive noe, en gjenstand eller et menneske.

Alt i alt mener jeg å lese sakprosa tekster er viktigere enn skjønnlitteratur, sakprosa gjør oss beviste på verden og realiteten. Skjønnlitteratur kan også leses. Men i vår tid har det blitt viktigere med virkelighet og vi er mest interesserte i å lese og finne ut om ting som skjer i vår tid.    (Jeg har tenkt å fjerne avsnittet)"

Anonymkode: 87121...398

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Håper du er fullt klar over at du kan bli tatt for plagiat, om du ikke har forhåndslevert oppgaven din på noen som helst måte. 

Oppgaven må du løse selv, som oftest er folk veldig negative her på Kvinneguiden når det gjelder skoleoppgaver, så jeg vil advare deg før du får masse hets. 

Anonymkode: 6eea2...66e

AnonymBruker
Skrevet

Man bør være veldig forsiktig med å legge ut hele eller deler av svaret på en skoleoppgave som ikke er levert, slik AB over sier. Akkurat nå er det bare å kopiere inn f.eks. en setning fra oppgaven din i Google. Da vil det første man får opp når man trykker "søk", være innlegget ditt her. Er mange lærere som sjekker dette. 

Dersom du har behov for innspill foreslår jeg at du setter deg sammen med noen av de andre i klassen og diskuterer oppgaven. Det kan være nyttig for alle. 

Anonymkode: ebb02...489

AnonymBruker
Skrevet

Nå som hele teksten din ligger på internett vil det nok lyse 100% plagiat når læreren sjekker teksten din. Slike tekster sjekkes alltid av et plagiat-system. Jeg vil råde deg å gi beskjed om dette til faglærer. 

For å kommentere innholdet: du viser gode fagkunnskaper, men det er noen setninger som er litt kronglete å lese. Vil råde deg å lese nøye gjennom teksten din en gang til for å selv høre om setningene dine gir mening. 

Skriv heller " ved å bruke eksempler fra teksten" i stedet for "veda bruk av eksempler ifra teksten". 

Også, kan du dra med direkte eksempler i teksten? Sitat fra Reality Bites 2016 for å peke på konkrete eksempler. Husk hvis du skal nevne noe om virkemidler så må du også peke på virkemiddelets funksjon. 

Vet ikke hvilket fag dette er eller hva oppgaven din går ut på, men prøvde likevel å gi deg noen tips. 

Lykke til!

Anonymkode: 01c00...875

AnonymBruker
Skrevet

Ps: jeg som skrev kommentaren ovenfor er VG3 elev om det har noe å si. Har nok derfor ikke så veldig mye mer kunnskap enn deg, men prøvde å hjelpe :-) 

Anonymkode: 01c00...875

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...