Gå til innhold

Lærer - hva trenger jeg?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest gjest

Hei!

Lurer på om noen kan fortelle meg hva jeg mangler dersom jeg vil bli lærer når jeg har tre grunnfag fra før (historie, pedagogikk og It for lærere)?

Blir kjempe, kjempe, kjempe takknemlig for svar!!!!!

Hilsen lille forvirrede meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger vel 10 vekttall med et praktisk pedagogisk fag som kunst og håndtverk,gym, musikk eller heimkunnskap tror jeg...

Kan være at regelene har endret seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Hei!

Jeg er allmennlærer og har utdanning fra Høgskulen i Volda. I vinter/vår har jeg vært med på en kampanje for å rekruttere lærere. Dvs at jeg har reist rundt for å snakke fint om læreryrket, i tillegg til å delta i media og reklamekampanjer. Alt i regi av Utdannings og forsknings dep.

Så vidt jeg vet, trenger du PPU (20 vekttall) praktisk pedagogisk utdanning som tar utg.pnkt i de fagene du allerede har. Det kan være vanskelig å komme inn på studiet ppu på høyskoler og universitet med bare tre grunnfag. Flere steder krever de mellomfag (særlig på universitetene), eller 4 grunnfag. Fordelen din er at alle fagene er matnyttig som lærer!

Hvilke klassetrinn er du interessert i å undervise i da? Med tre grunnfag og ppu er du nok mest egnet for ungd.skole eller videregående. Et problem kan være at pedagogikk ikke er et eget fag i skolen, derfor kan det være en fordel å ha et grunnfag til som f.eks språk eller praktisk estetisk fag. Det gir til sammen 5 års utdanning og tittel adjunkt med opprykk.

Volda kan anbefales som studiested! Der kan du ta de fleste fag, også PPU.

Ta kontakt med de ulike skolene, og sjekk ut opptakskrav for PPU , og når de forskjellige kursene begynner (det er litt andre søknadsfrister på PPU, og skolene vurderer hver søker individuelt)

Hvis du vil vite mer, kan du kikke litt på hjemmesidene til kampanjen: http://www.bli-larer.no

med vennlig hilsen

Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...