AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #1 Skrevet 27. april 2017 Jeg er gal etter peppermynte. Den sprer seg fint, og jeg har pleid å grave opp ett og ett skudd for å sette det nye steder. Nå var det noen som sa at peppermynte er egna til stiklinger. Det blir jo å slå to fluer i en smekk: Beholde den opprinnelige planten, få en ny på kjøpet. Men jeg er litt skeptisk...det er små, tynne greier å stikke. Er det noen her som har prøvd? Anonymkode: 6a9dc...5a7
Biloba Skrevet 27. april 2017 #2 Skrevet 27. april 2017 Rema har har urter i potte nå for en tier. Jeg delte slike i fjor og plantet ut og de vokser og sprer seg. Jeg har ikke prøvd å stikle dem, men basilikumstiklinger som har rotet seg i vann har vært en stor suksess her. Hva bruker du peppermynten til? 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #3 Skrevet 27. april 2017 10kr? Dæng. Jeg koker fersk peppermynte hver morgen. Bladene er gode på dessert, is, jogurt eller hva man måtte ha. Fint i gele også om man klarer å fiksere de. Anonymkode: 6a9dc...5a7
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #4 Skrevet 27. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er gal etter peppermynte. Den sprer seg fint, og jeg har pleid å grave opp ett og ett skudd for å sette det nye steder. Nå var det noen som sa at peppermynte er egna til stiklinger. Det blir jo å slå to fluer i en smekk: Beholde den opprinnelige planten, få en ny på kjøpet. Men jeg er litt skeptisk...det er små, tynne greier å stikke. Er det noen her som har prøvd? Anonymkode: 6a9dc...5a7 Peppermynte er som løvetann: det er mer jobb å få dem ut av hagen igjen enn å få dem til å spre seg. Som tips: du behøver ikke å grave opp planter for å få skudd: du kan bare legge en grein (brun, ikke grønn, de grønne rotner helst før de roter seg) nedpå jorda og feste den, og vips så slår den rot. Peppermynte mener jeg også du kan ta rotstikling av - altså grave opp en bit rot og den vil vokse på et nytt sted (omtrent som løvetann). Anonymkode: 7d90b...e10 1
pulverheksa Skrevet 28. april 2017 #5 Skrevet 28. april 2017 Peppermynte sprer seg kjempelett med sånne utløpere, blir fort et ugras. Bare et lite ledd er nok til en ny plante. Jeg har plantet min i en potte, rett og slett fordi der vi bodde før plantet jeg den ut i bedet og den tok over halve plenen i løpet av noen få år. Luktet veldig godt når vi klipte plenen. 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #6 Skrevet 28. april 2017 Bruker mest fra to krukker jeg også, men har ingen problemer med å erstatte plen med peppermynte. :D Det er ganske fascinerende hvordan en slik plante kan spre seg fra en liten potte til å overta en eiendom. Vi får se om det blir en pest etter hvert. Anonymkode: 6a9dc...5a7
Leo Skrevet 28. april 2017 #7 Skrevet 28. april 2017 (Pepper-)mynte er veldig godt i smoothie også! Ellers er det vel lettere å få dem til å spre seg enn at de ikke gjør det, så jeg har dem bare i potter. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå