Gå til innhold

Foreldre som ikke sikrer barna sine

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I barnehagen går det to søsken som av og til blir hentet med bil. De bor ikke langt unna, men de krysser to veier, hvorav den ene er en hovedvei gjennom området her. Fartsgrensen er 50. 

I dag så jeg at moren plasserte begge barna i forsetet på bilen og kjørte avgårde. Jeg vet ikke om de ble festet med setebeltet, men hvilken rolle spiller vel egentlig dèt... De er 4 år gamle. 

Jeg ringer politiet om jeg ser det igjen. Men hva kan politiet gjøre med det? Folka er jo hjemme lenge før politiet har mulighet til å komme. 

Anonymkode: b3007...caa

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du ringer og forteller at hun ikke sikrer barna når de drar fra barnehagen og lar politiet ordne resten

Anonymkode: 86c57...c74

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Evt ta et bilde, så politiet har et bevis. 

Anonymkode: b31a5...c04

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Herlighet. Pass på deg selv!

Anonymkode: 9b91a...f35

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes du virkelig det? Enn om noe skjer? En bråbrems, f.eks. Det kan fort bli dødelig. Det er snakk om to barn som ikke er sikret i bil! Denne "pass på deg selv" holdninga er ikke en holdning jeg har når det kommer til sikkerheten til barn. Håper du sikrer dine barn godt. 

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I barnehagen går det to søsken som av og til blir hentet med bil. De bor ikke langt unna, men de krysser to veier, hvorav den ene er en hovedvei gjennom området her. Fartsgrensen er 50. 

I dag så jeg at moren plasserte begge barna i forsetet på bilen og kjørte avgårde. Jeg vet ikke om de ble festet med setebeltet, men hvilken rolle spiller vel egentlig dèt... De er 4 år gamle. 

Jeg ringer politiet om jeg ser det igjen. Men hva kan politiet gjøre med det? Folka er jo hjemme lenge før politiet har mulighet til å komme. 

Du bør sende en anonym bekymringsmelding til Barnevernet. 

Anonymkode: 813d0...bba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bør sende en anonym bekymringsmelding til Barnevernet. 

Anonymkode: 813d0...bba

Jeg tror ikke de er dårlige foreldre på noen måte. De kommer fra et annet land, og jeg tenker at kanskje det er andre regler der. Kanskje de ikke engang har fått med seg hva slags regler som gjelder her ang. sikring av barn. Det virker rart, men jeg vet jo ikke.

Skrevet

I vår barnehage var det også et par familier som ikke sikret barna i bilen. Da tok barnehagestyrer kontakt med politiet og ba de ha en bilbeltekontroll utenfor barnehagen. Politiet var der to-tre ganger, både på morgenen og på ettermiddagen og sjekket alle som kom for å levere eller hentet. Etter dette så jeg aldri noen med barna usikret i forsetet.

• Liker 15
Skrevet

Om du ser det igjen, skriv ned bilens registreringsnummer og om mulig ta et bilde eller en film - dette overbringer du til Politiet om du føler det er behov for det. 

Du kan jo også prøve å ta det opp direkte med foreldrene, om det passer seg sånn. Si ifra at gjeldende regelverk krever sikring av barn i bil, også på kortere turer. Unngå en anklagende og konfronterende tone; bare informer om at reglene finnes og at de faktisk er der for barnas egen sikkerhet. Kan hende de bare er tankeløse eller uvante med "norsk sikkerhetstankegang".

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta opp med barnehagen om eventuelle tiltak som burde gjennomføres pga barnets sikkerhet til og fra barnehagen. Kanskje de kan ta kontakt med politiet og ordne beltekontroll på morgen og ettermiddag en stund fremover? :) Du kan ikke gjøre så mye annet uten bevis..

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er SÅ glad for at folk flest ikke har en sånn dustete holdning når det kommer til barn!!

Gjøk.

Anonymkode: fa5db...b06

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakket litt med barnehagen da jeg så det skje. Vedkommende sa da at de hadde sett det et par ganger, og hadde snakket seg imellom hva de skulle gjøre med det. De hadde konkludert at det ikke var så mye de kunne gjøre med det, da "da barna ble hentet, var ikke lenger barna deres ansvar". Synes det var et horribelt svar, så tenkte jeg skulle ta det opp på nytt med styrer. 

Det er ikke så ofte jeg møter disse foreldrene, da de henter så sent i forhold til når jeg henter. 

Jeg har sendt e-post til politiet her jeg bor nå, med spørsmål om hva jeg kan gjøre i situasjon. Ringe dem etc. Det tar nok tid før jeg får svar. Ser jeg igjen at de kjører usikret, vil jeg ringe inn med det samme. 

Jeg lurte på å snakke med styrer om å ha noe fokus på bilsikring i barnehagen. Ta opp temaet til barna i samlingsstund ved å fortelle hvor viktig bilstol er til barn etc, samt henge opp en infolapp til foreldre med et tydelig skriv og kanskje tilhørende bilde hvor det står at bilsikring er viktig og påbudt, og rett og slett oppmuntre alle til å følge reglene uansett hvor kort eller langt man kjører. Da blir det ikke til at jeg peker direkte på foreldrene som gjør dette, så de vil forhåpentligvis ikke føle at andre blander seg i deres saker. At de føler seg truffet på generelt basis, men ikke anklaget.

• Liker 3
Skrevet
20 minutter siden, Angelheart2 skrev:

I vår barnehage var det også et par familier som ikke sikret barna i bilen. Da tok barnehagestyrer kontakt med politiet og ba de ha en bilbeltekontroll utenfor barnehagen. Politiet var der to-tre ganger, både på morgenen og på ettermiddagen og sjekket alle som kom for å levere eller hentet. Etter dette så jeg aldri noen med barna usikret i forsetet.

Jeg synes dette var en god idé. Det er viktig å sikre barna godt i bil, så dette må tas alvorlig og foreldre trenger informasjon om hvordan barn skal sikres i bil. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke dette høres greit ut, og ville sikkert nevnt det for barnehagen.

Men, jeg har fått litt noia etter noe jeg selv gjorde en dag. Vi bor rett ved siden av barnehagen, men jeg pleier ofte å ta med bilen bort fordi jeg skal kjøre rett videre på jobb og jeg da sparer et par minutter. En dag var 3-åringen helt krakilsk og bare gråt, jeg ble ganske forsinka av det og stresset pga. et møte jeg skulle rekke. Hun roet seg bare når jeg hadde henne inntil meg. Jeg tok da barnet på fanget i bilen mens jeg kjørte de få meterne til barnehagen i kanskje 10 km/t. Dette er snakk om en bitteliten grusvei hvor nesten ingen andre biler kjører. Da jeg parkerte, fikk jeg imidlertid et blikk av en annen far, og jeg tenkte at dette ikke var bra. Nå har jeg blitt litt redd for at jeg har blitt hun moren som kjører med barnet usikret... Men generelt er jeg kjempeopptatt av bilsikring og har hatt de eldre søsknene bakovervendt til de var over 4 år osv.

Anonymkode: db0a0...57e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Opplevd dette selv. Vi tok det opp med styrer og avdelingslederene skrev om rett sikring av barn i bil, i månedsbrevet. Etter det har vi ikke sett noen slurve med det.

Anonymkode: 430b4...7db

• Liker 3
Gjest Cicero
Skrevet

Hvordan blir litt opp til deg, men jeg synes absolutt at du burde ta det opp med dem på en eller annen måte. Barnehagens svar var helt tullete, man har ikke en "ikke mitt problem"-holdning når det gjelder barn! 

AnonymBruker
Skrevet

Film- eller bildedokumentasjon som leveres sammen med anmeldelse til politi og bv må være den beste reaksjonen på slikt. Dersom det gjentar seg, burde bv ta barna fra foreldrene straks. Det å utsette barn for unødig fare, kan aldri forsvares.

Anonymkode: 3d838...3fc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nå fått svar fra politietaten, samt snakket med styrer i barnehagen. Politiet sa først at om vedkommende ble stanset i politikontroll så ville vedkommende få få prikker og bot. Det var det eneste svaret jeg fikk. Jeg etterspurte derfor om jeg ikke burde ringe det inn, og fikk da til svar at jo, det kunne jeg, og fikk de reg.nr på bilen så ville de ringe vedkommende og opplyse om regelbrudd. 

Barnehagen har nå valgt å sende ut informasjon (til alle for å ikke peke på noen) fra Trygg trafikk, både på melding og e-post. Jeg ga også beskjed om at jeg ringte politiet om jeg så det igjen, og fortalte om samtalen med politiet. Styrer sa ikke at hun kom til å ringe selv, men jeg tenker det er en mulighet for at hun gjør det om det skjer igjen, da det er anonymt - og det er ikke sånn at folka blir plassert i håndjern og ført med seg med blålys. Det blir bare en telefon med tilsnakk til vedkommende.

Jeg håper derimot at det aldri vil komme en dag hvor jeg må bli nødt til å ringe. Sikre barna deres ordentlig, folkens! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I vår barnehage ville styrer sendt ut en e-post og informert om at det var blitt observert at "noens" barn satt usikret i bil. Og så litt generell info om påbudt sikring. Med bilder/illustrasjoner, dersom de det er myntet på ikke snakker norsk.

vi har fått mange slike mailer. "Noen" har latt bilen stå med motoren på mens de var inne og leverte barnet, etc. 

Anonymkode: 713e6...58e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er vi blitt så fjern fra hverandre her i verden at vi ikke tar den første kontakten selv? Så godt som alle i tråden svarer at TS skal gå til politiet og be de ta affære, eller snakke med barnehagen og be de ta det med foreldrene det gjelder. Det overrasker meg litt at ikke første respons er at TS selv må snakke med den det gjelder når hun/han ser sånt skje.

TS, hvis du ser at dette skjer igjen, gå bort og snakk med dem, fortell at dette er ulovlig og at de risikerer bøter og prikker hvis politiet ser dem. Tviler på at du trenger å fortelle dem at de utsetter barna for risiko, den kalkylen har de nok gjort allerede.

Anonymkode: 326a2...484

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...