AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #61 Skrevet 28. april 2017 1 minutt siden, Katten.2.0 skrev: Når noen sier 'Nei' og vedkommende ikke bryr seg, så er det nettopp dét som er en voldtekt. Når jeg leser hovedinnlegget, så står det da at disse to har gjort litt forskjellig før denne hytteturen, at hun kanskje har gitt uttrykk for at de er sammen, at foreldrene hennes var med, og at det skjedde 3 ganger. Jeg tviler ikke ett sekund på at dette var en veldig dårlig opplevelse, ihvertfall hvis dette var første gang, men vi vet jo f.eks heller ikke hvordan det gikk med dette "forholdet" etter turen. Jeg vegrer meg også for å kalle det voldtekt. Det betyr ikke at det bare var en bagatell! Anonymkode: 80221...bf6 4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #62 Skrevet 28. april 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når jeg leser hovedinnlegget, så står det da at 1. disse to har gjort litt forskjellig før denne hytteturen, 2. at hun kanskje har gitt uttrykk for at de er sammen, 3. at foreldrene hennes var med, og at det skjedde 3 ganger. Jeg tviler ikke ett sekund på at dette var en veldig dårlig opplevelse, ihvertfall hvis dette var første gang, 5.men vi vet jo f.eks heller ikke hvordan det gikk med dette "forholdet" etter turen. Jeg vegrer meg også for å kalle det voldtekt. Det betyr ikke at det bare var en bagatell! Anonymkode: 80221...bf6 1. Det har ingenting å si hva som har skjedd tidligere. Det skal samtykkes hver eneste gang. At det er gjort noe før betyr ikke at man har rett igjen. Tidligere samtykke gjelder ike for alltid. 2. Man har ikke rett til å ha sex med noen som sier nei bare fordi man er sammen med de. 3. Det har ingenting å si at foreldrene var med. 4. Man klarer ofte å ha sex flere ganger. Til og med når den andre personen sover den 3. gangen. 5. Det har igjen ingenting å si. Om en person velger å fortsette forholdet med en person som har hatt sex med han/henne uten samtykke så forandrer ikek det hva som skjedde. Oppsummert: Nei betyr nei. Nei er å ikke gi samtykke. Sex uten samtykke er voldtekt. Uansett. Sex med noen som informerer om at de ikke har lyst, eller ikke er i stand til å si at de ikke har lyst, er voldtekt. Det er ikke så komplisert. Sex uten samtykke=voldtekt. Anonymkode: 822a4...672 6
Katten.2.0 Skrevet 28. april 2017 #63 Skrevet 28. april 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når jeg leser hovedinnlegget, så står det da at disse to har gjort litt forskjellig før denne hytteturen, at hun kanskje har gitt uttrykk for at de er sammen, at foreldrene hennes var med, og at det skjedde 3 ganger. Jeg tviler ikke ett sekund på at dette var en veldig dårlig opplevelse, ihvertfall hvis dette var første gang, men vi vet jo f.eks heller ikke hvordan det gikk med dette "forholdet" etter turen. Jeg vegrer meg også for å kalle det voldtekt. Det betyr ikke at det bare var en bagatell! Anonymkode: 80221...bf6 Kjærester kan voldta. 5
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #64 Skrevet 28. april 2017 12 timer siden, Jackie Gleason skrev: Du var 13?! og han 24?! Pedofile psyko! Jeg blir så sykt forbanna! 11 timer siden, Bootyhunter skrev: Fy faen! Han sitter vel inne? 11 timer siden, Loki Laufeyson skrev: Fy faen, håper virkelig han sitter å råtner i et fengsel. Han ble aldri anmeldt. Jeg følte og føler fremdeles at jeg er helt og holdent skyldig i saken. Jeg sa ikke nei. Jeg tørte ikke. Jeg lot det skje. 3 ganger. Jeg møtte ham frivillig, da jeg ikke tørte eller klarte å si nei. Han kom med ting som at vi "bare skulle kjøre en tur, da han trengte å prate", "han ville bare ha litt besøk da han var alene hjemme og ensom", "han hadde så lyst til å vise meg ei hytte". Jeg var en naiv 13 åring, uerfaren og uskyldig på alle måter. Den første gangen ante jeg fred og ingen fare. De gangene følte jeg at jeg ikke hadde noe valg, og jeg tenkte at kanskje han snakket sant denne gangen. Kanskje trengte han faktisk å prate. Han manipulerte og spilte på samvittigheten min - han var trist pga kjæresten hadde gjort det slutt/han var så lei seg fordi faren hadde dødd osv, så det eneste han ville var å bare glemme/tenke på noe annet etc. Han hadde mange grunner/unnskyldninger til hvorfor vi skulle/måtte ha sex. Han var også en bekjent av min eldste bror. Anonymkode: 484e9...199
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #65 Skrevet 28. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Han ble aldri anmeldt. Jeg følte og føler fremdeles at jeg er helt og holdent skyldig i saken. Jeg sa ikke nei. Jeg tørte ikke. Jeg lot det skje. 3 ganger. Jeg møtte ham frivillig, da jeg ikke tørte eller klarte å si nei. Han kom med ting som at vi "bare skulle kjøre en tur, da han trengte å prate", "han ville bare ha litt besøk da han var alene hjemme og ensom", "han hadde så lyst til å vise meg ei hytte". Jeg var en naiv 13 åring, uerfaren og uskyldig på alle måter. Den første gangen ante jeg fred og ingen fare. De gangene følte jeg at jeg ikke hadde noe valg, og jeg tenkte at kanskje han snakket sant denne gangen. Kanskje trengte han faktisk å prate. Han manipulerte og spilte på samvittigheten min - han var trist pga kjæresten hadde gjort det slutt/han var så lei seg fordi faren hadde dødd osv, så det eneste han ville var å bare glemme/tenke på noe annet etc. Han hadde mange grunner/unnskyldninger til hvorfor vi skulle/måtte ha sex. Han var også en bekjent av min eldste bror. Anonymkode: 484e9...199 Rettelse: De andre gangene følte jeg ikke at jeg hadde noe valg Anonymkode: 484e9...199
Gjest Catalina Culès Skrevet 28. april 2017 #66 Skrevet 28. april 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han ble aldri anmeldt. Jeg følte og føler fremdeles at jeg er helt og holdent skyldig i saken. Jeg sa ikke nei. Jeg tørte ikke. Jeg lot det skje. 3 ganger. Jeg møtte ham frivillig, da jeg ikke tørte eller klarte å si nei. Han kom med ting som at vi "bare skulle kjøre en tur, da han trengte å prate", "han ville bare ha litt besøk da han var alene hjemme og ensom", "han hadde så lyst til å vise meg ei hytte". Jeg var en naiv 13 åring, uerfaren og uskyldig på alle måter. Den første gangen ante jeg fred og ingen fare. De gangene følte jeg at jeg ikke hadde noe valg, og jeg tenkte at kanskje han snakket sant denne gangen. Kanskje trengte han faktisk å prate. Han manipulerte og spilte på samvittigheten min - han var trist pga kjæresten hadde gjort det slutt/han var så lei seg fordi faren hadde dødd osv, så det eneste han ville var å bare glemme/tenke på noe annet etc. Han hadde mange grunner/unnskyldninger til hvorfor vi skulle/måtte ha sex. Han var også en bekjent av min eldste bror. Anonymkode: 484e9...199 Du har ingen skyld i det som skjedde, det var helt og holdent hans skyld. Du var et uskyldig barn som ble misbrukt av en voksen mann.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #67 Skrevet 28. april 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg synes ikke dette høres ut som voldtekt for å være helt ærlig. Du hadde foreldrene i nærheten, kaller han typen din og sier det det skjedde tre ganger. Det var nok en kjip erfaring seksuelt sett, men kanskje en dyrebar lekse i å lære og si NEI og sette grenser. Anonymkode: 80221...bf6 Signerer! Du klarte ikke å avslutte det som fra din side ikke var et forhold, du klarte ikke la vær å ta han med på tur med DIN familie, du klarte ikke la vær å dele rom med han, du klarte ikke la vær å dele seng med han. Du kunne gjort mye for å unngå å sette deg i situasjonen. Det kalles å ta ansvar for seg selv. Når det da kommer til selve sexen, så tror jeg det er helt normalt med litt "nei, au, vær forsiktig" første gangen. Med mindre du med klar stemme sa helt og tydelig "NEI, dette er IKKE greit" OG viste med kroppsspråket ditt hva du mente, så kan du ikke kalle dette en voldtekt. Jeg skjønner at du sliter med opplevelsen, jeg skjønner at det var ubehagelig, men det blir ikke automatisk en voldtekt. Det kan sikket virke som at jeg gir DEG skylden, men det gjør jeg ikke. Dere gjorde begge noe dumt, og nå betaler du prisen for det. Jeg synes så absolutt at du skal snakke med noen om dette. Selv tror jeg det kan hjelpe deg å slutte å tenke på dette som voldtekt, og heller legge det i boksen for dårlige opplevelser. Ta lærdom av det, og ikke sett deg i en så sårbar situasjon igjen. Anonymkode: 0f140...da3 3
herzeleid Skrevet 28. april 2017 #68 Skrevet 28. april 2017 Vanskelig å si uten å vite mer, som hva det ble sagt nei til, hvordan det gikk frem osv. For meg fremstår det mer som klønete uerfaren sex, men kan selvfølgelig ta helt feil. Spørsmålet er kanskje like mye, hva får du ut av være voldtektsoffer? Jeg tenker at dette er en erfaring som er best å riste av seg, gå videre og lære av. Ofte blir det hele veldig mye vanskeligere når man tar rollen som offer, og graver seg ned i den dårlige erfaringen, som gjerne vokser i ettertid. 2
Gjest Skrevet 28. april 2017 #69 Skrevet 28. april 2017 15 minutter siden, herzeleid skrev: Vanskelig å si uten å vite mer, som hva det ble sagt nei til, hvordan det gikk frem osv. For meg fremstår det mer som klønete uerfaren sex, men kan selvfølgelig ta helt feil. Spørsmålet er kanskje like mye, hva får du ut av være voldtektsoffer? Jeg tenker at dette er en erfaring som er best å riste av seg, gå videre og lære av. Ofte blir det hele veldig mye vanskeligere når man tar rollen som offer, og graver seg ned i den dårlige erfaringen, som gjerne vokser i ettertid. Jeg deler ikke oppfatningen av at det er mulig å skru av følelser bare sånn uten videre... Jeg skjønner tankegangen din, men tror nok den er mer skrivebordsmateriale enn praktisk anvendbar.
Sillyline Skrevet 28. april 2017 #70 Skrevet 28. april 2017 Det der kan du uten tvil kalle for voldtekt. 2
herzeleid Skrevet 28. april 2017 #71 Skrevet 28. april 2017 8 minutter siden, Jackie Gleason skrev: Jeg deler ikke oppfatningen av at det er mulig å skru av følelser bare sånn uten videre... Jeg skjønner tankegangen din, men tror nok den er mer skrivebordsmateriale enn praktisk anvendbar. Er ikke nødvendigvis snakk om å skru av følelser, men velge en tilnærming til problemet. Det har nok like mye med innstilling ellers å gjøre. Vi ser det blant annet i forskjellen mellom jenta som ikke husker fyllesexen, og tenker at hun er blitt voldtat, og dermed fokuserer store deler av livet sitt på det, og hun som tenker at jaja, da gjør jeg ikke det igjen. 1
Chiyo Skrevet 28. april 2017 #72 Skrevet 28. april 2017 15 timer siden, JulieA skrev: Dette er IKKE voldtekt, men en kjip seksuell erfaring. Synes det er altfor lett å dra frem voldtektskortet nå om dagen. Ts: sa du klart og tydelig nei, eller bare mumlet du litt? Dere delte seng så det er ikke rart om gutten trodde han skulle få seg. Han høres forøvrig veldig umoden ut og lite var for dine signalener, men fra der og gjøre den unge gutten til voldtektsforbryter er å dra det for langt. Mange har rådet ts til å snakke med en psykolog. Mulig det er greit, men kanskje du heller skal legge det bak seg. Tror det er mange av oss voksne damer ( jeg er 40) som også har ubehagelige seksuelle erfaringer som vi bare har lagt bak oss. Det blir ikke alltid bedre av å lage det til mer enn det der er. Du syns ikke det er voldtekt når TS våkner av at han prøver å komme seg inn i henne?! Man har ikke sex med de som sover! 1
Gjest New Girl Skrevet 28. april 2017 #73 Skrevet 28. april 2017 "En kjip sexopplevelse" er hvis man ikke får orgasme, hvis det er kleint og stille, hvis det kommer uønskede lyder, hvis den andre ikke har vasket seg ordentlig o.l En kjip sexopplevelse er IKKE hvis noen har sex med deg selv om du viser tydelige tegn på at du ikke vil, inkludert det å si "nei". det kalles voldtekt.
Biloba Skrevet 28. april 2017 #74 Skrevet 28. april 2017 37 minutter siden, Jackie Gleason skrev: Jeg deler ikke oppfatningen av at det er mulig å skru av følelser bare sånn uten videre... Jeg skjønner tankegangen din, men tror nok den er mer skrivebordsmateriale enn praktisk anvendbar. Man skrur ikke av følelser, men tolkning av en situasjon påvirker hva slags følelser den gir, og hvordan man mestrer den i etterkant. Å kalle det en ubetinget voldtekt og dra helt klare linjer i svart og hvitt der forbryteren gjennomførte og ts var et maktesløst offer helt uten mulighet til å avverge det, tar vekk en del av kjernen i problemet. Faktum er jo at ts ikke var så hjelpeløs som hun sikkert følte seg. Jeg ser i hvertfall for meg at hennes nei og argumentasjon var sagt passe lavt, så ikke foreldrene som lå i samme hytte skulle høre det. Ett hyl, så hadde hun sluppet med skrekken. Det vet den fyren også. Hun kunne sagt til foreldrene neste dag ved frokostbordet at de hadde gjort det slutt og at "Per" må reise nå, kan en av dere kjøre ham til bussen? Ts, dette skriver jeg ikke for at du skal føle deg dum og klandre deg selv. Langt voksnere kvinner har blitt overrumplet og blitt påført vonde opplevelser. Noen ganger er man faktisk hjelpeløs i situasjonen, men mange har hatt mulighet til å komme seg vekk, og jeg tror at erkjennelsen av at man kanskje har mer makt enn man følte der og da, kan hjelpe en i å styrke sin egen grensesetting og gjøre en mer bevisst og tryggere når man kommer opp i situasjoner der ens grenser kan være truet. Jeg skriver det fordi du skal ut i verden igjen, møte menn, innlede seksuelle forhold, og avvise seksuelle tilnærmelser du ikke ønsker, og lære å reagere så fort som mulig ved tegn til at noen kan prøve å utnytte deg. Hvis en tror at en er mer hjelpeløs enn en er, kan en lettere få en freeze-reaksjon og ikke klare å utnytte de mulighetene som kan finnes til å komme unna. Ellers så tror jeg at forløpet kan ha vært så grovt at det bør straffes som voldtekt, men det er vanskelig å vite sikkert når en ikke har mer detaljer om hvordan ting ble sagt og gjort. Uansett er det et traume for deg ts, og fastlege, helsestasjon for ungdom eller Dixi.no kan være steder å starte for å komme gjennom det. Dixi kan nok også hjelpe deg om du vil forstå den juridiske siden, kanskje anbefale en advokat som du kan ta opp hendelsen med og få forklart hva slags beskyttelse loven gir. Ønsker deg alt godt, og håper du greier å involvere deg med støttespillere som kan hjelpe deg videre. 3
OppNedPåAlt Skrevet 28. april 2017 #75 Skrevet 28. april 2017 Voldtekt eller bare en kjip sexopplevelse: hvis du sliter med det i ettertid så er det kanskje greit å prate med noen som kan hjelpe deg videre. 1
Gjest Skrevet 28. april 2017 #76 Skrevet 28. april 2017 (endret) 35 minutter siden, Biloba skrev: Man skrur ikke av følelser, men tolkning av en situasjon påvirker hva slags følelser den gir, og hvordan man mestrer den i etterkant. Å kalle det en ubetinget voldtekt og dra helt klare linjer i svart og hvitt der forbryteren gjennomførte og ts var et maktesløst offer helt uten mulighet til å avverge det, tar vekk en del av kjernen i problemet. Faktum er jo at ts ikke var så hjelpeløs som hun sikkert følte seg. Jeg ser i hvertfall for meg at hennes nei og argumentasjon var sagt passe lavt, så ikke foreldrene som lå i samme hytte skulle høre det. Ett hyl, så hadde hun sluppet med skrekken. Det vet den fyren også. Hun kunne sagt til foreldrene neste dag ved frokostbordet at de hadde gjort det slutt og at "Per" må reise nå, kan en av dere kjøre ham til bussen? Ts, dette skriver jeg ikke for at du skal føle deg dum og klandre deg selv. Langt voksnere kvinner har blitt overrumplet og blitt påført vonde opplevelser. Noen ganger er man faktisk hjelpeløs i situasjonen, men mange har hatt mulighet til å komme seg vekk, og jeg tror at erkjennelsen av at man kanskje har mer makt enn man følte der og da, kan hjelpe en i å styrke sin egen grensesetting og gjøre en mer bevisst og tryggere når man kommer opp i situasjoner der ens grenser kan være truet. Jeg skriver det fordi du skal ut i verden igjen, møte menn, innlede seksuelle forhold, og avvise seksuelle tilnærmelser du ikke ønsker, og lære å reagere så fort som mulig ved tegn til at noen kan prøve å utnytte deg. Hvis en tror at en er mer hjelpeløs enn en er, kan en lettere få en freeze-reaksjon og ikke klare å utnytte de mulighetene som kan finnes til å komme unna. Ellers så tror jeg at forløpet kan ha vært så grovt at det bør straffes som voldtekt, men det er vanskelig å vite sikkert når en ikke har mer detaljer om hvordan ting ble sagt og gjort. Uansett er det et traume for deg ts, og fastlege, helsestasjon for ungdom eller Dixi.no kan være steder å starte for å komme gjennom det. Dixi kan nok også hjelpe deg om du vil forstå den juridiske siden, kanskje anbefale en advokat som du kan ta opp hendelsen med og få forklart hva slags beskyttelse loven gir. Ønsker deg alt godt, og håper du greier å involvere deg med støttespillere som kan hjelpe deg videre. Et utrolig reflektert innlegg Endret 28. april 2017 av Jackie Gleason
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #77 Skrevet 28. april 2017 16 timer siden, JulieA skrev: Dette er IKKE voldtekt, men en kjip seksuell erfaring. Synes det er altfor lett å dra frem voldtektskortet nå om dagen. Ts: sa du klart og tydelig nei, eller bare mumlet du litt? Dere delte seng så det er ikke rart om gutten trodde han skulle få seg. Han høres forøvrig veldig umoden ut og lite var for dine signalener, men fra der og gjøre den unge gutten til voldtektsforbryter er å dra det for langt. Mange har rådet ts til å snakke med en psykolog. Mulig det er greit, men kanskje du heller skal legge det bak seg. Tror det er mange av oss voksne damer ( jeg er 40) som også har ubehagelige seksuelle erfaringer som vi bare har lagt bak oss. Det blir ikke alltid bedre av å lage det til mer enn det der er. Jeg synes det er litt trangsynt og lite empatisk av deg å avfeie andres dårlige opplevelser med at du er en voksen kvinne og har opplevd noen ubehagelige seksuelle opplevelser som du har lagt bak deg. Det er som når kroniske syke klager over smerter og blir svart med at "jeg har da mine vondter jeg også, men jeg klager da ikke. Det er viktig å tenke positivt og ikke fokusere så mye på smerten!" At du tolker ts sin opplevelse som en dårlig seksuell opplevelse hun bare kan legge bak seg, er faktisk ganske ignorant. Å gjøre noen til voldtektsmann er å lure noen ved å gi dem frivillig sex for så å anmelde dem etterpå, eller anmelde fordi sexen var dårlig eller man ikke husker den. Hvis man opplever å si nei uten å bli hørt, våkner av at fyren penetrerer deg og det hele oppleves så traumatisk at man føler seg voldtatt, så kan man ikke bare avvise det med et trekk på skuldrene og en formaning om at man selv har da hatt sine dårlige opplevelser, men de har man lagt bak seg. Det du skriver beviser jo bare at du ikke har blitt voldtatt, det sier ingenting om hvorvidt ts ble voldtatt eller ikke. Det er alt annet enn lett å dra voldtektskortet nå om dagen, nettopp fordi man blir møtt med holdninger av typen "sa du nei skikkelig tydelig eller mumlet du bare?" og at dersom man ligger i samme seng, må man regne med at fyren tar det som et ja til sex. Man blir jo knapt trodd før man kan bevise at det var vold og/eller overfall med i bildet. Et svakt nei er faktisk et like gyldig nei som et brølende nei. Og faktisk er det sånn at selv om man omså har hatt sex før, er det likevel ingen fribillett til å ta seg tilrette med den andres kropp. Jeg tør påstå at kvinner som bare angrer sex eller synes sexen var klein ikke sitter igjen med så vonde og vanskelige følelser som det ts skriver her. Anonymkode: 8cab9...bce 3
Gjest Skrevet 28. april 2017 #78 Skrevet 28. april 2017 (endret) 1 time siden, Chiyo skrev: Du syns ikke det er voldtekt når TS våkner av at han prøver å komme seg inn i henne?! Man har ikke sex med de som sover! Sant, men er voldtekt nødvendigvis det samme som forgripelse? Hvis det er en distinktsjon her så må vell det å ta for seg av en sovende person å forgripe seg på vedkommende, men blir det ikke voldtekt først i det man ignorerer den nyvåknede personens avvisning? Vel uansett definisjon og gråsoner så høres dette lite greit ut etter min mening. Endret 28. april 2017 av Jackie Gleason
Chiyo Skrevet 28. april 2017 #79 Skrevet 28. april 2017 30 minutter siden, Jackie Gleason skrev: Sant, men er voldtekt nødvendigvis det samme som forgripelse? Hvis det er en distinktsjon her så må vell det å ta for seg av en sovende person å forgripe seg på vedkommende, men blir det ikke voldtekt først i det man ignorerer den nyvåknede personens avvisning? Vel uansett definisjon og gråsoner så høres dette lite greit ut etter min mening. Nei. Det er voldtekt å ha sex med noen som ikke er istand til å gi samtykke. Hvis jeg er i koma og en sykehusansatt har sex med kroppen min, er ikke det voldtekt selv om jeg ikke er våken? Det er faktisk veldig enkelt å forstå. 5
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #80 Skrevet 28. april 2017 36 minutter siden, Jackie Gleason skrev: Sant, men er voldtekt nødvendigvis det samme som forgripelse? Hvis det er en distinktsjon her så må vell det å ta for seg av en sovende person å forgripe seg på vedkommende, men blir det ikke voldtekt først i det man ignorerer den nyvåknede personens avvisning? Vel uansett definisjon og gråsoner så høres dette lite greit ut etter min mening. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-11#§291 Se § 291 b. Man kan ikke motsette seg handlingen når man sover. Man kan ikke si nei når man sover. Anonymkode: 822a4...672 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå