Gå til innhold

Ble jeg voldtatt?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Før jeg klikket meg inn på tråden tenkte jeg at den som må spørre om det er voldtekt eller ikke, den som ikke vet om man har blitt voldtatt - har ikke blitt voldtatt. (utrolig klønete setning, men tror jeg fikk fram poenget)

Etter å ha lest HI så skjønner jeg hvorfor hun stiller spørsmålet. Og ja, jeg mener at du ble voldtatt TS. Ikke bare sa du nei, men du opplevde også å våkne av at han var på vei inn i deg. Du hadde ikke samtykket og han kjørte på. 

Du bør si det til noen og få hjelp til å bearbeide dette. Jeg håper virkelig at du ikke har kontakt med denne mannen lengre. 

Anonymkode: 2c9d9...885

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, JulieA skrev:

Å ha sex med noen under den seksuelle lavalder er ulovlig, men det er ikke dermed ensbetydende med voldtekt.

Det er ikke nødvendig med vold eller tvang for at noe skal defineres som voldtekt, hverken etter en vanlig språklig forståelse eller juridisk. 

"Å ha sex" forstås i strafferetten som å innføre en gjenstand eller kjønnsorgan i en kroppsåpning på en annen. Altså det samme som omfattes av begrepet "voldtekt". Hvor "voldtekt" også omfatter manglende samtykket. Barn under den seksuelle lavalder har ikke samtykkekompetanse, så alle sex med barn er per definisjon voldtekt rettslig sett.

Ikke alle seksuelle overgrep er voldtekt, men voldtekt er den alvorligste formen for seksuelle overgrep, da det innebærer innføring av gjenstand eller kroppsdel inni en annens kroppsåpning, altså samme definisjon som "sex"

Din påstand om det ikke nødvendigvis er voldtekt å ha sex med noen under seksuelle lavalder er altså feil. Hadde du derimot skrevet "ikke alle seksuelle handlinger mot barn er voldtekt" hadde jeg vært enig.

Anonymkode: a122b...9af

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kom vel kanskje litt dårlig frem i innlegget med tanke på overskriften, for å kategorisere det som voldtekt er ikke nødvendigvis det essensielle her. Er mer problematikken rundt at hvis det er voldtekt, og ikke bare hjernen min som overreagerer, hvordan skal jeg komme meg over dette?

ts

Anonymkode: d0cdc...f52

Det essensielle er at du er blitt traumatisert av dette uansett hva det var og at du antagelig trenger hjelp til traumebehandling.

Anonymkode: 70976...347

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Før jeg klikket meg inn på tråden tenkte jeg at den som må spørre om det er voldtekt eller ikke, den som ikke vet om man har blitt voldtatt - har ikke blitt voldtatt

Det er nok mange som lener seg på dette resonnementet. Men det kommer av grunnleggende uvitenhet. 

De færreste som ikke er jurister og advokater vet hva som faller inn under begrepet "voldtekt" rent juridisk. Det er derfor helt nødvendig å spørre om man har blitt utsatt for en voldtekt eller ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk viktig å definere det du har opplevd som voldtekt. Selv om målet ditt ikke nødvendigvis er en domfellelse.

Å definere det som en voldtekt, vil hjelpe deg å plassere ansvaret for skaden du er påført. Du er blitt utsatt for en urett påført av en kriminell, det er altså ikke noe du selv har skyld i. Dette er viktig i prosessen med å bearbeide traumet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Jackie Gleason skrev:

Lol, jeg er ikke voldelig tro meg. Føler bare et skikkelig sinne mot sånne mennesker det er vell det hele ;)

1 time siden, Jackie Gleason skrev:

Haha, jeg og broren til Ts kan gjøre en helaften ut av å være disse drittsekkenes karma!

Jaha, så du er ikke voldelig sa du? :fnise:

Anonymkode: 52e7c...59f

Skrevet (endret)
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jaha, så du er ikke voldelig sa du? :fnise:

Moderert.

Endret av Jackie Gleason
Skrevet

Jeg tror mange hater pedofile å ønsker å se dem grisebanket, det betyr likevel ikke at det å skrive det er sammenlignbart med å faktisk utøve vold.

Jeg er ganske pinglete og snill fysisk, men kan føle sinne mot slike mennesker likevel. Er det veldig paradoksalt for folk her inne?

Hmm...

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Nowyouseeme skrev:

Vi er uenige i definisjonen. Uten samtykke er det voldtekt og under seksuell lavalder kan man ikke samtykke. Ingenting galt i å være uenig. 

Jeg er uenig med deg til en viss grad. Hvis to 15 åringer har sex med hverandre så nekter jeg å si at de voldtar hverandre fordi de ikke kan samtykke, så å sette dette så svart/hvit som mange gjør her inne er jeg sterkt uenig.

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kom vel kanskje litt dårlig frem i innlegget med tanke på overskriften, for å kategorisere det som voldtekt er ikke nødvendigvis det essensielle her. Er mer problematikken rundt at hvis det er voldtekt, og ikke bare hjernen min som overreagerer, hvordan skal jeg komme meg over dette?

ts

Om det er en voldtekt eller ikke kommer an på omstendighetene. Sa du klart nei og / eller viste han at dette var noe du ville gjøre og han ignorerte det og kjørte på --> voldtekt
Hvis du ikke gjorde dette så er det mye mer i gråsonen, og kan ende opp med å bare være en skikkelig dårlig sexopplevelse.

Gjest Ingenting2
Skrevet
9 minutter siden, Jackie Gleason skrev:

Nei, men jeg liker visst ikke pedofili fullt like mye som du gjør å det kan jeg stå inne for :)

Oi. Det var en særdeles grov påstand. Den bør du justere. 

Gjest Ingenting2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er uenig med deg til en viss grad. Hvis to 15 åringer har sex med hverandre så nekter jeg å si at de voldtar hverandre fordi de ikke kan samtykke, så å sette dette så svart/hvit som mange gjør her inne er jeg sterkt uenig.

Om det er en voldtekt eller ikke kommer an på omstendighetene. Sa du klart nei og / eller viste han at dette var noe du ville gjøre og han ignorerte det og kjørte på --> voldtekt
Hvis du ikke gjorde dette så er det mye mer i gråsonen, og kan ende opp med å bare være en skikkelig dårlig sexopplevelse.

Men da er det to under seksuell lavalder. Poenget var jo at en var under og en over. Det er da loven kommer inn. 

Skrevet (endret)
3 minutter siden, Nowyouseeme skrev:

Oi. Det var en særdeles grov påstand. Den bør du justere. 

Jeg synes påstanden om at jeg er voldelig bare fordi jeg uttrykker svert strek verbal forakt for pedofile handlinger er en type formulering som kaller på et svar lik det jeg ga.

Man skyter da ikke spurv med kanon mener jeg ;)

Å stemple andre er sjeldent dialogfremmende vet du.

Endret av Jackie Gleason
Gjest Ingenting2
Skrevet
Akkurat nå, Jackie Gleason skrev:

Jeg synes påstanden om at jeg er voldelig bare fordi jeg uttrykker svert strek verbal forakt for pedofile handlinger er en type formulering som kaller på et svar lik det jeg ga.

Man skyter da ikke spurv med kanon mener jeg ;)

Du påstår at folk som ikke tyr til vold ikke har like store problemer med pedofile som deg. Og her slenger du på en smiley i tillegg. Ser du virkelig ikke hvem som egentlig har problemer her? 

Skrevet
Akkurat nå, Nowyouseeme skrev:

Du påstår at folk som ikke tyr til vold ikke har like store problemer med pedofile som deg. Og her slenger du på en smiley i tillegg. Ser du virkelig ikke hvem som egentlig har problemer her? 

Herlighet, dette blir for dumt...

Off I go ;)

Gjest Ingenting2
Skrevet
Akkurat nå, Jackie Gleason skrev:

Herlighet, dette blir for dumt...

Off I go ;)

Ja, du dreit deg ut. Skikkelig. Hadet. 

Skrevet
3 minutter siden, Nowyouseeme skrev:

Ja, du dreit deg ut. Skikkelig. Hadet. 

Whatever...

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

ts

Kontakt dixi.no, de jobber med dette og kan hjelpe deg på veien videre.

AnonymBruker
Skrevet

Det får være grenser for hvor mye voldtektsbegrepet skal utvannes. 

Anonymkode: cb259...d36

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det får være grenser for hvor mye voldtektsbegrepet skal utvannes. 

Anonymkode: cb259...d36

Når noen sier 'Nei' og vedkommende ikke bryr seg, så er det nettopp dét som er en voldtekt.

• Liker 2
Skrevet

Du sa klart og tydelig nei, så ja dette var en voldtekt

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...