AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #1 Skrevet 27. april 2017 Jeg er hverken under barnevernet eller kjenner noen som er det, og jeg har heller ingen planer om å kontakte dem på noe vis. Dette er ren nysgjerrighet fra min side da jeg er interessert i få vite litt om tema. Forstår at mange her på KG missliker dette, har respekt for det dersom tråden blir slettet. Jeg har lest at alle omsorgsovertakelser er midlertidige, og foreldre kan få barna tilbake når forholdene tillater det. Slik jeg forstod det iallfall. Stemmer dette? Dersom fylkesnemnda fatter vedtak om omsorgsovertakelser, har man rett til å ta saken videre til domstolen, stemmer dette? Anonymkode: caf72...eb7
stan Skrevet 27. april 2017 #2 Skrevet 27. april 2017 Du har stort sett rett. Alle vedtak kan omgjøres hvis det er grunn for det. Og man kan selvsagt ta det til domstolene. Min erfaring med bv er positiv, men de er begrenset av ressurser og lovverket. Husk at de sakene vi hører om er de få der det er uenighet. 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #3 Skrevet 28. april 2017 Jeg kjenner en som jobber som barnevernskonsulent. Hun sier at det også er noen uskyldige som har fått anonym melding på sitt barn og da blir foreldrene ganske satt ut da de knapt vet hva Barnevernet jobber med. En foreldrepar hadde fått henlagt sin sak fra politi og Barnevern og de hyret advokat for få slettet all registrert informasjon i arkiv/datasystem. Anonymkode: 3c227...032
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #4 Skrevet 28. april 2017 Det finnes saker med (tvangs)adopsjon, og det er endelig, rettskraftig og har vært gjennom rettstapparatet. http://www.barnevernsadvokat.no/index.php?site=default/724/747/748 Anekdotisk: Det eneste tilfellet jeg vet om var baby der foreldrene var fratatt all omsorg (og fengslet grunnet mishandling av samme baby), og det var rettsaker osv, og de ble fradømt foreldreansvaret og barnet ble i fosterhjemmet med tanke på senere adopsjon. De eller annen biologisk familie var ikke i stand til å tilby babyen noe i nærheten av omsorg (kunne ikke ta vare på seg selv, og kan ikke sannsynliggjøre at noe vil forandre seg i framtiden, rusmisbrukende kriminelle uteliggere). Men så vidt jeg vet er ikke adopsjonen gjennomført ennå, det er flere år siden, så det er en omfattende prosess. Anonymkode: aef1c...1fc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå