AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #1 Skrevet 27. april 2017 Jeg greier ikke å slutte å overspise. Er inne i en fæl periode hvor jeg dytter i meg alt jeg kommer over . Skal gifte meg om to månder og har gått opp 8 kg siden nyåret. Jeg må slutte det her. Noen som har noen tips? Hilsen en veldig fortvilet en. Anonymkode: 16b46...c1d
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #2 Skrevet 27. april 2017 Jeg greier ikke å slutte å overspise. Er inne i en fæl periode hvor jeg dytter i meg alt jeg kommer over . Skal gifte meg om to månder og har gått opp 8 kg siden nyåret. Jeg må slutte det her. Noen som har noen tips? Hilsen en veldig fortvilet en. Anonymkode: 67290...b80
QQbaby Skrevet 27. april 2017 #4 Skrevet 27. april 2017 Har du prøvd å spise litt mindre? Tror det vil hjelpe
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #6 Skrevet 27. april 2017 Du spiser kanskje fordi du er under mye press? Jeg hadde tatt kontakt med ROS.www.nettros.no Anonymkode: 41e64...1bd
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #7 Skrevet 27. april 2017 Tersklen for å søke hjelp er høy kjenner jeg. Har vært borti dps før og vil aldri tilbake føler jeg. Jeg har ikke noe konkret grunn annet en kjedespiser og er veldig glad i mat. Dette er så rart for som barn og tenårene så spiste jeg kun for å overleve. Anonymkode: 67290...b80
Gjest Athleisure Skrevet 27. april 2017 #8 Skrevet 27. april 2017 Kjøp mindre mat. Ikke ha mat lett tilgjengelig. Eventuelt låse mat inn i safe.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #9 Skrevet 27. april 2017 Jeg overspiser i perioder, og har mer kontroll når jeg spiser regelmessige og varierte måltider. Har noen ting som trigger det, og da planlegger jeg heller å kunne spise noe snacks. Har også begynt å bestille dagligvarer levert hjem, for å slippe å gå i butikken. Anonymkode: df03d...9ce 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #10 Skrevet 27. april 2017 Hvor mange er det som kastet opp etter overspising? Har dessverre begynt med det den siste uken. Hatt perioder hvor jeg gjorde dette tidligere også. Som om hjernen min gjør opp for all overspisingen ved å kaste det opp. Da er det på en måte greit i hodet mitt. Anonymkode: 67290...b80
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #11 Skrevet 27. april 2017 Vet du hvorfor du overspiser? Anonymkode: 92130...283
QQbaby Skrevet 27. april 2017 #12 Skrevet 27. april 2017 (endret) Var du ikke fornøyd med svarene i første posten? Slutt å spis så mye, spis mindre! Vanskeligere er det ikke, bevares Endret 27. april 2017 av QQbaby 1
Pringle Skrevet 27. april 2017 #13 Skrevet 27. april 2017 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tersklen for å søke hjelp er høy kjenner jeg. Har vært borti dps før og vil aldri tilbake føler jeg. Jeg har ikke noe konkret grunn annet en kjedespiser og er veldig glad i mat. Dette er så rart for som barn og tenårene så spiste jeg kun for å overleve. Anonymkode: 67290...b80 Etter du skrev dette, tenkte jeg å skrive noe som dette: 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg overspiser i perioder, og har mer kontroll når jeg spiser regelmessige og varierte måltider. Har noen ting som trigger det, og da planlegger jeg heller å kunne spise noe snacks. Har også begynt å bestille dagligvarer levert hjem, for å slippe å gå i butikken. Anonymkode: df03d...9ce Men så kom dette: 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mange er det som kastet opp etter overspising? Har dessverre begynt med det den siste uken. Hatt perioder hvor jeg gjorde dette tidligere også. Som om hjernen min gjør opp for all overspisingen ved å kaste det opp. Da er det på en måte greit i hodet mitt. Anonymkode: 67290...b80 Og da må svaret bli sånn som dette: 1 time siden, Ild skrev: Har du søkt profesjonell hjelp? 3
TML0802 Skrevet 27. april 2017 #14 Skrevet 27. april 2017 1. Finn ut hvorfor du overspiser. Prøver du å dekke et følelsesmessig behov eller er du faktisk sulten? 2. Om du faktisk er sulten; prøv å ta sunne valg. Spis matvarer som metter lenge: grove kornprodukter, grønnsaker, magre proteinkilder og sunne kilder til fett som feks avocado, kokosfett eller nøtter. Frukt er greit i moderate mengder, men metter ikke særlig lenge. Tenk at du skal spise til magen er mett, og ikke øynene. Sliter du med å begrense porsjonsstørrelsene, må du øve på dette. Kanskje bruke en mindre tallerken eller rett og slett lage mindre mat. 3. Om det ikke er på grunn av sult du overspiser, men på grunn av noe annet, må du ta tak i hva dette "noe annet" er. Snakk med fastlege eller psykolog om det er andre behov du prøver å dekke med mat (trøstespising). 4. Ikke kjøp junk, snacks og fastfood. Har du det ikke i hus, får du heller ikke spist det. Planlegg måltidene dine så du alltid har sunne og mettende valg tilgjengelig, så er det lettere å ikke falle for fristelsen å svinge innom kiosken eller gatekjøkkenet. 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #15 Skrevet 27. april 2017 Når du sier overspising, mener du da spiseforstyrrelsen der man tvinger i seg store mengder med mat? (Litt som bulimi, minus oppkast/andre måter å kvitte seg med maten på.) Eller snakker du om at du alltid er sulten og spiser store mendger med mat? Anonymkode: 0ddf1...c91 1
Raven Emerald Skrevet 27. april 2017 #17 Skrevet 27. april 2017 Kjære Trådstarter Jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym. Det skal også være et psykiatritilbud i alle landets kommuner. Hvis du ringer din kommunes servicetorg eller ser på hjemmesiden til hjemkommunen din, skal du finne info om dette. Her skal man kunne få noen å snakke med og hjelp videre. Lykke til! Raven Emerald, mod
Anbefalte innlegg