Gå til innhold

Tips mot sult?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Etter vinteren kan man vel si at fettprosenten har økt og at kroppen er slappere enn noen sinne.. Har ca 8 kg som skal av før jeg drar på ferie 1 juli, og i tillegg til det som skal bort ønsker jeg også å stramme opp kroppen generelt. 

Jeg trener 4-5 dager i uka, går på gruppetimer på elixia, trener kondisjon og løper ute. Gjør bare helt basic styrke for mage, rumpe og lår på apparatene som er på senteret. I tillegg går jeg tur med hunden min i 1t +- hver dag. Resten av dagen er jeg for det meste i ro da jeg leser til eksamen.

I følge kalorikalkulatorene skal jeg ha et daglig inntak på ca 1600 kalorier for å gå ned 8 kg på 8 uker. (Jeg er 178 høy og veier nå 82 kilo). Problemet er at jeg er vandt med å spise mye, og har heller ikke veldig god peiling på sunn mat som metter mye. Jeg blir aldri ordentlig mett, bortsett fra etter frokost men det varer kun i rundt 2-3 timer. 

Finnes det noe mat som er svært kalorifattig og som metter mye som jeg kan kompensere med? Eventuelle andre matvarer og mattips med lite kalorier tas i mot med stor takk. Om noen har gått ned 8 kg på 8 uker uten å være særlig overvektig ønsker jeg også gjerne tips til hvordan du holdt ut og fikk det til :)

Anonymkode: 471fd...ef4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg er 174cm og var 90kg på mandag. Begynte slankingen da og har på disse dagene gått ned to kg. Såklart kun vann foreløpig. Jeg drikker herbalife shake to ganger om dagen, syns de metter veldig og tar rundt 3 timer før jeg blir sulten igjen. Ellers spiser jeg fiber balance knekkebrød (35kcal ca pr stk) med sunt pålegg. Spiser normal middag uten noe særlig saus. Helt mest rent kjøtt, og mye laks/torsk. 

Prøv å spis ca fem måltider om dagen, med små/moderat porsjon. Jeg har egentlig veldig lite peiling, men det fungerer for meg nå og fungerte fint forrige gang jeg fikk ned 10kg. 

Endret av Boxee
Skrevet

Hvis du har planer om å gå ned såpass mye hadde det kanskje vært lurt å begynne tidligere. Du vil nok oppleve å gå ned ganske fort i begynnelsen siden du mister mye vannvekt, men så vil det gå saktere etter hvert.

Men for å svare på det du lurer på: Jeg er veldig glad i å spise brød som er basert på kikertmel. Det er veldig mettende og smaker godt i seg selv, så man trenger ikke pålegg. Så vil jeg også anbefale deg å være flink med å veie og registrere det du spiser og drikker. Alt teller.

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å vende seg til å være litt sulten? Du må ikke føle deg mett hele tiden, og det er helt normalt å være småsulten i lange perioder. Hvis du absolutt må ha noe å tygge på, så velg grønnsaker. Hva med agurk og salat? Inneholder nesten ingen kalorier og kan fint spises i store mengder

Anonymkode: bb02c...231

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville fokusert på rene råvarer, altså spise minst mulig bearbeidet mat. Dette fordi det både metter godt, og fordi det gir deg mer mineraler, vitaminer o.l enn prossesert mat ...og ved kcalunderskudd over tid er det ekstra viktig å dekke næringsbehovet. I tillegg vil det mette bedre enn halvfabrikata. Altså velge magre fileter av svin, kylling, biff osv heller enn farseprodukter (pølse, kjøttkake, karboande), havregryn heller enn corn flakes, frukt i stedetfor juice, osv. Tenk at maten skal være likest mulig sin opprinnelige form.

kutt ut flytende kalorier som juice, saft og brus. De gir kalorier uten å mette særlig. 

Sørg for å ha en proteinkilde til hvert måltid (egg, kjøtt, fisk, magre meiriprodukter som skyr,kesam, cottage cheese, )

spis grønnsaker til alle måltider - mettende, magert, næringsrikt. Eksperimenter med ovnsbaking, koking, purreer/mos/stapper, salater, grilling, osv

reduser bruken av oljer, smør, dressing og saus

• Liker 2
Skrevet

Kroppen din tar inn og bruker energi hele tiden, og du skal egentlig ikke behøve å merke at du over tid bruker litt mer enn du tar inn. Men jeg tror nok at 8 kilo på 8 uker er litt urealistisk for en med din høyde/vekt. Hvis du allerede tenker at dette er noe du skal holde ut... er det et tydelig tegn på at du har "gapt over" for mye. 

"Sunn mat" er ikke noen spesifikke matvarer til tross for alle artiklene og bøkene og youtubevideoene som kan få det til å virke sånn. Et sunt kosthold er tilstrekkelig av alt du trenger og ikke for mye av noe, og når du spiser det, er det ikke nødvendig å bli "mett". Helt vanlig mat i litt mindre porsjoner er fullstendig bra nok. Metthet er bare en følelse, som er individuell, situasjonsbetinget og avhengig av vaner og innstilling. 

• Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, Lill3My skrev:

Jeg ville fokusert på rene råvarer, altså spise minst mulig bearbeidet mat. Dette fordi det både metter godt, og fordi det gir deg mer mineraler, vitaminer o.l enn prossesert mat ...og ved kcalunderskudd over tid er det ekstra viktig å dekke næringsbehovet. I tillegg vil det mette bedre enn halvfabrikata. Altså velge magre fileter av svin, kylling, biff osv heller enn farseprodukter (pølse, kjøttkake, karboande), havregryn heller enn corn flakes, frukt i stedetfor juice, osv. Tenk at maten skal være likest mulig sin opprinnelige form.

kutt ut flytende kalorier som juice, saft og brus. De gir kalorier uten å mette særlig. 

Sørg for å ha en proteinkilde til hvert måltid (egg, kjøtt, fisk, magre meiriprodukter som skyr,kesam, cottage cheese, )

spis grønnsaker til alle måltider - mettende, magert, næringsrikt. Eksperimenter med ovnsbaking, koking, purreer/mos/stapper, salater, grilling, osv

reduser bruken av oljer, smør, dressing og saus

Dette er veldig gode og konkrete råd!

Hvis du ikke vet hvor mye kalorier som er i ulike matvarer bør du begynne å lære deg det, så skjønner du fort hva du bør spise og ikke for å holde deg mett.

Bruk f.eks lifesum, så ser du hvor enorm forskjell det er på salami og skinke, kaffelatte og vanlig kaffe/te, fløteis vs eple, for å nevne noe. 

For meg er havregrøt med eplebiter og kanel et veldig godt og mettende måltid med få kalorier, du finner dine favoritter! 

• Liker 2
Skrevet

Et godt tips mot denne sult følelsen kan være å få i seg nok med vann og ellers spise fiberrike produkter som holder deg mett lenge. Dersom du føler deg veldig sulten til måltidene kan det være lurt og kombinere de med en skål salat, isberg eller spinat. Posene man får kjøpt på butikken er også fine. Disse fyller opp magen så man vil føle seg mett lengre, merk at du spiser dette ved siden av fiberrike produkter. Salaten kan også lages med kylling eller tunfisk, som inneholder mye protein som holder deg lenge mett. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Her var det mange gode tips jeg gleder meg til å prøve ut :) 

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar alle sammen! Her var det mange gode tips jeg gleder meg til å prøve ut :) 

Du kan jo eventuelt loggføre maten et par dager og skrive det inn her slik at det er enklere å gi deg tips basert på det du faktisk spiser :) ofte er det mye å hente på å bytte ut enkelte varer med et annet alternativ

AnonymBruker
Skrevet

Spis

Anonymkode: 156ff...86b

• Liker 1
Skrevet

Husk at kalorikalkulatorer er omtrentlige.

Veldig mange opplever mindre sultfølelse, og bedre kontroll på sulten, med periodisk faste. Kroppen venner seg fort til det hvis du f.eks dropper frokost og lunch, og det er ikke farlig (faktisk taler en del forskning for at det er mye sunnere enn å spise "hele tiden" som folk flest gjør). Folk pleier å kaste seg over mat med det samme de føler sult, og tror omtrent de kommer til å dø om de ikke får noe å spise NÅ. Men sultfølelsen varer som regel bare et minutt eller to før det går over.

AnonymBruker
Skrevet

Disse tipsene hjalp i alle fall for meg

-Trening om morgnen før frokost (eventuelt en banan først)

-Langsomme karbohydrater 

-Frossen frukt og bær som snacks

-Van som leskedrikk 

Anonymkode: 3f655...c99

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, Persephone skrev:

Hvis du har planer om å gå ned såpass mye hadde det kanskje vært lurt å begynne tidligere. Du vil nok oppleve å gå ned ganske fort i begynnelsen siden du mister mye vannvekt, men så vil det gå saktere etter hvert.

Men for å svare på det du lurer på: Jeg er veldig glad i å spise brød som er basert på kikertmel. Det er veldig mettende og smaker godt i seg selv, så man trenger ikke pålegg. Så vil jeg også anbefale deg å være flink med å veie og registrere det du spiser og drikker. Alt teller.

Har du en oppskrift på brød basert på kikertmel?

Anonymkode: 42768...85e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...