AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #1 Skrevet 27. april 2017 Jeg anskaffet meg en rase som passet meg på mange områder, men som hadde mye pels. Pelsen skal stelles relativt ofte. Og selv om jeg prøvde å gjøre det flittig mens hunden var valp så har den aldri blitt rolig under pelsstellet. Nå er det kommet masse floker og jeg børste og børster, men hunden har nå begynt å glefse etter meg under pelsstellet. Jeg har alltid prøvd å gjøre det positivt og siden hunden er stor så kan jeg ikke "tvinge" den. Og nå er jeg skikkelig rådvill. Har bare lyst å klippe ned hele dyret, men skal også stille den ut fremover, og da kan de ikke være nedklippet Jeg har feilet skikkelig Anonymkode: 0cb64...06b
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #2 Skrevet 27. april 2017 Klipp det ned og dropp utstillingen. Det er hunden som er inni som er viktigst Anonymkode: 09c74...7d1 15
Ild Skrevet 27. april 2017 #3 Skrevet 27. april 2017 Pri nr 1 nå er å få bort alle floker uten at det gjør vondt, og da må klipping til. Så får du bare fortsette med positiv greing. Og det må klippes ved floker helt til dere er enige om at greing = kos. 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #4 Skrevet 27. april 2017 Klipp den ned og prøv igjen. Selv har jeg en malteser som jeg ikke klarer å holde fri for floker, og som har blitt klippet ned flere ganger. Det går helt fint, men du bør kanskje vurdere å droppe utstillinger hvis du ikke har tid til å børste pelsen Anonymkode: 1fdac...a35 2
Tabris Skrevet 27. april 2017 #5 Skrevet 27. april 2017 Jeg ville klippet den helt ned først, og så benyttet anledningen mens pelsen vokser ut til å trene pelsstell på en positiv måte. Belønn med godbiter og ikke gå frem så fort at hunden trekker seg unna. Det vil ta litt tid før pelsen har vokst helt ut igjen (og da kan du stille hunden igjen), og det er bra for du vil trenge tid og tålmodighet for å trene dette. Du kan ikke stille en flokete hund uansett, så da kan du starte med "blanke ark" når det gjelder utstilling og pelsstell når pelsen er grodd ordentlig ut og pelsstell har blitt mer hyggelig for dere begge. 5
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 27. april 2017 #6 Skrevet 27. april 2017 Det er ubehagelig for hunden, og det har det vært siden begynnelsen. Ikke rart den glefser når det lugger! Kjenner ikke til pelsraser selv, men ville kjøpt en ordentlig stiv børste med naturbust, istedenfor en med plast-tagger, og gjort det hele til en så god opplevelse at hunden elsket å bli børstet. Og utstilling driter hunden i iallefall.
Gjest HappyWaffle Skrevet 27. april 2017 #7 Skrevet 27. april 2017 Floker er jo så klart vondt. Du kan børste det du vil men om du prøver å gre ut floker er det ikke rart at hunden glefser. Du bør prøve å klippe de vekk, evt klippe hunden helt. Bedre for hunden en å måtte gå med floker, så får du heller ofre utstillingen
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #8 Skrevet 2. mai 2017 Bruk mye balsam, feks balsamspray, det gjør saken enklere. I tillegg ville jeg fylt en kong med feks leverpostei som hunden kan slikke på mens den blir børstet, kanskje den glemmer at du holder på hvis den synes det er skikkelig godt. Anonymkode: fd31d...c2d
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #9 Skrevet 4. mai 2017 Først og fremst: drit i utstillingen. Utstilling er noe man gjør når alt annet er ordnet. Akkurat nå må du fikse opp i pelsen til hunden, og da er det best å klippe det bort. Du kan jo uansett ikke stille ut en hund med masse floker i pelsen, så da har du jo ikke så mye valg. Jeg støtter forslaget om å gi den noe kjempe, superduper, ufattelig, fantastisk godt! Kokt kylling, leverpostei, vom... Noe som er så fantastisk at det å bli børstet er en okay ting. Og det må han få hver gang du tar frem børsten. Begynn i det minste: la f.eks børsten komme borti pelsen hans, gi han godbit og ros. Gjør det igjen. Og igjen. Og igjen. Sakte men sikkert lar du børsten komme borti pelsen mer og mer. Kanskje ta et lite, forsiktig og kjapt "strøk" gjennom pelsen. Godbit og ros - masse! Fortsett sånn og gjør det så ofte du klarer, helst hver dag. Så lenge du ikke går for fort frem og tar det i et rolig tempo er det mest sannsynlig den teknikken som kommer til å fungere best. Husk også å prøv å forhold deg selv rolig og avslappet, så hunden ikke merker at du gruer deg eller er engstelig for at den skal glefse. Man må i bunn og grunn lære hunden at det ikke er vondt eller farlig å bli børstet. Man får masse kos, ros, godbiter og det hele blir en fin kosestund. Dette er noe du må være flink til å opprettholde. Tar du en lang pause kan hunden i verste fall få "tilbakefall" og du må begynne på nytt. Anonymkode: 5f2f0...6f7
Skelly Skrevet 4. mai 2017 #10 Skrevet 4. mai 2017 Barber hunden. Og så må du børste den selv om den er "naken". Børst lett gjennom, og gi den belønning med jevne mellomrom. Når han blir urolig, eller skal til å glefse til deg eller børsten (du merker det på kroppsspråket før), så stopper du (uten å gi godbit). Du bør sikkre deg at du har riktige børster også. Med langhårete katter og hunder holder det som regel ikke med bare en karde. Du burde ha en form for kam også, tilrettelagt pelsen så klart. Dette burde de kunne hjelpe deg med på dyrebutikken (om du ikke allerede har det. Har overraskende mange kunder her som forteller at de bare kjøpte en børste og holdt seg til det). Du kan også skaffe deg en flokekutter til å bruke neste gang, før det blir for ille. Denne gangen må du nok barbere, siden han glefser.
Gjest Skrevet 4. mai 2017 #11 Skrevet 4. mai 2017 Om deg er en hund med dobbel pels må du for all del ikke barbere den! Er du uheldig ødelegger du pelsen for alltid og kan hvertfall drite i utstillinger med den! Først av alt, er det hundefrisør i nærheten? Benytt deg av det, det er dyrt, men hun/han kan nok hjelpe deg om du spør om råd og har mer riktige verktøy for å kunne håndtere slik pels. Tugger kan børstes ut, eller kuttes løs med floketang, annen pels slipper kanskje lettere med en god dusj først og en blåser som hundefrisører har. Så det andre, hva slags børster har du? Og hvordan bruker du de? Starter du innerst og drar utover eller jobber du deg innover i pelsen? Såklart, er hunden kun pelsfloker må du nok ty til barbering, men jeg ville unngått det på mine f.eks. Og masse belønning for hver minste lille ting du gjør med hunden fra nå av når det gjelder pelsstell. Og skaff deg riktig utstyr om du ikke har det. En flokekutter, Ice on ice spray og Chris Christensen børste nr 005 er gull verdt her, det er dyrt, men gud som det hjelper fra billiger børster og kammer.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #12 Skrevet 4. mai 2017 Du har ikke en hundesalong i nærheten, som steller pels da? De har gjerne god erfaring med den slags. Utstillingen må du nok se langt etter, første prioritet er å få flokene ut uten smerte. Så... klipping neste! Anonymkode: 4e46d...dd6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå