Gå til innhold

Hund med munnkreft

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Trenger å få litt synspunkter på hva jeg skal gjøre ang hunden min. Har en liten kompakt hund på 11 år som har blitt påvist munnkreft.  Han første veterinæren henviste oss til en spesialist . Men la fram at det kunne hende deler av kjeven måtte fjernes for p få bort hele svulsten . Sporte hva han hadde gjort hvis det var hans hund og sier da at han ikke ville ha operert hvis det omfattet kjeve men bare bløtvev. Jeg tenkte litt på saken og måtte si meg ening at virket alt for omfattende på en eldre hund.                                                          Har nå vært hos spesialist om deler av kjeve må fjernes, deler av leppe, hjørnetenner og lymfeknuter . Han sier at dette vil han ha gjort på sin egen hund.        Hvis forsikringen ikke dekker noe så kommer dette på 35000 uten medisiner.     Så nå er jeg veldig usikker. Har en som sier  det ene og en annen om sier det andre...      hva ville dere ha gjort?

Anonymkode: 3531b...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Om hunden har det veldig vondt eller kommer til og få vondt etter operasjoner så ville jeg latt den gå. Men vet tanken er grusom, har selv en hund. 

Anonymkode: 7b7bc...c2b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er helt grusomt for en eier å måtte ta en slik avgjørelse. Men her må man sette sine egne følelser til side å tenke på det som er best for hunden. Jeg har sett hva slike ting gjør med et menneske. Dette er ikke noe jeg ville latt et dyr gjennomgå. De kan ikke si om de har det vondt. Man kan gjette seg frem til det ved å se på adferd, men vil man virkelig satse på det med hunden sin? 

Anonymkode: e7007...630

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke utsatt hunden min for en slik operasjon, særlig ikke hvis hun hadde vært så gammel. Alt for stor påkjenning, antakeligvis mye smerter og problemer i etterkant. Forferdelig trist, men man må tenke på hundens livskvalitet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde ikke utsatt min hund for dette i en alder av 11 år.

Anonymkode: 84042...854

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avliv, vær så snill. Den er gammel. Ikke la den plages med en slik operasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke utsatt min hund for dette i en alder av 11 år.

Anonymkode: 84042...854

Helt enig, dette burde du ikke gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om hunden har det veldig vondt eller kommer til og få vondt etter operasjoner så ville jeg latt den gå. Men vet tanken er grusom, har selv en hund. 

Anonymkode: 7b7bc...c2b

Samme her

Hunden er 11 år. Uansett rase så er det en gammel hund. Og dersom det er vondt nå, vondt etter operasjonen, det tar lang til å hele, hunden må lære seg å spise på nytt, risikoen for infeksjoner er stor osv så ja, plutselig er hunden 12 år før den lever et relativt normalt liv igjen. Så begynner vel alderdomstegnene å komme med stive ledd, dårligere syn så har hunden det ikke bra igjen

Ville heller latt den slippe nå og tenkt at den har hatt et godt og langt liv, istedenfor å la den gjennomgå så mye de siste årene han har igjen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vondt. :klem:

Men det kommer an på hunden. Jeg har en 10 år gammel hund som er enormt godt trent og er full av energi og livsglede, han har ikke forandret seg de siste seks årene. Hvis han hadde stått foran den samme utfordringen hadde jeg gjort det jeg kunne for han, fordi han har masse overskudd til å komme seg etter en sånn operasjon. Dersom jeg hadde en gammel hund som allerede bar preg av alderen og kanskje også kreftsykdommen hadde min første tanke vært å la hunden slippe. Men dette vet du best selv, du kjenner hunden din best.:hjerte:

Endret av palamina
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, Wenda skrev:

Samme her

Hunden er 11 år. Uansett rase så er det en gammel hund. Og dersom det er vondt nå, vondt etter operasjonen, det tar lang til å hele, hunden må lære seg å spise på nytt, risikoen for infeksjoner er stor osv så ja, plutselig er hunden 12 år før den lever et relativt normalt liv igjen. Så begynner vel alderdomstegnene å komme med stive ledd, dårligere syn så har hunden det ikke bra igjen

Ville heller latt den slippe nå og tenkt at den har hatt et godt og langt liv, istedenfor å la den gjennomgå så mye de siste årene han har igjen

Det er det opp til veterinæren å vurdere.  Å se ann hele helsebildet, hvordan utsiktene er. 

Det stemmer ikke at 11 år er gammelt for absolutt alle raser.  Vet du ikke det? Mange raser som kan leve mange år til.  Spesielt mixer og små raser.

Jeg gjentar- Ts må ikke drepe hunden fordi random folk her sier det,  det må hun 100%ta med  EKSPERT. 

Anonymkode: 973dc...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville ha avlivd.

Hvis det hadde vært snakk om en operasjon med kort rekonvalesenstid og så var hunden helt frisk og akkurat som før igjen, så hadde jeg nok tenkt annerledes. Men her skal hunden fjerne deler av kjeve og leppe mm, hvordan vil det egentlig føles for hunden? Jeg vet ikke hvor store deler som må fjernes, men hvis dette gjør at hunden vil slite med å spise (evt må lære seg det på nytt), blir fortere tørr i munnen, kanskje får dårligere tenner siden munnen ikke kan lukkes helt(?) eller at hunden merker de manglende delene av munnen på annen måte, så synes jeg ikke det er riktig når hunden er så gammel.

Og kan dere være sikre på at det ikke er spredning?

På en yngre hund hadde jeg kanskje prøvd å operere. Men her risikerer dere faktisk å utsette hunden for en belastende operasjon og plagsom rekonvalesenstid, bare for å oppdage at den må avlives av komplikasjoner, spredning eller rett og slett alderdom rett etterpå. Det vil si at store deler av hundens siste dager er preget av smerte/ubehag.

Du bør i hvert fall ta en grundig prat med veterinæren om hvordan tiden etter operasjonen vil bli for hunden. Er dette en enkel ukomplisert greie som de gjør stadig vekk og hundene raskt kommer seg på beina av, eller må man forvente smerter og ubehag i lengre tid?

Jeg har selv en 6 år gammel hund som skadet beinet i fjor høst. Han endte med sette inn en metallplate i håndleddet så det for alltid vil være stivt. Dyrlegen mente at dette var en nokså grei operasjon. Det ville riktignok kreve noen måneder med rekonvalesens og gradvis opptrening, men så burde hunden kunne leve et nokså normalt liv igjen. Men det stemmer jo faktisk ikke. Selv i dag, over et halvt år etter, kan hunden bare gå kortere turer uten å få vondt, og må begrenses siden det er mye som kan slå opp skaden igjen. Dyrlegen er riktignok strålende fornøyd, han, siden skadestedet ser bra ut, men jeg synes ikke bikkja har det bra nok.

Hunder har korte liv, og et halvt år for eksempel med smerter/ubehag utgjør en ganske stor del av hundens liv. Jeg gjør ikke noe slik igjen med mindre det er nesten skråsikkert at hunden kommer raskt tilbake til normalen (helt sikker kan man jo aldri være).

Anonymkode: 69f7e...f15

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
AnonymBruker
På Thursday, April 27, 2017 den 14.07, AnonymBruker skrev:

Trenger å få litt synspunkter på hva jeg skal gjøre ang hunden min. Har en liten kompakt hund på 11 år som har blitt påvist munnkreft.  Han første veterinæren henviste oss til en spesialist . Men la fram at det kunne hende deler av kjeven måtte fjernes for p få bort hele svulsten . Sporte hva han hadde gjort hvis det var hans hund og sier da at han ikke ville ha operert hvis det omfattet kjeve men bare bløtvev. Jeg tenkte litt på saken og måtte si meg ening at virket alt for omfattende på en eldre hund.                                                          Har nå vært hos spesialist om deler av kjeve må fjernes, deler av leppe, hjørnetenner og lymfeknuter . Han sier at dette vil han ha gjort på sin egen hund.        Hvis forsikringen ikke dekker noe så kommer dette på 35000 uten medisiner.     Så nå er jeg veldig usikker. Har en som sier  det ene og en annen om sier det andre...      hva ville dere ha gjort?

Anonymkode: 3531b...4b1

Hei

Jeg er i omtrent samme situasjon som deg nå. Min hund er 9 år med munnkreft. Må fjerne noe av kjevebeinet. Risikofylt operasjon fordi det er nærme pulsårer, kan bli blødning. Hvordan gikk det med dere? Hva valgte du å gjøre?

Anonymkode: caea5...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er 11 år gammel, og har levd et langt og godt liv hos deg TS. Jeg hadde gitt hunden min noen uker fylt med glede og kos før jeg avlivet den hos dyrelegen. Operasjon som omfatter å fjerne deler av ansiktet hadde vært totalt uaktuelt hos meg, spesielt på en så gammel hund. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville avlivet hunden. Det er tungt og det er vanskelig, men jeg ville ikke latt hunden lide seg gjennom noe sånt som kreft, og i tillegg kreft på et sånt sted. I tillegg er hunden allerede 11 år gammel. Så nei, jeg ville ikke kostet på operasjonen og jeg ville latt hunden få slippe videre. Det kan hende du bruker 35.000 på å kjøpe deg kun et halvår til, før kreften blusser opp på ny for eksempel.
Var jeg i dine sko, ville jeg brukt noen uker med å kose ekstra masse med hunden og gitt den all den gode maten den bare klarer å stappe i seg, før jeg tok den siste turen til veterinæren for avlivning....

Jeg har hund selv, og jeg gruer meg noe grusomt til den dagen hun må avlives. Jeg håper det blir pga elde, men man vet jo aldri. Uansett, jeg vil aldri la hunden gjennomgå kreft. Da avliver jeg heller.

PS! Jeg vet ikke om du har sjekket forsikringen din,men det meste ved min hundeforsikring opphører når hunden blir 10 år, husker jeg at jeg leste i papirene engang. Kan hende du har samme vilkår (aldersbegrensning) og derfor ikke får dekket noe sånt på forsikringen din i det hele tatt.

Redigert:

ser nå at h.innlegget er fra april

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...