AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #1 Skrevet 27. april 2017 For noen år siden hadde jeg studierelevant sommerjobb i firmaet til han som senere skulle bli min svigerfar. Jeg jobber ikke for han i dag, men er i en fast jobb uten veldig relevans ift studiene. Neste uke skal jeg endelig på jobbintervju til en høyst relevant stilling, så da er det viktig at jeg har alt på stell! Kan jeg bruke min svigerfar som referanse? Det føles litt feil på en måte, pga relasjonen vår i dag, men jobben jeg hadde i firmaet hans er nok en av grunnene til at jeg har fått komme på intervju... Jeg har en god attest fra denne jobben, men er det rart å levere den uten å ha referanse derfra? Det er for øvrig 5-6 år siden jeg hadde denne sommerjobben hos min svigerfar. Håper noen har innspill! Anonymkode: 0167d...b5f
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #2 Skrevet 27. april 2017 Så klart kan du det. De som ringer han for referanse trenger jo ikke å vite at han er svigerfaren din, hold personlige relasjoner utenfor slik Anonymkode: 10971...35d
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #3 Skrevet 27. april 2017 Jeg har brukt referanser fra fam. Syns det var greit den gangen jeg brukte det,for jeg hadde ikke samme etternavn. Lenge etterpå fikk jeg samme navn,men da hadde jeg vist at jeg dugde til jobben Anonymkode: 2437a...740
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #4 Skrevet 27. april 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så klart kan du det. De som ringer han for referanse trenger jo ikke å vite at han er svigerfaren din, hold personlige relasjoner utenfor slik Anonymkode: 10971...35d Så lenge han ikke avslører det selv ved en referansesjekk da, må nok ta en grundig prat med han i forkant Anonymkode: 0167d...b5f
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #5 Skrevet 27. april 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har brukt referanser fra fam. Syns det var greit den gangen jeg brukte det,for jeg hadde ikke samme etternavn. Lenge etterpå fikk jeg samme navn,men da hadde jeg vist at jeg dugde til jobben Anonymkode: 2437a...740 Har ikke samme etternavn (enda), så det er jo en fordel Anonymkode: 0167d...b5f
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #6 Skrevet 27. april 2017 Du må huske å spørre han før du setter han opp som referanse. Anonymkode: 5d533...9a5
JegErMeg Skrevet 27. april 2017 #7 Skrevet 27. april 2017 Klart du kan bruke han som referanse, dersom han er villig selv er det bare å kjøre på:-) Dersom du kjenner på at det blir kleint senere når de finner det ut på din nye jobb har kanskje svigerfar er kollega eller mellomleder som kan være referanse?
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #8 Skrevet 27. april 2017 Jeg ville unngått dette så mye som mulig. Grunnen er at det ikke nødvendigvis alt som sies som er pent selv om du har en god attest. Selv om han er svigerfaren din, så må han uansett gi en nøktern referanse, hvilket alltid kan medføre at det kommer frem ting som ikke er positivt. Det kan bli klein stemning i familien hvis du ikke får jobben f. eks. og du vil alltid gå å lure på om det var noe svigerfaren din fortalte til ny sjef. Hold familie og jobb adskilt er mitt råd. Anonymkode: bf845...10d
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #9 Skrevet 27. april 2017 Jeg ville spilt med åpne kort hvis jeg hadde valgt å bruke min svigerfar, veldig dumt om det skulle komme ut i ettertid hvis du virkelig ønsker denne jobben. Men er det noen andre i firmaet der som kan stille som referanse? Og har du referanser fra andre steder? Brukte selv noen som sto meg nær som referanse, men ga da beskjed til de jeg søkte jobb hos. Hadde en nøytral referanse fra annen jobb i tillegg og ja, jeg fikk jobben. Anonymkode: 08a96...487
dk73 Skrevet 27. april 2017 #10 Skrevet 27. april 2017 Jeg har ansatt mange opp igjennom årene og hadde ikke hatt noen problemer med at du hadde brukt din svigerfar som referanse hvis du hadde vært ærlig og fortalt at han i tillegg ikke var din svigerfar på det tidspunktet. Lønner seg å være ærlig!! så ingen problemer med dette! 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #11 Skrevet 27. april 2017 16 minutter siden, JegErMeg skrev: Klart du kan bruke han som referanse, dersom han er villig selv er det bare å kjøre på:-) Dersom du kjenner på at det blir kleint senere når de finner det ut på din nye jobb har kanskje svigerfar er kollega eller mellomleder som kan være referanse? Har en tidligere kollega jeg kan bruke, men han jobber et annet sted nå da. For jeg kjenner nemlig på at det kan bli kleint i ettertid Anonymkode: 0167d...b5f
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #12 Skrevet 27. april 2017 Det er naturlig at du bruker den personen med lederansvar, som du jobbet tettest sammen med. så selv om svigerfaren din eier firmaet - var det han som var din nærmeste leder? Det blir litt dumt å bruke svigerfar hvis han ikke så hvordan du faktisk jobbet. Anonymkode: 06f2f...0e9
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #13 Skrevet 27. april 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville unngått dette så mye som mulig. Grunnen er at det ikke nødvendigvis alt som sies som er pent selv om du har en god attest. Selv om han er svigerfaren din, så må han uansett gi en nøktern referanse, hvilket alltid kan medføre at det kommer frem ting som ikke er positivt. Det kan bli klein stemning i familien hvis du ikke får jobben f. eks. og du vil alltid gå å lure på om det var noe svigerfaren din fortalte til ny sjef. Hold familie og jobb adskilt er mitt råd. Anonymkode: bf845...10d Ja, er dette som kan være litt ekkelt! Anonymkode: 0167d...b5f
dk73 Skrevet 27. april 2017 #14 Skrevet 27. april 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har en tidligere kollega jeg kan bruke, men han jobber et annet sted nå da. For jeg kjenner nemlig på at det kan bli kleint i ettertid Anonymkode: 0167d...b5f Blir ikke kleint så lenge du er åpen og ærlig på ting. Blir kleint den dagen de på den nye jobben din finner ut at du ikke har vært helt ærlig om ting! På små tettsteder er det ikke uvanlig at man er i familie med den man har som referanse. 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #15 Skrevet 27. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er naturlig at du bruker den personen med lederansvar, som du jobbet tettest sammen med. så selv om svigerfaren din eier firmaet - var det han som var din nærmeste leder? Det blir litt dumt å bruke svigerfar hvis han ikke så hvordan du faktisk jobbet. Anonymkode: 06f2f...0e9 Ja, han var nærmeste leder. Og jobbet tidvis med han og! Kollegene mine var likeverdige meg kan du si svigerfar vet hvordan jeg jobbet, men det gjør jo de andre og. Anonymkode: 0167d...b5f
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #16 Skrevet 27. april 2017 1 minutt siden, dk73 skrev: Blir ikke kleint så lenge du er åpen og ærlig på ting. Blir kleint den dagen de på den nye jobben din finner ut at du ikke har vært helt ærlig om ting! På små tettsteder er det ikke uvanlig at man er i familie med den man har som referanse. Hei! Ja jeg tror også det er like greit å være ærlig. Når jeg tenker meg om er miljøet veldig lite så det kan fort bli avslørt! Men jeg kan være ærlig om referansen min og ha en kollega fra samme jobben i backup ifall de ikke ønsker at jeg bruker svigerfar? Anonymkode: 0167d...b5f
dk73 Skrevet 27. april 2017 #17 Skrevet 27. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, er dette som kan være litt ekkelt! Anonymkode: 0167d...b5f Dette slipper du om du tar en prat med svigerfar først om han vil være referanse for deg. Han vil sikkert også fortelle deg hva han synes er dine sterke og svake sider. Tviler på at han vil si så mye negativt om deg at det blir flaut eller ødelegger for deg i ettertid. Derfor så viktig å prate med ham på forhånd.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #18 Skrevet 27. april 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville spilt med åpne kort hvis jeg hadde valgt å bruke min svigerfar, veldig dumt om det skulle komme ut i ettertid hvis du virkelig ønsker denne jobben. Men er det noen andre i firmaet der som kan stille som referanse? Og har du referanser fra andre steder? Brukte selv noen som sto meg nær som referanse, men ga da beskjed til de jeg søkte jobb hos. Hadde en nøytral referanse fra annen jobb i tillegg og ja, jeg fikk jobben. Anonymkode: 08a96...487 Jeg tror også dette er lurt Jeg har referanser fra nåværende jobb (ikke sjef, men likevel gode referanser), og fra min tidligere veileder Anonymkode: 0167d...b5f
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #19 Skrevet 27. april 2017 3 minutter siden, dk73 skrev: Dette slipper du om du tar en prat med svigerfar først om han vil være referanse for deg. Han vil sikkert også fortelle deg hva han synes er dine sterke og svake sider. Tviler på at han vil si så mye negativt om deg at det blir flaut eller ødelegger for deg i ettertid. Derfor så viktig å prate med ham på forhånd. Ja, jeg må prate med han først vet at han stiller som referanse hvis jeg trenger det, for det har han sagt flere ganger før. Men jeg må forsikre meg om at han ikke sier noe "galt" vil gjerne at han skal klare å skille mellom jobb og privatliv Anonymkode: 0167d...b5f
dk73 Skrevet 27. april 2017 #20 Skrevet 27. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hei! Ja jeg tror også det er like greit å være ærlig. Når jeg tenker meg om er miljøet veldig lite så det kan fort bli avslørt! Men jeg kan være ærlig om referansen min og ha en kollega fra samme jobben i backup ifall de ikke ønsker at jeg bruker svigerfar? Anonymkode: 0167d...b5f Er ikke de som bestemmer hvem du skal bruke som referanser. Det er jo du som avgjør. De som skal ansette deg vil danne seg et bilde av deg som person og de bruker bare å ta en prat med referanser for å sjekke at de har rett inntrykk av deg. Sier referansene noe helt annet om deg er det fordi du har valgt feil referanser/eller ikke pratet med de skikkelig på forhånd(jeg har ringt opp alt for mange referanser som faktiskt ikke visste at de var oppført som referanser og knapt kan huske jobbsøkeren fordi det var så lenge siden vedkommende jobbet der). Så prat med din svigerfar om du kan bruke han og om jobben du har søkt på. Vær ærlig om at han ble din svigerfar i ettertid. Så går nok dette bra skal du se😉
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå