AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #1 Skrevet 27. april 2017 Forrige uke tok jeg opp løpingen etter mange år uten. Jeg har alltid gått mye, og kan gå veldig langt og raskt uten å bli sliten, men når jeg løp tok det ikke lang tid før jeg ble andpusten. Helt forståelig, da jeg ikke har løpt på år og dag Lastet ned en app for løpere i går kveld som jeg brukte i dag. Som registrerer løperute (gps), antall km osv. Det er noen begreper jeg ikke finner ut av. Skriver ned alt under her, kanskje noen andre løpere her inne kan hjelpe? Eller de som forstår seg på det under Setter pris på tilbakemelding om hva som er bra og ikke. Så jeg lettere kan utvikle meg til en bedre løper OBS Dagens treningsøkt var ikke av den beste. Ble en del stopp pga fuglelivet, og den fine naturen som jeg bare måtte kikke på, på morgenkvisten Dagens treningsøkt er en kombinert lav/rask gange og løping. Jeg føler meg tung i kroppen når jeg løper, men det har bedret seg litt nå etter jeg fikk en bedre løpe og pusteteknikk. Er ikke fornøyd med tiden jeg brukte i dag, men bedre enn ingenting. Lengde på turen: 3,83 km Duration: 00:42:22 Avg pace: 11`04" min/km Max Pace: 00`50" min/km Avg speed: 5,4 km/h Max speed: 72,0 Stride length: 78cm Cadence: 114 step/min Max altitude: 142 step/min På mitt raskeste var "pace" 09`49". Er det dårlig, ok, bra? Målet er å bli med på 3 km maraton til høsten, hvis jeg klarer å løpe 3 km innen den tid. Anonymkode: abf1a...27d
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #2 Skrevet 27. april 2017 Gjennsnittsfarten er 5,4 km/h, det er senere enn rask gange. Du skriver du hadde pauser for å kikke på fuglelivet, du kan nok sette appen på pause da. Raskte var 9,49 km/t? Det er nesten 10 km i timen det, greit hastighet det. Dersom du vil komme deg opp i 3 km maraton (??, maraton er 42 km) bør du trene mer sammengende og ikke ta disse pause. Det er mange løpeprogram tilgjengelig på nett samt apper. Anonymkode: 99707...4ef 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #3 Skrevet 27. april 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gjennsnittsfarten er 5,4 km/h, det er senere enn rask gange. Du skriver du hadde pauser for å kikke på fuglelivet, du kan nok sette appen på pause da. Raskte var 9,49 km/t? Det er nesten 10 km i timen det, greit hastighet det. Dersom du vil komme deg opp i 3 km maraton (??, maraton er 42 km) bør du trene mer sammengende og ikke ta disse pause. Det er mange løpeprogram tilgjengelig på nett samt apper. Anonymkode: 99707...4ef Glemte å sette appen på pause Har ikke gjort meg helt kjent med den enda. Det heter vel ikke maraton, men det er 3 km løp. Nettsiden har ordet maraton i seg, så tenkte automatisk maraton Ja, må trene mer sammenhengende, hadde bare ingen god treningsdag, som de fleste andre i ny og ne har Har funnet treningsprogram å følge, som jeg skal starte med ved neste tur Anonymkode: abf1a...27d
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #4 Skrevet 27. april 2017 Hvis du normalt løper på en gjennomsnittsfart på 9,5 km/t så vil jeg si at du løper litt for fort til å være helt nybegynner. Da er det ikke rart at du blir andpusten og må avbryte løpingen for å gå. Prøv å roe ned helt til joggetempo, ca 8 - 8,5 km/t. Da vil du nok merke at du klarer å holde ut lenger. Cadence er steg per minutt, og her bør du være oppe i 180. Flere steg i minuttet gir en lettere løpeform og mindre belastning på leddene. Ellers er det vanskelig å si noe mer om verdiene når du ikke har løpt sammenhengende, men post gjerne igjen etter en sammenhengende joggetur Anonymkode: 5d151...b8b 2
miore Skrevet 29. april 2017 #5 Skrevet 29. april 2017 Jeg tror dessverre ikke høyeste fart var 9.5 km/t. "Pace" pleier å bety minutter per km, så 9:49 minutter per km gir en maksfart på 6.1 km/t. Men turens lengde var jo på 3.83 km i følge datasettet du la ut, så det er jo ikke noen tvil om at du kan gjennomføre et løp på 3 km Spørsmålet er jo bare hva som er målet ditt for løpet, og hva du må gjøre for å nå det. 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2017 #6 Skrevet 29. april 2017 Det er helt umulig å si noe om farten din hvis du stopper for å ta fuglebilder underveis! Gjennomsnittsfarten din er vanlig gangfart for de fleste. Uansett er ikke farten din nå viktig. Det som er viktig er at du utfordrer deg selv og kommer deg ut jevnlig. Da vil du løpe både fortere og lengre etter hvert. Et løp på 3 km i september er ikke noe problem forutsatt at du er frisk. Med jevn trening frem til september klarer du 3 km på mellom 15 og 20 minutter, litt mer om du er eldre, har ekstra vekt eller andre "hindringer". Lykke til med treningen! Løping er gøy! 😃 Anonymkode: 991a3...8c5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå