secret1509 Skrevet 27. april 2017 #1 Skrevet 27. april 2017 Hei. Jeg jobber på en cafe og har vært fornøyd siden jeg starter, men har nå fått store problemer med sjefen. Helt siden jeg startet i jobben for ett år siden har jeg og sjefen kommet godt overens, vi ble veldig fort gode venner og invitert hverandre til bursdager osv. Jeg har alltid gjort det beste jeg kan på jobb, jeg er egentlig deltid men har alltid sagt ja til å jobbe om hun trenger hjelp, jeg har alltid svart ja når hun har spurt om jeg kan gjøre noe for henne, bestille varer, sende inn omsetninger, masse ekstra arbeid som jeg ikke får betalt for. Også dratt på møter som hun ikke gidder fordi de starter så "tidlig". Jeg har jobbet hver eneste lørdag siden oktober i fjor fordi hun ikke gidder selv. Og det har ikke plaget meg noe spesielt fordi jeg så på hun som en venn jeg hjalp. i januar var det en kunde som klagde på meg og mente jeg hadde sett så sur ut på jobb, og da fikk jeg en lang sint melding på Facebook om at dette var helt sykt og at sjefen hennes kom til å ringe meg for ett møte fordi dette er alvorlig. Hun sa også at hun ville jeg skulle si at det ikke var hennes feil at jeg så så sur ut på jobb. (Sjefen hennes ringte meg aldri, og det skjedde ingentig mer etter dette) Allerede her stusset jeg over at jeg ikke fikk noe som helst støtte fra hennes side, eller forståelse. Hun brydde seg kunn om å redde sitt eget skinn. Forringe uke hadde en kunde sendt henne en melding om at han hadde kjøpt en juice her som hadde litt appelsinskall i seg (dette kan skje da vi bruker en egen juicemaskin, dette har skjedd henne flere ganger før og da har hun bare himlet med øynene. Men jeg fikk en lang sint melding på facebook (!!!) søndag kveld om at dette var helt uakseptabelt og at dette må få konsekvenser og at hun gir meg en skriftlig advarsel. Er det bare jeg som syntes dette er helt på trynet? Føler at det er så ekstremt useriøst hele opplegget, vet ikke helt hva jeg skal gjøre.. blir såret av dette fordi vi har jo vært så gode venner og jeg har gjort alt for henne hele tiden.. 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #2 Skrevet 27. april 2017 Finn deg en annen jobb er mitt råd, for sjefen du har er veik og gjør ikke jobben sin. En leders jobb er først og fremst å rydde hindre av veien slik at du kan få gjort din jobb på best mulig måte. Det betyr ikke at man som arbeidstaker er fritatt fra all kritikk, men om kunder kommer med -useriøse- anklager så bør sjefen stille opp (Noe annet selvsagt om kunden kommer med en legitim klage). Å si at man "ikke gidder" å dra på møter fordi det begynner så tidlig forteller meg alt om arbeidsmoralen til denne lederen og det er ikke imponerende. Høres ut som sjefen din både ikke gjør sin egen jobb og er reaksjonær (dvs. tar ikke stilling til hva som blir sagt eller hvorvidt du faktisk har utført en dårlig jobb for en kunde eller ikke) og lar det går utover deg. Du skal ikke gå på hennes møter, du skal ikke gjøre hennes lederrapporter osv. uten at du får ekstra lønn eller helst blir forfremmet til nestleder. Når det gjelder ekstra innsats er det lett å tro at man blir satt pris på og at man får flere muligheter av det senere, men det er en sannhet med modifikasjoner. Ekstra ansvar og arbeidsinnsats må følges av forfremmelse i stilling og/eller lønn, hvis ikke blir man bare utnyttet uten å få noe igjen for det (Been there done that, man blir behandlet slik man lar sjefen og kollegene sine behandle en rett og slett, arbeidslivet i dag er tøft og med spisse albuer). Og det høres ut som det er i den situasjonen du er i nå. Anonymkode: 228f2...239 4
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #3 Skrevet 27. april 2017 Hvor gammel er sjefen din? Jeg antar at hun er ganske ung ettersom dere tilbringer tid sammen privat. Jeg hadde søkt andre jobber, og hadde i tillegg notert ned disse tingene skriftlig. Har sjefen din en sjef? Anonymkode: 4e347...316 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #4 Skrevet 27. april 2017 Siden du refererer til sjefen over henne, så tar du disse meldingene med deg dit. Si at mellomsjefen gjør deg utrygg og usikker i stillingen din med sånne meldinger. Det er særdeles uprofesjonelt å ta jobbproblemer opp via facebook! Vær tydelig på at du ikke vil gjøre livet surt for henne, men at du trenger litt støtte siden hun bare tenker på seg selv. Spør samtidig om det er sånn at du skal få advarsel fordi juicemaskinen ikke gjør jobben sin skikkelig. Deretter begynner du å si nei til alt ekstra, bl.a. lørdagene fremover. Spør hun hvorfor du sier nei, så sier du bare at du minimerer mulighetene for å gjøre flere feil og få flere advarsler, da ved å ikke jobber mer enn du har kontrakt på. Jeg tipper denne sjefen din har på seg sko som trykker andre steder enn på deg, men at det blir deg det går ut over til slutt. Men det er hennes utfordring, og skal ikke gå ut over deg. Anonymkode: b2554...31e 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #5 Skrevet 27. april 2017 Sett deg med disse tingene så du er sikker på at du har formulert deg saklig. Jeg ville også lagt til dette med at dere har et vennskap utenfor, og at dette var noe du selv også bidro til, men at du ser i retrospektiv at det ikke var en god ide. Det medførte bl.a. at dere brukte Facebook som kommunikasjonsmetode (som ikke egner seg for jobb), samt at du til tider følte deg presset til å ta på deg mer ansvar enn du burde, grunnet vennskapet. Formuler deg vennlig og saklig, så kan du være den fornuftige og mellomlederen den hysteriske. Anonymkode: 4e347...316 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå